A Google azt javasolja, hogy ne próbáljuk statikus tartalomnak álcázni a dinamikus webcímeinket
A hivatalos Google Webmaster Central blogban tegnap megjelent egy érdekes bejegyzés Dynamic URLs vs. static URLs címmel. A bejegyzés a dinamikus webcímeket a ?, & és = karakterek megjelenésével definiálja, míg a statikus webcímeket ennek hiányával, végül pedig számos érvet próbál felhozni arra, hogy ne próbáljuk meg a dinamikus webcímeket statikus webcímekként feltüntetni.
A bejegyzés olyan közkézen forgó hiedelmeket oszlat el, mint hogy a Google nem tud dinamikus webcímeket indexelni, vagy hogy legfeljebb három dinamikus paramétert tehetünk a webcímekbe, hogy a Google indexelje. A bejegyzés fő tanulsága, hogy a felesleges paraméterektől statikus vagy dinamikus webcím megjelenés esetén is meg kell szabadulnunk. Érdekes, hogy állítása szerint a dinamikus webcímek esetén a "felesleges paramétereket" a Google bizonyos szintig fel is tudja ismerni (de persze legjobb, ha nincsenek is ott), a statikus webcímeket pedig nem tekinti jól skálázhatónak a jövőbeli esetleges új paraméterek bevezetésére való tekintettel. Ez érdekes érv, én nem értek vele feltétlenül egyet, hiszen ez csak odafigyelés kérdése.
■ A bejegyzés olyan közkézen forgó hiedelmeket oszlat el, mint hogy a Google nem tud dinamikus webcímeket indexelni, vagy hogy legfeljebb három dinamikus paramétert tehetünk a webcímekbe, hogy a Google indexelje. A bejegyzés fő tanulsága, hogy a felesleges paraméterektől statikus vagy dinamikus webcím megjelenés esetén is meg kell szabadulnunk. Érdekes, hogy állítása szerint a dinamikus webcímek esetén a "felesleges paramétereket" a Google bizonyos szintig fel is tudja ismerni (de persze legjobb, ha nincsenek is ott), a statikus webcímeket pedig nem tekinti jól skálázhatónak a jövőbeli esetleges új paraméterek bevezetésére való tekintettel. Ez érdekes érv, én nem értek vele feltétlenül egyet, hiszen ez csak odafigyelés kérdése.
Kiszámíthatóbb URL-térkép
SEO mágus
Nem az észszerű kialakítás ellen
De, az ésszerű kialakítás ellen szólnak
Szerintem ingyensör volt :)
Ha a SEO-val van a gondjuk, akkor ignorálják az URL-ben levő szavakat úgy ahogy van, és jelentsék be, hogy így járnak el. De ez sem indokolja, hogy arra szólítsanak fel, hogy GET paraméteres URL-eket készítsünk. Ezzel az előfeltétellel (ignoráció), nem értem hogy milyen előnyt jelent nekik az, hogy ha http://www.example.com?c=kapcsolat megoldást használok egy http://www.example.com/kapcsolat címmel szemben! Az érveik elég nagy hülyeségnek hangzanak (pl. nehéz megcsinálni egy URL rewrite-ot?).
Jó téma, legendaeloszlatónak korrekt
Nekem a dinamikus címekkel csak az a bajom, hogy rondák. Ronda a jelölés, az a három karakter: ?, &, =. Nehéz olvasni, nehéz őket begépelni (előfordul néha). Jobban tetszik a namespace-szerű kettőspont, amit a cakephp használ:
example.org/name1:value1/name2:value2
Ez persze nem játszik a GET-es formoknál, úgyhogy azoknál marad az, mint a WP-n:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Speciális:Keresés?search=asdf&go=Menj
Nekem a : nem tetszik
felismert paraméterek
A szoftveres nyelvfelismerés
ezért furcsa
Felismert nyelv
www.example.com/article/bin/answer.foo?language=en&answer=3
és van egy ilyen oldalad is, hogywww.example.com/article/bin/answer.foo?language=hu&answer=3
, tehát csak a nyelv különbözik, akkor esetleg ezt felismerheti a Google robotja és összekapcsolhatja a két oldalt, pl. egyik oldal rangsorolása befolyásolhatja a másikat. Továbbá felhasználhatja a nyelvi fordítóeszközei fejlesztésére is.... vagy tanul belőle
Maguk ellen beszélnek
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=34431&ctx=sibling
SEO és egyéb
Ma ezt olvashatjuk a webmaster guidelinesban:
Viszont nem olyan régen ebben a pontban egy sokkal drasztikusabb szöveg foglalt helyet (hátha megtalálom az archive.org-on).. nem sikerült, de találtam rá utalást:
itt:
http://www.redcardinal.ie/search-engine-optimisation/25-10-2006/google-webmaster-guidelines/
és itt:
http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2006/10/update-to-our-webmaster-guidelines.html
A jelek szerint 2006 októberéig ők maguk terjesztették ezt a tévhitet, amit most egy másik túlkapással akarnak agyoncsapni.
