Magyar vagy nemzetközi weboldal?
Előzmények:
Jelenleg van egy weboldalam, ami egy bizonyos érdeklődésű emberek számára nyújt információkat, tartalmakat, cikkeket. Jelenleg egy .hu végződésű domain cím alatt fut, a weboldal bevételi forrását a Google Adsense biztosítja.
Az ötlet:
A következő jutott eszembe. Azon gondolkodtam, hogy ezt a címet angolra lefordítva beregisztrálom .com végződéssel. Ugyanakkor a tartalmat kiegészítem úgy, hogy más országokból jövőknek is élményt nyújtson, többnyelvű tartalmakkal.
Két koncepció
Két lehetőséget kell fontolóra vennem:
1. inkább a magyar közönséget erősítsem meg, magyar domainnel, magyar tartalmakkal?
2. inkább a nemzetközi közösséget célozzam meg, külföldi domain címmel, többnyelvű tartalommal? Ebben az esetben nyilván a tartalom is felhígul, mert ugyanannyi munkával ugyanannyi cikket tudok csak írni, de így több országból is rátalálnak.
A kérdéseim
Szerintetek ugyanannyi munkával melyik lehetőséggel lehet hosszútávon több látogatót bevonzani, illetve nagyobb átkattintási arányt elérni Adsense-ből? Ha nem csak a látogatottságot vagy az Adsense bevételt nézzük, milyen előnyei és hátrányai vannak az 1. és a 2. koncepciónak?
■ Jelenleg van egy weboldalam, ami egy bizonyos érdeklődésű emberek számára nyújt információkat, tartalmakat, cikkeket. Jelenleg egy .hu végződésű domain cím alatt fut, a weboldal bevételi forrását a Google Adsense biztosítja.
Az ötlet:
A következő jutott eszembe. Azon gondolkodtam, hogy ezt a címet angolra lefordítva beregisztrálom .com végződéssel. Ugyanakkor a tartalmat kiegészítem úgy, hogy más országokból jövőknek is élményt nyújtson, többnyelvű tartalmakkal.
Két koncepció
Két lehetőséget kell fontolóra vennem:
1. inkább a magyar közönséget erősítsem meg, magyar domainnel, magyar tartalmakkal?
2. inkább a nemzetközi közösséget célozzam meg, külföldi domain címmel, többnyelvű tartalommal? Ebben az esetben nyilván a tartalom is felhígul, mert ugyanannyi munkával ugyanannyi cikket tudok csak írni, de így több országból is rátalálnak.
A kérdéseim
Szerintetek ugyanannyi munkával melyik lehetőséggel lehet hosszútávon több látogatót bevonzani, illetve nagyobb átkattintási arányt elérni Adsense-ből? Ha nem csak a látogatottságot vagy az Adsense bevételt nézzük, milyen előnyei és hátrányai vannak az 1. és a 2. koncepciónak?
Mi a cél?
a) pénzt termelni és a többi mellékes
b) értékes tartalmat szolgáltatni, közösséget építeni és ezek alapján egy jól felépített üzleti modellel mellékesen pénzt is keresni
Tényleg, mi a cél?
Mindenképpen több meló, de miért ne lehetne .hu-s és .com-os domain-ed is egyaránt, a hazai és külföldi látogatók számára?!
Mi a cél?
Mi a cél?
Off: szólj
; )
A célom
Nem szeretnék egy hu és egy com domain címet párhuzamosan, ennek oka a következő. A weboldalam bizonyos típusú szabadidős tevékenységekről szól, amelyek űzésére lehetőség van Magyarországon, de akármelyik más országban is. Természetesen a hazai lehetőségek érdekelhetik a külföldieket is, de a magyarokat is. Ugyan így pl. a spanyolországi lehetőségek ugyan úgy érdeklik a spanyolokat is és esetleg a magyarokat is.
