Ezt írtam doksinak
Ezt írtam doksinak. Valami 'profi' cégnek készítettem egy projektet.
Majd aki továbbfejleszti, az legalább tudni fogja, hogy mire számítson.
Én is inkább mással töltöttem volna az időmet, ha ezt előre tudtam volna:
###############################
### Fejlesztői dokumentáció ###
###############################
Rendszer: PHP Laravel 4.2
DB: MySQL, táblák indexelve
Js: JQuery
Leírás:
Nagy terhelésre tervezve.
Ajax technológia
A gyakran lekérdezett adatok File cache-ben tárolva.
A cache frissülése: ~ 5 -15 perc, kategóriától függően.
Tapasztalat:
Az Isten mentsen az ilyen cégtől!
A fejlesztői specifikációt pontatlanul írják, hogy bármit bele lehessen magyarázni.
Munkámat nem fizették ki teljesen.
Fejlesztői napra leosztva, kb. napi 2000 Ft-ért dolgoztam nekik több hónapon
keresztül.
A Produktmenedzserek (2-vel is dolgoztam) nem értenek a technológiához.
Időbecslés nincs, semmilyen módszertant nem követnek, nem alkalmaznak.
Taktikájuk, hogy csak akkor fizetnek, hogy ha 100%-ra elkészült, de a 100%-ot ők
határozzák meg.
A menetközbeni új igényeket hibának jelölik a Trello-ban.
Ha a megrendelőnek menetközben új ötlete támad, azt áttolják rád, old meg ahogy
tudod.
Az észrevételimet folyamatosan jeleztem, erre közölték, hogy majd kifizetik,
de továbbra is az előbbiek szerint működtek.
■ Majd aki továbbfejleszti, az legalább tudni fogja, hogy mire számítson.
Én is inkább mással töltöttem volna az időmet, ha ezt előre tudtam volna:
###############################
### Fejlesztői dokumentáció ###
###############################
Rendszer: PHP Laravel 4.2
DB: MySQL, táblák indexelve
Js: JQuery
Leírás:
Nagy terhelésre tervezve.
Ajax technológia
A gyakran lekérdezett adatok File cache-ben tárolva.
A cache frissülése: ~ 5 -15 perc, kategóriától függően.
Tapasztalat:
Az Isten mentsen az ilyen cégtől!
A fejlesztői specifikációt pontatlanul írják, hogy bármit bele lehessen magyarázni.
Munkámat nem fizették ki teljesen.
Fejlesztői napra leosztva, kb. napi 2000 Ft-ért dolgoztam nekik több hónapon
keresztül.
A Produktmenedzserek (2-vel is dolgoztam) nem értenek a technológiához.
Időbecslés nincs, semmilyen módszertant nem követnek, nem alkalmaznak.
Taktikájuk, hogy csak akkor fizetnek, hogy ha 100%-ra elkészült, de a 100%-ot ők
határozzák meg.
A menetközbeni új igényeket hibának jelölik a Trello-ban.
Ha a megrendelőnek menetközben új ötlete támad, azt áttolják rád, old meg ahogy
tudod.
Az észrevételimet folyamatosan jeleztem, erre közölték, hogy majd kifizetik,
de továbbra is az előbbiek szerint működtek.
Tanulság
Időbecslés. Mérföldkövenkénti
Mérföldkövenkénti részletfizetés.
Idegen cégnél előbb egy kisebb projekt.
Nem szabad hinni a megnyerő modornak, ha valakivel tárgyalok.
(Sajnos nekem ez alaphibám.)
Beszélgetni más programozókkal. Itt nem volt senki csak virtuálisan. Ez inkább egy ügynökség volt.
Szerintem
A készpénzhez miért
Amúgy +1, látszik, hogy van tapasztalat :)
Érdemes még talán kiemelni, hogy nem csak azt kell leírni mi része a vállalásodnak, hanem azt is, hogy mi nem. Elkerülendő a "dehát ezt mi úgy értettük, hogy benne van", meg a "hát pedig az úgy logikus" stb hivatkozásokat. Ha logikus, meg úgy értik, írassák bele a specifikációba.
