Érdemes belevágni 27évesen?
Sziasztok!
Ma leültem a gép elé és elgondolkodtam,hogy szerezzek-e diplomát programozásból fel is hívtam az egyetemet,ez az ELTE lenne,és azt mondták hogy 3szakon van ami informatika,és azon belül programozás.
Programtervező.
Web-programozó.
Mérnöki.
Érettségiből a pontjaim megvannak mind a három szakhoz.
Eddig csak hobbi szinten csináltam a programozást,de úgy látom hogy azért ebből elég szépen meg lehet élni,ha jól csinálod a dolgot!
Érdemes-e belekezdeni a dologba?
Vagy ne kezdjek már el?
Tudnátok valamit valamit írni?
A szakmám amit szakközépiskolába szereztem autószerelő,és ebbe is dolgozom.
■ Ma leültem a gép elé és elgondolkodtam,hogy szerezzek-e diplomát programozásból fel is hívtam az egyetemet,ez az ELTE lenne,és azt mondták hogy 3szakon van ami informatika,és azon belül programozás.
Programtervező.
Web-programozó.
Mérnöki.
Érettségiből a pontjaim megvannak mind a három szakhoz.
Eddig csak hobbi szinten csináltam a programozást,de úgy látom hogy azért ebből elég szépen meg lehet élni,ha jól csinálod a dolgot!
Érdemes-e belekezdeni a dologba?
Vagy ne kezdjek már el?
Tudnátok valamit valamit írni?
A szakmám amit szakközépiskolába szereztem autószerelő,és ebbe is dolgozom.
Munka mellett nehéz az
Az életkorra vonatkozó kérdést nem értem. Ha 30 évet akarsz élni, akkor nem éri meg, mert nem lesz időd dolgozni benne... ;-)
Szerintem ha programozó
Szerintem nincs igazad
Most, amikor már rég késő mindenre, most érzem csak igazán a diploma hiányát. Pontosabban nem a diplomáét, hanem azt a tudást, amit autodidakta módszerekkel csak egy messze átlag feletti aggyal rendelkező ember tud megszerezni. Nagyon hiányoznak azok az alapok (és nem feltétlenül IT-re gondolok), amiket egy főiskolán vagy egyetemen megtanulsz, ha eljutsz a diplomáig.
(mondjuk ilyenek, mint matek, fizika stb.)
Bár az is igaz, hogy amiket a mostani felsőoktatás színvonaláról időnként hallani... Szóval lehet, hogy ez már tényleg időpocsékolás.
Nem tartom rossznak a mostani
Nulláról elkezdeni programozni szerintem nagyon nehéz. Ha jó az angolod, akkor az alapok után érdemes többször (elsőre úgysem ragad meg minden) elolvasni legalább legalább 5 nagyon jó könyvet a témában, és utána megpróbálni megvalósítani a gyakorlatban is, amit ott leírnak.
Színvonal
Csak sokan panaszkodnak, hogy egyre züllik az egész, hogy a diploma már semmit sem ér stb.
Elkezdeni még nulláról indulva sem nehéz. De továbblépni és profivá válni... Az szinte reménytelen. (nem lehetetlen, de rengeteg kitartást és energiát igényel, ami végül vagy megtérül vagy nem)
Szerintem neked inkább az a
Az egyetemek színvonala nyilván elmarad a gazdagabb országokétól, meg az olyanoktól, ahol az egyetem a piacról él meg, és ezért kevésbé tudja figyelmen kívül hagyni a valóságot; ezzel együtt a magyar egyetemek színvonala szerintem nem rossz, csak nem azokat az ismereteket adják át, amikre a hallgatók 90%-ának szüksége lenne. (Ez egyébként nem kizárólagosan magyar jelenség.)
Más nem tudom, hogy van vele...
Ez minden szakmában előfordulhat
Akkor próbálom rövidebben
Ez a két dolog tanárok nélkül nehezen megy.
Az ott megszerzett tudás nagy része valószínűleg nem alkalmazható közvetlenül (egykori ELTE tanoncok mihez kezdenek ma a COBOL-lal vagy a ferritmemóriáról megtanultakkal? ;-) )
Konkrét példa, nagyon alap: valaki pár napja azon volt kiakadva, hogy PHP-ben, véges tizedes törtek összeadás/kivonása után miért kap végtelen tizedes törtet eredményként? Hiányzó alapismeret: lebegőpontos számábrázolás.
Ilyesmit viszonylag kevés autodidakta PHP programozó fog megtanulni, amíg nem szembesül a ténnyel. Azt hiszem...
(na... nesze neked, "rövid" :D)
Mi az alap?
Legalábbis szerintem. U.is nekem az alap a gépi kódú (v. assembly) programozás elsőre. Ott aztán a-z-ig megtanulsz minden ilyesmit, mint lebegőpont, memóriacímzés, hogy műxik a proci, etc. Én assemblyben a főiskola előtt "szórakoztam", ott pedig túl kellemetlen voltam a tanáromnak, mert bármit kérdeztem, sose tudott válaszolni... Nem kérkedni akarok vele (nem is lehet: elavult), csak rámutatni: én a legtöbb alapot egyedül tanultam meg a suli előtt és azt láttam, hogy a suliban kevesebb az "alapozás", mint a sajátom. Az egyéni (autodidakta) tanuláshoz nyilván kell képesség is, de főként kitartás, akarat és jó könyvek. (Ez utóbbi egyre kevésbé van, főleg magyarul.)
Szerk: és Péternek nem biztos, hogy vannak gondjai az alapokkal, ill. nem zárnám ki, hogy ne tudná megszerezni/pótolni.
Hogy ma mit tanítanak, arról
Mi az alap? Matek, némi fizika (hogy ne csak a webes világban tudjon eligazodni a kedves programozó), gazdasági ismeretek, hogy pl. egyéni vállalkozóként is meg tudjon élni az ember, ha úgy hozza az élet, algoritmusok alapos ismerete, adatbázisok ismerete, némi üzemeltetéssel kapcsolatos tananyag és még sorolhatnám.
A legfőbb problémám egyébként az önálló tanulással, hogy nincs igazán megbízható _és_ rendszeres visszajelzés arról, hogy épp jó irányba mész-e vagy a szakadék széle felé menetelsz.
Ha már elért az ember egy szintet, akkor nincs akkora szükség a visszajelzésre, de amíg az elején tart...
A projektek a visszajelzés.
Számomra ez nem ennyire egyszerű
(volt erre valami Murphy törvény, de már nem jut eszembe :-) )
Nem vitatkozni akarok, DE! (:))
Matek: hogy is műxik a vas? Van áram / nincs áram. Matematikailag: igaz / hamis. Tehát szükséged van bool algebrára, 2-es, (8-as), 16-os számrendszerekre. PONT. Ezeket - ha jól tudom - általános iskolában megtanultad. A többi sallang.
Fizika: egyenáram, Ohm törvény, egyszerű áramkörök. Szintén általános.
Gazdasági ismeretek: nekem ott kezdték (2004-ben), hogy micro- meg macroökonómia. Na, amit ezen címszavak alatt próbáltak a fejünkbe verni, attól legfeljebb nagyon gyorsan tönkrement vállalkozó lehetsz. De ha érted valamennyire a tárgyat, akkor talán a multik üzleti modelljét is - részben - fogod érteni, már ha elmesélik neked. 2001 óta van saját cégem - nekem semmi értékelhetőt nem mondtak, viszont sok olyan marhaságot, amitől csoporttársaim jórésze azt hitte, hogy ő milyen frankó és jólmenő céget fog csinálni, alig várja...
Algoritmusok: én még nem találkoztam olyan IT feladattal, ahol a programozónak pl. deriválni kellett volna tudnia...
Adatbázisok ismerete: nálunk egy adatbázisfajtát részleteztek két félévig Adatbázisok tantárgyban: MS Access. :) Ezzel csak az a gond, hogy egy csomó olyan "automatikus" kapcsolatot tudsz benne csinálni, amit sehol máshol. És kellett ezeket használni, ha át akarsz menni. Tehát hibásak lesznek az alapok...
Üzemeltetés: nekünk nem volt, amire rá lehetne fogni. Volt helyette Op.rendszerek, könyvcím: A Windows mesés világa. Ezt add össze... Olyan is volt a könyv is tanár is, mint a cím. Persze volt némi Linux is, de arról én sajnos lemaradtam. És volt többféle technológiai tantárgy, amik - csak elméletben! - pl. a szilícium-egykristály szeletelésével, a procik tokozásával, különféle haszontalan áramkörök tervezésével / számításával foglalkoztak.
Szóval nekem azzal volt a legnagyobb bajom, hogy eszméletlen sok felesleges dolgot kellett (volna) megtanulni, hasznosat meg alig.
Java-t egy kb. velem egyidős, nagyon jófej oktató tanított. Mivel ez volt a kiemelt nyelv, sok elméleti és gyakorlati óra volt rá, utóbbit is tartott, úgyhogy az övéire mentem. Már az elején kiderült, hogy Delphi-ben is fejlesztgetett (korábban programozóként dolgozott), és sokszor a Delphi-t hozta fel "rossz környezetnek" a Java előnyei ecsetelésére. Én meg ellentmondtam neki, sokszor bizonyítva...
És nem kezdett rám pikkelni, sőt, szinte haverok lettünk! A gyakorlatokon egy csomószor megkért, hogy versenyezzünk: én Delphiben valósítsam meg az adott feladatot, kié lesz jobb. Utána néztünk memóriahasználatot, sebességet, stb. Ez persze Java-tudásomra nem volt jó hatással, de mégis nagyon sokat tanultam tőle tervezés, feladatmegoldás, OOP terén. Szerintem ilyen egy jó tanár.
Webes területen nekem is sok
Nem az a baj, hogy elavult (2-3 év meg azért nem is vészes, 2-3 évvel ezelőtti tudással/szemlélettel egy pályakezdő szintű állásnál nem lógsz ki a mezőnyből), hanem hogy teljesen elvont, a gyakorlathoz nem vagy alig köthető dolgokat tanítanak. Megtanulsz parciálisan integrálni meg helyességet bizonyítani elő- és utófeltételből (tegye fel a kezét, aki életében írt már fel elő- és utófeltételt valós feladatra), de kikerülsz úgy az egyetemről, hogy még csak nem is hallottál verziókezelő rendszerekről vagy a unit tesztekről, programozási metodológiából csak a vízesés-modellt ismered, nem tudod, mi az az XSS stb. stb. Nem programozót képeznek, hanem programozáselméleti szakértőt. Az is szép hivatás egyébként, csak egy nagyságrenddel kevesebbre van igény belőle.