Viszont ez kitűnő indikátor lehet mindenkinek, kik azok, akiknek a tanácsait a jövőben egészséges szkepticizmussal kell fogadni. (Vagy alkalomadtán felkeresni őket egy shotgunnal...)
Érdekes, hogy a
Aztán ott van egy másik használhatósági szempont, az URL-ek állandósága. Ez amiatt nagyon fontos, hogy minél kevesebb legyen a törött link, érvénytelen könyvjelző. Belinkelem, hogy 'http://example.com/index.php?option=com_content&Itemid=148&id=129&task=view', aztán az oldal gazdái keretrendszert cserélnek és ott is van a törött link.
Még akkor se...
Interfész
Ekkora marhaságot! El sem
Igen érdemes...
A "barátságos" URL-ek csakis arra jók, hogy a felhasználók könnyebben megjegyezzék őket (bár ennek a haszna is kétséges, ugyanis ki jegyez meg teljes URL-t...2%-a a felhasználóknak? 3? 4?), persze erre (is)(SEO) ma már egy egész iparág épült fel, misztikus boszorkánykonyhát varázsolva az ámuló megrendelők szemei elé - másra sztem. nem nagyon jó ez az egész..., gondolj csak bele ha te írsz egy szoftvert akkor annak mi számít? Bemenet, kimenet. Tehát: ebben az esetben is mindegy lesz (mármint a Google keresőnek), hogy milyen URL-t kap, mert valószínűleg ezt is és azt is megfelelően fogja feldolgozni - ez szerintem tuti biztos.
Egy portálon pedig elsősorban a tartalom számít és nem az URL, ennek ellenére a barátságos URL mégiscsak jó, mert esztétikus, emberbarát és mert tényleg többet mond egy embernek, mint a valódi URL. :) Persze ez biztosan nem így van és a barátságos URL-ek a valóságban csodákra képesek, mint a Viagra. :)
Nem csak megjegyzés
Egyszer, illetoleg sokszor
Masfelol a felhasznalok reszben azert sem jegyeznek meg URL-eket, mert az oldalak nagyobbik resze meg mindig nemstrukturalt URL-eket hasznal.
Google... grrr.
A másik - hogy ne offoljak tovább - ez a kavar a tiszta URL-ekkel és a paraméterezett címekkel. Sosem értettem ezt a vitát: nekem mindig is egyértelmű volt, hogy a Google ezeket feldolgozza, az nem volt világos, hogy hatékonyabban vagy kevésbbé hatékonyan - és ami fáj: ez most sem derült ki meggyőzően. Így marad az az alternatíva, amit már régóta szerettem volna megvalósítani saját rendszereken (végre sikerülni fog): a kategorizálható aloldalak tiszta URL-lel érhetőek el, a konkrét dinamikus tartalmak URL-jében első helyen id, másodikon olvasható cím szerepel (gyk. jelentéktelen, csak a felhasználónak és a SES-nek barátságosabb, a rendszer az id-t használja azonosításra), illetve ami nem ide tartozik, az megy GET-be. Hogy az it/jobs-os példánál maradjak, valahogy így:
oldal.tld/jobs/it?lang=en
Ez a megoldás szerintem a felhasználónak is barátságosabb, ugyan töri a clean URL ajánlást, viszont ennyi kilengés szerintem megengedhető. Így normális esetben (megfelelő tervezés mellett) szerintem nem fordulhat elő kettőnél (még ez is sok) GET paraméter, viszont meglesz a szükséges arany középút.
1) bocsi, de szerintem a
Hát nemt tudom...
Webprogramozó szivatóval indul....
Szerintem várjuk ki a végét.
Én amúgy szeretem a rewrite-os URL-eket, de azért belecsempészem az id-t is, azért, hogy nekem is mondjon valamit, ne csak a usernek.
( egyébként túl nagyra nőtt már a nagytesó, és sokszor már egyre jobban akadályoztat minket, mintha nem lenne amúgyis egy IE 6-unk :D )