API-t a népnek!
Az utóbbi időben többször szóba került az API-k kérdése. Ezzel kapcsolatban közös gondolkodásra hívlak benneteket. Beszélgessünk arról, milyen online szolgáltatásoknak lenne érdemes publikus API-t biztosítani, amivel többletértéket tudnának teremteni, közvetetten (vagy közvetlenül) pedig akár haszonra is szert tenni.
Elindítanám a gondolkodás fonalát azzal, hogy szerintem jó lenne, ha az online könyváruházak (beleértve az antikváriumokat) biztosítanának API-t, amin keresztül elérhető lenne az adatbázisuk egyébként is publikus információhalmaza. Nem nehéz ötletet találni, hogy mire és hogyan lehetne egy ilyen API-t felhasználni.
■ Elindítanám a gondolkodás fonalát azzal, hogy szerintem jó lenne, ha az online könyváruházak (beleértve az antikváriumokat) biztosítanának API-t, amin keresztül elérhető lenne az adatbázisuk egyébként is publikus információhalmaza. Nem nehéz ötletet találni, hogy mire és hogyan lehetne egy ilyen API-t felhasználni.
Nem akarom elvenni a kedved,
Ami meg nem... nos ott is vannak komoly gondok pl. hardverigény tekintetében. Amíg csak interaktív userekkel kell számolni, addig jóval kisebb vas elég a rendszer alá, mintha kiadod az adatbázisodat a felhasználók felé.
És akkor még nem beszéltem azokról, akik a reklámokból élnek és így még azokat a felhasználókat is elveszítenék, akik nem használnak reklámszűrőt.
Legalábbis én így látom.
Nem akarom elvenni a kedved,
A komoly érték része stimmel a gondolatodnak, a második már nem. Egyrészt, ha én akarok, akkor felépítek egy DB-t pl. a bookline.hu alapján. Programozunk, tudjuk, hogy meg lehet csinálni, nem is olyan nagy munka. Ha pedig ezt én meg tudom tenni (ahogyan az internetes keresők is megteszik, csak ők indexet, nem pedig relációs DB-t építenek), akkor semmit, azaz semmit nem veszít a cég, ha megkönnyíti az én életemet az API publikálásával.
A könyváruházak tekintetében például nem kis haszon lenne, hogy tematikus oldalak közvetlenül hozzáférnének a készletinfóhoz (rendelhető, előrendelhető, kifogyot, stb.), az árhoz, akciós státuszhoz stb. Az ár alapján API megléte esetén sokkal egyeszerűbb lenne az árösszehasonlító oldalak létrehozása, lehetne honlapot építeni, ami listázza, hogy melyik áruházban akciós a kedvenc könyvem, stb.
Egy ilyen API-ra sok kreatív megoldást lehetne építeni és mondjuk egy moly.hu vagy hasonló oldal is bőven tudná használni. Például egy könyv mellé oda tudná tenni a linket a könyváruházra, amivel logikusan nyer az összes webshop, aki ad API-t. Nem is kicsit nyer, mert targetált csoportnak jelenik meg a link, akit eleve érdekel a téma, így sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy vásárolnli is fog.
Az pedig logikus, hogy az API-t lehet egészében vagy csak részeiben fizetőssé tenni, lásd freemium modell. Lehet kidolgozni olyan megoldást is, hogy napi 1-2 lekérdezés (vagy frissítés) ingyenes, de ha sűrűbben kell lekérdezés (vagy frissítés), ami magával hozza az általad is említett nagyobb teljesítményű backend kérdéskörét, akkor némi pénzt le kell tenni az asztalra, amit vagy havi átalányban, vagy pedig használat alapján utólag számláz az API-t biztosító site gazdája.
Az már csak hab a tortán, hogy a Feedburner mintájára lehetne építeni erre szolgáltatást, ami szintén működhetne freemium modellben, és/vagy a tartalmat szolgáltatók anyagi támogatásával.
Éppen a napokban találkoztam egy (ha jól emlékszem) tavaji kimutatással, hogy még a legjobban teljesítő honi webáruházaknak is csak néhány százalék a konverziós rátája. Egy ilyen API nyitással ezen lehetne javítani, mert a felhasználókat eleve célzottan lehetne elérni (ami mindenkinek célja, és ezért teszi azt a Facebook, Google, stb. amit...).