Legfeljebb 2-3 != 2-3
De igazad van: rengeteg, csaknem használhatatlan elméleti hülyeséget is tanítanak, gyakorlat nélkül. (Én nem nevezném programozási gyakorlatnak a tili-toli játékot vagy a "mutatós" órát.)
Egyeteme válogatja
Verziókezelők is el lettek magyarázva (bár pl a git pont nem lett név szerint említve, de ezen a téren 1-2 év alatt hatalmas változások tudnak lenni).
Webes tárgy keretében kiveséztük a manapság népszerű összes támadási módot (XSS, SQL injection, stb).
Mindkettőtöknek van igaza,
Kell vmilyen alap"tudás" mindenképp, de ezt nem feltétlenül (vagy egyáltalán nem) a főiskolán/egyetemen osztogatják. Amellett éppen matek-fizikából (is) kénytelen vagy olyan marhaságokat megtanulni, amikre programozóként kb. 0,001 esélyed lesz, hogy szükséged lesz rá. A felsőoktatásban (de akár középiskolában is) elsősorban tanulni kell megtanulni. Sajnos én azt tapasztaltam, hogy a vizsgákon átmenni egy egészen más lapra tartozik...
Attól függ
Gyerekkoromtól fogva érdekelt, hobbym volt a programozás. De úgy alakult, hogy gépész lettem. 30 fölött kezdtem neki "könnyű főiskolának", de végül nem diplomáztam. Ennek jórészt a ráfordítható idő/energiahiány volt az oka. Ezzel együtt nem bántam meg, ha keveset is, de tanultam újat. Főleg szemléletben, hogy "hogyan álljak neki", tervezés, stb.
Amin el kell gondolkozz:
- Magára diplomára miért van (van?) szükséged? Mit vársz az iskolától? (Én pl. kihagytam a számításaimból, menet közben derült ki, hogy a kedvenc programnyelvemet (Delphi) kb. fele szintig sem tanítják, mint ahol akkor tartottam.) Mit vársz a diplomától?
- Munkalehetőség szempontjából nem tudom, mennyire számít a diploma megléte. De azt is fel kell mérjed, hogy alkalmazott fejlesztő akarsz majd lenni valahol, vagy saját/vkivel közös céget alapítasz. Ugye utóbbi esetben senkit nem érdekel a diplomád, de ha van ismerősöd, akkor előbbiben sem.
- Mérd fel jelenlegi tudásod! Írtad: hobby, hát az elég tág skála. Ha úgy gondolod, hogy egyedül (autodidakta) is folyamatosan tudsz fejlődni, akkor újra első kérdés. Én azért mentem a suliba, mert úgy éreztem: nem, vagy lassabban fejlődök a korábbinál. Fontos tudni, hogy ha magadban tanulsz, sokkal könnyebben berögzülnek (akár "végleg") helytelen dolgok, de én az előadók közt is láttam olyat, aki eleve hülyeségeket tanított.
- Miért akarsz programozó lenni? Ha pusztán azért, mert "ebből elég szépen meg lehet élni", akkor felejtsd el, mert ebben a szakmában sem nő kolbászból a kerítés. Ha viszont szeretsz programozni, tudsz küzdeni és legalább annyira fontos, hogy "jól csinálod a dolgot", mint a pénz, akkor hajrá, mindent bele!
- A pontjaidra, szakokra nézve nincs ötletem, ez attól (is) függ, hogy milyen programozó akarsz lenni. Én informatikus-mérnök szakra jártam, ott 0 web volt, viszont sok adatbáziskezelés, programozás (és jópár felesleges hülyeség). Ha a web érdekel, akkor gondolom a Web-programozó, de kérdezz rá: mit és mennyit tanítanak HTML, CSS, JavaScript, PHP, MySql nyelveken és ezeken kívül.
- Fontos még, hogy a jelenlegi munkád/életviteled megenged-e elegendő időt/energiát. Ebből a megfontolásból én inkább főiskolát javasolnék. És maximálisan igaza van inf3rno-nak: nehéz lesz, csak úgy kezdj neki, ha nem bánod majd nagyon, ha nem megy. Én nagyon bántam, mert addig jól ment, míg volt (télen) időm rá.
Remélem ennyiből sikerül döntést hoznod, oszd meg velünk az eredményt!
Ebből a megfontolásból én
Én is 27 vagyok, és ha lenne időm és pénzem rá, még egy orvosit szívesen elvégeznék. Nagyon durva, de most így egy évvel a záróvizsga után jöttem rá, hogy én imádtam az egyetemet. A tanulást, a társaságot, még a vizsgákat is... Lehet, hogy ez valami defekt nálam, vagy csak honvágy... :D
A kérdezőnek:
Amit az egyetem ad (a szakmai tudáson kívül), az mérnöki szemléletmód. Ha eléd raknak bármilyen problémát, akkor nem esel kétségbe, hogy hogyan oldod meg... Nekem legalábbis ezt adta, volt is egy pár olyan vizsgám, amire nem tanultam, de ezzel a szemlélettel sikerült összehozni a megfelelő jegyet. :-) Ha van elég lelkesedésed, szívesen tanulsz, és érdekel a szakma, akkor szerintem mindenképp megéri megpróbálkozni egy főiskolával vagy egyetemmel. Ha nincs, és csak a pénz miatt akarod csinálni, akkor felejtsd el, mert úgy nem fog menni. A levelezőről nem tudok nyilatkozni, én nappalin csináltam. Nem biztos, hogy egy levelezőbe belevágnék, mert ott szerintem sokkal nehezebb kapcsolatokat építeni, mint egy nappalin, és az, hogy a haverokkal együtt mész órára vagy vizsgára (legalábbis nálam) nagyon nagy hajtóerő. Szóval szerintem mindenképp mérlegeld, hogy mire van szükséged, lehetőséged, és hogy rá tudsz e szánni x évet az életedből erre.
Levelező
Én is nappalira jártam (már amikor...), közben spéci építőipari gépeket javítottam igény szerint, hol sokat, hol keveset v. semmit. Ha dolgoztam (akár csak 2-3 órát + út), hazamentem fáradtan, mire megfürödtem, öszzeszedtem magam, stb., már nem tudtam se tanulni, se "suliba menni", mégha időm volt is rá. Mert fáradt voltam, és előzőleg annyira mást (fizikai munkát) csináltam. Az egyes vizsgaidőpontok meg rendszerint megetettek, mert soha nem tudtam (annyira) előre, hogy mikor hol dolgozok. Szóval lehet, hogy autószerelőként a levelező jobb, de nekem sincs arról tapasztalatom.
A levelezőről nálunk az
Egyetem + munka olyan dolog, hogy cserébe nagyon sok dolgot fel kell adni, mert nem lesz rá időd és energiád mellette. Ha nem vagy nagyon eltökélt, akkor könnyen be lehet bukni. Nekem mondjuk nem meló volt egyetem mellett, hanem 3 évet csináltam azt, hogy naponta bejártam 150 km-ről busszal. Az 6 óra buszozást jelentett egy nap... Gyakorlatilag megszűnt az egyetemen kívüli életem, és állandóan fáradt voltam. Az a durva, hogy ezt csak akkor vettem észre, miután lediplomáztam... (Ja, végre kialudtam magam ;-)))
Egyébként egyetem + munka = néhány év csúszás. Legalábbis nappalin biztos. Hallottam már legendákat olyan emberekről, akiknek így is ment, de személyesen még sosem találkoztam eggyel sem :D
Levelező
Nyilván a 6 óra buszozás is igen fárasztó lehetett, de azért dolgozni - főleg egész más, koncentrációt igénylő területen - sokkal nehezebb. És aki munka mellett tanul, az azért teszi, mert nincs aki eltartsa, tehát még egy csomó hétköznapi gondja is van.
A pár év plussz biztos, az nem, hogy el is tudod végezni.
20km
Részvét, lehet, hogy jobban
+1
Ja, a mostani (normálisabb) bringákkal a 20 kilcsi városban 30-45 perc. Dugóban meg járda stb, max +10%. Pontosabban beérsz, mint BKV vagy autó.
Ja, a mostani (normálisabb)
Jaja, az 1-2 órát azért írtam, mert ki tudja, hogy milyen bringája van... :-) Apropó, ha már itt tartunk, van valakinek ötlete, hogy egy samsung galaxy mini-t hogyan lehetne feltenni a kormányra, hogy tudjam navigációs célra használni? ;-)
szerk:
Közben találtam elég sokat. Nem csak rögzítésre, hanem töltésre is. Ez pl egész szimpi napelemes töltő táska, csak ugyanannyiba kerül, mint maga a mobil :D
szerk2:
Ahogy nézem ebay-en töredék áron vannak ilyesmik...
Tuti ötlet
;-)))
Úgy, mint
Lehet úgy is,
Navigáció...
Tájékozódásra használni szinte lehetetlen, mert az útvonaltervezője
a) nincs tisztában azzal, hogy merre lehet bringával menni és merre nem
b) ha mégis, akkor is képes olyan kerülőutakra vinni, hogy előbb hazatalálsz, ha a saját fejed után mész, mint a GPS irányítása alapján.
:-(
Ne haragudjatok, de
Szerk: én túrázni szoktam (Börzsönyben, néha) nem jelzett erdészeti utakon - vagy út nélkül - térképpel és iránytűvel. Az az igazi. Semmi kütyü.
Én jobb szeretem tudni, hogy
Mit hiszek?
Én is szeretem tudni hol vagyok - de ehhez nem szorulok navigációra. Pont az tetszik benne, hogy én navigálok.
"Az az igazi. Semmi kütyü."A
A következő utcán fordulj jobbra típusú navigáció nekem sem jön be, viszont az sem, hogy bogarászom a térképen, hogy vajon hol lehetek. A mobilban le tudom tárolni a térképet a gps meg megmutatja, hogy hol vagyok rajta. Ennyi kell a mai világban, ugyanis a túrázás veszélyes. El lehet tévedni, defekted lehet, vagy eleshetsz véletlenül. Nekem meg nincs kedvem így kivérezni vagy szomjan halni...
Akkor használd
Persze, jobb, ha nem
A napelemes töltőt meg egy extra aksit pont azért veszek, hogy véletlenül se merüljön le. Persze így is elromolhat útközben. Erre nem is gondoltam, azt hiszem beszerzek papír alapú térképet is... ;-)
Sok cucc
Viszont emellett szeretek pusztán napból, hegyekből, folyó vonalából, stb. tájékozódni. Engem ez feldob. Egyszer feleségemmel a Zemplénben úgy túráztunk, hogy csak minden harmadik nap mentünk be vmi faluba (kerültük a civilizációt), patakban fürödtünk, völgyekben sátraztunk, hajnalonta a sátorból néztük - közelről - a szarvasokat, egyebet, ahogy jöttek inni, legelni... Remélem még egyszer megyünk ilyenre, nem puhulunk el teljesen!
