ugrás a tartalomhoz

Saját vállalkozásban tanácskérés

BenGab · 2011. Okt. 10. (H), 23.09
Sziasztok fórumozók!

Egy csöppet komolyabb kérdésben fordulok segítséghez. A kérdés feltételéhez úgy érzem itt kapok sok segítséget.

Az a helyzet, hogy végzős hallgató vagyok, informatika szakon fogok végezni,sok tudást szereztem szoftver és webfejlesztés területén. Van már jártasságom PHP, CodeIgniter, ASP.NET és maga a .NET keretrendszer területén is. Voltam már szakmai gyakorlaton is, ahol elismertek.

Végzősként arra gondoltunk pár összeszokott baráttal, hogy mivel elég sok rossz cég van, pláne webfejlesztés területén, hogy gondoltunk egy saját vállalkozás indításában. Ebben szeretnék tanácsot kérni, hogy miként induljunk el (egyéni vállalkozás, kft ..), mint pályakezdők.

Nem akarok lényegesen kitérni, de az a véleményem, nem akarok senki vállalkozót megbántani, de tényleg nagyon sok gyökér cég van ebben. Gondolom más is találkozott olyan problémával, hogy kiderült, hogy a főnöke nem is ért a szakmához, vagy csak nagyon alapszinten. Sokszor akadtunk olyan problémákba, hogy a megrendelőkkel nem tisztáznak le mindent és szinte minden héten megy a varia, hogy ezt tegyük bele, ez most ilyen legyen, ne olyan. Ezzel nincs gond, csak a projekt fejlesztés átmegy töketlenkedésbe, csúszik az alkalmazás készenléte és később lesznek a dolgozók kifizetve. Egy komolyabb cégnél ezeket meg szokták oldani, csak oda elvárt 1-2 év tapasztalat. Ahol viszont nem várnak el ilyet, elég sűrűn beleszaladunk ilyen gondokba, mert a munkáltató a megrendelővel való egyeztetéshez is egy bal*** és menet közben derül ki minden, ami miatt nem is fizetik ki az ember.

Az ilyen gondok elkerülése miatt szeretnénk egy vállalkozást létesíteni és ebben szeretnék segítséget kérni, aki jártas ebben.

A válaszokat és a segítséget előre is köszönöm.
 
1

Előbb szerezzetek

NiGGa · 2011. Okt. 11. (K), 07.20
Előbb szerezzetek tapasztalatot ügyfél vonalon.
Azonnal rájöttök, hogy nem a munkáltató variál, hanem az ügyfél.
Mert ő nem képes egyben látni részekből, vagy képekből, majd ha már nyomkodja, akkor variál, és akkor tényleg csúszik a tervezettől, de mivel ezt ő akarja, ezzel nincs gond.

Vélemény:

Válasszatok egy php keretrendszert, lényeg, hogy egyformán írjatok. Sajnos a CodeIgniter önmagában kevés lesz, persze bővítheted, monjduk egy doctrine-nel.
Próbálj ki egy olyat, amiben van orm.

Ajánlott egy projektkezelő, pont a napokban nézegettem meg vagy 8-at, de legjobbnak a Redmine bizonyult.

Kell egy külön sitebuilder (legyen aki javítgatja az ügyfél pixel eltolás problémáit, ne vegyen el programozói kapacitásból, egy sitebuild feladat) és egy külön grafikus(ők mindig kreatívabbak, és drágábbak is :D).

De ezek előtt járjatok az idióta ügyfelekhez, hogy szokjátok.
Tapasztalat nélkül ne akarjatok példát mutatni!
2

Válasz

BenGab · 2011. Okt. 11. (K), 07.30
Azzal teljesen tisztában vagyok, hogy az ügyfél variál. Azzal nincs egyáltalán semmi gond, hogy menet közben látja, hogy pl ez ne a bal oldalon legyen, ez ne így számolja ki hanem így. Seperc alatt átírom. A probléma abból volt a régi cégnél, hogy az ügyfél maga bővítéseket kér ami nem szerepel se az árajánlatban se a szerződésben. Egy bővítésért plussz pénzt kérnek akárhol néztem, ha nem nem bővíted még az alapot se fizeti ki és ezért megy sok helyen a töketlenkedés. Ahol utoljára voltam, ott a munkáltató meg sem beszélt mindent az ügyféllel. Csak annyit beszélt meg, hogy mit szeretne és mikorra kell, az ügyfél a saját elképzeléseit meg sem hallgatta ez itt a gond. Volt olyan is ahol elmondta a munkaadónak, de a fejlesztőknek már nem mondta el, hanem a főnök uracskának akkor jutott eszébe, mikor szinte minden kész volt.