Továbbá change requestek kezelésére egy megfontolandó megoldás, hogy megállapodtok egy megállapodáson felüli pl 10% keretben, aminek a munkadíját a megrendelő szintén elkülöníti, te pedig az idődet allokálod. Majd ebből a keretből fogyasztanak a CR-ek, ami CR-ek vállalásában megállapodhatottok, hogy effort/impact mátrix alapján a -/+ CR-eket automatikusan elfogadod (a keretig), a +/- CR-eket automatikusan visszadobod, a többit meg megbeszélitek. És máris kevésbé lesz kreatív a megrendelő, és tényleg csak azt fogja nyomatni, ami fontos neki.
Készpénz:Kikényszeríti a
Megtörtént eset: megkeresnek, hogy 3 hét múlva kéne a rendszer beüzemelése, amit én nulláról kellene, hogy felépítsek (részükről történt előkészületek nélkül, átadott infók, adatok, stb. nélkül). Válaszolom, hogy csak az előkésztítés és tervezés lenne 3 hónap. Nem értik, hogy miért. :-D
Azt látni kell, hogy akiknek segítettem volna, közük nincsen még ahhoz, hogy azonnal tudjanak együttműködni egy IT-s alvállalkozóval, és egyébként IT-re túl sokat még nem tudnának, vagy még nem akarnának költeni. (Nem tudják a helyén kezelni a dolgokat.)
Mivel a programozás és az IT világ úgy egészében nem lehet már része az életemnek, de némi dolgom van azért az IT-vel, így a végső képlet az lett, hogy: a cégeket megkeresem, a cégvezetőt meghívom egy ebédre, majd vázolom, hogy mit nyerhetnének az IT magasabb szintű bevezetésével, vagy a meglévő dolgok rendbetételével.
Ha nyitott, és van értelme tovább gondolkodni, akkor megcsináljuk az erős alapozást, majd utána összekötöm a céget a megfelelő (nem feltétlenül csak IT-s) partnerekkel.
A lényeg: változás koordinátorként tudom segíteni őket, és tereprendezést tudok csinálni egy profi szakmai csapat számára, de nem lehet közöm az effektív szakmai dolgokhoz, mert (sajnos vagy sem) hánynom kell attól, ami az IT világ technikai szintjén megy; és nem is dolgom ezzel foglalkozni.
Pár tipp
- Új ügyfélnél legyél paranoiás egész nyugodtan. Nekem sokáig gondot okozott, hogy pofátlanságnak éreztem, hogy 1 vagy 2 hét munka után adom a számlát. Nem kell szórakozni, így beszéld meg a munkaadóval, így legyen benne a szerződésben.
(Ha meg már itt problémázik, az nem sok jót jelent. Ismert ügyfelekkel persze lehet havi, vagy adott időszakos a dolog.)
- Írj részletes munkanaplót, amit minden héten elküldesz a munkáltatónak, amit ő válasz emailben elfogad.
- A szerződésben fixáljátok le az órabért és a fizetési határidőt, melynek elmulasztása egyoldalú felmondásra ad lehetőséget.
Ha ezek megvannak, akkor nyugodtan dolgozhatsz, ugyanis innentől amit elfogadtak munkanaplót nyugodtan számlázhatod. A törvény ilyenkor azt mondja, hogy még minőségi panasz esetén is kénytelen kifizetni, maximum utána aggályoskodhat.
Nekem szerencsére az a tapasztalatom, hogy a cégek teljesen korrekten állnak hozzá, még sosem volt olyan, hogy bármi gond lett volna.
+1: Amit írtál az nem éppen nevezhető fejlesztői doksinak, ennél a composer.json meg bower.json többet elmond a projektről :)
"Nagy terhelésre tervezve" Eh...
Köszönöm a válaszokat.