ugrás a tartalomhoz

Vízesés vagy agilis rímel inkább a webes projektekre? Mikor válts?

Vitaleas · 2008. Dec. 11. (Cs), 18.50
Vízesés vagy agilis módszertant használtok?

Vagyis előre jól lespecifikáljátok a projekteket és aztán úgy effektíve egy az egyben elkészítitek? Vagy inkább csak a bétát készítetek el papír szerint aztán folyamatosan, 2-4 hetente fejlesztetek hozzá mindig, és erről rész megállapodások születnek?

Tudom, hogy kisebb projekteknél érdemes nyílván lespecifikálni és elkészíteni egy az egyben, nagyobb projectek esetében, pedig inkább béta és azt fejlesztjük továb. De szerinted, hol a határ mikor érdemes váltani? Egyáltalán mi alapján döntessz/nél módszertan mellett és honnan tudod, hogy jól döntöttél?:-)
 
1

Webes projekteknél egy előre

rrd · 2008. Dec. 12. (P), 09.24
Webes projekteknél egy előre lespecifikált részletes terv? Amilyen gyorsan változik a web, illetve amennyire általában nem konkrétak az igények, én nem hiszem, hogy sokan csinálnak ilyesmit.

A magam részéről kb 60-70% spec a többi meg menet közben alakul mind saját mind külsős projektek esetén.

A nagyobb és kisebb meg nagyon relatív. Mondjuk valami amit le tudok programozni 1 nap alatt az kb 8 perc specifikációt igényel.
2

Üzleti modell

Vitaleas · 2008. Dec. 12. (P), 12.01
Értem, de akkor, hogy oldod meg azt a kérdést, mikor az ügyfél azt kérdezi:
És mennyibe fog kerülni a projekt?

Mert erre csak az a válasz létezik szerintem, hogy megeggyezhetünk egy x összegben lefejelesztünk egy bétát, aztán onnantól a fejlesztések x órát vesznek igénybe.

Ennek viszont az a hátránya, hogy a cégvezetők nem igazán szeretik az ilyen bizonytalan költségeket, arról nem is beszélve, hogy az órabérbe dolgoztat és nem tudja ellenőrizni effektíve mennyi a valós ideje egy fejlesztésnek mivel nem ért hozzá.
3

Cégvezetők

Poetro · 2008. Dec. 12. (P), 22.36
A cégvezetők azt se szeretik megmondani, hogy mi a feladat, és csak körülbelülre (se) mondják meg mit is kell megcsinálni, így lehetetlen előre kalkulálni, hogy mi is lesz a feladat, így azt is hogy mennyibe fog kerülni.
Ha azt mondom neked, hogy kell egy autó, aminek legyen 1.4-es motorja, és négy kereke, és mennyibe kerül, arra mit mondasz? :)
4

Az árajánlat mindig egy nehéz

rrd · 2008. Dec. 13. (Szo), 10.04
Az árajánlat mindig egy nehéz téma, mert ahhoz elég konkrétnak kell lennie az igénynek. Írásbna kérem, hogy mit szeretne, arra adok árat, aztán amikor menet közben rájön, hgy még ezt meg azt, akkor az külön árajánlat.
5

Kíváncsi vagyok arra, hogy

tolmi · 2008. Dec. 13. (Szo), 16.57
Kíváncsi vagyok arra, hogy mit mondasz akkor ha az ügyfél közli hogy ezt ő nem így gondolta. Pl. az ajánlatban benne van hogy lesz egy felület a szoftveréhez, ahol fileokat tölthet fel és te megcsinálod szép HTML inputtal majd közli hogy ezt ő úgy képzelte hogy lesz ám bitkolbász, meg csak bizonyos típusú fileokat lehet majd feltölteni ésatöbbi. :)
6

Ez reális probléma? A

Fraki · 2008. Dec. 13. (Szo), 19.58
Ez reális probléma? A technikailag konkrét ajánlat véd ettől, neki úgy kell képzelnie, ahogy az ajánlat leírja. Ha valami nincs az ajánlatban, azt nem lehet számonkérni.
7

hányat írtál már eddig?