Ezért ne az ügyfél legyen már a hibás.
3

Erős PM

janoszen · 2011. Okt. 11. (K), 07.51
Ha ezt jól akarjátok csinálni, nagyon erős PM vonalra és sok dokumentációra van szükségetek. Én talán most, a szakmában és leginkább nagy cégnél eltöltött jópár év után kezdem látni, hogy egy jó dokumentáció mit tartalmaz és mit nem.

Azt is vedd figyelembe, hogy az egyetemen úgy tanítják az informatikai beruházásokat, hogy az ügyfél aktív résztvevő. A webstúdiós tapasztalatok szerint itt a megrendelőnek nincs energiája ezzel foglalkozni, noha az üzletét nagyságrendekkel dobná meg, ha pl. a usability szerepelne a fogalmai között.

Ha nem akarsz ebbe néhány év alatt belefásulni, elkezdesz erről írni, bevonzani egy olyan ügyfélkört, aki erre vevő.

Végezetül egy fejlesztési tanács: a munkaerőpiacon nincs fejlesztő. Tehát olyan embereket fogsz foglalkoztatni, akik kevéssé értenek a témához. Támogasd meg a rendszered unit tesztekkel, UI tesztekkel és kódminőségi és biztonsági ellenőrző szoftverekkel, issue trackerrel, időlogolással, verziókezelővel. Ha PHP-t használtok, a noticeokra dobjatok fatal errort. Soha de soha ne engedd érvényre jutni azt a mondatot, hogy majd megcsináljátok. Nem fogjátok.
4

időlogolás?

T.G · 2011. Okt. 11. (K), 11.10
Remélem nem viszem offtopic irányba a beszélgetést... mit értünk az alatt, hogy időlogolás? Jelen esetben ez mire vonatkozik, minek az idejét logoljuk?
"Támogasd meg a rendszered ... időlogolással... ."
6

Eltöltött idő

Poetro · 2011. Okt. 11. (K), 11.15
Gondolom arra gondol, hogy valami táblázatban tárolod, hogy mivel mennyi időt töltöttél el. Ez hasznos lesz a projektmenedzsernek, mert látni fogja, egy feladat ellátására ténylegesen mennyi idő szükséges, így hatékonyabb becslést tud majd adni legközelebb a munka időigényére. És természetesen hasznos lesz a számla kiállításakor, ha az ügyfél részletes számlát kér azügyben, hogy melyik szolgáltatás kifejlesztése mennyi ideig tartott.
7

Időlog

janoszen · 2011. Okt. 11. (K), 11.47
Ha van issue trackered, tud lenni az adott feladatra időlogolásod is, azaz feljegyzed az adott issuehoz, hogy mennyi időt töltöttél vele. Nagyon sokszor találkozom azzal, hogy a fejlesztő által mondott és a mért idő köszönőviszonyban nincs egymással. Ez azért fontos, mert egy adott tipusú feladatra később tudod pontosítani az árbecslésedet ez alapján.
18

Szia, csak egy gyors kérdés:

mahoo · 2011. Okt. 17. (H), 19.46
Szia, csak egy gyors kérdés: "a noticeokra dobjatok fatal errort" ezt hogyan tudom elérni? (error_reporting sztem nem tudja...)
19

szerintem Janoszen nem szo

Tyrael · 2011. Okt. 17. (H), 22.24
szerintem Janoszen nem szo szerint ertette a dobjatok fatal error-t, hanem hogy irjatok notice mentes kodot (fejlesztoi kornyezetben legyen E_ALL az error reporting), de ha tenyleg szukseget erzed az ilyesminek, akkor set_error_handler-bol tolj egy echo + exit-et.

Tyrael
20

Én azt szeretném elérni, hogy

mahoo · 2011. Okt. 18. (K), 06.15
Én azt szeretném elérni, hogy egy notice is megakassza a program futását, mert volt már olyan pl, hogy egy formmentés után csináltam egy átírányítást és csak akkor vettem észre, hogy notice volt, ha lassabb volt a netem.
Szóval megnézem a set_error_handler-t, köszi.
5

Leghangsúlyosabb értéknek a

prom3theus · 2011. Okt. 11. (K), 11.11
Leghangsúlyosabb értéknek a kapcsolati tőkét és az ügyfélkört tekintem (így, együtt). Ahhoz, hogy egy bármilyen vállalkozás sikeres legyen, kiterjedt kapcsolatok kellenek olyan helyekre, ahonnan a potenciális ügyfeleket "le fogjátok vadászni". Az ügyfélkör alatt olyan ügyfélkört értek, amelyben minden ügyfél megbízható (leginkább abban, hogy időben és pontosan kifizeti az elvégzett munkát - a többi csak nevelés kérdése).

