Mi teszi a jó projektvezetőt?
Hamarosan új pozícióban fogok dolgozni és mivel még kevés ilyen jellegű tapasztalatom van így titeket kérdeznélek afelől,hogy szerintetek, mitől lesz valaki jó projektvezető? Te milyen projektvezetőt alkalmaznál, illetve milyen projektvezetőt fogadnál el szivesen munkatársként?
■
PM tapasztalattal
A következőek azonban biztosan előnyök:
- Jó soft skillek [nem tudom ez magyarul hogy hívódik]
- Emellett képes legyen felmérni a munkatársai reális képességeit
- Jó szervező legyen
- Ösztönös problémamegoldó legyen
- Proaktív legyen
- Sohase veszítse szem elől hogy mi a feladata. (Ez sajnos nehezebb, mint gondolnátok. Pl. aki programozott már az PM pozícióban nagyon nehezen állja meg, hogy ne szóljon bele a technikai részletekbe, pedig ez hiba.)
- Tudjon úgy szankcionálni, hogy ne alázza meg a célszemélyt és a szankció célba is találjon.
- Tudjon dícsérni, jutalmazni. (Természetesen csak ha megérdemelt és csak olyan mértékben ami jogos)
- Legyen tapasztalata és ismeretei a PM területről. (...és tudja hogy mikor melyik mire való, ne legyen droid)
Részben vitázénk
Én 1,5 évet húztam le egy helyen, ahol annyi hülyeséget csináltak a cég managementjében, hogy soxor én vertem volna a falba a fejemet. Itt olyan tapasztalatokat szereztem közvetve, ami pénzben kifejezhetetlen. Tehát láttam, hogy mit nem kéne csinálni, ebből már tudom, hogy adott dolgot hogyan kellene.
És igaz, ami igaz, sok dologban azért nem vagyok jó, mert bár kreatív vagyok, de van egy merev, műszaki, maximalista hozzáállásom, így sok esetben nem tudok elég laza, szabad lenni. A PM-nél úgy gondolom, hogy ez esetemben pozitívumként jelenik meg.
Ami írtál – hogy nem pofázzon bele a vezető a technikai részletekbe – én más oldalról tapasztaltam meg. Főnök-beosztott viszonyban láttam és tapasztaltam nap, mint nap, hogy amihez nem ért a főnök, abba folyton beleszól, így bár szakembert alkalmaz, a szakmai tudását megkérdőjelezi, semmibe veszi. Tehát az, hogy nem szólsz bele a részletekben, nem csak PM erény kell, hogy legyen, hanem úgy általában (cég)vezetői is.
A dícséret és szankcionálás nagyon fontos, erre is láttam és éreztem a bőrömön a negatív példát.
Amit én nagyon fontosnak tartok, hogy a PM legyen kommunikatív egyén.
viszony
Üdv,
Felhő
+1
Viszonyok
A PM nem vezető
Lehet én értem félre ...
Félreérthetően fogalmaztam
Írtam is fentebb hogy tudjon szankcionálni a pm. Ez megint félreérthető ennek fényében. Olyan szankciókra gondolok, hogy lelkiismeretre hatni, motiválni, vagy akár fenyegetésekkel élni hogy jelentést tesz a rossz munkabeli hozzáállásról, ha nem javul meg a kollega teljesítménye (bár ezzel csak óvatosan). Tehát egy PM-nek nincs több hatásköre, mint a programozóknak akiket koordinál.
de nem vagy a vezetőjük
Üdv,
Felhő
Nagy eséllyel ...
Tehát akkor a PM a project ütemezéséért, a felek közötti kommunikációért felel. Ha például csúszik adott résznek a fejlesztése, akkor a PM a vezető fejlesztőnek szól, hogy mi van (érdeklődik, hogy miért csúsznak), de közvetlenül nem zargatja a részletért felelős programozót (lehet, hogy nem is tudja ki az?)?
Azaz a PM-nek a feladata a közösen kidolgozott ütemterv betartatása és az ezzel kapcsolatos résztevékenységek végzése (pl. a proclub által említett szerverigény továbbítása a megfelelő helyre), egyszerűsítve egy intelligens feladatütemező a gépezetben.