Tehát a téma megnyitásával finoman és burkoltan arra is szerettem volna utalni, hogy újra kell gondolni az üzleti élet működését, és az érték fogalmát, újszerű megoldásokat kell kereseni, stb, stb.
Esetleg
Azt gondolom, hogy egy
És mint írtam, még a legjobban teljesítő áruházaknál is csak 1-5 ember vásárol 100-ból. Ha egy tetszőleges forrás releváns forgalmat generál, akkor az a webárzháznak csak jó. Ha pedig már ott a vásároló, akkor onnantól a gépezetének része, tehát megoldott a további személyre szabott kommunikáció. A lényeg itt, hogy nem érdeklődni megy a webáruházra (a konkrét példa kapcsán), hanem vásárolni. Egyébként a referer alapján tudja monitorozni a forrást, ha nagyon akarja...
Azt kell látni, hogy az API új lehetőségeket teremt. Eddig még csak én mondtam egyetlen webgazdát, és ahhoz néhány felhasználási példát. A lehetőségek számra korlátlan, és az lenne a lényeg, hogy ne szkeptikusan álljatok hozzá a kérdéshez, hanem toljátok a példákat, hogy az általam említettek alapján hol lenne lehetőség API-t publikálni.
De úgy látom, hogy itt is győz a régi mintákban való leragadás, nem mertek, vagy nem akartok olyan mértékben előre tekinteni, ami azt kívánja meg, hogy rövid vagy középtávon leszámoljanak az emberek a régi, beragadt rendszerekkel...
Szerintem rosszul gondolod.
Mást ne mondjak, ha ember keres valamit, megtörténhet, hogy bár épp amit keres, az nincs nálam, de talál egyebet a keresés közben, amit megvesz. Én is vásároltam már így. Amiről te beszélsz, hogy külső forrás generál forgalmat, az a másik irány: a külsős ad egy API-t, amivel adott áruház becsatlakozhat, ha akar.
Ha van lehetőséged, kérdezz
És végre, megjött az első komment, amiben ott egy előre mutató gondolat! Igen, ezt vizsont úgy hívják, hogy affiliate, amire persze tényleg érdemes API-t építeni, mert könnyíti mindenki dolgát. De ez nem igazán az, amiről én beszélek, de ebben is van fantázia.
De még mindig csak egyetlen, általam felvázolt példát rágunk. Nem hiszem el, hogy nincsen a fantáziátokban, vagy a napi munkátokkal összefüggően egy ötlet, hogy mire lehetne felhasználni egy API-t, akár B2C, akár B2B relációban...
Éppen a fejlesztők, az informatikusok felelőssége lenne, hogy bemutassák a piacnak, hogy mi rejlik az informatikában, mert a hétköznapi embernek az IT és a nagybetűs informatikusok nem mondanak semmit, csak vakarják a fejüket, hogy az mi és ők egyébként mit csinálnak azon kívül, hogy a gép előtt ülnek.
És éppen a Weblabornak kellene az élen járnia abban, hogy mint labor megkeres partnereket és tesznek egy próbát mondjuk egy ilyen megközelítéssel. Legrosszabb esetben kap egy kis reklámot mind a Weblabor, mind a kiszemelet partner, mert sikertelen kísérlet esetén születik egy esettanulmány, aminek mind a szakmában, mint mainstream médiában híre megy.
Mindegy...
Emlékeztetsz valakire. Egy .info domain tulajdonosára.
Nem mindegy, de elfogadom az
Amennyiben megnyitnak egy
hogy a Google szöveges az
Lásd árgép, arukereso.hu és társaik!
Vagy néled meg a komolyabb webáruházak keresőit! De az megint jókora munka, hogy akár színre lebontva lehessen válogatni, ahogy asszem az edigitalnal van.
Most pl. óriási előnye van azoknak, akik egy normális, részletes keresőt tudnsk prezentálni, szemben azokkal, akik csak kategóriában gondolkodnak. Ők alig hiszem, hogy lemondanának erről az előnyről.
bocs, mobilon lógok, majd ha lesz alattam normális billentyűzet, hozok még pár indokot, hogy eladói oldalról miért nem éri meg kiszolgáltatottá válni.
hogy a Google szöveges az
Nem teljesen látom át, mit
A publikus APIk egyedül arra
Hosszú távon a HTML+RDFa-val vannak versenyben a szemantikus web témában. Bár egy REST API is adhat vissza HTML-t, de nem jellemző, mert egy valamire való HTML általában sok REST erőforrás kombinációjából építhető fel, és nem csak egyetlenből. (Talán a HTML import változtat ezen, fogalmam sincs, még nem néztem át, hogy pontosan mit tud az, és mit nem.)