Mondok egy példát, hogy érthetőbb legyen. Tegyük fel, hogy a weboldalam a termál fürdőkkel foglalkozik. A fenti analógia alapján érthető tehát a dilemma. Tegyük fel, hogy jelenleg csak a magyar termál fürdőkkel foglalkozom, és csak magyarul írok róla cikkeket. Mondjuk ezeket lefordíthatom németre, angolra stb. nyelvekre. De ennek van egy fizikai korlátja, mert lehet, hogy sokat lehet írni a termál fürdőkről, de kb. 1 év múlva az összes magyarországi fürdőről több információm lesz, mint bármely más weboldalon. Akkor szeretnék terjeszkedni, és elhatározom, hogy feldolgozom mondjuk közép-európa összes termál fürdőjét, csinálok róluk katalógust, szisztematikus keresőt, értékelést, cikkeket, leírásokat, fotókat, élménybeszámolókat stb. Természetesen a cél elvben az, hogy a világ összes termál fürdője bekerüljön az adatbázisomba, a keresőmbe ha úgy tetszik, de hát ez kb. lehetetlen mennyiségű munka. Viszont a magyar kereteket biztosan kinövöm határozott időn belül.
A célközönségem már most eleve nem csak magyarul beszél, hanem akrámilyen nyelven beszélhet, hiszen a hazai lehetőségek bármilyen ide látogató nyaraló embernek vonzó lehet. Mielőtt ide jön, nyilván megnézi, milyen lehetőségek vannak magyarországon. De akkor elve jó, ha lefordítom több nyelvre.
Vagy tegyük fel, hogy nem vagyok annyira megalomán, hogy a világ összes termálfürdőjét szeretném feldolgozni, hanem maradok kizárólag magyarországon. Ebben az esetben tegyük fel, hogy lefordítom több nyelvre a weboldalt. Így a magyar látogatóimnak az a nehezen megjegyezhető, ha egy angol nevű .com végződésű címen érhető el a weboldalam, a külföldieknek meg nyilván a magyar szavakkal megkreált .hu-s végződésű cím a nehezen megjegyezhető.
Egyébként nem szeretnék sem az Adsense-ből, se semmilyen más forrásból meggazdagodni, de mindenképpen szeretnék hosszútávon megélni a saját weboldalamból. Ez a cél. Nem baj, ha ezért 10 évig kell dolgoznom, nem fontos, hogy gyors legyen a siker, de az viszont igen, hogy hosszútávon szilárd elvi alapokon álljon az üzleti modell. Nem szeretném, hogy 5 év múlva szembesüljek azokkal a korlátokkal, vagy hibás elképzelésekkel, amiket egyébként most is láthatok, ha egy kicsit gondolkozom, és mondjuk kikérem a nálam tapasztaltabb kollégák véleményét.
Most már 2 éve működik a weboldalam, és már elég komoly tartalom mennyiség van rajta. Ezért gondoltam, hogy ha kilépnék úgy mond a nemzetközi piacra, egy .com végződésű többnyelvű weblappal, úgy tovább tudnék lépni, és egy magasabb színvonalon tudnám űzni ezt a tevékenységet.
Csak az a dilemmám, hogy hogyan tudok fejlődni nemzetközi szinten. Nyilván kellenek olyan közösségi szolgáltatások, amelyek meglökik a projektet, mert egyedül mire feldolgozom mondjuk csak európát, az több év. Ha megfizetek valakit, hogy segítsen, az pénzbe kerül, de jelenleg annyit nem keresek, hogy bárkit is felvehessek erre a feladatra. De ha nem tudok felvenni senkit, akkor hogyan dolgozom fel a kellő információ mennyiséget? Kb. 500 év alatt? Ez egy kicsit nyomaszt és néha azon gondolkozok, hogy tényleg jobb lenne a hazai vizeken evezni, de az az igazság, hogy nagy csábító az óceán.
