Barátságos hibaoldalak a szerverednek
Valljuk be, ha hibaoldalakról van szó, lusták vagyunk. Mindig akad valami fontosabb teendő egy új projektnél, mintsem hogy csinos és informatív hibaoldalakat gyártsunk. Sokszor még az is előfordul, hogy a webszerver saját hibaoldala marad bent.
Az ilyesmi természetesen a konverzióra van rossz hatással, hiszen egy sehova nem vezető, minden információt nélkülöző hibaoldallal szinte biztos, hogy elveszítjük a felhasználót.
Mindez már régóta bosszantott, úgyhogy összeszedtem az eddigi szanaszét heverő hibaoldalaimat, és egy közös kinézetbe faragtam őket. Sőt, a közösség segítségével ezen felül megszületett a magyar, német és orosz fordítás is. A nyelvválasztást itt egy JavaScript kód teszi lehetővé, így a hibaoldalaknak semmiféle szerveroldali igénye nincs azon felül, hogy be kell őket konfigurálni.
Most rajtatok a sor: nézzétek meg a projektet, próbáljátok ki a demót, és győzzétek meg a főnökötöket / a projekt tulajdonost, hogy érdemes jó hibaoldalakat készíteni.
Ha a projektetek többnyelvű, akkor segítsetek a fordításban, a kódolást még meg is csinálom helyettetek!
És természetesen írjátok meg a véleményeteket, küldjetek javaslatokat vagy akár pull requesteket a kódhoz.
■
A felhasználónak...
Ha a felhasználó szempontjából nézed a helyzetet, akit tájékoztatni szeretnél - és feltételezzük, hogy ő nem tech ember -, akkor a hibakód tökéletesen irreleváns infó, az ég világon semmit nem mond neki. Nem mondom, hogy rejtsük el, írjuk ki valahova, de semmiképp sem azt tenném az oldal egyik leghangsúlyosabb elemének.
Részletesebben kifejtettem a véleményemet korábban itt: Barátságos és hatékony 404-es hibaoldalak
Több felhasználás
A projekt célja pusztán az, hogy a webszerver alapértelmezett hibaoldalait lecserélje és valamivel barátságosabb képet nyújtson a felhasználó felé. Ameny weboldalüzemeltető komolyan foglalkozik a hibaoldalaival, úgyis sokkal több munkát kell belefektetnie. Ha viszont nagyon elviszem a felhasználóközpontúság felé, a rendszergazdák nem lesznek hajlandóak használni.
Egy szóval a hibaoldalak a legkissebb közös többszörös elvén készültek, de természetesen nyitott vagyok a részletekbe menő javaslatokra illetve akár patchekre, pull requestekre is.
* Apróbetű: azt is szem előtt kell tartani, hogy a különböző nyelvekre való fordításhoz a közösség segítségét kértem, tehát a rajta levő szöveget is valami ésszerű határon belül kell tartani.
Tetszik, lehet, hogy
Feature request
Egy rest service js kliensébe
Én annak idején jQuery
$.load(...).then(handleResponse).then(...)
, és ahandleResponse
feldolgozta a soft és hard hibakódokat, flashbaget, egyebeket.Ötletnek nem rossz, én
"A szervereknek is kell a
:) Jó!
Jaaaj, ez kimaradt :D :D :D
Előreírom: nagyon pozitív ez
Ha felhasználóbarátok szeretnénk lenni, akkor még inkább (pedig ez is nagyon jó már) egyszerűsíteni kellene.
Az például sehol nem derül ki, hogy hiba történt. (Az sem, hogy HTTP hiba történt - bár ez már csak hozzáértőbbeknek mond valamit.)
Hibakódnak - ahogy fent is írta Schmidi - nem kellene ilyen hangsúlyosnak lennie, de nyilván szükség van rá, ahogy érdemes lenne valami láblécben kis betűkkel angolul is kiírni a hibát (RFC szerintit), hogy egy rutintalan newbie egyből tudjon guglizni, vagy a rendszergazda a telefonból tudja mondani a választ, ne kelljen még nyomozni, hogy mit hol hogyan kell reprodukálni.
Pl.
"A böngészője túl nagy lekérdezést küldött."
Ha én egyszerű felhasználó vagyok, akkor a következő kérdéseket teszem fel:
1. mi az a böngésző? (oké, ez talán a legritkább (?))
2. mi az a lekérdezés?
