ugrás a tartalomhoz

Te miért és hogyan lettél vállalkozó?

Vitaleas · 2008. Aug. 19. (K), 21.29
Látom a szakma vállalkozói rétege is megfordul itt ,így gondoltam megkérdezem őket/titeket, hogy ti anno, hogy és milyen felindulásból kezdtetek neki a vállalkozói létnek?
Mik voltak az első projektek esetleg? Milyen fontos tapasztalatokat szereztetek meg elsőnek(ha nem üzleti titok)?

Talán egyszer magam is a suli végével meg pár év gyakorlati tapasztalattal, majd nekivágnék, aztán jó hallani a sikersztorikat:-)
 
1

Még nem, de majdnem

Max Logan · 2008. Aug. 19. (K), 22.35
Én még csak útban vagyok a vállalkozói lét felé, de megosztom történetem.

A vállalkozás indítása nekem távlati cél volt, és most érett be a dolog annyira, hogy bele is vágjak. Előnye, hogy szabadon gazdálkodhatsz az erőforrásaiddal, a magad ura lehetsz, megvalósíthatod az álmaidat. A hátránya, hogy ez nem 8, hanem 24 órás meló, tehát ide kell egy bizonyos kitartás, jó értelemben vett megszállottság. Ha nyugis melót akarsz, akkor ne legyél vállalkozó. :-)

Tavasszal kikerültem akkori melóhelyemről, ahol sok olyan közvetett tapasztalatra tettem szert, amivel úgy gondolom, hogy jól elboldogulok majd, mint vállalkozó. Nem a saját bőrömön kell megtapasztalnom bizonyos dolgokat, láttam, hogy mit hogyan nem kell csinálni.

Volt egy kis kitérőm, távmunkában melóztam egy rövidebb ideig. Itt megtapasztaltam, hogy mennyivel nagyobb szabadság, ha nem 8 órában a melóhelyen kell dolgozni, hanem itthonról, akkor amikor én akarok (bár itt azért voltak időbeli megkötések, hogy mikor kell elérhetőnek lennem).

Tehát ha az 5 x 8 órás alkalmazotti munkaviszonyban eltöltött időben úgy érzed, hogy be vagy zárva, korlátoznak a körölmények, na akkor kell elgondolkodni a vállalkozáson (szerintem).

Az első meló, ami végülis az utolsó lökést megadta egy olyan project, amivel mind szakmailag, mind anyagilag jó járok. Itt nem jött szóba az alkalmazotti munkaviszony, tehát kellett valamilyen vállalkozási forma, hogy tudjak számlát adni. Amint tudsz számlát adni kitágul a világ, a lehetőségeid megsokszorozódnak. És itt jön el az a pillanat, amikor már nem (csak) munkás vagy, hanem főnök is és jóval több a felelősséged (mind magaddal, mind a megrendelőkkel, mind az esetleges alkalmazottakkal szemben).

Fontos tapasztalatnak talán azt tudnám kiemelni, hogy az esetek túlnyomó többségében az internetes munkát kérű átlagembereknek lövése sincsen arról, hogy hogyan kellene ehhez a dologhoz hozzáálni, mint munkaadó. A honlapkészítést nem tekintik szakmunkának, amit meg kell(ene) fizetni, mert sok a szomszéd Pistike, akik a béka segge alatti áron dolgoznak, közben meg tré minőségű munkát adnak ki a kezükből. De ez ugye első körben nem számít a megrendelőnek, csak occsó legyen. Aztán idővel rájönnek, hogy gond van és akkor felkeresnek egy (remélhetőleg) normális céget, ahol meg azt látják, hogy ezt a munkát is meg kell fizetni, hogy a végtermék minőségi legyen.