Ja, hát ezek a szép
Több gond van, de nem az izzadás
A gond nem is az izzadás, mert van zuhanyzó a cégnél, hanem inkább az időjárás. Kimondhatatlanul és brutálisan finnyás vagyok az időjárásra.
Bringóhintó
De a céged szponzorálni fogja, ha reklámozod. :)
Csináltass térd és
Hát eléggé elgondolkodtató!
Egy csomó ismerösőm is így van vele ők is azt támogatják,hogy otthoni gyakorlás sokkal többet ér mint egy 3éves egyetem!
De hát ki tudja még lehet elkezdem!
Ez nyilván attól is függ,
Milyen területen kívánsz elhelyezkedni?
Inkább az a kérdés, hogy azon a területen, ahol konkrétan el kívánsz helyezkedni, mennyire elvárás a diploma? El kellene döntened, hogy pl. PHP vagy .NET fejlesztő kívánsz lenni. Az előbbinél, amennyire eddig láttam, nincs különösebb jelentősége a diplomának, míg az utóbbinál szinte elvárás.
Hangsúlyoznám, hogy ezek csak példák, de roppant egyszerűen fel tudod mérni a helyzetet: nézz meg mondjuk 50 álláshirdetést az adott területről, ahol terveid szerint dolgozni fogsz, és látni fogod, milyen arányban várják el a diplomát.
Inkább szoftverfejlesztés a cél!
A webprogramozást meg lehet az egyetemen választani külön tantárgynak,és a webprogramozást tuti,hogy fel veszem mint tárgyat :)
Én is inkább .net vagy java-t
Igen!
És a webprogramozásba van egy csomó minden,html,css,jquery,ajax,php/(vagy).net és még flash....
:) Mindenféleképp ezt fogom választani a webesdolgot :) szeptembertől kezdek(2013tól)
:) Februárba be kell adjam a jelentkezésemet! Egy próbát megér :)
Na programozási módszertanból
Hát így első ránézésre ez egy
Ne halgass rá!
Ugyan a linket nem tudtam megnyitni, de ha van kedved, akkor tanulj!
(Szerk.: most már láttam - durva.:))
Valószínűleg pont azt a módszertant nem fogod majd használni és marha nehéz lesz megtanulni, de ez ne szegje kedved!
Viszont a helyesírásod az így nagyon kevés lesz... (Ebben a kommentedben 10 fölött.) Javaslom, hogy olvass sokat (könyvet).
Webprogramozásból: flash-t már minek tanulni? (Szóljon aki nem ért egyet, nekem ki van kapcsolva.) És - szerintem - javascript-ből sem az a szint, hogy megtanultok jquery-t használni, hanem az, hogy írtok hasonló keretrendszert.
Az sem mindegy, mit mekkora óraszámban tanultok. Felsorolva nekünk is sok nyelv volt, de csak egy volt (Java) normálisabb óraszámban. És itt főleg gyakorlatra gondolok. Ha a webprog. egy tárgy és ennyi minden van benne, akkor azt vagy 6 félévig nyüstölni kéne, különben csak érinteni fogjátok, nem beletanulni.
Szerintem nyugodtan hallgathat rá...
2. Én beleolvastam a tgr által linkelt leírásba és... amellett, hogy kb. két percnyi tanulmányozás után megállapítottam: sohasem voltam olyan formában, hogy ezt meg tudtam volna tanulni... Szóval vannak benne hasznos ismeretek, csak címszavak alapján is. Boldog lennék, ha a töredékét érteném mindannak, amiket leírtak benne. (kb. az említett címszavakat értem, a részletezésből szinte semmit)
Nem értem
2. Én is beleolvastam később, sőt, le is mentettem, ha egyszer annyi unalomidőm lesz és fel akarom k*** az agyam, akkor bizony végigolvasom... Valószínűleg ez egy teszt lesz minden (legtöbb) tanulónak, hogy át tud-e menni olyan tárgyból / vizsgán, amiből kb. egy szót sem ért.
hm...
2. Ne vedd személyeskedésnek, de... ezt amolyan "szomszédpistikés" mentalitásnak érzem. Lehet, hogy te személy szerint akkor sem vennéd hasznát, ha elvégeznéd az adott sulit, de járhat oda olyan is, akinek később jól jön az ilyesmi. De mindegy, hagyjuk! (ha jól sejtem, ez valami prog.mat. szak anyagából van)
Ez a programozási módszertan
Nem olyan nehéz tárgy egyébként, ha túlteszed magad a definíciók elrettentő kinézetén (a húzótárgy az analízis szokott lenni), csak hát ez hat félév, amiben akár valami hasznosat is lehetett volna tanulni. És ez még az a tárgya a szaknak, ami elvben a programozásról szól - szemben pl. a (8 félév!) analízissel, formális logikával, algoritmus- és adatstruktúra-elmélettel, automataelmélettel, nyelvelmélettel, bonyolultságelmélettel stb. Amik mind értelmes dolgok egyébként, csak programozóként nagy valószínűséggel soha nem fogod őket használni. Lehet hogy mondjuk a guglihoz nem vesznek fel, ha nem tudod, mi az a big O notation, de az ilyen mélyebb tudást igénylő állások aránya elenyésző. A progmat egy szűk elitképző szak (eredetileg évi 30 főt vettek fel 3 évre, és aztán annak valamekkora része ment tovább +2-re), amit különféle anyagi megfontolásokból átalakítottak sok száz fős tömegképzéssé, de a tantervet nem módosították ennek megfelelően, ebből kifolyólag a reményteli programozók 90%-a számára teljesen hasznavehetetlen dolgokat tanít. Ezért kell elretteni tőle, nem azért, mert nehéz (egyébként nem különösebben az).
Nem kell ehhez NASA
Egyébként azért is írtam, hogy alig értek belőle valamit, de amit sejtek, az kb. annyi, hogy nem teljesen haszontalan ez sem.
Hogy nem most veszed hasznát, csak esetleg tíz év múlva, az megtörténhet, de kívülállóként leírni egy témát...
update: egyébként épp az a bajom kettőtök(?) hozzáállásával, hogy el sem tudjátok képzelni, valaha hasznosak lehetnek az ilyen ismeretek. Holott, ha csak 1% esély van rá és ezek hiánya miatt buksz el egy k.jó állást, akkor egészen másképp fogod értékelni a dolgokat. Az időt meg valamivel ki kell tölteni az iskolában, ugye ;-)
(nem részletezném, de sok dolgot találtam anno feleslegesnek, aztán most itt vagyok, ahol... Ha gondolod, amennyiben pár év múlva lesz a híd alatt is internet, beszélgethetünk róla, hogy mennyire felesleges az iskola ;-) )
update2: még valami eszembe jutott. Te is írtad, hogy ez progmat. Tehát matematikus képző, ahol programozni is tanítanak. Aki feleslegesnek tartja itt a matek oktatást, az szvsz szakot tévesztett. Manapság azt hiszem, nem csak progmaton oktatnak programozást, csak máshol mások a "felesleges" tárgyak.
Azt hiszem...
Azt is el tudom képzelni,
A BME infó alapképzés egyébként jobb ilyen szempontból, bár nem sokkal. A mesterképzés sokkal jobb, az már tényleg a használható ismeretekre megy rá (azzal együtt, hogy az ELTE "válassz 4 30 kredites blokkot" megközelítése sokkal szimpatikusabb, mint a BME-s "válassz 1 120 kredites blokkot", én például menet közben jöttem rá, hogy nagyon nem szimpatikus a választott szakirány, úgyhogy gyakorlatilag kidobott két év volt).
Inkább a képzés felépítésével
Mindeközben már tanultál fizikát, analízist, lineáris algebrát, gráfelméletet és valószínűségszámítást. Olyan eszközöket, amiket alkalmazni csak biztos programozási tudás birtokában és sokszor csak speciális területeken tudsz.
Persze ez nem meglepő, hisz az átlag oktató sem tud logikusan felépíteni egy előadássorozatot vagy egy jegyzetet.
Én rákérdeztem
Furcsa... nekünk még úgy
Megvolt az a nagy előnye, hogy simán visszafejthettem a magas szintű nyelvek fordítói által elkövetett gépikódot és végig tudtam menni rajta akkor is, ha csak egy hexa dumpot kaptam, az elszállt programról. (jó, azok a fordítók és az az assembly nagyságrendekkel egyszerűbb volt, mint a mai rendszerek)
Hát én sosem tanultam ilyet,
És ha nem működik?
Egyszerű?
A felülről lefelé felépítés
* a RUP vagy valamelyik hasonló borzadály halványan rémlik, hogy említve volt, de könyörgöm, a 21. században vagyunk, kábé mindenki agilis módszertanokat használ. Meg egyáltalán, módszertanokat elméletben tanítani nem sokat ér, leginkább el kéne zavarni a hallgatókat valami valódi munkahelyre, próbálják ki ott... ezt mondjuk az ELTE csinálja jobban, bár ők se annyira, mint kéne.
Jól hangzik a top-down, de
Tanítok C/C++-t, így gyakorlati tapasztalatból beszélek: a hallgatók többségének elképzelése sincs, hogy miről beszél az előadó órán, és impresszív a bukási arány az egyik legfontosabb szakmai tárgyból. Ezzel szemben én el szoktam magyarázni, milyen műveleteket ismer egy mikroprocesszor, hogyan néz ki a memória, mi lesz egy tömbből, egy struktúrából, egy függvényből vagy éppen hogyan valósul meg a kései kötés futásidőben a hardver szintjén.
Aki ezeket nem érti meg, az általában megbukik, és jó része ott is hagyja.
Nem lehet, hogy ez csak a nevében top-down?
Nem lehet, hogy itt a számonkéréssel van a probléma?
Én tanítottam C-t ötödikes gyerekeknek és simán tolták a kódot, úgy, hogy fogalmuk se volt a mp működéséről.(nem is volt elvárás, hogy láncolt listát csináljanak. :)) Persze versenyen nem szerepeltek jól, mert nem adtak nekik C fordítót, mivel az bonyolult és nem lesz sikerélménye a gyereknek. Na így lett. LOL.