Lényegében igen
pm
A pontos felelősségi viszonyok cégenként eltérőek. Ezt az adott cég a felvételi egy pontján tisztázza az újakkal. Az egymásra rászorultság és az egy szinten levés nem ugyanaz, egy cégben mindenki rá van szorulva mindenkire, ez hierarchiától független.
PM- meg vezetői attitűd kérdésében lehet bölcsnek lenni, itt jöhetnek a varázsszavak, hogy kommunikáció, együttműködés, empátia, érzelmi intelligencia, intelligens szenzitivitás stb.
nem a PM dolga
Dolgoztam már jó pár nagyobb hazai webfejlesztő cégnél/cégnek (pl. Carna, Wildom, Index), és ez volt a megszokott leosztás. Pont a Carnában nagyon meg lehetett figyelni (elég sok PM volt), hogy ugyanaz a fejlesztő teljesen más teljesítményt adott le különböző PM-ek irányába. Aki basáskodott, túljátszotta a szerepét, akkor előjött a kapd be a f...-om (nehogy már XY miatt hajtsak), míg a jó fej PM-nek meg szépen megcsinálta, plusszokat is beleadva.
Üdv,
Felhő
pm
Aha, most megfogtál ;)
Programozói tudás fontossága?
Bár akkor nem igazán értem a hozzászólásokat, ez a programozói ismeret esetleg ennyire nem is fontos elsőkörben inkább a jó szervezői véna, ami kell?
Vagyis melyik út a jobb, szervezés gyakrolattal rendelkező ember és felszedi a szaknyelvet és úgy lesz IT PM, vagy programozóként kezd és szép lassan átáll a szervezésre?
(Tudom ,hogy esete válogatja, de általánosságban csak elbillen valameik irányba a mérce)
Szerintem ...
Másrészről pedig elképzelhető, hogy annyira nem fontos a programozói tudás. Az a jó, ha a megrendelő meg tudja fogalmazni, hogy mit akar. Ha nem, akkor a PM, kiszedi belőle, majd közösen specifikálják a rendszert. Ekkor a programozó a végleges(nek tűnő) rendszerdokumentáció alapján már meg tudja mondani, hogy mi valósítható meg és mi nem (valamint a körülbelüli fejlesztési időt).
Én találkoztam megbízói team tagja ként azzal az esettel, amikor jött a PM és hozott egy programozót. A megrendelő, a PM és a kivitelező team egy tagja közösen specifikálnak, beszélik meg a feladatot és az esetleges buktatókat, lehetőségeket. Így nagy eséllyel a legoptimálisabb megoldás születik, a legrugalmasabban, a leggyorsabban.
A jó kommunikáció
Szerintem
- Vegyen le adminisztratív feladatokat a vállamról, tehát ha pl. kell egy új vas, akkor ne kelljen kétszer szólni meg nekem utánajárni, hanem oldja meg.
- Tudja, hol kell rángatni a hadigépezetet (ld. részben az előző).
- Maradjon a realitások talaján, tudja felmérni, mitől lesz a projekt jó, mi fog bejönni az embereknek.
- Legyen kommunikatív, tudja elmondani, mit szeretne, legyenek elképzelései arról, hogy mit szeretne, ne csak holmályos "legyen egy fórum" című megnyilvánulások.
- Akarjon és tudjon is dokumentálni és ezt követelje meg a munkatársaitól is.
- Ne titkolódzzon, burkolja ködbe, mi is folyik a háttérben, hanem vonja be a fejlesztőket is a projekt vérkeringésébe.
- Legyen barátságos. ;)
Nem titkárnő vagy segédmunkás
A PM pozíció nem titkárnői vagy segédmunkás pozíció. Az viszont elvárható a PM-től, hogy tudja ütemezni a feladatokat (neked a vasat vagy acélt vagy éppen milyen metált szeretnél) és tudja, hogy ki tud intézkedni az ügyben(te holnap 11:00-12:00 között). Ha csúszik az ütemezés, akkor tudjon problémát megoldani (Hozassa el taxival a rezet). Még véletlenül se végezzen el olyan feladatot, amelyet más meg tud csinálni.
Mindent összevetve csak azért születik ez a hozzászólás, mert kifejezetten megalázónak találtam hogy segédmunkás feladatot adnál egy jó PM-nek.
