ugrás a tartalomhoz

Ezt írtam doksinak

phpWalter · 2016. Feb. 2. (K), 20.01
Ezt írtam doksinak. Valami 'profi' cégnek készítettem egy projektet.
Majd aki továbbfejleszti, az legalább tudni fogja, hogy mire számítson.
Én is inkább mással töltöttem volna az időmet, ha ezt előre tudtam volna:

###############################
### Fejlesztői dokumentáció ###
###############################

Rendszer: PHP Laravel 4.2
DB: MySQL, táblák indexelve
Js: JQuery

Leírás:
Nagy terhelésre tervezve.
Ajax technológia
A gyakran lekérdezett adatok File cache-ben tárolva.
A cache frissülése: ~ 5 -15 perc, kategóriától függően.

Tapasztalat:
Az Isten mentsen az ilyen cégtől!
A fejlesztői specifikációt pontatlanul írják, hogy bármit bele lehessen magyarázni.
Munkámat nem fizették ki teljesen.
Fejlesztői napra leosztva, kb. napi 2000 Ft-ért dolgoztam nekik több hónapon
keresztül.
A Produktmenedzserek (2-vel is dolgoztam) nem értenek a technológiához.
Időbecslés nincs, semmilyen módszertant nem követnek, nem alkalmaznak.
Taktikájuk, hogy csak akkor fizetnek, hogy ha 100%-ra elkészült, de a 100%-ot ők
határozzák meg.
A menetközbeni új igényeket hibának jelölik a Trello-ban.
Ha a megrendelőnek menetközben új ötlete támad, azt áttolják rád, old meg ahogy
tudod.
Az észrevételimet folyamatosan jeleztem, erre közölték, hogy majd kifizetik,
de továbbra is az előbbiek szerint működtek.
 
1

Tanulság

Hidvégi Gábor · 2016. Feb. 2. (K), 21.11
Mit tanultál az esetből, a későbbiekben mit fogsz másképp csinálni?
2

Időbecslés. Mérföldkövenkénti

phpWalter · 2016. Feb. 2. (K), 22.06
Időbecslés.
Mérföldkövenkénti részletfizetés.
Idegen cégnél előbb egy kisebb projekt.
Nem szabad hinni a megnyerő modornak, ha valakivel tárgyalok.
(Sajnos nekem ez alaphibám.)
Beszélgetni más programozókkal. Itt nem volt senki csak virtuálisan. Ez inkább egy ügynökség volt.
3

Szerintem

Max Logan · 2016. Feb. 2. (K), 22.12
Ha még dolgoznék programozóként, és vállalkozóként csinálnám, akkor a hasonló, de nem ennyire durva tapasztalataim alapján:
  • Első egyeztetés, igényfelmérést ingyenes.
  • Ha semmi előkészület nem volt, és nem tudják megmondani, hogy hány munkaórát és hány kollégájuk tud dedikálni az együttműködés során, akkor kézifék.
  • Amint ezek tisztázódtak ÉS még mindig szeretnének velem dolgozni, akkor...
  • ...specifikáció készítése közös munka, és ez már fizetős szolgáltatás, de nem kötelez később semmire.
  • A specifikáció költségét előre tudatjuk (a project nagyságrendjéből kalkulált egységár), és annak fele előre fizetendő, készpénzben. Ha nem fizet, akkor viszlát, mert nem elkötelezett a saját projectje iránt, és/vagy nincsen pénze.
  • Specifikáció megvan, lehet adni árajánlatot.
  • Ha elfogadják, akkor részteljesítésekkel haladunk, és csak akkor (!) kapják meg az adott mérföldkő fejlesztését, ha készpénzben (!) kifizették és aláírással igazolták az átvétel tényét.
  • Ha minden rendben ment, akkor a következő együttműködés (e project bővítése, vagy új project) már mehet utalásos számlával, 4 napos fizetési határidővel, így a pénteken küldött számla hétfőre kifizethető. 4 napnál hosszabb fizetési határidő nincsen, magyar ügyfélnek legalábbis semmiképpen.
4

A készpénzhez miért

BlaZe · 2016. Feb. 3. (Sze), 00.31
A készpénzhez miért ragaszkodsz annyira? Szerintem semmi plusz biztosítékot nem ad, viszont macerás, és még drágább is kezelni.

Amúgy +1, látszik, hogy van tapasztalat :)

Érdemes még talán kiemelni, hogy nem csak azt kell leírni mi része a vállalásodnak, hanem azt is, hogy mi nem. Elkerülendő a "dehát ezt mi úgy értettük, hogy benne van", meg a "hát pedig az úgy logikus" stb hivatkozásokat. Ha logikus, meg úgy értik, írassák bele a specifikációba.