Én annak idején Basic, majd (C+4) gépi kód és assembly(ott egy picit közelebb volt az assembly a gépikódhoz), majd Pascal után ismertem meg a C-t. Mondhatom katartikus élmény volt. WOW, meg ilyenek.
Ettől függetlenül ma már nem gondolom, hogy mindenkinek a C-vel kéne kezdenie. (ami nem volt mindig így a fenti példából láthatóan. :)) Sőt azt se gondolom, hogy azt az utat kéne járniuk amit én jártam.
Ellenben van egy elképzelésem a "hogyan oktassunk programozást" kérdésköréről, ami eléggé eszközfüggetlen.
Tehát abban egyetértek Ádámmal, hogy amit csinál és ahogy az jó, (okozat), de az okokat nem teljesen jól látja, így az érvelése se lesz helyes a top-down tekintetében.
Szóval a tananyag felépítése nem a legideálisabb, de ez nem is annak a módszertannak a hibája amit nem követnek.
pp
A késői kötésről és a
Azért mégis: mert a tapasztalat alapján csak úgy sikerült megértetni eddig bárkivel, hogy mit is csinál, ha elmagyaráztam, hogyan írná meg C-ben, vagyis mit csinál meg helyette a fordító. Onnantól viszont nem volt vele gond.
A C/C++-szal egyébként épp az a baj, hogy nem elég konzekvens ahhoz, nem fedi el eléggé a hardvert, hogy csak az absztrakciókkal foglalkozz, s ne tudd, mi történik a háttérben.
Teljesen biztos, hogy a számonkérésekkel is baj van, de ettől függetlenül tényleg vegyészkutya szinte mind, aki nem tanult meg már korábban programozni.
Egyetemi szinten a számábrázolás, bitműveletek, a mutatók készségszintű kezelése, akár sokszoros indirekcióval, úgy, hogy sehol ne csorduljanak túl a számok, ne hivatkozz érvénytelen memóriaterületre, alapelvárás. A mutatók pedig mindenhol ott vannak, tömböknél és karakterláncoknál, listáknál, dinamikus memóriafoglaláskor, függvényhívásnál. És ha nem biztos a kezed, akkor levágod a lábad.
Én úgy gondolom, hogy senkinek sem volna szabad C-vel kezdenie. Ezzel szemben vagy assembly-vel, hogy tudja, mi is történik a gépben, vagy egy valódi magas szintű nyelvvel, amin elegánsan bemutatható a strukturált és objektumorientált szemlélet, és nem csak megjátssza a típusosságot.
Mit látnál követendőnek?
Az absztrakciók lyukasak, és
Az emberi agy úgy működik, hogy az absztrakciókat már ismert konkrét példák alapján érti meg. A teljes oktatási rendszer erre a logikára épül fel, például először számolni tanulnak meg a gyerekek, a formális logika és halmazelmélet sok évvel később jön (ha egyáltalán), pedig elméletileg az az alapvetőbb. Vagy a fizikát is a newtoni mechanikával kezded, és nem a kvantummechanikával, mert az ütköző golyókat tudod hova tenni, a golyó lehetséges klasszikus állapotainak terén vett komplex szuperpozíciókat meg nem annyira. Ugyanígy ha mondjuk megmutatod valakinek, hogy hogy lehet egyszerű matematikai műveleteket végezni kb. hasonló szintaxissal, mint ahogy a füzetben írná, vagy hogy lehet egy egyszerű weboldalt összerakni, azt tudja mihez kötni. Ha rögtön a regiszterekkel kezded, akkor egyrészt teljesen idegen lesz neki az egész, másrészt nem érti, mire jó ez neki, és elunja magát. (Az egyetemi matekkal is ez a baj nagyrészt, hogy meg se próbálják konkrét dolgokhoz kötni, hanem mondjuk egy évet tanulsz csoportelméletet meg polinomgyűrűket, mire kiderül, hogy ebből az egészből olyan hibajavító kódolásokat lehet összerakni, amiket pl. a legtöbb tömörítő használ.)
Sosem tanultam meg a kémiát,
Az a helyzet, hogy ők is csak
Azt akarom, hogy le tudjak
off
Esetleg koktélokat?
(bocs, magas labda vótt ;-) )
Hát ezt akkor felejtsd el :D
(Egyébként annyiféle reakció zajlik párhuzamosan, hogy inkább azt lehet megmondani, hogy 99%-ban mi lesz a két lötty keverékéből.)
Még szerencse, hogy mindig
Csak nálam hibás a sorrend?
Pl. a 72. hozzászólásra a 64. lenne a válasz, arra az 50., arra a 48. stb.
Ja, valami para van a
Megemeltem az oldalankénti
doboz
Sokáig ;-)
Meg lehet csinálni, csak
Elhiszem, hogy nehéz egy
Vagy tényleg azt mondod, hogy ha nem tanultam meg, akkor nem tudom megmondani, mi történik, és milyen tulajdonságokkal rendelkező eredménye lesz annak, ha hidrogént és oxigént összeveszesztek?
Nyilván minél egyszerűbb egy
Nekem szívem csücske a
A zsenik is elkallódnak a
"diákok utálják a
Ez 100%-ig a tanárokon múlik. Mindegyik tárgyat elő lehet adni úgy, hogy rohadt unalmas legyen, de úgy is, hogy lekösse a figyelmet. Na jó, még múlik a terem megvilágításán, a technikán, meg az oxigén szinten is... :-)
Azt hallottam egy rádió riportban egy okos embertől, hogy az egész magyar oktatási rendszer el van hibázva, mert a felsőoktatásról áttolták a súlyt a gimnáziumokra és a középiskolára. Ezt részben a saját tapasztalataim is alátámasztják. Az egyetem első éve gyerekjáték volt, a közepe már nehezebb a vége meg megint nagyon egyszerű. Szóval összességében nem izzadtam meg valami nagyon... Most vagy zseni vagyok, vagy tényleg nem az egyetemen van a hangsúly az oktatásban, hanem a középiskolán, ami összevetve (ráfordított idő és energia szerint) sokkal húzósabb volt.
Erről húzósabb szakokon más a
Nem találtam BME-re
Bírom ezt a "természettudományos alapismeretek" kifejezést. Szerintem egyetlen ilyen alapismeret van: matematikának hívják. A TT-ban minden modellekre épül, a modelleket pedig a matematika nyelvén fogalmazzák meg. Ha a matek nem megy, akkor semmi nem fog, és a legtöbben szerintem itt bukják el az egészet. Nálunk egyetemen szarul tartották a matekot, viszont gimiben már megtanultam azt, ami az első évben kellett, így foglalkozhattam a szakmai tárgyakkal. Az ismerőseim közül, akik csúsztak, azok szinte kizárólag a matek miatt tették. (Volt még szerves kémia, ha egy bizonyos vizsgáztatóhoz kerültek, de ott meg nem a tanulókkal volt a gond, hanem a tanárral...)
Pontos statisztikát nem tudok
Nem tudom, mi bajod a kifejezéssel, és miért szűkíted le a matematikára: ide tartozik a fizika, a kémia, a biológia, a földrajz és az informatika, melyekből szaktól függően más és más területekre kíván építkezni az egyetemi képzés. Informatikus szakon a megfelelő matematikai, a fizikai és természetesen informatikai alapismereteket hiányolják a felvett hallgatók részéről.
Azért szűkítem le a
Azért nem értem, miért
Itt arról van szó, hogy azt a lexikális tudást azt magaddal hozod, vagy ezt is az egyetemen kell elmondják és megtanuld.
Ez is egy álláspont. :-)
Állj
2000 körül 60% volt BME infón
Ezek szerint az egy húzós
A kommunikáció- és
Természettudományos szakokra
Trollcikk
Egyébként a bekezdés amiből a címet képezték - mert nem erről szól a cikk - elég furcsa. Ha figyelmesen átolvasod, akkor láthatod, hogy azt írja, hogy aki akar az tud tanulni az iskolarendszeren kívül is.(zsenik, hajrá van lehetőség kibontakozni) A hibát abban látja, hogy "az átlagos diákokkal nehéz megszerettetni", tehát nem a zsenikről ír, és nem az iskolarendszert teszi felelősé, hanem a diákot/helyzetet, mivel nehéz megszerettetni velük a tárgyakat.
Aztán ott a végén a mondat ami nem is érthető, hogy miért került oda, de csak egy feltételes mondatot tartalmaz: "Így pedig egy zseni is elkallódhat." Az így-re persze nincs magyarázat az előtte lévő szövegben, ráadásul így aztán bármi elkallódhat, sefüle-sefarka ennek a mondatnak. Gyanítom a hatásvadász cikk szerzőjének agyszüleménye a mondat, ami egyáltalán nem illek az előtte idézet ember mondandójához.
Néha az az érzésem az
A cikktől függetlenül: én úgy
+1, +1
Hol?
2. Lehet, hogy én személy szerint azt gondolom, hogy kb. senki nem veszi hasznát. Van némi tapasztalatom - ha nem is sok - szoftverek elkészítésében, ezt a szintű programozáselméletet kb. ott kell használni, ahol a szoftver felhasználói (is) informatikusok. Vagy még ott sem. Ettől még nem kéne lepistikézni, vagy legalább írj egy példát, hogy te milyen szoftver fejlesztésénél vetted hasznát ilyenirányú ismereteidnek!
„Halgass” recte „Hallgass”.
Köszi!
Pistike
Mivel ezen ismeretekkel nem rendelkezem, csak azt tudom elmondani, hol éreztem hiányát: rendszergazdaként, pl. sok-sok éve, amikor egy ICL/System 4-re akartam op.rendszertől független programokat írni. Vagy amikor a linux kernelben matattam volna egy kicsit. Volt, hogy pusztán hobbiból össze akartam tákolni egy kisebb assemblert. Feladtam, mert a szükséges szakkönyvek megértéséhez hiányoztak bizonyos alapismeretek. Vagy amikor titkosítási algoritmusokkal próbáltam ismerkedni. Oracle DBA-ként, amikor az adatbázis belső szerkezetével ismerkedtem.
Vagy... Most soroljam fel, hogy közel húsz éven át mennyi mindennel szoptam, mert rengeteg, elméleti alapismeret hiányzott?
Nem konkrétan a linkelt jegyzetben foglaltakat hiányoltam, hanem úgy általában, a főiskolán, egyetemen elsajátítható mélyebb, elméleti alapokat és különféle matematikai ismereteket. Most is nehéz hozzájutni ezen ismeretekhez, ha nem iskolában tanulod, akkoriban meg egyszerűen reménytelen volt.