Az előttem szólónak igaza van abban is, hogy egy webstudio ügyfelei általában passzívak, minden terhet hajlamosak áthárítani a studióra. Mivel több ilyen helyen is dolgoztam, tapasztalatból úgy látom, hogy megfelelően felkészülve erre ezen lehetséges változtatni és lehetséges elmozdítani az ügyfelet olyan irányba, hogy érdekelt legyen önmaga bizonyos mértékű bevonásában. Itt jegyezném meg: senkitől, de tényleg senkitől sem szabad elvárni, hogy egyáltalán be tud kapcsolni egy számítógépet is akár - ugyanakkor az sem járható, hogy az ügyfelet butának bélyegezzük. Ha egy ügyfélnek stabil profitja van - értsen bármennyire is az informatikához - a saját területéhez biztosan ért. Nem elég csak az ügyfélnek közelednie a cég felé. A kezdő lépéseket a közeledésben a cégnek kell megtennie az ügyfél felé: tájékozódni arról, hogy mi az ügyfél piaca, az a piac hogyan viselkedik, abban az ügyfél mit (és mit nem) valósít meg. Az ügyfelek sokkal nyitottabbá válnak akkor, ha a fejlesztő cég érdeklődést mutat a piaca irányába az első egyeztetésekkor - de ennek a tájékozódásnak egyéb gyakorlati hasznai is vannak amiket hosszan lehetne sorolni. Az ezekkel szerzett tapasztalatokat és benyomásokat bele lehet építeni a projektbe és a projekt kivitelezésének módjába, a munka jó eséllyel hatékonyabbá válik így, az ügyfél-fejlesztő kommunikáció pedig gördülékenyebbé. Szedj ki az ügyfélből minél több információt és soha ne élj vissza ezekkel: az ő piacáról (barátok, partnerek, ellenlábasok), a gondolkodásáról (a cége és ő maga miket tart értékeknek, értékesnek, stb), a cég működéséről (ki miért felel, ki kinek reportol - hasznos lehet ha specifikus kérdés merül fel olyan embert keresni a válaszért, aki az adott területet koordinálja pl). Egy ilyen felmérés nem hosszú idő a projekt elején, az ügyfelek tapasztalatom szerint szívesen válaszolnak ilyen kérdésekre mert előrevetíthető, hogy később ilyen jellegű kérdések-problémák nem fordulnak elő vagy a vezetők tehermentesülnek általa.

Az interaktivitásra csak akkora mértékben érdemes törekedni, hogy a dizájnterveket prezentáljátok és az minél hamarabb átessen az elfogadáson. Ehhez a szakaszhoz vagy nagyon agilis ügyfél, vagy személyes kontaktolások szükségesek. A tervet bemutatni pár screenshot-tal és funkcióleírással reménytelen: fogni kell egy laptopot és elmenni az ügyfélhez, elmagyarázni mindent, válaszolni a közben felmerülő kérdésekre. Legjobb, ha az egészet diktafonnal rögzítitek, abból kivonatoltok egy memo-t és megerősítésre elkülditek az ügyfélnek. Mindezt az előtt lehetőleg, hogy egy sornyi kód is leírásra került volna.
Legyen tesztidőszak a projekt súlyához mérten, de általában minimum 3 napos (egészen kicsi mikroszájt esetén) vagy egy hetes. Az ügyfelet is megnyugtatja és nektek is ad némi fort.

Igen, ez nem agilis megközelítés. Ez gyakorlati és magyar :)
8

jol ertem, hogy mivel nincs

Tyrael · 2011. Okt. 11. (K), 11.57
jol ertem, hogy mivel nincs meg a tapasztalat egy jobb fejlesztoi poziciohoz, ezert inkabb belevagnatok egy sajat cegbe, aminek a vezetesehez (ugyfelekkel targyalas, project tervezes, menedzsment, etc.) szinten nincs meg a tapasztalat?
ez igy bator.
sajat tapasztalat alapjan:
- lehet az "utcarol" megrendelest szerezni, de tobbnyire ezek problemas ugyfelet, illetve nyomott arat jelent.
- lehet jobban fizeto megrendelest talalni, a gagyiban csalodott, rutinosabb ugyfelektol, de ehhez tudni kell mutatni valamit, raadasul ha ti is simliztek, csusztok, megkerdojelezheto minosegu munkat adtok ki a kezetekbol, akkor nem fognak az ilyen ugyfelek megtalalni titeket, altalaban masok ajanlasai alapjan valasztanak kivitelezot miutan rajonnek hogy olcso husnak hig a leve.
- aztan vannak a zsiros melok, kormanykozeli megrendeles, vagy ahol mar a kivitelezo nevet fizeted meg, nem a minoseget (carnation pl. tipikusan ilyen imo), viszont itt mar abszolut kapcsolati toke, illetve mutyizas megy, kivulrol uj jatekoskent nem tudsz betorni.