Másik tapasztalat, hogy munkát lehetőleg csak pontos és részletes specifikáció megléte mellett és szerződés megkötésével szabad vállalni. Így mind a megrendelő, mind a kivitelező tisztán látja a helyzetet.
2

Belebuktam, kell az állás az elején

Vitaleas · 2008. Aug. 19. (K), 22.53
Én 18 éves korom óta akartam vállakozni lehúztam vagy 3 évet próbálkozásokkal, de mindig bebuktam valami miatt(általában nem volt elég pénzem diákmelókból, hogy beruházzak szoftverbe meg ilyenek) és úgy látom kell 3-4 év szakmai tapasztalat mire valaki vállalkozni tud egy területen, márcsak a kezdőtőke miatt is, ami ha másért nem a kötelezően fizetendő cuccok miatt az első pár hónapban jól jön azért.

Szóval ez is egy kérdésem lenne, hogy szerintetek durr bele vállalkozás vagy 3-4 év alkalmazotti viszony és tőke,kapcsolat, tapasztalat gyűjtés és utána nagyobb eséllyel indulsz neki nyílván, vagy fölösleges ennyire óvatoskodni?

Amúgy a munkáltatók jobban csípik a vállalkozói vénával áldott embereket nem, legalább is én ezt vettem észre,ti?
3

Alapok

Max Logan · 2008. Aug. 19. (K), 23.09
Nem feltétlenül kell az alkalmazotti munka, ha van alapvető tőke, akkor lehet regisztrálni a munkaügyön, ott lehet pályázni vállalkozóvá válási segélyre. Ez azt jelenti, hogy 6 hónapig kapod a mindenkori minimálbért, így fél évig biztosított, hogy az APEH felé el tudjál számolni (ha nem lendülne be azonnal a vállalkozás). Viszont ennek előfeltétele a 3 hónapos regisztrált munkanélküliség, valamint egy üzleti terv, ami alapján eldönthető, hogy érdemes-e neked pénzt adni (van-e reális esélye annak, hogy lesz bevételed, nyereséged).

Ez mellett lehet pályázni (jelenleg) max. 3 millás kamatmentes hitelre, szintén a munakügyön. Itt már durvábbak a feltételek, min. 20% önrész, ha megkapod a pénzt szerződés a munküggyel, 2 hónapon belül el kell költeni a megnyert pénzt. Viszont kamatmentes és 1 évvel csúsztatják a visszafizetés kezdetét.

Tehát nem feltétlenül kell a pénz miatt a tapasztalat x évig alkalmazottként. Ami a szakmai tapasztalatot illeti, ha valaki jár egyetemre, főiskolára, mellette nyomja az ipart vállalkozóként (mert lehet ilyet is), akkor már nem feltétlenül kell elmenni alkalmazottnak suli után.

Nekem a 1,5 év amit egy helyen töltöttem azért volt igazán jó, mert láttam, hogy mit nem kell majdan csinálnom a vállakozásom, cégem irányításakor. Tehát láttam a negatív példát, és le tudtam vonni a megfelelő konzekvenciákat.

Az, hogy mit csípnek a munkáltatók az igényektől függ. A webfejlesztéssel kapcsolatban én úgy gondolom, hogy a megrendelők általános hozzá nem értése miatt jobb, ha nem alkalmaznak főállásban programozót (esetleg többet, vagy kisebb team-et), hanem project jelleggel megbíznak olyan MINŐSÉGI szolgáltatást nyújtó céget, aki érti a dolgát.

Ha a feladat megköveteli a folyamatos helyszíni támogatást (pl. rendszergazda), akkor már érdemes elgondolkodni IT szakember alkalmazásán, de itt sok esetben a hozzá nem értés miatt nem a megfelelő embereket alkalmazzák és/vagy nincsen IT koncepció, vagy hibás vagy alapvetően rossz. Így bár lesz valami eredmény, a programozó nem tud megfelelően fejlődni, a munkájában (és a cégnél) nem érzi jól magát (főként szakmai talajon, adott esetben nem fizetik meg), a cég pedig nem éri el a kívánt eredményt (saját tapasztalat).
4