Sajnos túlzottan is bő lére eresztettem mondandómat, de így legalább árnyaltabban meg tudtam fogalmazni a problémákat. Aki volt olyan érdeklődő, hogy végigolvasta az eddigieket, az kérem írja meg a véleményét, hogy ő mit tenne a helyemben, vagy mi a vémeménye erről! Köszönöm!
.com és .hu
.hu
végződést tartani, de természetesen nem árt megszerezni a.com
-ot is, elvégre, ha nem foglalt, akkor szinte semmibe nem kerül, valamint fenntartani se sok. Ha pedig úgyis magyarországiak a lehetőségek, akkor a.hu
-t könnyebben megjegyzi mind a magyar, mind a külföldi világ, elvégre ismeri a célállomást. Ha pedig lefoglalod a.com
-ot is, és átirányítod a.hu
-s oldaladra, abból nem lesz semmi bajod semmilyen téren. Fordítva ez már nem teljesen igaz, elvégre az oldal már ismert a jelenlegi domain alatt, felesleges lenne ezt a keresőoptimalizálási lehetőséget eldobni (természetesen megfelelő fejlesztés után megoldható, hogy minden.hu
-s kérést átirányítasz a.com
-os oldal megfelelő szegletébe, és a keresőmotorok is kapcsolnak egy idő után).Amivel én kezdenék, hogy a jelenlegi adatbázist lefordít(tat)nám annyi nyelvre, amennyit kényelmesen el tudok végezni, és amennyit a célközönség indokol. Tehát felesleges lefordítani például üzbég nyelvre, ha nem szól nekik a tartalom, illetve nincs ezen a nyelven érdeklődés a téma iránt. Én mondjuk egyébként is amondó vagyok, hogy inkább fókuszáljunk egy bizonyos célközönségre / témára, amihez értek, ne akarjak mindent lefedni, mert akkor valami el fog veszni, nem kap elég figyelmet. Nézd csak meg a nagy hardver gyártókat (Apple, Cisco). Csak egy bizonyos célközönségre fókuszálnak, de azt nagyon jól csinálják, akkor megfelelő bevételre és népszerűségre tesznek szert, és amennyiben az ő termékük kielégíti az igényeket, akkor nem fognak máshoz fordulni, mert tudják, hogy azért a pénzért azt a minőséget kapják, amit várnak.
Kicsi vs. nagy
A másik megoldás, hogy terjeszkedik a db és több ország adatai vannak feldolgozva már egy egészen másik kaliberű project. Hogy miként érdemes lépni vagy érdemes-e, azt szerintem neked kell eldönteni.
Látni kell magaddal szemben, hogy ez most egy hobbi project, később lesz-e belőle fő project és te akarod vinni, akár át akarod alakítani komolyabb szintre (céget tenni mögé), vagy akár ebből akarsz majd egy komoly nemzetközi megoldást építeni.
Tehát ezt megítélésem szerint magadnak kell eldönteni, hogy TE mit akarsz kihozni a történetből.
Ha már van egy működő, évek óta elérhető, gazdag anyaggal rendelkező site, és reális lehetőség a történet nemzetközi szintre való fejlesztése (nem többnyelvűsítés, hanem másik országok bevonása sikerrel), akkor érdemes lenne akár egy startup-ként kezelni a project-et és befektetőket, társtulajdonosokat keresni.
Éppen azért, mert lehet, hogy neked ezt eddig jó „játék” volt, de a terveid már túlnőttek rajtad (ahogyan azt magad is felismerted).
Kics vagy nagy
A kérdés igazából az, hogy megéri-e??? :)
Ugyanis a marketing első törvénye, hogy abban versenyezz, amiben versenyelőnyöd van. Vagy mert valamit olcsón kapsz meg, vagy mert van egy új technológiád, vagy mert van sok tökéd stb. Nekem igazából semmim sincs, csak szorgalmam és motivációm. A kérdés, hogy ez elég lesz ahhoz, hogy kihozzak valamit ebből.