Hodicska Gergely · 2008. Dec. 13. (Szo), 20.47
Tudom, hogy ez úgymond övön aluli kérdés (lehet), de szerintem ezekben a kérdésekben elég fontos, hogy valaki vélelmez valamit, vagy pedig konkrét tapasztalata van. Az én tapasztalatom az, hogy majdnem lehetetlen "technikailag konkrét" specifikációt írni. Dolgoztam már többször több száz oldalas, tök szépen kidolgozott leírás alapján, mégis a fejlesztés során ezer nyitott kérdés adódott. Szóval ez abszolút reális probléma.
8

Mire válaszoltál? Én nem azt

Fraki · 2008. Dec. 13. (Szo), 23.46
Mire válaszoltál? Én nem azt mondtam, hogy létezik technikailag végtelenségig konkrét specifikáció. (Az ugye maga a szoftver.)
9

???

Hodicska Gergely · 2008. Dec. 14. (V), 01.41
Ok, akkor mi van az ajánlatban (mire adod)? ;)
10

A specifikáció. Talán ott van

Fraki · 2008. Dec. 14. (V), 05.25
A specifikáció. Talán ott van a félreértés, hogy szerinted szerintem nem merülhetnek fel kérdések fejlesztés közben, csak én nem ezt állítom, hanem azt, hogy ez nem kell, hogy probléma legyen a fejlesztő és a megrendelő közt (azazhogy nem jogi probléma). És nem is az a jellemző, hogy a megrendelő valamit másképp gondolt, hanem az, hogy nem tudja, hogy mit akar.
11

Igen, ritkán van, hogy az

rrd · 2008. Dec. 14. (V), 10.04
Igen, ritkán van, hogy az ügyfél "nem így gondolta". Sokkal sokkal többször az, hogy "de még ez is kéne" (és ugye azért nem kell fizetni :)).
12

„és ugye azért nem kell

Fraki · 2008. Dec. 14. (V), 14.26
„és ugye azért nem kell fizetni”

Ezt majd a szerződés eldönti.
13

???

Hodicska Gergely · 2008. Dec. 14. (V), 20.59
Nem értem pontosan. Az volt a felvetés, hogy technikailag korrekt ajánlat megvéd a Tolmi által felvetett problémáktól. Erre reagáltam, hogy ok, csak piszkosul nehéz ilyet készíteni.
14

Hát nehéz, ez itt most

Fraki · 2008. Dec. 14. (V), 21.53
Hát nehéz, ez itt most alapvetés, lásd 4-es hsz. Elég annyira konkrétnak lenni, amennyire neked az elején világos. (Egyébként az, hogy mennyire "nehéz", nyilván relatív.) Ami azon túl van, az belső fejlesztői probléma, nem fejlesztő-ügyfél közti, ahogy a kérdésben be volt ez állítva (mi van akkor, ha úgy gondolja...) (5-ös hsz., én meg arra reagáltam). Lehet, hogy félreértettem valamit, csak hát akkor meg a kérdésre már ott volt a 4-es hsz-ben a válasz.

(Egyébként a 7-es hsz-t én nem úgy parafrazálnám, hogy "ok, csak piszkosul nehéz ilyet készíteni", de most ez lényegtelen.???)
15

Tehát még egyszer, amikor én

Fraki · 2008. Dec. 14. (V), 21.59
Tehát még egyszer, amikor én itt problémáról beszélek, akkor nem a specifikációírás nehézségeiről beszélek, azon átléphetünk, hanem arról amikor az ügyfélnek valami baja van, amit tolmi felvetett, amire reagáltam. Az az, aminek a létét (mármint hogy az probléma lenne) én megkérdőjelezem. Merthát hogy van-e upload vagy nincs, az egy eldöntendő kérdés, ott nincs átmenet.

Érthető-e már?
16

nem

Hodicska Gergely · 2008. Dec. 14. (V), 23.47
Nem, de az a baj, hogy csak ismételni tudnám magam.

