Hogyan legyünk katás vállalkozók?
A 2013. január elsejével bevezetett kisadózó vállalkozások tételes adóját mintha távmunkában dolgozó, szabadúszó webes szakemberek számára találták volna ki. Mind pénzügyileg, mind pedig adminisztratíve kedvezőbb, mint az eddigi adónemek. Rövid írásomban szeretném összefoglalni a tudnivalókat, teendőket, hogy segítséget nyújthassak bárkinek, akit érinthet.
Elöljáróban annyit szeretnék megjegyezni, hogy az itt leírtakban a törvényre, valamint az adóhatáságtól közvetlenül, telefonon kért információra támaszkodom, nem pedig az „úgy emlékszem, hogy” vagy „azt olvastam, hogy” típusú írásokra. Sajnos utóbbiak miatt rengeteg a félreértés, komoly cégek könyvelői is adhatnak rossz tanácsot, így mindenkit buzdítok, akinek további kérdései vannak, nyugodtan hívja fel az adóhatóság ügyfélszolgálatát, mert eddigi tapasztalataim szerint segítőkészségben és kedvességben messze megelőzik a nagy szolgáltatókét.
Fontos megjegyeznem, hogy az itt leírt adatok, URL-ek idővel változhatnak (emiatt nem is linkelek mindent), így mindenkinek saját felelőssége az aktualitásoknak utánajárni.
A katáról
Akkor éri meg igazán a katát választani, ha a nettó bevételünk évi 6 millió forint alatt van (azaz havonta átlagosan legfeljebb 500 000 Ft), mert ha túllépjük, az efölötti rész 40%-át be kell fizetnünk. A havonta befizetendő adó 50 000 Ft (akkor is, ha nem tudtunk kiállítani számlát), amivel egy füst alatt elintézünk mindent: személyi jövedelemadót, tb-t, nyugdíjjárulékot stb. Erről a kötelezettségről évente egyszer kell bevallást készíteni február 25-ig az általános nyomtatványkitöltő programmal.
A katát egyéni vállalkozók, egyéni cégek, valamint csak magánszemély taggal rendelkező bt.-k és kkt.-k választhatják. Ezzel az adónemmel azok élhetnek, akik az alábbi feltételek közül legalább kettőnek megfelelnek (idézet a törvény szövegéből):
- a kisadózó a tevékenységet nem kizárólag személyesen végezte vagy végezhette;
- a naptári évi bevételének legalább 50 százalékát nem adatszolgáltatásra köteles (megrendelő) személytől szerezte;
- az adatszolgáltató megrendelő nem adhatott utasítást a tevékenység végzésének módjára vonatkozóan;
- a tevékenység végzésének helye a kisadózó birtokában áll;
- a tevékenység végzéséhez szükséges eszközöket és anyagokat nem a megrendelő személy bocsátotta a kisadózó rendelkezésére;
- a tevékenység végzésének rendjét a kisadózó határozza meg.
Ezeket az adóhatóság ellenőrizheti, és nekünk kell bizonyítanunk, hogy fennállnak, ezért szerződéseink megkötésekor bele kell foglalni, amit lehet. Amennyiben egy évben egy cégnek több, mint egymillió forint értékben számlázunk, az adóhatóság felé erről nekünk és a megrendelőnek is bejelentési kötelezettsége van.
Hogyan legyünk egyéni vállalkozók?
Jómagam egyéni vállalkozást indítottam, mert a cég, amelynek korábban alkalmazottja voltam, megszűnt. Meglepő volt, hogy mennyire gördülékeny a folyamat, jórészt online intézhető, a bürokrácia gyors. Csak amiatt kellett bemennem az okmányirodába, mert még nem volt Ügyfélkapu regisztrációm, amit ott személyesen kellett véglegesíteni (ehhez időpontot ugyancsak online érdemes kérni, öt perc alatt elintézhető az egész). Itt adtak egy papírt, ahol le voltak írva a lépések a vállalkozás indításához, ami röviden annyi, hogy a nyilvantarto.hu-ról a telephelyünknek megfelelő nyomtatványt kell letöltenünk, amit az Általános nyomtatványkitöltő (ÁNYK) alkalmazás segítségével tölthetünk ki, és Ügyfélkapu regisztrációnk segítségével online be is küldhetünk.
