ugrás a tartalomhoz

ActionScript 3.0 a gyakorlatban

Joó Ádám · 2010. Feb. 1. (H), 17.05

Szerző:

Colin Moock

Kiadó:

Kiskapu

2008

ISBN:

9789639637474

Oldalak száma:

874

Értékelés:

8

Linkek

Brendan Eich az ECMAScript megteremtőjeként olyan hatással volt a webre, mint talán egyetlen más programnyelv tervezője sem, lévén a kliensoldali dinamika mindkét versengő platformja az ECMAScript szabványon alapul. Ezek közül az egyik a JavaScript. A másik az ActionScript által hajtott Flash. Utóbbival már csak ezért is érdemes közelebbről megismerkedni.

Minden programozási nyelvnek megvan a „nagy könyve”. Az Action Script 3.0 a gyakorlatban (Essential ActionScript 3.0), a „Colin Moock könyv” a Flash programozás K&R-je. Moock az egyik legrégibb motoros Flash témában, bejáratos az Adobe boszorkánykonyhájába, és a nyelv minden kiadását dokumentálta az O’Reilly sorozatában. A könyv egy évtizednyi kutatómunka és a fejlesztőkkel való intenzív egyeztetés eredménye.

A maga közel 900 oldalával valóban nagy könyv. Olyan nagy, hogy az ember óhatatlanul elbizonytalanodik, vajon mivel tölthetnek meg ennyi oldalt egy a kiadó szerint haladó–profi olvasóknak szánt kézikönyvben. Tán csak nem tartalmazza a teljes szabványleírást függvényreferenciával és a kávéfőző használati utasításával? Mint az majd kiderül, nem erről van szó. De ne szaladjunk ennyire előre.

A könyvet a túloldalon az O’Reilly gondozza, ideát pedig a Kiskapu. Előbbi garancia a minőségre, utóbbival szemben a fordítások tekintetében időről időre kétségek szoktak felmerülni. Megnyugtathatok mindenkit, bár az első pár lapon mintha kissé még döcögne a dolog, néhány oldal után a stílus beáll egy olvasmányos szintre, egy-két a megszokottól eltérően fordított kifejezésen kívül semmi nem akasztja meg az olvasást. (Leszámítva a tegezés-magázás kényelmetlen kérdését megkerülendő következetesen alkalmazott többes szám első személyt, ami helyett egész nyugodtan használhattak volna a fordítók szenvedő szerkezeteket. Ettől olyan kínos érzése van az embernek.)

Az előszó három oldalában Kevin Lynch, az Adobe vezető szoftvermérnöke egy rövid, patetikus történeti áttekintést követően a cég új RIA eszközkészletét, az AIR-t reklámozza. Köszönjük Kevin, ugorjunk.

A bevezetőben áttekintést kapunk róla, mi is vár ránk. Aszondjahogy: „kezdők is jöhetnek”. Áh, itt van a kutya elásva. És igen, dacára a kiadó besorolásának, ez bizony amellett, hogy az ActionScript nyelv alapos dokumentációja, egy kezdőkönyv programozó novíciusoknak. Az első fejezetben mindjárt meg is tudhatjuk, mi az programkód, majd az első rész végéig ismerkedünk a nyelv magjával és az alapokkal. Változók, típusok, függvények, osztályok, objektumok, öröklés és felületek, vezérlési szerkezetek, csomagok, névterek és hatókör, események és kivételkezelés. Az itt olvashatók szinte semmi igazán újat nem fognak mondani olyasvalakinek, aki már folyékonyan beszél egy tisztességesebb objektumorientált nyelvet, kivétel lehet ez alól az objektumok valószínűleg csak JavaScriptből ismerős dinamikája, illetve az egészen egyedi, de annál praktikusabb natív XML támogatás (igen, kacsacsőrök a kód kellős közepén), illetve a Flash player biztonsági rendszere. Ami azt illeti, a tapasztalt fejlesztő igen hálás lenne, ha ezen rész tizenkilenc fejezete mellé befért volna egy gyors összefoglaló azok tartalmáról, elkerülendő, hogy a szintaktikai nüanszok miatt kelljen végigolvasnia ezt a 440 oldal alapozást.