Jól látod, adathozzáférésről
Például:
Egy gyakorlati példa, hogy mit tudnék kihozni egy ilyen API-ból. Adott egy ember, aki szeretne venni egy könyvet. Nem tudja, hogy hol lehet megvenni, sem azt, hogy melyik kereskedőnél, sem azt, hogy a hozzá közeli könyvesboltokban lehet-e kapni.
Felmegy az oldalra, ami összesíti a kereskedők kínálatát, rákeres a könyvre, látja, hogy online honnan rendelhető és mikorra kapná meg, és látja, hogy hol van a közelben boltja a kereskedőnek.
Ha online rendelhető, attól még persze a boltban nem biztos, hogy van, de ha 5 percre van a bolt, érdemes betérni. Ha ott nincsen, de az áruházból rendelhető, akkor valószínűleg előbb megkapja online megrendelve, minthogy megérkezzen a boltba.
Ha mobilalkalmazásról beszélünk, akkor még annyival meg lehet toldani a történetet, hogy a location service révén azt is meg tudja mondani a program, hogy hol vannak a közelben könyvesboltok, nem csak az adott kereskedő nagyobb boltjait látja a listában.
Motiváció?
Én azt látom a legnagyobb problémának, hogy az API készítése pénz és idő, ami - a példánál maradva - a könyváruházat terheli, az előny pedig elsősorban a kapcsolódó alkalmazás oldalán jelentkezik. Nem látom azt a motivációt, amivel rá lehetne venni ilyesmire egy kereskedőt.
Üdv:
Dávid
Az említett példa kapcsán 3
És akkor még csak egy B2C példát vettünk, nem beszéltünk B2B megoldásokról...
A publikus API-k megléte egy egészen új szintre emelhetné a webet, sokkal több érték teremtődhetne. Ez persze az én megközelítésem, ami arra épít, hogy első az értékteremtés, annak révén pedig evidens a közvetlen vagy közvetett üzleti siker.
És mint írtam fentebb, lehet freemium modellben, vagy pedig korrekt fizetős modellben gondolkodni, de építhető köztes szolgáltató a FeedBurner mintájára, ahogyan arra utaltam.
Azt kell látni, hogy az API-k létrehozása és kiaknázása legalább akkora ugrás lenne a honi web életében, mint anno a webkettő volt. Nem kérdés, hogy előnyös az API-k létrehozása. A kérdés az, hogy akarnak-e változtatni a bebetonozott megoldásokon a piac szereplői, akarnak-e érdemben élni az informatika adta lehetőségekkel, vagy megelégszenek a digitális, de digitális kor előtti logikával megvalósított dolgokkal?
Én azt látom, hogy ma sok cég használ informatikai megoldásokat, de ugyanúgy manuálisan gondolkodik. Csak annyi változott, hogy papír helyett végtelen digitális dokumentumokat használnak, levél helyett e-mailt küldenek, de teszik ezt rosszul, alacsony hatékonysággal, sok esetben pedig egyenesen erőforrást pazarolva.
Az a gondom, hogy szerintem
Az ugyan igaz, hogy ha pontos adatokat ad meg, akkor az, aki nála szeretne vásárolni, az könnyebben megtalálja őt és minőségibb kiszolgálásban részesül, de éppen egy API segítségével sokkal pontosabban összevethetők lennének a konkurens szolgáltatók termékei, amiből ma, Magyarországon a legolcsóbb szokott győztesen kikerülni.
Márpedig egy minőségi szolgáltatásnak/terméknek (az én értelmezésemben legalább is) a sok tulajdonsága között csak az egyik az ár, méghozzá nem is a legfontosabb. Vagyis én nem látom bizonyítva, hogy ezzel a kereskedő biztosan nyer. Sőt, továbbmegyek: a konkurenciának csak le kell kérdeznie az API-n keresztül, hogy mi mennyibe kerül, és 10 forinttal olcsóbban adni mindent. Már minden vevő nála van. Szóval, ha én lennék szolgáltató, nem valószínű, hogy egy fillért is költenék API-ra.