Tehát gondoljatok bele, egy hazai weboldalból könnyebb a legjobbat kihozni, mert csak magyarországra koncentrál. Ez még egyedül is belátható mennyiségű munka. Viszont nemzetközi szinten a legjobb lenni? Az már sokkal nagyobb munka. Szóval inkább legyek a legjobb itthon, vagy a legkisebb nemzetközi szinten?
Itt jön be az, amit javasolsz, hogy befektetőket keresni. Ami nehéz feladat, ráadásul nem is biztos, hogy meg tudom győzni a befektetőt arról, hogy jó ötlet. Illetve biztosan elveszíteném a tulajdonjogokat, mert általában a befektetőké minimum az 51%-a a cégnek, és akkor már nem én irányítok. (Ezt tapasztalatból mondom, nem most találtam ki.)
Vagy van egy másik lehetőség, hogy magam mellé beveszek még 1-2 tehetséges embert, akiknek felajánlom a project tulajdonának egy részét. De erről szintén nincsen jó tapasztalatom, mert mi van, ha én csinálom a legtöbb munkát, ők meg csak utaznak velem, és alig csinálnak valamit. Ez sem megoldás.
Egyelőre ezeken az alternatívákon töröm a fejem.
Mit szeretnél
Ha számodra jóleső érzés valami olyat csinálni, ami mások számára hasznos és ezt a kiadott energiát egyensúlyban akarod tartani a történetbe befektetett idővel, energiával, akkor én a helyedben választanám a magyar site-ot. Majd idővel az érdeklődésnek megfelelően a fordításokat is meg lehet csinálni. Így lesz egy korrekt kis hobbiprojected, amit jó szívvel csinálsz és segítesz másoknak.
Ha a ki akarsz törni, akkor kell segítség. És itt kell nagyon komolyan magadba nézned. Neked mi a fontosabbb: az, hogy te legyél továbbra is a vezér, vagy az, hogy az ötleted eljusson a lehető legtöbb emberhez, a lehető legmagasabb színvonalon.
Ha utóbbit szeretnéd, akkor kellenek a társak és/vagy a befektetők és kell magadban egy átrendezés a dolgot illetően, hogy onnantól a gépezetnek te egy része vagy, de már nem feltétlen a legnagyobb hangú eleme.
Viszont a kezdeti ötlet, az első időkben belefeccölt idő, energia elvitathatatlan lesz, így nem kis elimserés jár neked. És ha erről majdan senki sem tud, mert nem jelenik meg az impresszumban vagy a site történetében (ami egyébként korrekt fejlődéstörténet esetén meg kellene, hogy jelenjen valahol), te magad akkor is tudni fogod.
Ezen a ponton már közel sem csak fekete és fehér a történet és belejátszik az, amit nagyon sokan elfelejtenek a business területén, hogy emberek vagyunk...
Közösség ereje
Közösség
És akkor itt már réges régen nem programozásról beszélünk, na és ezt nehéz megértetni (ma még, Magyarországon) a megrendelői oldallal; mert ő jön, hogy 3 hét alatt honlapot kér, de sok esetben ennyi idő alatt még a valódi project sem vázolható.
Szóval szerintem üljél le magaddal, rágd meg, hogy mit szeretnél kihozni a történetből. Vázolt fel, hogy mi van ma, mi volt eddig, mit szeretnél 1 év múla, 2 év múlva és 5 év múlva. Ha a terveidben 5 év múlva már nem is szerepelne az oldal, akkor úgy kell felépíteni a történetet, hogy valahol majd kilépsz és hagyod, hogy mint egy nagykorú gyerek, élje a saját életét (szerintem ez lenne az egészséges hozzáállás sok esetben az élet dolgaival kapcsolatban).
Ha dobsz egy mailt (elérhetőségeimet a honlapomon, annak címét a profilomon találod) és elmeséled, miről is szól az egész, lehet, hogy valamilyen formában a segítségedre tudok lenni; programozásból munka szinten kiszálltam, így abban már nem.