A "szomszédpistike" meg arra a mentalitásra vonatkozott, hogy "minek az iskola? Gyakorlatban sokkal többet tanulsz!".
(és tapasztalatból beszélek... sajnos...)
Elbeszéltünk egymás mellett
És azt sem állítottam - ha értetted, mikről beszélek -, hogy
Úgy gondolom - bár ne legyen igazam -, hogy helyenként túl sarkosan, egy-egy mondatomat kiragadva értelmezted (helytelenül) mondanivalómat. A végén kiderül, hogy csaknem egyről beszélünk - másképp.
A végén kiderül, hogy csaknem
Lehet. Egy mondatba összefoglalva: szerintem, ha valakinek van rá lehetősége, mindenképpen érdemes egy normálisnak tartott (ELTE, BME, ... a néhai Közgáznak most nem tudom mi a neve stb.) iskolát elvégeznie és megtanulni, amit csak lehet - függetlenül attól, hogy adott helyzetben feleslegesnek látszik-e a tananyag egy része vagy sem.
(jó hosszú mondat lett :D, de ~harminc, igencsak elcseszett évet nem tudtam rövidebben összefoglalni)
Szerintem túlértékeled a
Hasonló problémákkal találkoztam, találkoztunk (több szakmabeli barátommal) mi is, és hirtelen egyikhez sem jut eszembe odavágó egyetemi tanulmány, tárgy vagy akár egy óra is. Jórészt az érzék, a józan paraszti ész és a rengeteg tapasztalat és lelkesedés, ami ezen problémákat/feladatokat megoldotta nekünk.
Az egyetemen az ilyen dolgokhoz szükséges tudást túl absztrakt, elméleti módon tanítják, és plusz befektetés/tudás ezeket gyakorlati haszonná konvertálni.
Ha jól emlékszem vissza, egyetemi tanulmányaimnak kb. 5-10%-át tudom gyakorlatban használni, további 20-30%-ot elméleti vonatkozásban, a többi vagy túl elvont, vagy túl elavult a mai nap problémáihoz és inkább csak iránymutatásnak, témaindítónak használható.
Lehet...
Az is igaz, hogy engem sokáig olyan témák vonzottak, mint fordítóprogramok, op.rendszerek készítése.
Van haszna
Én is, az első 2 év elég
A Coursera és társai manapság
Köszi, de
Viszont jó tudni, hogy vannak ilyenek! (Bevallom: nem tudtam.)
Ezek rendes kurzusok,
Tetszenek ezek a kurzusok, én
a többi vagy túl elvont, vagy
Miért hiszed azt, hogy most is ugyanazt tanítják az egyetemen, mint amikor te végeztél?
Nagyon örülnék, ha nem így
Ellenben a saját tapasztalataimat egyféleképpen tudom leírni (mivel ma már nem járok egyetemre).
Amit írsz, hogy a tudás, amit
Nem arról van szó, hogy egy
De nyilván csak egy részéről beszélek, voltak aktuális tanítások is.
Szóval összességében
Akkor ezek szerint azt, hogy mi éri meg szakja válogatja.
Azt nem mondanám, hogy nem
Egyébként valószínűleg jól mondod, szakja, de inkább egyeteme válogatja, hogy megéri-e. Fentebb olvastam olyat is, hogy a kor technológiái szerves részei a tananyagnak, tehát fejlődés az látszik, és ez jó. Viszont szerintem nincs akkora értéke, mint ahogy H.Z. ("eddig bírtam szó nélkül" - választhatna valami értelmes nicket is :D - a szerk.) leírja. (ps: a másik oldal viszont már nem tudom kipróbálni, hogy mire megy az ember felsőoktatási képzés nélkül...)
nikk
(bocs, amikor újraregisztráltam, nem állt szándékomban kettőnél több hozzászólást elkövetni :-) )
----
"akkora érték" - nem abszolút értékben gondolom, hogy sokat ér, hanem az autodidakta vs felsőoktatás kapcsán.
Az önálló, tanárok, mentorok nélküli tanulás eredménye számomra elég kétségesnek tűnik.
De ezt tapasztalom a fórumok olvasása során is.
Általában meg lehet saccolni a válaszokból, hogy ki az, aki autodidakta és ki az, akinek megvannak a főiskolai, egyetemi alapok. (utólag úgy érzem, a találat esélye jóval több, mint 50% ;-) )
Ha akarod, átírom a
Egyébként meglepődnél, ha tudnád, hogy többek közt az egyik legtapasztaltabb és legaktívabb Weblabor tag sem szerezte meg soha a diplomáját, ahogy a szerkesztők közt is van legalább kettő. Persze papír nélkül is adhat valamit az egyetem, de úgy vélem, nem ez a meghatározó, mert önmagában azzal sosem szereztek volna ilyen tudást.
Vannak szakmák, ahol
Life Long Learning
Annyit tudnod kell, hogy ha valaki odajön és azt mondja az állásinterjún, hogy ő 27 évesen kezdett el programozni és annyi gyakorlata van mint amit az egyetemi gyakorlatokon szerzett akkor sajnálkozva elbúcsúzunk tőle, javasolva, hogy előbb vegyen részt egy os projektben és szerezzen munkatapasztalatot.
Ellenben, ha odajön egy arc, aki autószerelőként dolgozott és mellett egy os projektben jelentős szerepet vállalva dolgozott 3-5 évet akkor ott felcsillan a szemünk és ígéretesnek tartjuk az illetőt. Ahhoz, hogy ezen a pályán elhelyezkedj a papír kevésbé fontos, mint a gyakorlat és a hozzáállás. (legalább is jelenleg, hisz hiány van jó programozóban, és túlkínálat informatikai végzettséggel rendelkező kutyaütőkből)
A legjobb párosítás, ha az egyetem alatt belefolysz egy os projektbe. :) (csak ekkor éhen halsz, gondolom)
pp
Open Source?
Igen, sőt minden évben
pp
Viszont ehhez nem árt a
A kommunikáció írásban
Ebben van valami. :-) Nem
Nem tudom miért gondolkodtam valami chat jellegű kommunikációban.
Még mindig csak merő kíváncsiság: ha egy abszolút kezdő ( :-) ) csatlakozni akar egy nagyobb opensource projekthez, azzal mit tud kezdeni a projekt? Gondolom, komolyabb szoftverek esetében nem úgy megy, hogy kiválasztok magamnak valamit, checkout és nekiesek, hanem valaki koordinálja az egészet, kiosztja a feladatokat.
Egy-egy területnek lehet
Gondolom, komolyabb
De, úgy megy. Általában van valami lista a könnyű hibákról (kategória a bug trackerben vagy ilyesmi), azoknak pl. neki lehet állni. Ha komolyabb változtatást tervezel, akkor elvárt, hogy kérj visszajelzéseket előtte a projekt levlistáján, de egyszerű hibajavításoknak, kisebb feature-öknek nyugodtan neki lehet esni.
+10
Azt mondjuk nem tudom, hogy kezdőként mennyire jó nagy projektben dolgozni, talán nem túl önállóságra nevelő. De azt sem tudom, mennyire vagy kezdő (mármint Péter).
Az viszont tuti, hogy tanulni hasznos! Ha semmi mást nem, azt 99%, hogy megtanulod: mit és kitől érdemes tanulni.
Mire lehet jó...
Állásajánlat a met.hu-n: http://met.hu/methu/allasajanlat/index.php?id=243
Matematikai feladatok elvégzésére keresnek programozni tudó embert.
És teljesen értelmes dolog
És teljesen értelmes dolognak
(statisztikát elég sok területen alkalmaznak, de pl. a kaotikus dinamikus rendszereket mintha még a bankvilágban is használnák egyes területeken - ez utóbbira ne vegyél mérget, de valahonnan ismerős a kifejezés és nem hinném, hogy a repülőszimulátorokból ;-) )
---
De még1x: emlékeim szerint ez egy matematikus képző anyaga, ahol matematikával foglalkozó informatikusokat képeznek, nem egy középfokú webprogramozói tanfolyamé. De javíts ki, ha tévednék! :-)
Statisztikát sok területen
Hm.
Sok esetben egy üzemeltetőnek is segíthet (bizonyos optimalizációk esetében, biztonsági dolgokban stb)
Mindezeket tetézendő, ha jól tudom, manapság nincs külön programozó és külön szervező oktatás, mindkettő informatika címszó alatt megy.
(az meg valahogy mindig elsikkad, hogy emlékeim szerint pl. az ELTÉ-n matemetikus képzés folyik informatika szakon is - már ha igazad volt és ez az info szak azonos a néhai prog.mat.-tal)
-
-1
Saját tapasztalataim
Aki maga tanul, hajlamos lesz egy területre specializálódni, aminek ugyancsak megvannak a maga előnyei, és bizonyos esetekben érezni lehet az alapok hiányát. Ami viszont jól jön, az a rengeteg tapasztalat, amit az ember valós projekteken össze tud szedni.
A továbbtanulás mellett szól, hogy állami és multicégek megkövetelhetik az egyetemi diplomát egy adott álláshoz, továbbá miniszter sem lehetsz enélkül.
Hogy? Mi?
A macskám fekete, és biciklivel mentem a boltba tejet venni.
:)
Olvasd tovább.
A többi az rendben is volt
továbbá miniszter sem lehetsz
Tévedés, például Németh Lászlónének is középfokú végzettsége van.
Rosszul tudtam akkor
Már megint
Ha én megígérem, hogy olyan igazságos leszek, mint Matyi barátom volt, akkor lehetek én is király? (:))
Felvettek
Drakulállok!
Helyes!
Örülök neki, szerintem néha informálhatnál minket továbbra is! :)
+1, gratula :-) Szerintem
Szerintem érdemes lenne infot gyűjteni a képzés színvonaláról, esetleg lehetne egy ilyen irányú fórumot nyitni.
Igen,
Köszi!
Gondolkodtam,és megijedtem!
És nem vagyok tisztában,hogy egy programozónak mennyi a fizetése kezdőként.
Mivel Pesten végzem el a sulit,azt tervezem maradok Pesten,és nem tudom hogy megtudok belőle élni.
Gondolom itt van egy-két programozó,és dolgoztatok/dolgoztok a szakmátokban,mennyire lehet elhelyezkedni,kezdő fizetés,és mi volt az a maximális fizetés amit havonta eltehettetek?
Az informatikusi kezdőfizetés
Értem!
Én nem javasolnám, hogy
Nagy a hajtás,de eddig jól érzem magam!