Továbbá change requestek kezelésére egy megfontolandó megoldás, hogy megállapodtok egy megállapodáson felüli pl 10% keretben, aminek a munkadíját a megrendelő szintén elkülöníti, te pedig az idődet allokálod. Majd ebből a keretből fogyasztanak a CR-ek, ami CR-ek vállalásában megállapodhatottok, hogy effort/impact mátrix alapján a -/+ CR-eket automatikusan elfogadod (a keretig), a +/- CR-eket automatikusan visszadobod, a többit meg megbeszélitek. És máris kevésbé lesz kreatív a megrendelő, és tényleg csak azt fogja nyomatni, ami fontos neki.
7

Készpénz:Kikényszeríti a

Max Logan · 2016. Feb. 3. (Sze), 20.02
Készpénz:
  • Kikényszeríti a személyes kontaktot, ami új együttműködés esetén tapasztalataim alapján szükségszerű, mert sok cég egyszerűen nem érti, hogy mi fán terem az informatikára alapozott együttműködés.
  • Nem lehet trükközni, eltolni a fizetést.
  • Az első 5 tranzakcióig már nem lennék hajlandó még 1 napos utalásba sem belemenni.
  • Max. 100.000 Ft-os eseti kifizetésekről lenne szó, annak meg az ember egy vállalkozás esetében talál helyet, akár azonnal is, így megoldott a készpénzállomány kezelése.
Érdemes még talán kiemelni, hogy nem csak azt kell leírni mi része a vállalásodnak, hanem azt is, hogy mi nem.
Igen, tudnak szivatni a feltételezésekkel az ügyfelek. És igen, éppen azért készülne speckó, hogy pontosan az képezi az együttműködés tárgyát, ami ott le van írva, és ez alapján az ajánlatban már ott lenne, hogy mit és miként kell az ügyfélnek teljesítenie. Mert azt szeretik elfelejteni, hogy nekik is van dolgok az együttműködés során, sokszor még több is, mint az IT-s partnernek.

Továbbá change requestek kezelésére egy megfontolandó megoldás, hogy megállapodtok egy megállapodáson felüli pl 10% keretben, aminek a munkadíját a megrendelő szintén elkülöníti, te pedig az idődet allokálod.
Kellő mértékű előkészületek után ennek már annyira nagy jelentősége nem biztos, hogyan van.

Megtörtént eset: megkeresnek, hogy 3 hét múlva kéne a rendszer beüzemelése, amit én nulláról kellene, hogy felépítsek (részükről történt előkészületek nélkül, átadott infók, adatok, stb. nélkül). Válaszolom, hogy csak az előkésztítés és tervezés lenne 3 hónap. Nem értik, hogy miért. :-D

Azt látni kell, hogy akiknek segítettem volna, közük nincsen még ahhoz, hogy azonnal tudjanak együttműködni egy IT-s alvállalkozóval, és egyébként IT-re túl sokat még nem tudnának, vagy még nem akarnának költeni. (Nem tudják a helyén kezelni a dolgokat.)

Mivel a programozás és az IT világ úgy egészében nem lehet már része az életemnek, de némi dolgom van azért az IT-vel, így a végső képlet az lett, hogy: a cégeket megkeresem, a cégvezetőt meghívom egy ebédre, majd vázolom, hogy mit nyerhetnének az IT magasabb szintű bevezetésével, vagy a meglévő dolgok rendbetételével.

Ha nyitott, és van értelme tovább gondolkodni, akkor megcsináljuk az erős alapozást, majd utána összekötöm a céget a megfelelő (nem feltétlenül csak IT-s) partnerekkel.

A lényeg: változás koordinátorként tudom segíteni őket, és tereprendezést tudok csinálni egy profi szakmai csapat számára, de nem lehet közöm az effektív szakmai dolgokhoz, mert (sajnos vagy sem) hánynom kell attól, ami az IT világ technikai szintjén megy; és nem is dolgom ezzel foglalkozni.
5

Pár tipp

Práger Ádám · 2016. Feb. 3. (Sze), 01.05
Adnék én is pár tippet:
- Új ügyfélnél legyél paranoiás egész nyugodtan. Nekem sokáig gondot okozott, hogy pofátlanságnak éreztem, hogy 1 vagy 2 hét munka után adom a számlát. Nem kell szórakozni, így beszéld meg a munkaadóval, így legyen benne a szerződésben.
(Ha meg már itt problémázik, az nem sok jót jelent. Ismert ügyfelekkel persze lehet havi, vagy adott időszakos a dolog.)
- Írj részletes munkanaplót, amit minden héten elküldesz a munkáltatónak, amit ő válasz emailben elfogad.
- A szerződésben fixáljátok le az órabért és a fizetési határidőt, melynek elmulasztása egyoldalú felmondásra ad lehetőséget.

Ha ezek megvannak, akkor nyugodtan dolgozhatsz, ugyanis innentől amit elfogadtak munkanaplót nyugodtan számlázhatod. A törvény ilyenkor azt mondja, hogy még minőségi panasz esetén is kénytelen kifizetni, maximum utána aggályoskodhat.

Nekem szerencsére az a tapasztalatom, hogy a cégek teljesen korrekten állnak hozzá, még sosem volt olyan, hogy bármi gond lett volna.

+1: Amit írtál az nem éppen nevezhető fejlesztői doksinak, ennél a composer.json meg bower.json többet elmond a projektről :)

"Nagy terhelésre tervezve" Eh...
6

Köszönöm a válaszokat.

phpWalter · 2016. Feb. 3. (Sze), 07.25
Köszönöm a válaszokat.