Csak az a baj, hogy egy
De ha már így felvetetted, akkor ebben a kontextusban egy tudatos vásárló megnézi, hogy melyik cég milyen áron szállít, melyik tud küldeni pl. Pik Pak Pontra (ezt mondjuk egyből tudná mondani az API révén a site is...), stb, stb. Aki csak az árra megy, azzal úgysem lehet mit tenni, az ma is képes napokat azzal tölteni, hogy kikeresse, hol tud 10 Ft-ot spórolni. Neki nem fontos a kereskedő többi értékteremtő faktora, tehát még jól is jár a „vesztes” kereskedő, hogy a konkurenciánál köt ki az aki csak az árra megy. Bukott egy rossz vásárlót, aminél jobb egy céggel nem is történhetne...
Itt és most utoljára leírom és ezzel részemről nagyjából le is zártam a témát (persze ha még jön komment és van értelme, akkor válaszolok): az API-val érték teremthető, ami nem feltétlen kell, hogy az API-t biztosító számára közvetlen és azonnali haszonnal járjon (kimondom hát ha nem esett volna le: brandépítés másként...).
Az egész felvetés arra próbál rámutatni, hogy jó lenne, ha végre kihúznák a seggükből a fejüket a cégek és úgy egyébként az emberek és rájönnének: változásra van szükség, ezért pedig tenni kell! Nem mellesleg pedig felhívtam arra a figyelmet, hogy mekkora szerepük van (sajnos csak lenne) az informatikusoknak, hogy a piaci szereplőket rávezessék arra, hogy milyen potenciál rejtőzik az informatikában.
Ha valaki értette volna, hogy mire ment ki a felvetésem, akkor dobálta volna az ötleteket, hogy itt-ott mire lehetne használni egy publikus API-t, esetleg partnereinél mire tudná használni, miként lehetne értéket teremteni.
Zárásként egy újabb ötlet, hogy lássátok, van mire használni az API-t pl. a webáruházak kapcsán. Adott egy site, ami a magyar írók műveivel foglalkozik. Ő fel tudja használni az egyes kereskedők adathalmazát arra, hogy többletértéket teremtsen a saját, tematikus site-ján, aminek egyik apró darabja lehet mondjuk, hogy publikál egy linket (amit az API generál, tehát az API-val lehet track-elni is), amin keresztül egyből vásárolni lehet. És ez még csak lekérdezés.
Ha hozzáférést enged a felhasználói fiókhoz a kereskedő, akkor már csak a fantázia szab határt annak, hogy mit kezd mondjuk egy 3rd party site a kívánságlistás tételekkel... Mondjuk fel tudja használni arra, hogy használt könyvek gazdát tudjanak cserélni a site-ján.
De ahogyan mondtam, az egész alapja, hogy értéket akarunk teremnteni, nem egyből a kasszát figyeljük, azaz változtatunk a jelenlegi mintákon és egy lépéssel közelebb kerülünk az új, jobb világhoz. De úgy látom ez senkinek sem fontos, csak a money...
Kedves Norbert! Őszintén
Őszintén sajnálom, ha destruktívnak tűntem, vagy, ha lelomboztalak a válaszommal! Nagyon fontosnak tartom az előre mutató megoldásokon való töprengést. Ha nem így lenne, hozzá sem szóltam volna. A trollkodásra ugyanis túl drága az időm...
Én azzal az előfeltételezéssel szóltam hozzá, hogy egy megvalósítható ötleten gondolkodunk. Egy évtizednyi programozói/üzleti munka tapasztalatával a hátam mögött úgy látom, hogy az ilyen ötletek csak akkor megvalósíthatóak, ha nagyon világos és kiszámíthatóan nyereséges üzleti modell áll mögöttük. Arra szerettem volna csak a figyelmedet felhívni, hogy szerintem az Általad vázolt elképzelés pont a fő befektető, a kereskedő/szolgáltató számára nem ilyen.
Szerinted hogyan lenne ilyenné tehető?
Üdvözlettel:
Dávid
Ahogyan arra több kommentben
De hoztam arra is példát, hogy freemium modellben, vagy ha olyan a helyzet, akkor teljesen fizetős konstrukcióban lehet publikálni az API-t. Erről itt bővebben nem érdemes beszélni, mert ez a konkrét project függvényében dönthető csak el. Azonban azt hiszem, hogy az elvi alapot elég jól megfogalmaztam, továbbá hoztam kellő példát. Aki nyitott, ebből már bőven el tud indulni...