Jó téma

fchris82 · 2008. Aug. 22. (P), 09.33
Én több szempontból vállalkozó szerettem volna lenni már gyerek korom óta. Az első lökéseket ehhez az adta, amikor szülők, ismerősök panaszkodtak, hogy milyen konfliktusaik vannak a munkahelyeiken. 18 éves koromban kiváltottam az egyéni vállalkozóit, az egyetem mellett dolgozgattam néha nagyobb, néha egészen pici cégeknek. És gyűltek a tapasztalatok. Én ajánlom mindenkinek, hogy mielőtt vállalkozni kezdene, dolgozzon minél több és változatosabb helyen. Még egy gyorséttermi munka is rengeteg tapasztalattal szolgálhat!
3 barátommal aztán idén alapítottunk egy saját céget (nem programozás). 3-an többkötetes könyvet tudnánk arról írni, hogy milyen hibákat láttunk más cégeknél korábban, és ezek a tapasztalatok most milliókban mérhetők. Igazából ez is nem kicsit sarkalt a saját cég megalapítására minket, mivel már fejünket a falba vertük néha, hogy mások milyen egetverő hibákat követnek el. Ilyen egyszerű dolgokat:
- tervezés hiánya
- "minden ötletembe" belekezdek probléma
- valóság figyelmen kívül hagyása, ragaszkodás a "biztosan mindenki úgy gondolkodik, ahogy én" elképzeléshez
- emberek nem emberként kezelése (ügyfél, alkalmazott egyaránt)
- tapasztalatok figyelmen kívül hagyása - "Ha azt csinálod, amit eddig, csak azt éred el, amit eddig."
- rugalmatlanság: a vállalkozás fejlődik, változik. Csak azért ragaszkodni vmihez, mert az indulásnál milyen jól működött, ostobaság.
- marketing figyelmen kívül hagyása
- azt hiszed, hogy már mindent (jobban) tudsz. Pedig lehet, hogy éppen egy 10 éves gyereknek jobb ötlete van, mint neked. A tanulás egy véget nem érő folyamat. Ha probléma van egy cégnél, Gizike, az általános alkalmazott: tudni fogja, hogy mi okozza (nem fog neked tetszeni), és még megoldása is lesz rá, ami általában jobb, mint amit bárki más külsős mondhatna neked.
Konkrétan tudok egy céget, ami legalább megháromszorozná a bevételeit, ha egyrészt hallgatna a tanácsaimra, másrészt meg legalább évente egyszer megkérdezné, hogy én min változtatnék. De piacvezető így is a területén, ezért ez még csak fel sem merült bennük.

M.o.-on az átlag vállalkozó a fenti kritériumoknak nem felel meg, így "könnyű" jó vállalkozást csinálni és lenyomni a konkurenciát. Rugalmatlanok, nem képzik magukat (drágának és feleslegesnek tartják), a marketinget hanyagolják (drágának tartják), a többi vállalkozással szemben bizalmatlanok. Mi cégek között közvetítünk. Az egyik céget felhívtuk azzal az ajánlattal, hogy: "Te leszerződsz velünk, és mi bármiféle díj fizetése nélkül, hozunk neked pénzt, amiből persze levonjuk a magunk jutalékát, de a végeredmény az, hogy nem csinál semmit, és mégis növelte a bevételét." De ezt még elmondani sem tudtuk, mert az illető a cégnév félrehallásából rögtön beleüvöltötte a telefonba, hogy "Nem kell kávé", majd letette. 20 perc könnyes nevetés után kihúztuk a listáról. Az illető többszázezer forinttól esett el, és aki ilyen hülye, azt vissza se keressük. Igazából mi TÉNYLEG jót akartunk neki, és nekünk volt vmi, ami neki kell, de ha ennyire zárkózott, akkor: "Nem kényszer a disznótor" :)

