MinőségiWeb találkozó
A tavalyi október 15-én rendezett Online Marketing Expón zajlott felmérés tanúsága szerint a hazai kis- és középvállalkozások webes jelenléte nemcsak a lehetőségeknek, de saját igényeiknek is jóval alatta marad.
Az áldatlan állapotok felszámolása jegyében az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége és a Microsoft Magyarország MinőségiWeb című konferenciát szervez 2011. szeptember 8-án 12.45-től a Graphisoft Parkban, melynek célja a vállalkozói oldalról a felvilágosító, fejlesztői oldalról pedig az előbbiek eligazodását segítő egységes kritériumrendszerhez vezető munka megkezdése. Az eseményen a részvétel ingyenes, ám regisztrációhoz kötött.
A témában az októberi Web Konferencián a jelentés készítői tartanak előadást.
■
szerintem
A találkozó szervezésének fő oka, hogy a webes fejlesztések alacsony belépési küszöbe miatt (t.i. kb nulla gyakorlattal bárki képes egy működő weboldalt előállítani) alacsonyan vannak az árak. Emiatt a valóban minőségi módon, minőségi munkát előállító, ezért drágábban dolgozó cégek szenvednek, a weblaboron csak szomszéd Pistikének hívott jelenségtől.
A szervezők oldaláról a probléma megoldásaként szolgálható javaslat kezdemény volt, egy minősítési rendszer, ami kifejezetten nem a technológiai technikai oldalról minősítené a fejlesztő céget, hanem az alapján, amit biztosít az ügyfél számára a weboldal előállításán túl. Ilyen a garancia, a support, hogy mindig ad számlát, hogy kint van a saját oldalán az ÁSZF, felmerült a forráskód átadásának szükségessége mint kritérium…
Előjött az oktatás szükségessége, mind a vevő/ügyfél mind a webfejlesztő/szolgáltató oldalon is. Meg kell tanítani az ügyfeleknek, hogyan ismerjék fel, hogy egy kóklerrel van dolguk, és meg kell tanítani a webes cégeket is, hogy hogyan kell úgy dolgozniuk, hogy joggal tarthassák magukat minőségi webes cégnek.
A szünetben beszélgetve kezdett el bennem érni a gondolat, hogy nem biztos, hogy jól állunk a problémához, talán nem is biztos, hogy a jó problémára keressünk megoldást. Aztán a szünet után valaki megfogalmazta, hogy kb azzal küszködik a webes szakma, amivel a magyar borászok szenvedtek 10-15 évvel ezelőtt. Van rengeteg olcsó, pancsolt lőrét előállító kókler, az ügyfelek pedig nem elég képzettek, hogy ki tudják választani a minőséget. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy van az ügyfeleknek az a rétege, akinek tényleg a számla nélkül fusiban dolgozó középiskolásra/egyetemistára/hobbi webfejlesztőre van szüksége. Ezért a cél nem lehet az, hogy számoljuk fel ezt a piaci szegmenst. A célnak annak kell lennie, hogy az ügyfelekben teremtsük meg az igényt a minőségi munka iránt, és hogy természetes legyen, hogy a jobb minőségért, szélesebb szolgáltatásért többet is kell majd fizetniük.
Az úton hazafelé, a kocsiban úgy sikerült összefoglalni a MinőségiWeb találkozó értelmét, hogy mérnökök keresnek mérnök választ egy marketing problémára. Mert hiába találjuk ki a világ legjobb minősítési és minőségbiztosítási rendszerét, ha az ügyfelek oldaláról nincs erre igény. Az igény megteremtésére, személy szerint egy integrált, nagyon hosszú ideig (éveken át) tartó, összehangolt, iparági marketing kampányban látom a megoldást. Ismerve a kis magyar rögvalóságot, ennek a kitalálása, és a főleg a finanszírozása már egy valós probléma lehet, amin komolyan érdemes elgondolkodni.
Az alacsony belépési küszöb
További gond szerintem, hogy az interneten túl sok az elérhető elavult tutorial, sok webmester a rengeteg információ és a tudáshiány miatt képtelen megfogalmazni, hogy valójában mire van szüksége, amire rátesznek még egy lapáttal az aktuális divatirányzatok.