3. mi az, hogy túl nagy a lekérdezés? ("Én csak kattintottam")
Én amúgy amondó vagyok, hogy a legtöbb felhasználónak teljesen felesleges szofisztikált hibaleírásokat csinálni, úgy sem tud vele mit kezdeni, a megoldási javaslatok viszont nagyon hasznosak!
Nekem egyszer jelentették, hogy nem működnek valami oldalon a videók. Mint kiderült, videa beágyazásokról volt szó (fehér téglalap jelent meg a player helyett, de ezt is nyomozni kellett). Miután a videát közvetlenül látogattam meg, (már nem emlékszem pontosan) 413 v 414-es hibát dobott. A böngésző fejlesztői eszközeit kellett segítségül hívnom, amiben végül kiderült, hogy egy SSO karbantartás miatt 200 cookie tartozik az oldalhoz és ezért nem megy.
Like
[És ha már itt tartunk, akkor mi a véleményetek erről? http://coolhd.hu/404 És egy kis magyarázat, miért ezt választottam: coolhd.hu :-)]
De hát ez egy kép :O.
A magyarázatot nem találtam, csak a már múltkor is belinkelt oldaladat, aminek az egyetlen tartalma az a leírás, amiről már elmagyaráztuk, hogy használhatatlan...
Jó, akkor mondom: Windows 8
A 404 hibalapnál szerintem nincs mit beolvasniuk a robotoknak, és a címlapot sem nekik készítettem (de ezen még dolgozom. A Címlap nem végleges).
A 404 hibalapnál szerintem
Nem csak a robotok miatt a szöveges tartalom az alapja a webnek: ha valaki látássérült, karakteres böngészőt használ, kikapcsolja a képeket, akkor semmit nem lát ebből. De neked is sokkal több munka, mint begéplni a szöveget és CSS-ből formázni, valószínűleg felhasználva az oldal többi részére vonatkozó stílusokat. Főleg, ha később változtaztatni akarsz rajta. Arról nem is beszélve, hogy feleslegesen pazarlod a felhasználó sávszélességét akár mobilon.
Egyébként pedig az ökölszabály azért ökölszabály, mert nem kell rajta gondolkodni, csak alkalmazni. Legalábbis amíg az ember nem érti, hogy miért van.
Hát igen
Bár néhány keretrendszer biztosítja, de nem az összeset, nem többnyelven, stb.
A többiek alapján:
- Az 503 a legjobb! :)
- Szerintem hadd legyen csak nagy a hibakód, a legtöbb böngésző, ha csak hibakódot kap, naggyal kiírja - tehát nem szokatlan, de én odaírnám mellé, hogy hiba vagy error, máris tud guglizni.
- A magyar megoldási javaslatok ill. hibák nekem kicsit magyartalanok:
(404)
(400)
- Ugyanakkor szerintem szükséges valami hibaleírás is, mert anélkül miért is követné valamelyik megoldási javaslatot? Nem baj, ha nem érti, legalább lát ott valamit (ami barátságos), ezért már hajlandóbb - akár véletlenszerűen - valamelyik megoldás-linkre klattyolni.
- Szerintem nagyon jó, hogy írtál róla, tényleg sok helyen hiányzik (még én is lusta vagyok az összesre), jó kis "rugdosás" a jó irányba.
- A 401-nél a szám alatt utasítás van, nem hibaszöveg. Oda "nincs bejelentkezve", vagy "azonosítatlan" kellene szerintem.
500-asok tyúk vagy tojás???
viszont észre vetem egy aprócska anomáliát meg kérdezném hogy a 500-asok hiba kódokkal amik a szerver szintű hiba kód behívása és tételezzük fel hogy nem egy hóstnál bérelünk tár kapacitást hanem saját vasunk van és mivel csórok vagyunk így csak egyetlen darab szerverünk van és ha tejes karbantartást végzünk azaz a szerverünk még áramot sem kap ilyen esetbe mi a tehendö így honnan fogja be olvasni a hiba kódokat a tipikus mi volt előbb a tojás vagy a tyúk probléma
DNS to the rescue
Ilyenkor a látogató alapból nem a ti szerveretekhez beszél majd amikor bepötyögi az oldal címét a böngészőbe hanem a cloudlfare-hez akik tudnak szép hibaoldalakat (pl:523) adni ha a backend épp nem elérhető. Mindezt teszik ingyen is.