Azt kell látni, hogy amiről én beszélek már évek óta itt is, az egy újszerű értékrend mentén való építkezés. Ez az értékrend a forintok gyűjtését helyezi második helyre. Először megfogalmaz egy lehetőséget arra, hogy többet teremtsünk, hasznot az embereknek, majd ezt követően dolgoz ki egy üzelti modellt, ami akár jelentősen eltér attól, ami ma az általános. Sőt, cél, hogy eltérjen, mert ezzel biztosítja a változást...
Röviden és tömören megfogalmazva: felhívást tettem arra (ismét), hogy változtassunk a világon. De ha nem nyitottak erre a változásra az emberek, akkor én nem tudok közvetlen módon kooperálni másokkal. Egyre jobban látom, hogy nem is kell, csak szerettem volna (mert hát közösség, meg minden). Egyre jobban látom, hogy dolgom újat mutatni, amivel inspirálok másokat... Aztán a többiek majd teszik, amit tenni tudnak vagy akarnak; vagy nem.
És kimondom azt is, ami talán csak a sorok közül olvasható ki: nem viselem el a töketlenkedést, a lassú tempót. Vagy pörögnek a dolgok, halad előre a történet, vagy én nem veszek részt benne. Nem bírom a lassú tempót, nem bírom az óvatoskodást, mert látom, hogy mit lehet létrehozni. Szoktam volt mondani: nem érdekel, hogy mi van, csak az, hogy mi lehet(ne).
Nem véletlen szoktam hozni a példát, hogy ha az emberek tényleg meg akarnak dönteni egy kormányt, akkor 1 hétnél nem kell több. De az emberek nem akarnak valódi tetteket, nem akarnak változást (mert a meglévő rendszerek rabjai; lásd Mátrix film sok-sok üzenete), csak sírnak. Ha tetszik, akkor én egy hang vagyok az óriási tömegben, aki mondja: „Gyerekek, a Mátrix rabjai vagyok, de van kiút...”.
Ez az értékrend a forintok
Ha nem tudsz hasonló erősségű
Az elmúlt 1 év alatt totálisan kiforgattam az életem, eldobtam mindent, amire már nincsen szükségem (fejben és materiálisan is) és felépítettem egy olyan stratégiát, ami meghatározza életem következő évtizedeit...
Fogalmazzunk úgy, hogy még sandbox fázisban járok, sok minden elvben fel van már építve, most jön majd a materiális kivetülés. Nem egy-egy dologgal készülök, sok láb van növesztés alatt, amik viszonylag rövid időn belül lesznek publikusak...
off
Nem lehet hipphopp olyanná válni amilyennek szeretnénk, de törekedni lehet rá.
Tizenhárom erény
Saját tapasztalásom az, hogy
A linkkel kapcsolatban pedig: jók ezek a gondolatok, de csak gondolatok. A világot egyetlen nézőpontból, egyetlen szemüvegen át mutatják be. Ennél többet nem jelentenek. Lehet belőlük meríteni, de egy az egyben elfogadni, nincsen értelme. Csak addig kellenek a gondolatok (most így tudom megfogalmazni), míg rájössz, tudsz mindent, amit tudnod kell...
+1Hasonló a CQRS-el
Hasonló a CQRS-el kapcsolatban: greg-young-cqrs-event-sourcing-the-business-perspective Egy-egy technológia alkalmazásának kell, hogy legyen valamilyen jól megfogható üzleti oka is...
A REST-nél ilyen lehet például, ha egy olyan szolgáltatást nyújtasz, amire lehet 3rd party klienseket írni. Pl facebook esetében az oldalon keresztül lehet használni ezeket az alkalmazásokat, és eközben egy csomó személyre szabott reklám banner is megjelenik, amiket a like gombokkal és egyéb beágyazható facebook komponensekkel lekért böngészési szokásaid alapján állítanak be. A facebook tehát elsősorban egy hirdetési oldal, másodsorban közösségi oldal, a REST API pedig csak a sokadlagos funkciója, amivel próbálnak külsős emberek által kitalált szolgáltatásokat bevinni a rendszerbe, hogy az még vonzóbb legyen a felhasználóknak.