Korábban már tettem egy javaslatot, hogy a Weblabor vállaljon szerepet az oktatásban, idézet onnan:
- szerintem szükség lenne egy nagy, struktúrált link- és cikkgyűjteményre kezdőknek és haladóbbaknak, hogy legalább az alaptémákban
- emellé kéne még egy Best Practices, Hogyan Csináljuk rovat, ahol a leggyakrabban felmerülő problémákat a Weblabor szakemberei oldanák meg, letölthető forráskóddal
Párhetes rotációval ugyanazok a fórumtémák merülnek fel, a kérdés csak az, hogy Poetro és a hasonló válaszolók mikor unják meg, és állnak tovább. Ebben persze benne van a weblabor usability-je, azaz sok esetben rosszul használhatósága.
félreértesz
A szakemberek oktatása is fontos, de ennek az oktatásnak inkább a gyakorlati oktatásra kellene koncentrálni, mert egyik másik kitűnő diplomával végző programozó, az élet valós problémáival nem tud mit kezdeni, mert zéró gyakorlati szemlélet nincs bele nevelve. De ennek az egésznek nem ez a célja. Ezzel foglalkozzanak az egyetemek!
Én úgy látom, hogy jelenleg a kínálati oldal (fejlesztők) pont annyira nagy a szórás gagyi és minőség, olcsó és drága között mint minden más területen. Vannak kicsi cégek, vannak nagy cégek, vannak gyorsan olcsón tökegyszerűt előállítók, és komoly fejlesztéseket végző cégek is. Így meg van az elméleti lehetőség, hogy minden érdeklődő megtalálja a számára megfelelőt.
De a lehetőség csak elméleti. Azért elméleti, mert az ügyfelek nem tudják mi kell nekik, nem tudják mi alapján kell választani, nem tudja, hogy mit várhat a pénzéért.
Hosszútávon magunknak tennék jót, ha az egymás közötti versenyt erősítenénk azzal, hogy az ügyfeleket tájékoztatjuk, hogyan döntsenek. Ha beindulna a fejlesztő cégek közötti verseny, akkor előbb utóbb "kihullna a férgese", és nem azzal menne el egy-egy tárgyalás 80%-a, hogy az ügyfél megpróbálja meggyőzni az értékesítőt/fejlesztőt, hogy túl drágán dolgozik.
Nem értettem félre, amit
Az első hozzászólásodból:
A szervezet tarthatna továbbképzéseket és versenyeket a szakembereknek, így az egyéni teljesítmény is számon lenne tartva.
Erősítve a tézisedet, a
Analóg példa: a fogorvos mondja meg, hogy tömésre vagy fúrásra van szükség, nekem legfeljebb annyi beleszólásom van, hogy olcsóbb vagy drágább módszert alkalmazzon.
és nem azzal menne el egy-egy
Ehhez először megrendelői oldalon kellene helyretenni a dolgokat a fejekben: a szoftver is érték, hiába könnyű duplikálni.
Egyik nagy rákfenéje a szoftverfejlesztésnek, hogy nem egy kézzel fogható valamit ad a megrendelő kezébe. Emiatt sokszor nem is érti, hogy miért vannak nagyságrendi különbségek egyik vagy másik megoldás között, holott ő számára az egészből csak annyi látszik, hogy plusz/minusz egy checkbox az egyik formon. (Ezt hívtuk "csak egy checkbox" problémának volt munkahelyemen).
Másik probléma, amikor mondjuk egy szoftvernek csak a használati jogát veszi meg az ügyfél és csodálkozik, mikor közlik vele, hogy ha kettő példányban akarja futtatni, akkor többe kerül. Persze, itt nagyon meg lehet cifrázni a dolgokat (tulajdon, bérlés, használati jog, szolgáltatás, stb.), de a végeredmény ugyanaz: le kellene tisztázni az ügyfelek fejében, hogy miért is fizet éppen.