Kér a user egy X funkciót. Te értesz alatta X1-et (mert tudod, hogy X-et általában így oldják meg), pedig ő X2-re gondolt (mert ő máshol épp ilyen formában találkozott vele). Ajánlatot adsz X1-re, aztán már menet közben jön elő, hogy ő X2-t szeretne (ami mondjuk több idő elkészíteni). Erről beszélt Tolmi. Hogyan véded ezt ki "korrekt" ajánlattal, hogy ha azt nem előzi meg egy kellően részletes követelmény specifikáció? És ilyenek elég gyakran elő tundak fordulni még akkor is, ha elég komoly munkát öltek bele az igényfelmérésbe.

Eredeti kérdésre nem válaszoltál.
17

Hát ha én ajánlatot adok

Fraki · 2008. Dec. 15. (H), 01.31
Hát ha én ajánlatot adok X1-re, akkor azon már látszik, hogy az nem X2, jól értem? Akkor miért fogadná el?

A "korrekt" szót immár másodszor, idézőjellel használod, én nem használtam, ez elírás, ugye?

Az X1 az egy konkrét (és persze "korrekt") ajánlat. Ha ő fejlesztés közben X2-vel hozakodik elő, akkor, mint a 4-es hozzászólásban rrd írja, meg kell állapodni, az egy szerződésen kívüli helyzet. A specifikáció azért van, hogy tisztázza a fejlesztő felelősségi körét, és ahhoz mérten kell konkrétnak is lennie. Specifikáción kívüli paraméterekért a fejlesztőt nem terheli felelősség, tehát az nem az ő problémája.

Milyen eredeti kérdésre nem válaszoltam?
18

más domainben mozogtok

Hodicska Gergely · 2008. Dec. 15. (H), 03.36
Hát ha én ajánlatot adok X1-re, akkor azon már látszik, hogy az nem X2, jól értem? Akkor miért fogadná el?
Nem, te X-re adsz ajánlatot, csak előfordulhat, hogy mást értesz alatta, mint a megrendelő, mert eltérő a hátteretek. Jópárszor megtörtént, hogy az ügyfél simán beleértett egy funkcióba olyan dolgokat, ami abszolút nem szokványos, de pl. az ő régi rendszerük tudta.

Ritkább eset: volt szerencsém nemrégi egy pakisztáni outsource cucchoz, jó párszor visszadobtuk a cuccot, mert tök alap (számomra) hibák voltak benne, átláthatatlan vacak volt az egész kód. Nem hiszem, hogy ilyesmi pontok bekerülnek az ajánlatba, de ha épp hozzáértő a megrendelő, akkor ebből is lehetnek gondok.

A "korrekt" szót immár másodszor, idézőjellel használod, én nem használtam, ez elírás, ugye?
Csak egy kis dyslexia. :)

Milyen eredeti kérdésre nem válaszoltam?
Lásd első hozzászólásom.
19

Nem, te X-re adsz

Fraki · 2008. Dec. 15. (H), 04.58
Nem, te X-re adsz ajánlatot

Ok, tehát az előbb az „Ajánlatot adsz X1-re” is elírás volt (nem volt evidens).

Jópárszor megtörtént, hogy az ügyfél simán beleértett egy funkcióba olyan dolgokat, ami abszolút nem szokványos, de pl. az ő régi rendszerük tudta.

Szerintem itt ilyenkor általában valakinek egyértelműen igaza van, és az nagy valószínűséggel te vagy, mert te szakértő vagy, és jobban ismered, mi a szakmában a "common sense".

Ritkább eset: volt szerencsém nemrégi egy pakisztáni outsource cucchoz, jó párszor visszadobtuk a cuccot, mert tök alap (számomra) hibák voltak benne, átláthatatlan vacak volt az egész kód. Nem hiszem, hogy ilyesmi pontok bekerülnek az ajánlatba, de ha épp hozzáértő a megrendelő, akkor ebből is lehetnek gondok.

Ez azért egy kicsit más eset, itt két programozó ad-vesz kódot, és minőségbeli elvárások vannak. Azokat tényleg nem lehet ajánlatba írni. Ilyenbe én is belefutottam, és kényes helyzet is keletkezett, de még mindig világosan eldönthető volt, kinek mi a felelőssége.