A kitöltés javarészt egyértelmű, egy helyen meg kell jelölni a fő, később pedig a további tevékenységi köröket, az ehhez szükséges, jelenleg ÖVTJ kódoknak nevezett listát (ezt párévente rendszeresen megváltoztatják) a nyilvantarto.hu oldaláról tölthetjük le. A szakmánkat érintő kódok (leginkább programozás) 62-vel kezdődnek, engedély és bejelentés nélkül gyakorolhatóak, képzettségről pedig papírt nem kell bemutatni senkinek.
Ha bevételünk várhatóan nem haladja meg a hatmillió forintot, akkor lehetünk alanyi adómentesek, ami azt jelenti, hogy számláinkat áfa nélkül kell kiállítani, azaz forgalmi adót így sem nekünk, sem pedig ügyfeleinknek nem kell fizetniük.
Amennyiben előre láthatóan sok lesz a kiadásunk, érdemes áfa-körösnek jelentkezni, hogy azok áfa-tartalmát elszámolhassuk, azaz a hivatalnak befizetendő forgalmi adót ezzel csökkentsük. Ekkor az űrlap kitöltésekor azt kell választanunk, hogy az áfa-kötelezettséget az általános szabályok szerint állapítjuk meg, így áfás számlát kell ügyfeleinknek kiállítani. Ez azzal jár, hogy a forgalmi adóról is kell bevallást készítenünk, kezdetben negyedévenként (1365-ös nyomtatvány, áprilisban, júliusban, októberben és januárban), de ha már legalább két éve vállalkozók leszünk, és két évvel korábban legalább évi egymillió forintnyi áfát fizettünk be, akkor utána már havonta. Az elszámolható tételekről érdemes elolvasni az adóhatóság Információs füzetek oldalán az egyéni vállalkozók jövedelmére és járulékfizetésére vonatkozó szabályokat. Amennyiben túllépjük a hatmillió forintos éves bevételt, mindenképp áfa-körösnek kell jelentkeznünk.
Ha mindent jól töltöttünk ki, két-három napon belül az Ügyfélkaputól kapunk egy igazolást PDF formátumban a vállalkozásunk adataival. Ha áfa-körösek vagyunk, ez sajnos kevés, az okmányirodában kell kérnünk aláírt, lepecsételt változatot, ezzel ballagjunk el a legközelebbi bankfiókhoz, ahol vállalkozói számlát kell nyitnunk, mert utalásainkat erről kell végeznünk. Szükséges továbbá egy számlatömb beszerzése (kb. 600 Ft értékben), valamint jól jöhet egy bélyegző (4–8000 Ft), amin szerepel a vállalkozásunk megnevezése, adószáma, esetleg a telefonszámunk; úgy számolhatunk, hogy ez utóbbit általában egy napos határidővel készítik el. Számláinkra ne felejtsük el ráírni, hogy „kisadózó”, hogy elkerüljük a büntetést.
Az adóhatóság felé jeleznünk kell, hogy a befizetett adónkból mely tb-számhoz kell továbbutalniuk a megfelelő összeget, ezt az 1041-es bevallásban tehetjük meg, amelyet úgy találhatunk meg, hogy az aktuális év utolsó számjegyéhez hozzátesszük a T-betűt, valamint a 1041-et, azaz 2013-ban 13T1041, s erre rákeresünk a NAV honlapján.
Székhelyünk önkormányzatának iparűzési adót is kell fizetni, itt érdemes az átalányt választani, ellenkező esetben rendszeresen bevallást kell készítenünk ide is. Az átalány díját évi 2,5 millió forintos adóalappal számolják, ami szorzás-osztás után 50 000 Ft, ezt két részletben, arányosítva kell megfizetni (ha nem január elsejével indul az adóévünk). A jelentkezési lap, bár letölthető PDF formában, nem egyértelmű, a kitöltéséhez érdemes bemenni személyesen a polgármesteri hivatalba, vagy felhívni a telefonos ügyfélszolgálatot. Az első részletet a vállalkozás indulása utáni következő hónap 15-éig kell befizetni, tehát gyakorlatilag előre kell adózni.