Elkezdtem az iskolát,eddig nagyon jó tapasztalatokat tapasztalhattam meg a tanárokról,és a diákokról nagyon segítőkészek! :)
Felvettem webprogramozás1. mint kurzust,nagyon segítőkész a Professzor,olyanokat tanultam tőle,amit magamtól,soha nem tanultam volna!
Rossz tapasztalatom eddig még nem volt,de még csak párnapja kezdődött a suli!
A matematika borzasztóan nehéz,érettségihez nem is hasonlítható,de eddig úgy látszik boldogulok vele,igaz a diszkrét matekkal volt gondom,de bent maradtam egy pár délutánt,és segített az egyik matematika szakos diák :-)
Alapból az iskola a c,c++ programozást erőlteti,de van egy halom választék és nagyon érdekes tantárgyak pl: Mobil rendszerek ez egy nagyon jó kis óra,sok hiányosságomat pótoltam html,css,ből,kedvencem Keretrendszerek ezt nem ajánlották a tanárok,ha nincs egy nagyon jó matematika alap tudásod,de én belevágtam,és megérte!
Összegezve nagyon jó a suli! :)
Gratula!
Keretrendszer?
Ez az, hajrá!
Melyik keretrendszerhez kell különösebb matek?! Nekem ez "új"...
a matlabhoz :D
Nemszóltam.
Jó mondjuk az ha jól tudom
A Matlab nem assembly. Az
Úgy értem az assembly-t, hogy
Mi a komoly tudás?
A középiskolai aritmetikán
Integrál számítás azért
(vagy ma már ilyesmit nem tanítanak középiskolában? - Egyik legnagyobb bánatom, hogy a matekot annyira elfelejtettem, amennyire... :-( )
Szerintem nincs szükség
Te arra válaszoltál, hogy mi
Én meg jeleztem, hogy a középiskolai matek is több, mint aritmetika, bár az még messze nem nevezhető komoly matematikának... :-)
Komoly matematikai tudásnak a
Az assembly kapcsán pedig az aritmetikán kívül nem merül fel más terület.
Nekünk (huszonsok éve) még
(humorérzéked meg úgy látom, igencsak hiányos... :-) )
Óvatos
Én még azzal kezdtem a
Siker :)
És még mondja valaki, hogy
Szerintem is kell, sokkal
web.prog
Pont hogy attól javulna az
Khm. Más csalánjával verni
Ennyire azért nem vagyok
:)
Különben itt mindkettőtökkel egyetértek; és döntse el Péter, mit tud / akar vállalni (Ádám és a többiek szintén). Ha jelent segítséget, előzetes hejessírási (esetleg szakmai) segítséget pillanatnyi szabadidőmhöz mérten vállalok.
Csak web?
Elsősorban igen
Elsősorban arra gondoltam (fentebb), hogy nézd át az itteni PHP-biztonságról szóló cikkeket és ha van olyan lényeges újdonság, ami ezekben nem szerepel, akkor írd meg. Ha jó a tanárod / tanterved, akkor simán tanulhatsz "frissebb" dolgokat.
helytelen írás oka =
Legjobb tudomásom szerint a
Egyébként pedig vannak helyesírási szempontból szinte hibátlan hozzászólásaid is, ebből úgy ítélem meg, hogy nem a képesség, hanem az akarat hiányzik, hogy olvashatóan írj. Kezdetnek az, hogy elolvasd azt, amit leírtál, kijavítsd azt, amit a helyesírásellenőrző (ma már szövegszerkesztőt sem kell hozzá nyiss, hisz minden böngészőben van) aláhúz, önálló mondatokra tagold a bekezdéseket egyetlen hosszú helyett, és kigyomláld a felesleges szóismétléseket.
Levelet, dokumentációt műszaki szakon is írnod kell, és ezt így nem fogják elfogadni az egyetemen.
Képesség - akarat
Magamról nehezen tudom elképzelni, hogy nagyon "akarnék" szépen-jól írni, ha ez mondjuk 10x annyi időmbe-energiámba kerülne, mint a csúnya. Bár a minőség is nagyon fontos elvárás magamtól.
De tényleg kell tudni szépen is írni egy egyetemistának.
Könyvtár :)
"még nem voltam a könyvtárba"Mondom van kedvem,és akkor elindultunk és beértünk na láss csodát 5ős analízis röpdolgozatom lett mindenki csodálkozott,hogyan tudtam megírni?! Így hibátlan lett a dolgozatom,és a tanár a kérdezésem nélkül benevezett engem egy versenyre.:-)
És most is jelenleg a könyvtárba tartózkodom,kicsit fáradt vagyok mert ma még lesz egy dolgozatom,és tanultam egész éjjel az absztrakt osztályokat,de érdemes volt mert eddig nem használtam ezeket az osztályokat"C++". :)
Ma legalább meglátom,hogy mennyire értettem meg.Én úgy érzem eléggé jól fog sikerülni,de azért....
Eléggé szigorú a tanárunk prog.nyelvből :) Ma délutánra is megvan a programom Analízis,Diszkrét matematika a diszkréttel van egy kis gondom majd ma valahogy bepótolom a hiányomat.:)
Ja és a legfontosabb web.prog-ra kell csináljak egy eléggé egyszerű feladatot :) csak nem tudom,hogy lesz-e annyi időm,ha nem akkor ma is éjszakázás lesz ZzZzZ :):) Regisztráció-belépés-kilépés-jogosultságok"Admin,tag,felhasználó"-adatmódosítás"jelszó,email,felhasználónév" plusz a hozzá tartozó html-css.
Az oktató direkt kérdte,hogy legyen benne Ajax vagy Jquery. Hát ajaxra lesz egy-két ötletem,de jquery-t nem ismerem.:(
De akkor megpróbálok beletenni valami jqueryt,de igazából nem is tudom,hogy mire használják a jqueryt.:)Esetleg,ha van valakinek valami ötlete,hogy jqueryvel,hogy tudnám feldobni ezt akkor szívesen elolvasom.
Remélem nincs benne sok helyesírási hiba :):):)
Na, kiderült, hogy egy kis
A jquery egy javascript keretrendszer, nem kell megijedni tőle, sokkal egyszerűbb vele pl AJAX-ot használni, mintha te írnád meg cross-browser nulláról.
Jogosultság kezelésről itt van egy cikk, amit talán felhasználhatsz.
A jquery form, jquery
Én értékelem a lelkesedésed,
Egyébként meg, hogy gondolják a tanárok azt, hogy 1 héttel az iskola kezdete után írnak majd neki a diákok egy komplett webes rendszert?
Én értékelem a lelkesedésed,
Mi kértük tőle, hogy írja meg, hogy hogyan halad.
Egy alap login rendszernek nincs sok köze szerintem egy "komplett webes rendszerhez". Mondjuk egy nap alatt nulláról tapasztalat nélkül nem lehet megcsinálni normálisan.
+1
A következő feladat lehetne
Nem tudom
Egyébként a "Blog"-nak nem
Jaj, ne
De legalább új téma kéne már...
blog
;-)
Lehet, hogy nem is az volt a cél?
Lehet hogy nem is az volt a cél, hanem hogy csináljanak valamit, amit aztán a következő — vagy valamelyik sokadik — alkalommal megmutassák, hogy milyen hibák vannak benne és hogy lehet azt feltörni.
Hopplá!
Én is azt mondom: jquery-től ne félj, sokkal könnyebb "vele, mint nélküle". Ez a feladat nem semmi egy napra, én azt mondanám: alap jquery-vel kezdj, ajaxozni jó lesz, mélyebben majd beletanulsz, ha több időd lesz (ha lesz). Van fent hozzá jó doksi is példákkal.
Egyébként mindemellett még dolgozol is? Vagy "műhelyszünet" van (neked)?
sokkal könnyebb "vele, mint
Sajnos ebben az utóbbi időben nem vagyok már annyira biztos. Főleg, ha nem csak asztali számítógépekre fejlesztesz, akkor problémák lehetnek azzal, hogy a jQuery hatalmas és lassú. Legalábbis az utóbbi egy évben amióta mobilra és okos tv-re fejlesztek a jQuery sokszor csak problémát jelentett. Helyette vagy egy sokkal minimálisabb keretrendszert használnék, vagy "keretrendszer nélkül" fejlesztenék.
Nem gondoltam volna
Imho xpath vagy legalább css
http://script.aculo.us/ elég ismert, csodálom, hogy még nem hallottál róla.
Egyébként ha lassúságról meg nagyságról beszélünk, akkor extjs-t kéne példának felhozni, nem jquery-t... Alapból rosszul tervezett - szorosan csatolt - osztályok voltak, a 3-as verzióban (azóta már van 4-es), ezért úgy döntöttem nem foglalkozok vele. Baromi lassú volt, egy egyedi drag-drop tree-t kellett volna összehozni benne, de annyira pocsék volt az egész, hogy gyakorlatilag nulláról kellett volna újraírnom mindent. Nem is értemi miért ragaszkodtak az extjs-hez... Végül félbehagytam a projektet...
Hallottam a
Az extjs-t már én is kritizáltam valahol itt a fórumon, a negyedik verzióra négyszer írták át, ez szerintem mindent elmond róla.
Ettől függetlenül az alapötlet jó, égető szükség van webes alkalmazásfejlesztést támogató rendszerre, bár szerintem böngészőszinten kéne megvalósítani.
Probléma
Eseménykezelés, elemek kiválasztására, AJAX-ra természetesen kell valami, de ezek megvannak sokkal kisebb méretben, és kevesebb határesetet kell kezelni, mint amire a jQuery képes (főleg, ha nem célunk az IE6-8 kompatibilitás). És ha mindenképpen keretrendszert akarunk erre használni, akkor vannak, amik ezeket az igényeket kielégítik. Ilyen például az ender.js vagy a zepto.js de vannak mások is.
script.aculo.us? :)
Az elsőhöz több mint másfél éve nem adtak ki frissítést, míg a második mögött egy stabil legalább 100 fős cég áll. Nem nagyon hiszem, hogy az Ext.Fx valamivel is lassabb lenni, mint az ajánlott rendszer.
Ha nem arra használja valaki, amire való, akkor azt nagyon durván megbosszulja, ez vitathatatlan. De azért a Prototype-ot, illetve az arra épülő rendszereket ne gondoljuk már jobbnak.
Hát én elég komolyan
Arra használtam, amire való lenne, a fa kirajzoló osztályt fák kirajzolására. A gond csak az, hogy rosszul volt megírva. Ezek után nem csodálom, hogy az egész rendszert átírták a 4. verzióra, ami szerintem nem is baj, symfony-t is teljesen újraírták a 2. verzióra, és az jó lett. Nem néztem a 4-es verziót, de ha megint nem követtek alapvető tervezési elveket, akkor az sem lehet jobb, mint a 3-as.