Szóval az én véleményem:
- szerezz tapasztalatot
- tervezz
- minden projekt kétszer annyiba kerül, kétszer annyi ideig tart megvalósítani és csak fele annyi profitot hoz, mint amennyit tervezel. Ha ezek után is megéri, vágj bele. Ha nem, hagyd.
- Mérj. Mindent, amit csak tudsz. Ha nem mérsz: nem veszed észre, ha vmi változik; nem veszed észre, hogy min kell változtatni és min nem.
- tanulj, olvass könyveket (Marketing 22 vastörvénye, Rábeszélőgép, A vállalkozás mítosza), életrajzokat, cégtörténeteket, törvényeket és előírásokat... Elemezz és vonj le következtetéseket, majd próbáld ki.
- mondj nemet, ha kell. Ne félj tőle :) Persze először para, de néhány ügyfelet bizony ki kell rugni. Viszont az első ilyen után egy egészen más világ fog feltárulni előtted.
- A pénzt forgasd vissza, főleg az elején. Indulásnál legyen tartalékod. Mi másfél év előkészület után tudtunk először bármifelé bevételt produkálni!
- Ha vmi nem megy, a hiba benned van! Vmit rosszul csinálsz - motiválás, tervezés, felmérés -, vmit rosszul tudsz - neked kell a világhoz alkalmazkodni és nem fordítva -, rossz alkalmazottat vettél fel - de arról sem ő tehet.
- Légy maximalista. Vállald magad alul és teljesíts felül. Ha egy munka elvégzése 1 hét, mondj 2-t, de inkább hármat. Egyrészt vmi úgyis közbejön, másrészt egészen jól veszi ki magát, hogy másfél hét alatt készen vagy.
- "Meg nem született borjúval ne számolj." Az a pénz van, ami már a számládon van. Se több, se kevesebb. Az, hogy jövő héten utalni fognak, mert azt mondták, még nem biztos, hogy úgy is fog történni.
- Gondolj a jövőre. Egyrészt képezz tartalékokat. Nálunk ezt jelenleg 6 hónapban állapítottuk meg. Akkora összeget kell félre tenni, hogy 6 hónapig tartható legyen az "aktuális" anyagi színvonal, bevétel nélkül. Ha a havi kiadás 1 millió, akkor 6 milliót, ha pedig új alkalmazott felvétele miatt ez felmegy 1,5-re, akkor 9.

Most így hirtelen ennyi jutott eszembe :)
5

...

Max Logan · 2008. Aug. 22. (P), 12.32
[...] mások milyen egetverő hibákat követnek el.
Ilyen egyszerű dolgokat:
- tervezés hiánya

Hajaj, ezt hányszor próbáltam megértetni hajdani főnökömmel, hogy üljünk le, beszéljük át a dolgokat, mert annál gyorsabban és gördülékenyebben fog menni minden. Ahogy a programozással kapcsolatban, úgy más területeken is annyira lehetett érezni a tervezés, a folyamatok dokumentálásának hiányát (a cég idén 5 éves, de alapvető üzleti folyamatok a mai napig nincsenek dokumentálva).

- "minden ötletembe" belekezdek probléma

Erre nekem az a megoldásom, hogy ami jó ötletnek tűnik, azt feljegyzem magamnak és amikor eljön az idő, neki lehet állni a megvalósításnak. Addig pedig ha beugrik valami a dologgal kapcsolatban, akkor megy az ötletek közé. Így most min. 3-5 project ötletem van, amibe érdemes lenne belefogni (nem csak WEB-es témák), csak jelenleg vagy időm és/vagy pénzem nincsen még rá.

- valóság figyelmen kívül hagyása, ragaszkodás a "biztosan mindenki úgy gondolkodik, ahogy én" elképzeléshez

Piackutatás. Nagyon fontos. Mi kell az embereknek, a konkurencia hogyan csinálja, én hogyan csinálhatnám jobban, mivel tudok más (jobb) lenni. Adott piac nagyon nagy tud lenni (így a webfejlesztés is), ezért be kell lőni egy kis részt, amiben jó tudsz lenni. Arra kell rágyúrni, de nagyon.