amit en csinalnek (es masoktol is latom), az az, hogy ha van angol, vagy egyebb idegen nyelv tudas, akkor kulfoldi piacra elkezdeni tavmunkazni (rentacoder, oDesk, etc.) vagy elkezdeni valami uzletileg sikeres nyitott platformra fejleszteni (appstore, android market, facebook alkalmazas, wordpress kiegeszito, magento kiegeszito, etc.)

Tyrael
9

+1

janoszen · 2011. Okt. 11. (K), 12.51
+1, jól összeszedted.
15

kulfoldi piacra elkezdeni

inf · 2011. Okt. 11. (K), 21.54
kulfoldi piacra elkezdeni tavmunkazni (rentacoder, oDesk, etc.)

Nagyon nagy +1 :-) amúgy freelancer a kulcsszó keresőkben, van ezer ilyen oldal. Annyi, hogy indiaiakkal kell árban versenyezni, de még mindig értelmesebb árakat mondanak forintra átszámolva, mint néhány itthoni ügyfél, és sokan kikötik, hogy csak európaiaktól fogadnak el munkát.

Itthon nulláról elindulni nem érdemes, ha nincs ügyfélköre az embernek, akkor cumi az egész, az utolsó forintot is kiszedik a zsebedből a járulékokkal és az adókkal, nem ajánlom senkinek.
10

Köszi a választ Prom3theust

BenGab · 2011. Okt. 11. (K), 15.26
Nagyon szép választ kaptam tőled. Teljesen egyet értek és én így gondolkodok ebben, ahogy ezt te is leírtad. Én se az ügyfelet hibáztatom a variáció miatt, mert teljesen tisztában vagyok vele, hogy valaki nagyon de nagyon nem ért a számítógépekhez. Azokat is segíteni lehet.

Régebben több cégnél is megfordultam és az ottani problémák miatt, mondom ha azok megy a cég, akkor bárkinek jobban megy. Az a kiakasztó a ezekben a kamucégekben, hogy az utolsó 2-3 projektem volt maga a halál a köbön. Nem az ügyfél a hibás itt se.

A történet ebben a következő. A főnök uracskát megkereste egy cég, hogy weboldalt szeretne. Elmondta, hogy milyen cégnek szól (pl faipari). A főnököcske kérdése csak annyi volt, hogy mikorra kell. A megrendelő válasza: "ó bőven ráér ne kapkodjunk".

A megrendelő ezután 2 héttel felhívja a főnököcskét, hogy készen van-e az oldal, ami természetesen sehogy sem áll, mivel nem szólt. Erre a megrendelő pattogni kezd, hogy miért nem áll sehogy. Ekkor a főnök elkezdett ugrasztani engem, hogy itt van ez az oldal két hete beszélt a megrendelővel és kész kéne lenni, haladni kell mert kész kell lennie.

Ilyenkor ott állok, hogy mi a f*** van. Halvány f**ngom sincs, hogy mi legyen oldalban, hogy nézzen, mit szeretne beletenni, de kapkodni kell. nagy nehezen meg van szülve a dolog, de az is hiányos információk tömkelegével. Menet közben derülnek, hogy mi legyen benne és gányolodni kezd az alap funkció. A megrendelő elkezd vakerálni és emiatt egy 1-3 hetes projekt elhúzódik 1 hónapig, mert nem sikerül az egyeztetés ... A bemutatáskor megint varia van, hogy legyen benne ez is meg az is, így egy 120 ezer forintos projekt fel megy 500 ezerre, de csak 120 lesz belőle, mert a szerződés és az árajánlat nem tartalmazza, hogy a bővítés az plussz költség. Ezzel te pl 2-3 hónapot dolgozol meg 120 ezer forintért, aminek csak töredékét kapod meg (így egy utcaseprő is többet keres). Menet közben a főnök uracska megint tárgyal ugyanígy egy megrendelővel, aztán a kövi projekt is kapkodásba torkollik és ott sincs letisztázva semmi és folyton megy ott is a vakerálás ami megint brutális csúszásba megy, mert már 2 projekt van információ hiányban fejlesztve. Te meg csináld meg a tantárgyaid meg a szakdoga mellett és 3 hónapja lassan fizetést se kapsz, mert a gyökér főnököd nem tudja normálisan letisztázni a megrendelővel a dolgok menetét és nincs fizetve a projekt a sok varia miatt.