Összegzés
Havi 50 000 Ft befizetésével nyugalmat vásárolhatunk magunknak: nem kell ezer különböző számlára utalgatni, ha nem áfa-körösek leszünk, elég évi egy bevallást benyújtani, jövedelmünk 60%-a számít a bérünknek, azaz kedvezőbb feltételek mellett kaphatunk hitelt, valamint nyugodtan hajthatjuk álomra a fejünket, hogy az állam felé ezzel mindent lerendeztünk. A hatmillió forintos plafon persze korlátozó tényező is lehet, ha valaki szerencsés, és ennél nagyobb bevétele lesz, akkor többet kell adózni, de egy határig még mindig jobban megéri, mint evázni.
Gyorsan változó világban élünk, ki tudja, meddig marad meg ez a lehetőség, ezért érdemes mindenkinek elgondolkodnia rajta, aki megfelel a feltételeknek.
■
Hiánypótló
Miért nem támogatja az állam
Mi nyitottak vagyunk :)
Köszönjük
Egy kis kiegészítés
Ettől függetlenül természetesen az a legbiztosabb és legmegnyugtatóbb megoldás, ha lehetőség szerint minden szerződés egyértelműen kizárja (a felsorolt pontok segítségével) a bújtatott munkaviszonyt.
A teljesség kedvéért még annyit, hogy a már nyugdíjra is gondolóknak azzal is tisztában kell lenniük, hogy "ha a nyugdíj összegének kiszámításához szükséges szolgálati időről beszélünk, akkor az egész évben kisadót fizető főállású kisadózó szolgálati idejét arányosítani kell a minimálbérrel, így az általa elért szolgálati idő évente mindössze 303 naptári nap lesz. A katás vállalkozó tehát évente két hónapot elveszít, amikor kiszámítják a nyugdíját. Ráadásul társadalombiztosítási ellátásainak számítási alapja a minimálbérnél alacsonyabb, 81 300 forint."
(Amúgy nagyon jó és hasznos írás. Bárcsak lett volna egy ilyen, amikor én gyűjtöttem az információkat! :))
Ha valakit érdekel leírom,
Hát, igen, Nyugaton máshogy
Az előbb még annyit
Az általad leírt rendszer
Ez lenne a normális...
Nem hiszem, hogy túlzottan örülni kellene neki.
ÁFA
Pénzforgalmi elszámolás
Pontosítok
Önjelölt NAV-os :)
A NAV-nak egy feketepont, mert nem ők írták.
Annyit tennék hozzá, hogy a telefonos információkkal bánjunk óvatosan, ugyanis azok valódiságát senki nem garantálja, és te fizeted az esetleges tévedést, nem a NAV. És helyenként elég komoly tévedéseket is lehet kapni, gondolom ez Pesten nem annyira jellemző, de vidéken van ahol elég rossz a helyzet.
Külön dicséret illeti a bevezetőt, így korrekt!
Hasznos cikk, kösz szépen
Mi van akkor, ha osszesen 2
Pénzed van
Ha egymillió forint felett
Emellett, ha átléped az évi hat milliós határt, akkor a már befizetett havi 50 ezer forinton túl a bevételed hat millió forintot meghaladó részéből további 40%-ot kell befizess. Mindezen felül, ha eddig nem tetted, akkor be kell lépj az áfa-körbe.
Tudom hogy ez minket
Azt is érdemes végiggondolni,
totál..
--
Volt valami 25e Ft-os "verzió" is, az micsoda?
25 000
jah,
vállalkozói bankszámla nem kell az egyéni vállalkozáshoz
tehát vállalkozói számlát nem érdemes (és nem is kötelező) nyitnia.
intézheted a magánszámládról is, de érdemes nyitni máshol egy mezei lakossági számlát csak a vállalkozásodnak.
Tetszett a cikk! Az APEH-nél
KATA EU-n kívülre
- KATA-s vállalkozóként számlázhatok-e az EU-n kívülre, az USA-ba?
Mi a teendő, mire kell figyelni, hogyan bonyolítja meg a könyvelést,
- ha kizárólagosan egyetlen USA-beli cégnek számlázok
- ha ezen számlák összértéke biztosan magasabb évi 1 milllió forintnál?
- A szamlazz.hu elektronikus számlája megfelel a célnak?
előre is köszönöm a válaszokat!