Nem segédmunkás
Hát
Task management
Dede
ne a saját esetedből indulj ki
A többivel nagyjából egyet értek.
Üdv,
Felhő
Bocs
A megrendelő pedig... már ahol van megrendelő. Egyébként lehet, valóban sajátosan összeforrottak a feladatok nálunk. :)
Ami a dokumentációt illeti, valahol dokumentálva kell(ene) lennie, hogy a projekt jelenleg milyen fázisban van, mit kell csinálni, mikorra, stb. Nem a fejlesztői dokumentációra gondoltam, hanem arra, hogy ne Excel fájlba irogassuk a hibákat és a heti teljesítmény-jelentést. Lassan hál' Istennek eljutunk oda is, hogy ezek elmúlnak.
Doksi
megrendelő mindig van
Üdv,
Felhő
Számomra mint fejlesztő
Egyébként érdekütközés minden szinten van, a programozóban is, lebutítva a kérdést határidő vs. igényesség formájában. Más megfogalmazásban pedig technológia vs. ipar. Vagy innováció vs. ipar. És annál jobb, ha a PM (tulaj, megrendelő stb.) minél több részt vesz át ebből az érdekütközésből, vagy általánosabban annál jobb, ha ez az érdekütközés a hierarchiában minél magasabb szinten tartható/szintre tolható.
Excel
Sajnos nekem sokszor úgy néz ki, hogy az emberek (általánosságban értve) szeretnek a jól kiismert kaptafánál maradni (ld Excel) még akkor is, ha van jobb eszköz a feladatra.
Visszatérve, nem azt mondom, hogy nincs fejlődés, csak lassú.
a kezdeti időszak tapasztalata
1. Szakmai ismeret kell ám elég az átfogó, hogy mikor az ügyfél extrémet kér már tudjam irányítani az ígényeit, illetve felismerjem, ha reális dolgot kér akkor az kivtelezhető és saccra mennyi többletidő lesz vagy akár nem lesz, a részletekhez meg természtesen szükséges a technikai tanácsadó.
2. Seggberugni, regulázni, fenyegetni, vagy akár csak bunkózni nem szabad sem az ügyféllel sem a munkatársakkal. Nálam legalább is nem működik a legcsekélyebb módon sem. Alapvetően a jó munkalégkörre kell törekedni és a motviáció kialakítására, ha ez megvan és valami mégse úgy megy ahogy kell, elő kell venni a korbács helyett a nagyítót inkább vagyis kicsit nyomozni, hogy mi is volt a valódi ok, sokszor a rendszer hiányossága, vagy nem volt elég kommunikáció és akkor el is érkeztünk a PM feladatközéhez, hogy megvalósítsa azt, hogy a rendelkezésre álló erőforrások segítségével, hogy érje el a legnagyobb, legésszerűbb és leghatékonyabb eredményt. Tehát, a példánál maradva, nekem mint PM nem az a dolgom,hogy megregulázzam a munkatársat, hanem, hogy átbeszéljem vele, hogy végezheti kiválóan a munkáját, hogy ő,én, tulaj, ügyfél, munkatársak a legelégedetebbek legyünk. És ez a fajta "jól végzett munka öröme" motiváció pedig minden értelmes emberi lény alapvető szükséglete, ahogy éreztem.
Na várom, a hozzászólásokat:-)
seggberúg, nem rúg seggbe, vállalati kultúra stb.
Engem inkább az zavar ha az ún. vállalati kultúra a béka segge alatt van - márpedig sajna MO-n pont ott van. A legtöbb vezető alap dolgokkal sincs tisztában és a célja általában a maximális teljesítmény gátlástalan kipréselése az ember-gépekből (negatív értelemben, de ez messzire visz, nincs köze a témához), bármi áron. Felesleges ezt tagadni és szépíteni. Ezek a dolgok attól is függenek, hogy milyen a tulajdonosi háttér, milyen a felsővezetők észbeli és lelkiismeretbeli állaga.
A lényeg, hogy sztem nincs szabály, mindig vannak egy cégen belül ilyen és olyan emberek is, a projektvezetők leginkább azért kerülnek előtérbe, mert ők átjárót képeznek a vezetők és a többi alkalmazott között, így rajtuk gyakorta csapódik le az egész cég kultúráltsági foka, erről persze sokszor nem tehetnek, mert őket is szivatják stb. stb.. Én már hagytam ott munkahelyet azért, mert az egyik projektvezetőt annyira megútáltam, hogy már ránézni sem bírtam. Igen, ahogy az egyik előttem író említette: érzelmi intelligencia...ebből kéne több és mégtöbb.