Mi ezt "egy új menüpont"-ként
Egyetértek mindkét előttem
Akkreditálással (tehát azzal, hogy "minőségi webes cég" "felcímkézzük" a céget, mint a boros palackaot) meg lehetne oldani ezt a problémát valahanyad (eleinte: nagyon kis) részben, ha az ilyen akkreditációk (pl. MSC) nem annyiba kerülnének, mint amennyibe kerülnek. A kisebb vállalatok egy valóban hiteles akkreditációt nem tudnak megfizetni, az egyéni vállalkozók pedig pláne nem. Amellett szörnyen zavaró, hogy a mai webes magyar piaci környezetben még csak meg sem igazán térül ez a fajta anyagi befektetés. Igen, ahhoz, hogy az ügyfeleknek bizalma és igénye legyen minőségi fejlesztőket megbízni, erős oktatási- és médiakampányra lenne szükség 5 évvel ezelőttől mosthoz képest vagy 5 éven át. És nyilván 10 év múlva is lesznek még olyanok, akik "kannásbort" akarnak venni, de talán jóval kevesebben. Ahhoz, hogy ez az egész működésbe lépjen, szükség lenne egy célirányos alapítványra vagy k.h. szövetságre olyan piaci támogatókkal a hátterében, akik médiafelületet biztosítanak és pénzt pumpálnak ebbe a szervezetbe. A kérdés csak az, van-e multicéges igény egy ilyen civil szervezetre. Szemmel láthatóan ugyanis sem a gazdasági élet, sem az IT-s oktatás színvonala nem fog emelkedni pusztán kormányzati megmondásból, tehát ha javulást akarunk, azt magunknak kell elindítani, finanszírozni, fenntartani és fejleszteni.
Ez a probléma sokkal összetettebb annál, minthogy egy min.bizt. cert.-tel meg lehessen oldani - egy az egy egészen biztos. Amellett, hogy sajnálom, hogy lemaradtam a találkozóról azt mondom, további párbeszédre lenne szükség és talán szerencsés lenne, ha ebben a témában további találkozók lennének szervezve - nem csak Bp-n, országszerte.
Re
Ha ez a kérdés tisztázva van, mindkét fél (fejlesztők, megrendelők) ennek fényében áll hozzá a munkához, akkor végre eljuthatunk oda, hogy nem 3 hét alatt kéri a kivitelezést az ügyfél, amire jó szívvel is 3 hónap tervezési szakaszt kellene beiktatni (tárgyalások, egyeztetések, stb).
Ha ez megvan, akkor lehet továbblépni.
Ami pedig a pénz pumpálását illeti én sosem értettem, hogy ezt miért probléma. Ha veszük egy olyan számot, hogy lenne 500-1.000 cég, aki komolyan akar itthon honlapkészítéssel foglalkozni*, és éves szinten csak 100.000 Ft-ot tol be a közösbe, akkor is évi 50-100 millió forintról beszélünk. Namost aki komolyan gondolja, annak éves szinten 100.000 Ft, ami mondjuk költségként leírható ne legyen már probléma. És akkor még nem beszéltünk az igazán nagy halakról, akinek több pénz sem akadály.
* mivel minden cégnek más a megcélzott ügyfélköre, csak látszólagos kunkurenciáról beszélhetünk, így pedig nem túlzó az 500-1.000 vállalkozás, főleg ha belevesszük a szabadúszókat is (grafikus, frontend developer, stb.)
Első körben azt kellene a
Igaz, hogy első körben
Úgy nem lehet bizalomra alapozni egy webes projektet, hogy az ügyfél eleve azt feltételezi, hülyének van nézve. Márpedig sajnos az ügyfelek zöme ezt feltételezi - és tegyük hozzá: sokszor sajnos nem is alaptalanul, hanem korábbi tapasztalatokból kiindulva, laikusként pedig nehéz megmondania, hogy adott esetben is hülyének van-e nézve vagy egyszerűen tényleg ennyire bonyolult az ő projektje. Különösen annak fényében nehéz ezt eldönteni, hogy az ügyfél számára szent határidő az esetek jó részében tarthatatlan vagy csak a minőség rovására hozott kompromisszumok (=== tákolás) árán tarthatóak. És ennek nem csak az az oka, hogy "a Pisti ezeré 2 nap alatt megcsinálná", hanem sokszor pont az, hogy mire a hozzá értő fejlesztőhöz a megrendelés eljut, már előtte 3 Pistike miatt 2 hónapos csúszásban van az egész projekt.
Pontosan. Hasonló kategória a
Bocs, de ha szomszédpistike
A baj ott van, hogy a
Ennek egyenes folyománya a fent írt folyamat: megrendelő (ha a szakember elég tökös és nem vállalja a megbízást) elviszi Pistike #1-hez a munkát, majd miután Pistike #1 kivérzett rajta, elviszi Pistike #2-höz, miután az is, elviszi a Pistike és Tsa (Zöldség- és gyümölcs ker.) Kft-hez, majd 2-3 hónappal a kitűzött határidőn (és tetemes veszteséggel) megbízza Proficég #2-t, akire határidős stresszt rak mindenféleképp.