A fejlesztéssel meg a bővítéssel semmi gond, csak az ilyen töketlenségek miatt csúszkálnak a munkák, aztán nem jön a bevétel, meg nincs normálisan írásba foglalva minden. Mellette meg olyan bővítésekre is belebólint az idiótája, aminek rohadtul nincs értelme beleépíteni és mikor ezt megindoklom a főnöknek, hogy miért azt mondja rá:

-Húú tényleg ez igaz! De most már mindegy csináld meg mert akkor is ezt már megigértem neki!

Később a megrendelő is rájön, hogy nincs értelme ennek, és azt mondja, hogy vegyük ki akkor ezt. Újabb 0 forintos bővítés, ismét egy ingyen munka.

Majd menet közben a főnök uracska leugat azzal, hogy minek rakok bele Jquery meg Ajax kérést, mert a tisztelt vezető nem ismeri se a Jquery-t se az Ajaxot.

Akkor mi a f**-nak írta bele az álláshirdetésbe, hogy "Php, mysql, html, css, ajax, jquery" programozót keresünk?

Nem egy ilyen cégről hallottam és sajnos én is mint 1-2 ismerősöm szaladt bele ilyenekbe. Azt akik frissen végeznek, nem akarunk ilyen gyökerekhez csatlakozni, akik kikészítik a saját töketlenségükkel az embert. Ez fajta szervezettség se a dolgozónak, se a fejlesztőnek sem jó.

Igazából a kérdésre még nem kaptam választ, hogy miként érdemes elindulni. Egyéni vállalkozás vagy KFt, milyen alaptőke, hogy hirdessünk ...

A segítséget pedig tényleg köszönöm.
11

KFT

janoszen · 2011. Okt. 11. (K), 15.30
KFT gyorsan megvan, kell hozzá egy ügyvéd és 500e Ft alaptőke. Ezen felül kell egy könyvelő, az havi ~20e körül indul, maga a cég üresjáraton kb 50e-ből van meg. Tárgyalsz, szerződést írsz, számlázol.
12

ha jol emlekszem, meg az

Tyrael · 2011. Okt. 11. (K), 16.11
konyveles kijohet 20k alatt, ha nem sok szamla van, de konyvelotol fugg, es itt is igaz, hogy olcso husnak hig a leve.
ha jol emlekszem, meg az 500k-nak a felet is lehet apportban belerakni, plusz alapitas utan kiveheted amit beleraktal (ettol fuggetlenul nyilvan addig az osszegik felelos vagy csodeljarasnal, etc.), illetve vannak erre szakosodott cegek, akik segitenek a cegalapitasban, igy kb. annyi penz eleg, amibol az ugyvedi dijat meg az o munkadijukat kifizeted.
erdemes figyelembe venni, hogy ha nincs mellette 37oras, vagy azt meghalado bejelentett munkaviszony mashol, akkor be kell jelenteni magad, es egyreszt ugye a jarulekokat magad/magatok utan mindig fizetni kell (akkor is ha nincs bevetel), masreszt ha nincs bevetel, es minuszos kezd lenni a ceg, akkor a konyvelo sem fog annyira szeretni titeket.
2 adoev utan lehet EVA-zni, ugy mar mondjuk a bevetelnek nem a ketharmadat viszi el az allam, hanem csak a harmadat/felet.

alapvetoen problema, hogy programozokent nem igazan van semmi, amit koltsegkent leirhatsz (az az evi parszazezer szamtech vasarlas az lofutty).

erdemes lehet elgondolkozni adott esetben egy adoszamos maganszemelyen, egyszerubb a konyveles (ha jol tudom lehetsz onadozo, nem kell kettos konyveles, emiatt pedig konyvelo) de akar esetileg megbizasi szerzodessel sima maganszemelykent is tortenhet munkavegzes (nem kell hozza kb. semmi, de a szerzodesben feltuntetett osszes jelentos reszere igenyt tart az allam)

ps: mindenkeppen beszelj egy konyvelovel mielott belevagsz, az altalam leirtakban szinte biztos van targyi tevedes, de kiindulasi alapnak jo lehet.
Bt-t semmikeppen se csinalj, az kb. a leheto legrosszabb valasztas a beltag korlatlan(teljes vagyonaval felel) anyagi felelossegvallalasa miatt.