Picit messzire vezető téma, de szerintem a legtöbb projekt nem ezen bukik el, vagy okoz szenvedést a fejlesztőknek, hanem azért mert a legtöbb tervező nem tud tervezni...sem időt, sem mást. És a projektvezetők általában a fejlesztőkkel együtt kerülnek bele egy negatív helyzetbe amit már csak szépítgetni lehet, de korrekt módon befejezni nem, ilyenkor szoktak előjönni a határidőkkel való szánalmas játszadozások, a másik besározása vagy a bűnbakkeresés. Eddig ilyen még minden cégben volt, remélem majd egyszer lesz olyan is, ahol nem lesz... Bocsánat ha néha túl gyakorlatiasan fogalmaztam, de ezek csak tapasztalatok, szándékosan nem akartam szépíteni semmit.
Pontosan ezt nem lenne szabad
Ez szerintem nagy hiba. Mindíg meg kell fontolni és a mélységeibe látni a dolgoknak, mert az ügyfelek számon is fogják kérni azt amire nagyvonalúan igent mondtál. Hiába teszed elé hogy minden bizonnyal, meg hogy ez csak egy saccperkábé.
Meg nem utolsó sorban (nagyon helyesen) azt a benyomást kelti, hogy megfontolt csapatot menedzselsz, hiszen mielőtt valamit állítanak, alaposan utánanéznek. Az ilyen "jajj de mégis mondjon valamit" típusú ügyfeleket meg készségesen le kell terelni, hogy max 3 napon belül válaszolunk, de mielőtt bármit is mondunk, utána kell néznünk, egyeztetnünk kell az architectekkel és a fejlesztőkkel is. Ez pedig tényleg történjen is meg. Gyakran a pillanat hevében olyan dolgokra nem gondolsz, amik a búcsúzkodást követően már bevillannak.
Egyébként pontosan ezért mondtam hogy a PM-nek káros lehet ha van a menedzselt szakmában előélete...
Szakmai tudás kell avagy sem?
kössz a tippet.
Na akkor kell az a bizonyos szakmai tudás vagy nem a PM-nek? Ez még nem vili nekem, mert én most egy átfogó tudással rendelkezem így elég sokat nyaggatom az tecnhikai vezetőt a részletek miatt, ami végül is most így nekem jónak tűnik, mert ő nyílván napi 8-9 órát tölt a gép mellett a kódban én meg úgyse tudnék ilyen szintű tudást életben tartani, tehát így is úgy is szükségem lenne rá. De elég sok helyen olvastam és láttam, hogy a PM-ek alkalmazásához kikötik az IT diploma és legalább 2-3 éves fejlesztői tapasztalatot is. Akkor most mi van?
Vagy másként kérdezve? Te emik PM-t vennéd fel? 3 éves IT fejlesztőt lutri vezetői tudással vagy 3 éves építésvezetőt lutri IT vénával, természetesen IT PM-nek?
Kell, csak nem mindegy a mérték
Persze hogy kell egy kicsit érteni az IT-hez, ha IT projekteket managelsz. Hiszen ha nem konyítanál hozzá, akkor nem tudnál híd lenni a szakik és az ügyfél között! Itt arra szerettem volna és szeretnék most is utalni, hogy a túl alapos tudás a szakik dolgát illetően káros lehet ha azt a tudást a PM közvetlenül alkalmazza. Például ha technikai, technológiai döntést hoz (egyedül), belemagyaráz a szakik dolgába és az ügyfélnél (félig vagy teljesen) technikai szemlélettel és válaszokkal ül.
Egy szó mint száz, az a lényeg hogy ha nem értesz egy kicsit a menedzselt területhez, akkor nyilván nem érted meg a kivitelezőket => hasznavehetetlen vagy, ha meg túlságosan érted és nincs önuralmad => felfújt technikai ember vagy (olyan ez amikor a fejlesztő is a rendszergazda) => a csapatod kárt szenved attól hogy nincs PM-jük és abban a hitben élnek hogy van.