Ennél szemléletesebb nem tudok lenni.
És ha proficég #2 elég tökös,
Engem a magam részéről egyáltalán nem zavar, ha egyszerű dolgokat Pistike csinál, attól még a nagyobb projektek úgyis a profikra maradnak, és - eddigi tapasztalataim szerint - minél bonyolultabb a dolog, úgy zuhan a kompetens kivitelezők száma.
Persze, a matematikai esély
Egy beszámoló:
Nehéz kérdés
A témát pont a multik
Nagyon jól hangzik ez a
Másodállásban vállalkozó vagyok, mert van annyi szabadidőm/motivációm, hogy weboldalak fejlesztésével foglalkozzak. Nincs sok megbízásom, nagyrészt a bevált ügyfelek, vagy akiknek azok ajánlanak.
Úgy érzem, túlléptem már a szomszéd pistike szintjén, folyamatosan tanulok, fejlődök, figyelek, merre megy a trend. Nyilván kicsit le vagyok maradva, mert csak hobbi, de minden érdekel a témában (nem véletlenül vagyok weblabor tag sem).
Ha életbe lépne valamilyen minősítési rendszer, amit mondjuk azok, akik ebből élnek, meg tudják majd engedni maguknak, a hozzám hasonlók valószínűleg nem (mert úgy gondolom, hogy a minősítést kidolgozni, frissen tartani, certifikálni nem két fillér).
Nem tudom, mennyien vagyunk hasonló helyzetben, és tudom, hogy mindenkinek nem lehet jót tenni egyszerre, viszont az nem lenne jó, ha olyanokat zárnánk ki a versenyből, akiknek egyébként lenne ott helye.
Nem biztos, hogy fizetős
hat ha az Ms, illetoleg
Tyrael
Pár kommenttel feljebb pont
Egyébként visszatérve szomszédpistikére: nem szabad azt sem szem elől tévesztenünk, hogy sokszor ez nem egy jelenség, hanem csak egy állapot. Sokan kezdik a szakmát kísérletezéssel, néhányan küzdenek eleinte önértékelési problémával a tapasztalatlanságuk okán. A problémát nem azok jelentik, akik továbbfejlődni akarnak ennél a szintnél, hanem azok, akik megrekednek ezen a szinten és higítják a piacot, az alacsony áraikkal pedig ellehetetlenítik a rendes piaci versenyt. Felteszem, hogy az itt írók zöme is volt valamikor régen "pistike" (jobban mondva: remélem, hogy nem csak magamból indultam ki :D).
A mindenkori pistikéknek tehát képzésre, az ezen a szinten túllépetteknek pedig szakmai hitelességet igazoló cert.-re van szüksége. A kettő szerintem nem választható el egymástól és oktatni sem feltétlenül tárgyi szakmai anyag oktatására gondolok, hanem eljuttatni addig az embereket, hogy például hogyan szerezzen gyakorlati tapasztalatokat anélkül, hogy azzal a saját piacát rombolná. Itt pedig példának említeném az egyik lehetőséget: junior fejlesztő státusz és annak kritériumai - alig néhány helyen van ilyen jellegű pozíció, pedig véleményem szerint égető szükség lenne rá és minden kockázata ellenére is nagyon sok közepes vagy hosszabb távú előnye van. A középfokú oktatási intézmények szerepét szintén kiemelném ebben: az informatikai szakközepeket kötelezni kéne nyári szakmai gyakorlatra és elsősorban olyanokra, ahol a diákok az iskolával szerződött cégeknél (másodsorban egyéb szakirányú cégeknél, harmadsorban az iskolában, valós projekten dolgozva) végeznék a gyakorlati munkát.
És a sok kis apró lépés mellett persze szükség lenne kampányolásra is. De önmagában sem a cert., sem a kampányolás nem oldaná meg ezt a problémát. Több szinten és több aspektusból kell megközelíteni és megoldani ezt a helyzetet, csodafegyver nincs. Összehangoltságra, összefogásra van szükség - és befolyásra (piaci befolyásra, állami oktatásba, egyéb oktatásra, gazd.pol. befolyásra, stb.).
Erre szívesen válaszoltam
Ez azért van, mert a domain
Nem publikus annyira, hogy
Aktualizáltam