Ext.Fx-et nem próbáltam még külön, én a paneles rendszert néztem, ami rohadt lassú és körülményes. Kb 10 szülőtől örököl 1-1 panel, úgyhogy nem is csodálom, hogy ilyen.
Komoly gondolatok???
Ez azért több mint erős kijelentés. Mindegy, én nem akarok senkit semmiről meggyőzni, de legalább a Prototype-hoz ne hasonlítsuk az Sencha termékeket. Rosszul éreztem magam miközben olvastalak.
de legalább a Prototype-hoz
Ez csak a te fejedben fordult meg, én a saját elvárásaimhoz hasonlítottam az extjs-t, és ahhoz képest lassú és rosszul tervezett volt a 3-as verzió. Arról, hogy pl java-ban, vagy az extjs 4-ben mit követtek el fogalmam sincs.
1.8-tól lehet
Kevés
Én "nem haladok"
Már a jQuery Mobile-ra vagy a
is
Király
Hát ez vicces :D És 1mb-ra rá
Nem annyira vicc
Én elhiszem, hogy nem tetszik
C64
Mindig is úgy gondoltam, hogy a gyors hardver nem ösztönöz jó programozásra, ráadásul attól, hogy valami látványos, nem feltétlenül lesz jobb.
Használtad?
Összehasonlítva az "1 megás" honlapot a C64-el: utóbbinak a fullextrás floppy-ja 512k, és ugye a 100k / lap sem férne el "benne"...
A szoftvertechnológia
Nehéz is elképzelni, hogy
Assembly?
A C64 egyébként olyan kicsi erőforrással (pláne nyelvkészlettel) bírt, hogy egy nagyobb szoftver/játék megírása nem volt több 2-3 napnál... És muszáj volt elsőre "agyonoptimalizálni", mert másképp nem fért bele, v. futásidőben
out of memory error
, stb. A kisebb (BASIC nyelvű) programocskákon lehetett kicsit húzogatni, de ez is inkább a C16, C116, C+4 gépekre volt jellemző, mert azoknak sokkal nagyobb volt a BASIC utasításkészletük, tehát volt miből válogatni. Igazán nagy lépés az volt, ha egy BASIC progit megírtál (jól) assemblyn. De ezt ugye egyszer tudtad megtenni, akkor, ha az eredeti BASIC volt. Nemigen tudtál mit "algoritmizálni" olyan pincurka volt a proci kapacitása is. (Ha jól emlékszem: 60 Hz(!) órajel, 3db 8 bites regiszter, ebből csak egyben lehetett mat. műveletet végezni, csak abszolút memóriacímzés...)Van!
Nem értek hozzá, felteszem manapság azért nem tisztán asszembly az egész demo, hanem C++, telepakolva assembly betétekkel.
Köszi, de itt
De köszi, egypárat megnéztem, de nem spanolt fel annyira, hogy nevezzek is.
De azt azért gondolom csípik,
Ezzel csak az a baj, hogy
(gondolom, ez nem csak Magyarországon van így)
Ezt alá tudod támasztani
Maximum azzal, amit a
Úgy saccolom, 5-10 év múlva már érzékelhető lesz az üzletekben is ez a tendencia.
(bár szvsz most is az van, hogy egy szűk réteg egyre többet költ, míg a többség egyre szorosabbra húzza a nadrágszíjat)
Bár ha csak azt nézem, hogy sorra zárnak be a boltok, amerre járok, hogy pl. az élelmiszerboltok kínálata rohamosan szűkül és térnek át a silányabb, de olcsóbb árukra...
Amíg ingyen árulják az új
Lelked rajta
Megmondom. Ahogy gyorsul ez az ütem, úgy sokasodik azok száma, akik képtelenek követni, emiatt elégedetlenek. És ugyanígy a Földből is egyre többet fogyaszt mindenki, aki így gondolkodik. Ha így folytatja a társadalom, akkor várhatóan még a mi életünkben ki fog derülni pontosan, hogy meddig maradhatunk a Földön. Elköltözni meg egyelőre nincs hova...
Szerk.: te C64-el hogyan neteztél?
Jó, hát az is egy értékrend,
Én sehogy, mások BBS-en.
Elköltözni meg egyelőre nincs
Egyelőre. És ez csak akkor fog változni, ha a fejlődés nem áll meg.
Fejlődés != Pusztítás
Előbbivel az a gond (és ezt csinálja a "fogyasztói társadalom"), hogy iszonyú sok (földi) energiát felemészt, valamint aránytalanul sok hulladékot termel. Nem akarok környezetvédelmi vitába folyni, de ez a tendencia nem fogja lehetővé tenni (idejében) a "költözést". Maga a szemlélet meg pláne nem: máshol sokkal inkább nekünk kell alkalmazkodni; hogyan sikerülhetne, ha már itt sem tudunk?!
Nem vagyok én sem a fejlődés ellen, csak én kizárólag az érdemi fejlődést tekintem fejlődésnek, az egyes ember-/cégcsoportok üzleti és egyéb érdekeit szolgáló látszatfejlődéseket nem. Hardver tekintetében az utóbbi évek egyértelműen arról szólnak, hogy egyre silányabb, "memóriazabálóbb" szoftvereket gyártunk, mert "úgyis hamar erősebb gépek lesznek". Ehelyett kellene inkább a szoftverek továbbfejlesztésére helyezni a hangsúlyt.
Egy számítógép előállítása
Ami általában problémásabb a gyártási folyamatoknál, az a globális felmelegedésre kifejtett hatás; az ICT ipar éves terhelése néhány GtCO2eq körül van, de a becsült pozitív hatások (a beágyazott eszközöknek köszönhetően sokkal hatékonyabb energiafelhasználású elektromos hálózatok, épületek, járművek; a modern telekommunikációs technológiának köszönhetően megspórolt utazás) is hasonló nagyságrendűek [5], úgyhogy még az is könnyen lehet, hogy a teljes mérleg pozitív.
Ez ilyen standard zöld bullshit. Az adott méretű és árú számítástechnikai eszközök sebessége és tárolókapacitása pár évente megduplázódik, ami lehetővé teszi a nagyon magas absztrakciós szinten folytatott programozást és az intelligens fejlesztőeszközöket, ami nagyon lecsökkenti a fejlesztés munkaigényét, ami lehetővé teszi, hogy szinte bárki hozzáférjen az információs technológiák többségéhez nem csak fogyasztóként, de szolgáltatóként is. Ha ez nem érdemi fejlődés, akkor mi az? Visszamászni a fára és banánt enni?
Ha megnézem az internet
Ahogy megvilágítják
Ezért nem fogok veled itt linkversenybe belemenni, neked tetszenek a sztorijaid, hát higgy bennük. Ha tudnád, hogy hányszor többet költenek (elsősorban USA) az ilyen-olyan fényben vakító statisztikákra (politika) az aktív környezetvédelemhez és a környezettudatos életvitelre való neveléshez képest, lehet, hogy te is elgondolkoznál... (Egy sor céget tudnék mondani - de nem mondhatok -, amelyik csak azért támogat kisebb-nagyobb összegekkel környezetvédelmi szervezeteket, hogy ily módon "zöldítse" az amúgy igen káros tevékenységét. És ha ez a szervezet "komolyabban tesz javaslatot" a károsítás fékezésére, akkor a cég keres másikat - ha tud -, vagy megduplázza a támogatását...) De lényegesen kényelmesebb neked is inkább azt hinni, hogy nincs itt semmi baj, mint valamiről lemondani vagy kevesebbet fogyasztani belőle azért, hogy "zöldebben" élj. Nem is vitatkozom veled, hiszen pusztán u.az a hozzáállásod, mint a többségé. Az a szomorú, hogy ez a többség kinyírja a kisebbség Földjét is...
Globális felmelegedés. Nem ez az egyetlen természeti problémája az emberiségnek (Földnek), van még 3-4 ugyanilyen fontosságú (akár hiszed akár nem). Gondolom, sosem mentél még autó helyett gyalog / biciklivel sehova csak azért, hogy kevesebb károsanyagot bocsáss ki. Itt távolról sem arról van szó, hogy mi éri meg jobban, mire van pénzed, időd, stb., hanem arról, hogy akarsz-e tenni valamit. Te mondjuk az őszintébbek közé tartozol, mert legalább megmondod, hogy nem. Sokan vannak, akiket ha megkérdeznek pl. a PET palackról, azt mondják: "ó, amióta hallottam, nem iszom kólát!", aztán előveszik a TetraPack-os gyümölcslevet... (Szándékosan régi példa.) Szerintem nem is tudod, hogy a PET-palackok nagyrésze hova kerül, ha szelektívbe dobod.
Akkor most helyettesítsük be mozgásnak a fejlődést. Haladsz ma - mondjuk - 10 km/h sebességgel, egy képzeletbeli cél felé. Évente meg tudod duplázni a sebességed. Én azt mondom, hogy jövőre csak 15-re gyorsulj, a fennmaradó erődet pedig használd arra, hogy a képzeledbeli célodat hozod közelebb. Ne haragudj, de ha ezt te úgy értékeled, hogy hátrafelé mész, akkor jobb, ha visszamész banánt enni.
Minden sztori olyannak néz
Ez meg standard posztmodern bullshit. Mondhattad volna mindjárt az elején, hogy nem érdekelnek a tények, akkor nem fárasztom magam azzal, hogy megpróbáljam kiszámolni neked a számítógépgyártás energiamérlegét... :-/
Az autók károsanyag-kibocsájtása milyen, a globális felmelegedéshez mérhető problémát okoz? (Az óceánok elsavasodásán kívül, ami ugyanannak a mechanizmusnak az eredménye, mint a globális felmelegedés.) A légszennyezésbe nem túl konzervatív becslések szerint évi hárommillió ember hal bele (ebbe benne van az ipar, közlekedés, mezőgazdaság, minden egyéb), vagyis a populáció 0,05%-a (nagyrészt egyébként a harmadik világban, ahol sokkal kevésbé kontrollálják a károsanyag-kibocsátást) - viszonyításképpen, az éhezésbe csak gyerekek évi hatmillióan halnak meg, szóval ha évente tízezer forintot adományozol valamelyik, az éhezés felszámolására törekvő alapítványnak, annak valószínűleg több haszna van globálisan, mintha egész évben bicikliznél autózás helyett.