De egyébként ilyen konfliktusok, értelmezési problémák nyilvánvalóan előfordulhatnak, mint mindenhol, a jogban is, ezt én nem vitatom. A 6-os hozzászólásomat tessék az 5-ösre adott válaszként értelmezni, ahol egyértelmű, hogy mi mit jelent. Tehát igazából egyetértünk, azt leszámítva, hogy amit ti problémának tekintetek, azt én nem, de lehet, hogy csak a wannabe ügyvéd beszél belőlem, vagy túl optimista vagyok. És még egyszer, nem is az a jellemző, hogy az ügyfél nem specifikált paramétereket kér számon, hanem sokkal többet számít neki a hibátlanság. A hiba meg ugye nem paraméter. A pakisztáni eseted jól mutatja, hogy az igazi probléma, hogy két szakmabeli közt nehezebb eldönteni, hogy mi a hiba. (Mert ami neked alaphiba volt, az neki működött.) Ez egy fejlesztő és egy nem fejlesztő közt nem kérdés (valami vagy működik, vagy nem).

Lásd első hozzászólásom.

Rengeteget.
20

x -> x1

Hodicska Gergely · 2008. Dec. 15. (H), 14.30
Ok, tehát az előbb az „Ajánlatot adsz X1-re” is elírás volt (nem volt evidens).
Nem, arra utaltam vele, hogy mind az X1, mind az X2 az X funkciónak egy másik megvalósítási módja, nem feltétlenül ugyanazt értitek két dolgon (a te domainedben x1 a tök evidens, ezért nem is gondolod, hogy itt érdemes lehet pontosítani, az ő domainjében x2 a tök evidens, nem is érti majd, hogy te hogy lehet, hogy nem ezt értetted alatta). És azért gondolom ezt problémának, mert többször előjött ilyesmi, amikor ügynökség jellegű helyen dolgoztam.
21

Kiváncsi vagyok működik-e másnál is?

Vitaleas · 2008. Dec. 18. (Cs), 17.28
A dolog lényege,mint már írtam fentebb, hogy készítenek egy bétát, ami a legfontosabb pár dolgot tudja, amit az ügyfél megjelölt mint funkciót, valamint a lehetőséget, hogy azokat idővel testre szabja.

Példával mondom talán könnyebb, mondjuk egy közösségi oldal, amit elkészítesz az ügyfélnek alapdolgokat tudja híreket kezeljen, statikus tartalmak, admin editor,alap design király:-)
Ezzel már az ügyfél el tud indulni. Ezt a megoldást szállítod neki x összegért.
Ezt követően már ős is látja milyen lehetőségek vannak a rendszerben és így 2-3 hetente fejlesztgetni kezditek folyamatosan a rendszert.

Ezzel ő nyer mivel azt a kapja, amit akar amiért fizet és csak kisebb összegekben nyúl mellé.

Te nyersz mert elégedettebb ügyfelet kapsz, 2-3 hetente előre tudsz tervezni ÉS az egyedi fejlesztések díját jól megemelheted és az ügyfélnek még mindig jobb így, ha többet is fizet a legvégén, mivel a rendszer már közben dolgozik neki és termeli a hasznot.:-)

Na ez szerintem működik bár csak fél éve alkalmazom, ti próbáltátok?

Jó tudom kell hozzá egy jó értékesítői véna is azért:-)
22

Attól függ, milyen ügyféllel

rrd · 2008. Dec. 19. (P), 11.34
Attól függ, milyen ügyféllel van dolgod. Átlagembereknél az, hogy Comic Sans legyen a betűtípus mindenhol (ami eleve kizárt) ugyanolyan fontos mint, hogy lehessen szavazni és az meg szóba sem kerül, hogy milyen biztonsági rétegek vannak beépítve a rendszerbe.

Ha viszont gond van, pl betörnek a szerverre akkor te vagy a hibás. Szóval abból kiindulni, hogy a megrendelőnek mennyire tetszenek a funkciók nem feltétlenül elegendő.