Tyrael
13

kft ~40-45k-ból megvan.

cra · 2011. Okt. 11. (K), 16.20
kft ~40-45k-ból megvan. gyakorlatilag aznap. utána még elmész bankszámlát csinálni.. ilyesmi.
gyakorlatilag még az 500k pénzt is elég csak a pénztárba befizetni.. papíron ottvan, vagy berakni a bankszámlára aztán kivenni pénztárba.

amúgy ne hirdetéssel kezdjetek szerintem. csináljatok egy két projektet, csináljatok valami olyat ami érdekes és picit is kiugró, amit már tudtok mutatni, amit akár be lehet linkelni bárhova. nembaj ha csak egy cucc, de legyen referencia.

amugy pedig amit leirtál a webes cuccra.. istenem, akkor deja vu-nk van hogy hihetetlen. azt hittem h nálunk dolgoztál, csak a php elárulta h nem :)

plusz ami szerintem nagyon fontos, hogy ezekből a hibákból tanulni kell. cash-flowt vezetni, de ha mást nem legalább felírni mennyi pénzetek van, mire kell költeni, mit mikorra kell megcsinálni, kontaktokat, naptárakat egységesíteni, task management ilyesmi. specifikációt írni, prototípust készíteni stb. a legfontosabb sztem, hogy már tudjátok azt hogyan _nem_ kell csinálni, és emiatt lesz egy szemléletmódotok, ami szvsz sokat segíthet. mi is hasonlóképp voltunk, szárnyainkat már bontogatjuk :)
14

cra! Szerintem nem csak én jártam így

BenGab · 2011. Okt. 11. (K), 21.13
Sokan estek ilyen buktatóba már, mivel nekem haverom is járt így. Felesleges kutatni, hogy ott dolgoztam vagy, nem.

A probléma, hogy azok a cégek mennek jól, akik olyanba nyitnak vállalkozást, amihez értenek. Mivel a probléma az, hogy az az 1-2 munkahely ahol voltam, az egyiken a főnök uracska csak egy szimpla informatika tanár egy általános iskolában, a másik meg csak egy sima grafikus volt. Ezek azt hitték, hogy számítógép a téma akkor megnézem google-ben 2-3 php kódot aztán nekiesek programozó céget nyitni, aztán csodálkozik, hogy senki sem marad meg, mert nem ért hozzá.

A gond emiatt, ami meg egy kicsit komolyabb programozó cég, ahol tisztában vannak és távolról gondolatban tisztelem is őket, oda 1-3 éves tapasztalat kell. Pályakezdőként alig van esély bejutni és valahol kifejlődni egy jó cégnél és talán el is kötelezném magam mellettük.

Így jut nekünk sajnos ilyen kamuszakértő ami inkább gondot okoz mint fejlődést.

Most nem is azért szeretnék vállalkozásba fogni, mert csalódás ér, hanem megfordult a fejünkben, hogy ha az ilyen kamuszakértőknek valamilyen szinten folyton van megrendelés, akkor nekünk ennél csak jobb lenne, mikor 1 hónap után túlnövöm a munkaadót és kialakul a szakmai féltékenység.

Igazából az a terv, hogy legalább 2 évig húzzuk ki valahogy, aztán ha működik akkor visszük tovább, ha meg nem már ott a 2 éves tapasztalat.

Ha ilyen kamucéghez kerül az ember (többhöz), ott tőled tanulnak szinte, nem pedig te tőlük és még csak pályakezdő vagyok, de nekem kell elmagyarázni a főnöknek, hogy hogyan debuggolni egy hibát, mikor valamiért nem fut le egy adatbázis lekérdezés??

Így kívülről tökre vicces, de belülről nem, mert így az ilyen miatt nem haladsz és még ki sem fizet.
16

kereskedő

janoszen · 2011. Okt. 11. (K), 21.55
A dolog egyszerű. Ő ahhoz ért, hogy eladja a terméket vagy szolgáltatást. Lehet, hogy lenézed, de ez is egy szakma. Ez persze nem mentesíti a normális munkaszervezés alól, de ez más lapra tartozik.

Én azt tudom javasolni, hogy ha van felesleges fél milliód, hajrá. Viszont mivel a cégvezetésben gyakorlatlan vagy, esélyes, hogy beborul. Ha ez túl sok és tényleg tudsz programozni, nézz körül, mert nem csak webstúdiók vannak, hanem nagy szolgáltatásfejlesztők is, akiknél masszív emberhiány van.
17

arra akartam rámutatni, hogy

cra · 2011. Okt. 11. (K), 21.59
arra akartam rámutatni, hogy legalább ott láttad a rosszat. csak egy cégnél bőven nem elég jól programozni, jól érteni valamihez, ha közben nem tudod hogyan kell vezetni azt. onnantól kezdve hogy te felelsz a pénzügyekért, az ügyfelekkel való kommunikációért, adminisztrációért nem a debuggolás lesz a legnagyobb problémád. üzleti terv, pénzügyi terv, kiadás-bevétel, befektetés, adó, számlák, határidők, nemfizetés az ügyfél részéről, szerződés.. stb. ezekkel kell ismerkedni elég mélyen..