A második részben kezdődnek a nyalánkságok, a hierarchikus megjelenítéssel és eseményterjedéssel, az egér- és billentyűzetkezeléssel, a képernyő frissítésével, vektoros és bitképes rajzolással, animációval, szövegkezeléssel, a külső tartalmak betöltésével. Izgalmas szekció.

A harmadik rész a legkurtább, itt némi gyakorlati tájékoztatás kap helyet, kapcsolat a Flash fejlesztőkörnyezettel, könyvtárak közzététele.

A függelék nem áll másból, mint a könyv során lépésről-lépésre felépített példaalkalmazás teljes forráskódjából. Merthogy egy virtuális állatkertet fejlesztünk. Khm, hagyjuk. Utána tárgymutató és vége. Referenciára tehát ne számítsunk.

A szöveg végig világos nyelvezetű, a fejezetek egymásra épülnek, mindegyik elején rövid összefoglaló a tartalomról, végén a következő téma megjelölése. Rendszeresen kapunk tanácsokat, figyelmeztetéseket, illetve összevetést a nyelv 2.0-s kiadásával.

Nagy bánatomra nem beszél azonban a szerző az MXML-ről, a felhasználói felületek leírására használható XML nyelvről, holott izgalmas témának ígérkezik, a multimédia terén kimaradt a hanglejátszás és a nyomtatás, illetve teljes egészében eltekint a reguláris kifejezések tárgyalásától. Ez a kritikus számára üdítő, mert nem kell huszadjára is elolvassa, mik is tulajdonképp azok a regexek, egy kezdőknek szóló könyvből viszont súlyos vétek kihagyni. Ezentúl a kapcsolódó technológiák közül kimarad a szórásból a Flex keretrendszer vagy a Flash fejlesztőkörnyezettel járó komponensek, az online videó láz kapcsán joggal felmerülő infrastrukturális kérdések és a webszolgáltatásokkal való kapcsolattartás, de ezek nem is tartoznak szorosan a programnyelvhez, így annyira nem sajnáljuk őket.

A szerkesztő egy kicsit keményebb kézzel is dolgozhatott volna, ugyanis általában a szöveg terjengőssége kissé fárasztó (csak nem állom meg, hogy a már csak témája miatt is összevetésért kiáltó, Douglas Crockford általam nemrég olvasott Javascript: The Good Parts című művéhez hasonlítsam: a terjedelembeli különbség, nos, szembeszökő, persze az a profi közönségnek íródott). A magyar szövegen meglátszik a gondos munka, figyelembe véve a hosszát, a hibák száma elenyésző.

A papír és a borító jó minőségű, utóbbiból azonban a kartonált helyett mindenképp praktikusabb lett volna a keménytábla, egy ilyen méretű kötetnél már egy-két táskában töltött út is megviseli a fedést, márpedig ez az a fajta könyv, amit az ActionScript fejlesztő sűrűn forgat. A szedés a megszokott O’Reilly vonalhoz igazodik, számomra mindig kiábrándító az angolszász tipográfia egy magyar könyvben, de ez legyen a legkevesebb.

A könyv rendkívül alapos, összeszedett ismertető, bátran ajánlható a kezdőknek, mivel az alapoktól ismertet meg a programozással egy objektumorientált nyelven keresztül, a kezdetektől objektumorientált szemléletet nyújtva. A profiknak pedig – amennyiben nem zavartatják magukat a tetemes mennyiségű alapozó szövegtől és az általuk megdobott ártól (webboltban olcsóbb) – amellett, hogy a Flash egy érdekes és megkerülhetetlen platform, az ECMAScript, és az ActionScript a Tamarinnal a Mozillától a jövőben natívan érkező támogatása miatt is megéri az olvasást.

A könyvet a Kiskapu kiadó bocsájtotta rendelkezésünkre, ezúton is köszönetünket fejezzük ki a számunkra biztosított példányért és türelmükért.