A helyedben bemennék az
És többnyire
Tudom, de nálam mindörökre
:)
Az lenne a kérdésem, ha
Van egy kitétel amit nem tudok értelmezni, hogy egy helyre 1 millió felett adott számlát nem lehet, vagy bizonyítani kell valamit.
Szóval lehetek KATÁS, ha a bevételem egy helyről van, de ott nem alkalmazott vagyok, hanem cégként végzem a tevékenységet?
Ha befut a vállalkozás, akkor több házat is meg fogunk szerezni, de első körben 1 lesz.
Továbbra is azt mondom, hogy
ha adtak volna..
Szerintem a törvény elég
Van ott egy kis boríték
Boríték
Persze, hogy tudja
A társasházkezelés egy olyan
Dehogynem, tipikus
És amint több ház
[...] az ehhez szükséges,
Továbbá vannak érdekes dolgok ezzel az egész kódozással kapcsolatban. 2008-ban indítottam korábbi vállalkozásomat, akkor még kellett több számítógépes tevékenységhez szakirányú végzettség. Ma már egyikhez sem kell...
Az indulás után kell a Kereskedelmi és Iparkamarának utalni 5.000 Ft-ot. (Bár, hogy minden esetben és mindenkinek, azt nem tudom... Én felvettem a netes kereskedelmet is, szóval lehet, hogy e miatt kellett.)
Ha nyitsz vállalkozói számlát, akkor 5.000 Ft-ot zárolni fognak, hogy ha nulla lenne az egyenleged, akkor a költségeket legyen miből vonniuk.
Én nem akartam játszani a papírozással, így a könyvelő 10.000 Ft-ért elintézett mindent (beküldte, amit kellett az ügyfélkapun keresztül), nekem már csak pár aláírást kellett megtennem, egy papírt feladni postán, egy másikat bevinni a Polgármesteri hivatalba az adósoknak. Utána jött még egy-két levél a NAV-tól, pl. közösségi adószámról értesítő, stb.
Idén januártól választható egy magasabb TB alapot biztosító 75.000 Ft-os havi adó is, erről a nyomtatvány kitöltésekor kell nyilatkozni.
Ma már nem kell mindenképpen kikérni a vállalkozói igazolványt, ha mégis kéred, akkor 10.000 Ft-ba fáj. De szükségtelen, mert adnak helyette egy igazoló lapot, az bőven elég mindenhova.
Annyit hozzátennék, hogy a
A kamarai 5000ft-ot minden évben fizetni kell minden vállalkozónak, ha nem teszi meg, akkor megbüntetik.
Én személy szerint nem ajánlom, hogy mindent a könyvelőre bízzunk. Indulásnál persze érdemes tanácsot kérni tőle, de jó, ha mi is tudjuk, hogy mi az, amit el kell küldeni az NAV-nak, és mikor, különben könnyen kaphatunk egy jelenjen meg 3 napon belül vagy fizessen 300.000ft-ot típusú értesítőt...
Mire gondolsz
Könyvelő. Én úgy építem fel az életem, hogy én azzal foglalkozom, amiben én jó vagyok, mások pedig foglalkozzanak azzal, amit szeretnek és amiben ők jók. Nem akarok tudni a NAV-os dolgokról, mert az a könyvelő dolga.
Néhány év múlva a cégemben már lesznek saját könyvelők, pályázatfigyelők, satöbbi, satböbbi, és fel fogják építeni azt a gépezetet és üzemeltetni fogják, amiben nekem csak kérnem kell egy infót és ott van minden (felépül egy mindig friss tudásbázis).
Például új project esetén utána fognak járni, hogy ahhoz éppen milyen pályázati lehetőségekkel lehet azonnal élni, milyen könyvelési, jogi, satöbbi kérdések vannak vele kapcsolatban.
Azaz én felépítek egy wrapper szolgáltatást, hogy megvalósuljon a next-next-finish megoldás az élet(em)ben. Aztán később ebből majd tanácsadói szolgáltatást és egyéb, limitált számú ügyfeles szoros együttműködést is építek.
Az életnek így kellene működnie és működhet is, csak nem szabad elfogadni, hogy nem lehet más és jobb, mint ami van. Ez egy nagyon jó példa arra, hogy az informatika elveit hogyan lehet értékteremtően átültetni a való életre...
Hát az a te életed, ezek meg
Sok sikert egyébként! :-)
Köszi így utólag is az írást.
Aktuális