szvsz olyan nincs hogy programozó cég. szolgáltatás van meg termék van, amihez bizony nem csak programozók kapcsolódnak.
21

Ki mit lát a project-ben

Max Logan · 2011. Okt. 18. (K), 15.39
Egyik fontos tapasztalatom az, hogy már a kezdetek-kezdetén tisztázni kell a közös munkával kapcsolatos elvárásokat. Én számtalanszor tapsztaltam, hogy mint kivitelező sokkal motiváltabb voltam, sokkal többet láttam a project-be(n), mint a (potenciális) megrendelő. Végülis ez nem baj, csak igen korán meg kell tanulni ezt a jelenséget a helyén kezelni, különben csalódás fogja érni az embert.

Sajnálatos módon a cégvezetők döntő többsége a beruházások tekintetében nincsen képben, nem igazán úgy lépi azt meg, hogy a cége számára szükséges dologról van szó (számára sok esetben ez csak nyűg, nem pedig a gyermekének egy újabb fejlődési szakasza). Így egyáltalán nem kezeli olyan hangúllyal és lendülettel, mint az elvárható lenne.

Láttam több beruházást, adtam ajánlatokat, stb, ahol sokkal nagyobb lendület, várakozás, gyermeki csillogás a szemekben kellett volna, hogy megjelenjen a megrendelőnél. De nem volt ott a varázs a részükről. És őszintén megmondom, hogy ma már akkor sem vállalnék ilyen ügyféllel együttműködést, ha igen jól fizetne a dolog...
22

Most olvastam, érdekes

Pepita · 2011. Dec. 4. (V), 03.23
Lehet, hogy már kitaláltad, mit csinálsz, de mivel érdekes, megpróbálok válaszolni. 10 éve van Bt-m, fő tevékenység: szolgáltatás, de nem web (spec. gépészet, a programozás csak "B" vonal lenne). Vázlatos cégtörténet:
- Előzőleg u.ilyen gépészetben dolgoztam 9 évet egy cégnél.
- Tele lett a ***öm, otthagytam a céget, megcsináltam a Bt-t, és ismeretség révén (spec. terület) átmentem egy kisebb riválishoz, félig főállásban + beszámláztam. Az ottani ügyvezető korábbi cégemnél is volt ü.v. Ezzel fogadott:
Gratulálok az XY Bt-hez, higgye el Pepita, csak az első 10 év lesz nagyon nehéz. Utána vagy könnyebb, vagy addigra tönkremegy...

- Hát a 10 év megvan, és nem tudom...
- Pár hónapig voltam ott alkalmazott, de nem működött, hasonló okokból, mint neked. Azóta, hogy onnan eljöttem, sehol nem voltam alkalmazott, 1-2 hely volt, ahol állandó átalánydíjjal dolgoztam, de többnyire ad-hoc. TB-t, adót meg mindig kell fizetni, mint fentebb is írták.
- Kb. fél évet dolgoztam egy kis cégnek vezetőként, sok üzleti tapasztalatot szereztem (és "főnökit"), amit később jól tudtam hasznosítani.
- Volt amikor - szerintem - jól ment, bár hasonló területen egy "jólmenő" cégnek 3-4 évesnél öregebb autója nincs, én örültem amikor a 12 éves kicsi műhelykocsit le tudtam cserélni egy kicsit nagyobb 6 évesre.