Ugye ha évente megduplázod a sebességedet, az azt jelenti, hogy n év alatt 2^n*(kezdeti sebesség) utat teszel meg, vagyis ha mondjuk hasraütésre veszünk egy 30 éves időtartamot (mert fentebb a 80-as évek számítástechnikájához hasonlítgattuk magunkat), akkor mintegy egymilliárdszor(!) messzebb jutunk évente duplázott sebességgel, mintha évente csak másfélszeresére növelnénk a kapacitást. Ezzel kéne felvennie a versenyt a cél közelebb hozásának (bármit is jelentsen az); nyilván ha nem képes az is exponenciálisan növekedni, akkor ez teljesen esélytelen. Ha képes exponenciálisan növekedni, akkor pedig az összes rendelkezésre álló erőforrást a kettő közül abba kell fektetni, amelyik gyorsabb növekedésre képes; minden más stratégia csak elhanyagolhatóan kis különbséget jelent ahhoz képest, mintha egyhelyben állnál.
A gyakorlatban a számítási kapacitás növelése egy viszonylag hatékony dolog (nyilván nem lehet minden határon túl exponenciálisan növekedni, de az elmúlt pár évtizedben elég jól kitartott), ezzel képest a szoftverek hatékonyságát általában növelő elméleti előrelépések hatása elenyészően kicsi. Mennyivel lesz gyorsabb egy mai C compilerrel fordított program, mint egy 80-as évekbelivel? Vagy mennyivel lenne gyorsabb egy modern szoftver, ha assemblyben lenne megírva? (Most tekintsünk el attól, hogy egy kellően összetett szoftvert lehetetlen assemblyben megírni.) Nyilván közel sem kilenc nagyságrenddel. Az ellenben, hogy a "pazarlás" miatt (hogy pl. belefér az, hogy a szoftver egy virtuális gépben fusson, ami automatikusan felszabadítja a nem használt változókat, nyilván sokkal rosszabb hatásfokkal, mintha kézzel tennéd) sokkal egyszerűbé és gyorsabbá vált a szoftverfejlesztés, nagyon is valódi előrelépés. (Vö. a trenddel, miszerint a hardver olcsó, a programozó drága, olcsóbb több vasat venni, mint kódot optimalizálni. Ha azzal az alternatívával hasonlítjuk össze, ahol valahogy rákényszerítjük a piacot, hogy optimalizáljon, akkor azt látjuk, hogy egyrészt drágábbá tenné a szoftverfejlesztést, másrészt korlátozná az adott időben futó szoftverprojektek számát, egyszerűen mert processzorból több van, mint fejlesztőből. Nyilvánvaló, hogy ha van egy nagyjából statikus és egy exponenciálisan növekvő erőforrásod, akkor nem a statikusat kell pazarlóan használni és az exponenciálissal spórolni, hanem éppen fordítva.)
Ajjaj, matek
A másik nagy hiányosság a "számításodban": a hulladékkezelést teljesen kifelejtetted belőle. Ez nagyon sokszor - ha tényleg jól csinálják - "többe kerül", mint az előállítás. (Nem csodálkozom rajta, hogy kimaradt.)
Az, hogy hol mennyire euro-xxx motorokkal közlekednek, ugye leginkább technológiai fejlettségtől függ. Tehát ahol nagyobb a fejlettség, ott több a kötelesség is. (Pl. lehet ám ingyen / ócójé' is adni magát a technológiát is.)
A cél közelebb hozása: szinte tudtam, hogy nem fogod érteni.
A jelenlegi cél: PÉNZ, mindenek felett és korlátlanul. Tehát a jelenlegi sincs fix távolságra, sőt, minél inkább rohanunk felé, annál messzebb "ugrik". Ebből kéne visszavenni. (Ugye ismerős a szitu: pár 10 éve akartál egy használt "nyugati" kocsit, ma már az újak között is válogatsz, stb... mindenben.) Az, hogy a ráfordított energiáddal mennyire tudod közelebb hozni - csak az akaratodon múlik, emiatt nincs értelme azt számolgatni, "mennyit éri meg" ráfordítani. Annyit, amennyit csak tudsz. De először is arra van szükség, hogy megelégedj azzal, ha egyszer elérsz egy normális célt (ne ugorjon messzebb).
Az utolsó részben üzletileg / gazdaságilag igazad van. Az a gond vele, hogy pont ezért nyírjuk ki a Földet. Azért, mert minden dologban - területtől függetlenül - az üzletembernek csak az a jó megoldás, amelyik (lehetőleg) exponenciálisan egyre több pénzt hoz.
Ez viszont minden esetben súlyos környezeti károkkal jár. Hozzá jön még a fentebb említett "zöldre festés" (támogatás), és az egyéb parasztvakítások, máris "zöld" a történet (mint ahogy a tiéd is).
Arra gondoltál már, hogy ilyen ütemű tech. fejlődés mellett hogy lehet az, hogy az A++ energiaosztályt egyszer kitalálták és azóta sem változott? Lehet még plusszolni, de aztán mi lesz? Fordítva írjuk az ABC-t?! Az, hogy ezeket a kategóriákat nem a technikai szintünkhöz mérjük, az egyik legnagyobb ön- és parasztvakításunk. (Persze így lehet jól eladni a szar hűtőt - és a jót még drágábban.)
Ezeken a kategóriákon néha (10+ évente) változtatnak, de még csak nem is lineárisan.
Visszatérve a szoftver-hardver arányára: egyáltalán nem biztos, hogy a többség számára hátrányos lenne, ha drágább szoftverek lennének gagyibb gépeken. (Azt most hagyjuk, hogy a befektetők ígyis-úgyis megtalálják a módját "elmaradt hasznuk" áthárításának.)
Az egyik legdurvább visszássága a fogy. társadalomnak, hogy a technikai fejlődés révén egyre több munkanélkülit "termelünk", az így lecsökkenő vásárlóerőt (vagy látszatát) meg az egyre átláthatatlanabb banki mutatványokkal igyekszünk pótolni (mondjuk már aki). Annak a bizonyos "felső tízezernek" is észhez kéne térnie, ha nem fog: előbb-utóbb vmi botrány lesz.
Engem az észtelen pazarlás
Még a mi életünkben el fog készülni a hatékonyan szoftvert készíteni képes szoftver, és a programozók 99%-a utcára fog kerülni. Minél gyorsabbak a számítógépek, annál hamarabb fog ez eljönni : )
Miért...
Gyümölcs: nem tudom, mennyi vizet használsz gyümölcsmosásra, de tartok tőle, több macerával jár, mint amennyit érne az az évi néhány liter megtakarítás.
Office már akkora, hogy igényli a nagy teljesítményt. (anno a 3-as Excelről 4-esre váltás volt azt hiszem, egy durva lépés e téren)
Az én gépem visszaveszi magát 800MHz-re, amikor semmit sem csinál (egyébként valahol 3GHz körül van a maximuma (2.GHz a névleges max., de gyárilag képes túlhajtani magát)
Konkrét ismeretek híján csak általánosságban: van autó, amelyik megteszi ezt a szívességet.
Tanultál történelmet? Géprombolások rémlenek? ;-)
Tisztában vagyok, hogy az
Azt hiszem, kissé eltúlzod
Mit?
Gyümölcs
Vannak erre különböző megoldások (kertes házban), nem csak az ilyen mosovíz hasznosítható újra. (Én kútvízzel mosok ilyesmit és ezzel is locsolok...)
Az ivóvíztakarékosság egyáltalán nem hülyeség, u.is állandóan fogy (az édesvíz), mi pedig nem. Engem az zavar, hogy szerte kis hazánkban rengeteg (csaknem összes) WC-t öblítünk - ivóvízzel (klórral) pl. a mosó- mosogatógép "output-ja" helyett. Csak pl. Pesten átalakítani / bővíteni a vízvezetékhálózatot sokba lenne, ill. nem éri meg a Vízműnek, hogy azért ruházzon be, hogy olcsóbb és környezetbarátabb vizet is tudjon eladni...
Hátja, mióta megépült a
Egyébként vannak olyan megoldások, hogy pl üvegházban náddal szűrik a vizet, mert annak elég szerteágazó a gyökere, és felveszi belőle a tápanyagokat. Kb 5 családi ház szennyvizének tisztítására elég egy üvegház. A gond olyan szempontból van, hogy vannak betegségek, amik széklettel terjednek, ezt leszámítva ivóvíz tisztaságú víz a végtermék. Ha mondjuk az ember utána köt még egy szűrőt, akkor a baktériumoktól való megtisztítás is megoldható:
Itt pl azt írják, hogy 10 mikronos szűrő elég. Na hát erről annyit, hogy a vírusok mérete olyan 10-1000 nm-es tartományban változik, pl egy hepatitis B az 40nm, szóval ezek simán átmennek rajta... Jobb inkább valami oxidálós megoldást utánatenni, pl klór dioxidot. (Ez hatékonyabb, mint a mindenki által ismert klóros megoldás, meg egyre jobban el is terjedt.)
Vagy kevés virágot locsolok -
Mivel nem azt írtad,
Ezek szerint attól függ, hogy mennyi gyümölcsöt eszel, hogy éppen mennyi szomjas virágod van?
:)
Hadat üzent Kína a jövő
Szárnyalok :)
Úgy döntöttem,hogy a fránya jQueryt nem használom a feladathoz igazából még jQueryvel nem foglalkoztam soha és így nem is kínlódtam vele.
Analízist is befejeztem elolvastam pár könyvet róla.
Diszk.Mat 4es lett nagyon örültem neki,ja és az osztályokról amit tanultam c++-ban szintén 4es lett. :-)
Most épp a könyvtárban ülök és lassan utána járok ennek a jQuerynek :)
Ja és pár hozzászólással előttem
Amikor lehetett választani a tárgyakat "szabadon választhatókat"akkor volt egy jelentkezési lap és ott volt három lehetőség,és én a középhaladót jelöltem be :)
Ja és láttam egy két embernek nem nagyon tetszik,hogy ide írok úgyhogy úgy döntöttem ezt itt befejezem :) Sziasztok :)
Egy-kettőnek nem,
Szerintem amíg a házigazdák nem szólnak rád, addig nyugodtan...
Nem _az_ a baj
Nem az a baj, hogy írsz a weblaborra, sokkal inkább az, hogy átláthatatlan lesz a fórumtéma a sok hozzászólástól. Egyébként én is szivesen olvasnék tőled, mert erősen gondolkodom, hogy elmenjek-e egyetemre/főiskolára. Kedvcsinálónak jó ez.
Én tudom követni: profil /
Egyébként ez a probléma már többször felmerült, csináltam neki témát.
Erős
Rendben :)