- emberek nem emberként kezelése (ügyfél, alkalmazott egyaránt)

Hajaj, ezzel kapcsolatban is voltak anno tapasztalatok. Volt főnököm nem igazán van a kommunikáció, motiváció magaslatán.

- tapasztalatok figyelmen kívül hagyása - "Ha azt csinálod, amit eddig, csak azt éred el, amit eddig."
- rugalmatlanság: a vállalkozás fejlődik, változik. Csak azért ragaszkodni vmihez, mert az indulásnál milyen jól működött, ostobaság.

Hát igen, az említett cégnél, ha csak kicsit odafigyelnének a dolgokra és lenne hajlandóság arra, hogy változtassanak, akkor min. 2-3x több lenne a bevétel és nőne a cég presztizse.

- marketing figyelmen kívül hagyása

Vagy hibás marketing megoldásokra támaszkodás. Itt az előzőhöz lehetne visszacsatolni, hogy ami 2 éve jó volt, az most már kevés, vagy egyszerűen rossz (konkrét példaként a cég termékkatalógusát tudnám említeni).

- azt hiszed, hogy már mindent (jobban) tudsz. Pedig lehet, hogy éppen egy 10 éves gyereknek jobb ötlete van, mint neked.

Itt bukják a legtöbbet a cégvezetők. Ex főnököm még a saját beosztottjától sem tűrte el, hogy ötletet adjon, hogy hogyan lehetne jobban megoldani a belső céges folyamatokat. Pedig, ha hallgatott volna az alkalmazottakra évekkel ezelőtt, akkor ma nem ott tartana ahol van.

Szóval az én véleményem:
- szerezz tapasztalatot

Minden tapasztalat jól jön, még a közvetett is. Magam példájából kiindulva, 1,5 év közvetett tapasztalat most felbecsülhetetlen.

- tervezz

Mindig mindent tervezni kell. Ha van kész ütemterv, akkor a körülmények változására azonnal lehet reagálni. Ha az ütemterv tartalmaz alternatív vonalakat, akkor már egy lépéssel előrébb járunk. Első körben lehet, hogy felesleges időtöltésnek tűnik a tervezés, de sokszorosan kifizetődik.

- Mérj. Mindent, amit csak tudsz. Ha nem mérsz: nem veszed észre, ha vmi változik; nem veszed észre, hogy min kell változtatni és min nem.

Monitorozás, nagyon fontos. Idővel lesznek információk, amiből már lehet építkezni (pl. az ügyfelekkel kapcsolatban).

- tanulj, olvass könyveket (Marketing 22 vastörvénye, Rábeszélőgép, A vállalkozás mítosza), életrajzokat, cégtörténeteket, törvényeket és
előírásokat... Elemezz és vonj le következtetéseket, majd próbáld ki.

Megint csak a saját tapasztalatomból kiindulva, nem igazán van erre hajlandósága a főnöknek, hogy képezze magát. Ez megint arra vezethető vissza, hogy szerinte minden úgy jó, ahogy ő csinálja.

- mondj nemet, ha kell. Ne félj tőle :) Persze először para, de néhány ügyfelet bizony ki kell rugni. Viszont az első ilyen után egy egészen más világ fog feltárulni előtted.

Hát igen. Az utóbbi hónapokban dobtam vissza melókat, mert a feltételek olyanok voltak, hogy a végtermékhez nem adtam volna a nevem. Nem mondom, hogy nem jött volna jól az a pénz, amit hozott volna, de utólag visszagondolva többet nyertem, mint amit vesztettem.

- Légy maximalista. Vállald magad alul és teljesíts felül. Ha egy munka elvégzése 1 hét, mondj 2-t, de inkább hármat. Egyrészt vmi úgyis közbejön, másrészt egészen jól veszi ki magát, hogy másfél hét alatt készen vagy.

A maximalizmus nálam alap tulajdonság. Azt pedig a saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy inkább kevesebb meló, de jobb minőség. A minőségi munka és az ügyfélbarát hozzáállás hosszabb távon megtérül.