Amiért mindezt írtam:
- A saját cég - bármilyen területen - mindig +1 egész embert kíván a vezetői feladatok ellátására (munkák megszerzése, szerződéskötés, adó tb stb. ügyekben felelős döntéshozatal; ezeket én eléggé hanyagoltam amikor volt megrendelésem, utána sokszor késő volt).
- A "diri" a cég egészéért felel, tehát azt egészében kell látnia, másodlagosak -, de fontosak! - a részletek. A te főnököddel is az lehetett a baj, hogy a részletekből semmit, az egészből pedig túl keveset látott. Te képes vagy egy céget jól átlátni? (Nekem nem volt alkalmazottam, mégis az első kb. 2 év kellett, hogy egyáltalán átlássam.)
- Webes területen szinte muszály, hogy többen legyetek (azt is írtad), ki az alkalmas vezető? A többiek elfogadják? Mi lesz, ha problémák (pl. anyagi) lesznek? Akkor is elfogadnak?
- Cégformára én nem szavaznék, inkább javasolnám, hogy valamiképp mégis alkalmazottként szerezzetek tapasztalatot, folyamatos nyitott szemmel ezekre a vezetési/üzleti dolgokra. Itt is láttam jó ötleteket, de minden vezetői tapasztalat nélkül nemigazán szabad belevágni. Szinte biztos bukta, és a későbbiekre nézve nagyon nem előnyös egy bukott cégmúlt (pl. álláskeresés, új cég).
- Ha mégis megcsináljátok, fontos, hogy "üzletben nincs barátság"! Saját és több ismerősöm tapasztalata, hogy akár családi viszony is tönkremehet üzleti gondok (nem feltétlen pénz, csak pl. üzletvezetési egyet-nem-értés) miatt. Tehát nem mindegy a tulajdoni viszony, rögtön az elején le kell pontosan sikálni: ki kivel van. Eszetekbe se jusson pl. öten 20-20%-os Kft-t, Bt-t, akármit csinálni. Abból csak veszekedés és más baj lesz. A "Főnök" a többségi tulaj, ő "viszi" a céget, ő kockáztatja leginkább a pénzét - és övé a legtöbb haszon is.
- Ha többen vagytok, akkor az adó/tb is annyiszor minimálbér. Nem érdemes játszani, reklámozod a "php programozóink, grafikusaink..." dumával, aztán az első kuncsaft sógora apehes, aki utánanéz... Tehát ez komoly költség. + ha vki beteg, a táppénz jelentős részét is a munkáltató fizeti betegszabi formájában. Tehát ha beteg vagy, magadnak fizetsz. (Én emiatt 10 éve "nem vagyok beteg".)
- Menedzser. Én úgy látom, a webes terület nem megy másképp. Nagyon jó kapcsikkal kell rendelkeznie, és nagyon megbízható is legyen, és dolgozzon csak jutalékért. Ja, és véletlenül se menedzseljen konkurenciát. Ha találsz ilyet, kérlek szólj, mert azonnal lenyúlom...
- Talán nektek a legjobb egy befektető-cégvezető lenne, aki megfinanszírozná az indulást, menedzselne, és nem sokat szólna bele, hanem - mondjuk - kinevezne ü.v.helyettesnek, hogy csináld. Persze lenyelné a hasznot is. (Lehet, hogy ha lenne rá pénzem, most ajánlkoznék...)
- Valaki fentebb írta, hogy Bt-t ne, mert a vagyonod... Persze, a beltagé, aki valószínű te lennél, mert a beltagot kötelező bejelenteni és te úgyis dolgozol. A ház, autó, egyéb vagyon meg legyen a férjed/feleséget, vagy akár a kültag nevén. És nem kell már "mutatóban" sem a fél milla (amit aztán nem is tudsz olyan könnyen visszaszerezni). A céges vagyon meg mindenütt u.az.
- Továbbá azt is írták, ÁFÁ-san mennyit adózol, meg EVÁ-val. Nem szabad ilyet - pláne ennyire pontatlanul - leírni sem, de elhinni sem. A valóság az, hogy mindig az adott év végére látod csak, hogy a másik jobban megérte volna, v. nem. Én 2 évig gondolkodtam az EVÁn, mindig 50-100e volt a különbség (ÁFA javára), végül a könyvelőm "fenyegetett", hogy drágábban könyvel ÁFÁval, ezért váltottam. Az EVÁs évben buktam is rajta egy millát. A webfejlesztés tágabb terület, mint amiben akkor dolgoztam, sokkal több "apró" változás lehet az üzleti- vagy akár magánéletedben, ami nagymértékben befolyásolja, hogy melyik éri meg jobban. (Aki pedig nem tud költségelni, az egyszerűen ügyetlen, lusta, vagy napi 16 órát dolgozik hétvégén is.)
- Suskus. Fentebb finoman írták, az igazság az, hogy ma M.O-n olyan területen megrendelést szerezni, ahol aránylag sokan vannak a piacon, csak ismerettséggel, "visszajattolással", vagy nagyon-nagyon ár alatt lehet. És van mikor még egyben a három is kevés.
- Referencia. Igen ez nagyon fontos, de hogy tudnátok megszerezni? Most induló cégnél ez nagy akadály, ha a Megrendelő szemével nézed a dolgot (ezt tedd meg mindig!), neki az jelent ref.t, ha az övéhez hasonszőrű cégnek is csináltatok már honlapot és az jól műxik gazdaságilag is, és még tetszik is neki.
- Cégtulajként -vezetőként asszem azonnal elesel mindenféle (Állami) támogatásjellegű dologtól, amik pályakezdőként (gondolom még) járnak.

Ha mindezek dacára mégis - mostanában - belevágtok, akkor egy nagy szekér sz**-t nektek, le a kalappal! (És hallani is óhajtanék róla).

Üdv. Pepita.