További, kevésbé jellemző üzleti okai lehetnek a REST API alkalmazásának:
- Ha ki akarod szervezni egy single page kliens, design, stb... készítését más cégnek.
- Ha általános REST klienst (böngészőt) akarsz írni, amit újrahasznosíthatsz bármelyik további projektedben.
Több most nem nagyon jut eszembe. Valószínűleg még lehet olyan üzleti modell, amihez kifejezetten illik a REST, de ennek rendesen utána kell gondolni.
Érdek
Én azt gondolom, hogy szép utópia az, hogy minden adat API-n keresztül hozzáférhető legyen, és nagyon jövőbe mutató az, amikor egy-egy üzletvezető felismeri, hogy ezen keresztül a saját bevételei is megugorhatnak, de egyáltalán nem ez jellemző.
Magyarán szólva, még ha pénzt is kérhet az API-ért, ez egy igen komoly üzleti számítást igényel, hogy egyáltalán megtérül-e az API-ra fordított pénz.
--
Pásztor János
Üzemeltető Macik
Amiről én beszélek az kb.
Tehát kérdem én, egy egyszerű „publikus SQL lekérdezés” esetén is ennyire macerásnak érzed a történetet?
Ehhez nem kell api, elég az
Abban az esetben, ha a teljes
Én nem terhelném a site
Kár, mert ezzel megfosztod
Végezetül egy utolsó példa,
Nem
Innentől kezdve 1. nem változtathatod meg az adatformátumot amiben publikálod az adatokat, ha a háttéradatod változik, akkor át kell alakítani az adatokat. 2. Folyamatosan monitorozni kell a működését az adatformátum helyességét és az API elérhetőségét.
Mindkét pont nekem evidencia,
Az a baj, hogy nem értitek, hogy az API a bevezetés pillanatától az egész gépezet szerves részét képezné, idővel mindenki csinálná, így tehát csak annyi történik, hogy lép egy szintet az egész ökoszisztéma...
De persze értem, hogy sokan nem mernek, vagy nem akarnak ekkorát álmodni, mert...
Azzal a részével egyetértek a
Ez igaz, de egy jól tervezett REST API megfelelően megírt kliensekkel nehezen törik. Gyakorlatilag teljes koncepció váltás kell ahhoz, hogy eltörjön, ahhoz meg már új API verzió fog tartozni új URL-el.
Ha vendor specific MIME types-ra gondolsz a formátum alatt, akkor az felejtős. Helyette sokkal rugalmasabb egy RDF formátumot, pl JSON-LD használni, és RDF vocab-okkal leírni a meta-adatot, ami egy-egy üzenethez tartozik. Így maga az adatformátum mindig JSON-LD lesz, a feldolgozás módját meg a meta-adatokhoz igazíthatja a kliens. Ha ezek nagy mértékben változnak, akkor eltörik a kliens, de akkor meg már ismét az új API verzió-nál tartunk. (Ez az elméletben szépen működik, a gyakorlati megvalósításnak meg sok a buktatója, és neten nincs hozzá semmilyen know-how. Egy projektről tudok, ami ezen alapul, de a REST vocab-jukat imho ők is elhibázták.)
Azért az minimum
Arra nem gondolsz, hogy a
Amikor az offline boltban megtiltják, hogy lefényképezd az árcédulákat, szerinted egy webáruház hajlandó lesz olyan infókat publikálni, amivel a konkurenciát segíti? Amivel elesik egy csomó statisztikai adattól? (mert ugye a keresés attól kezdve nem igazán nála történne)
Hátha jobban megérted: a bankok sem adják ki más bankok felé pl. az ügyfél egyenlegét. Hiába van elvi lehetőséged lekérni egy bankkártyával az egyenlegedet, ez csak saját ATM-en működik. Nem véletlenül és nem is azért, mert olyan nehéz lenne megoldani, hogy máshol is elérhető legyen.
Nem, nem gondolok. Inkább azt
Tudod, ha nem lehet a boltban fényképezni, akkor ott a tiltást kellene megkérdőjelezni, de nem, inkább az emberek elfogadják azt... Ez itt a baj, ezért tart ott a világ, ahol... De egyébként is, mit ér a tiltás? Van rejtett kamera, van toll és papír (amit lehet vásárlási listának álcázni), és ott a jó öreg memória. Éppen az informatikusoknak kellene látni, hogy a dolgot a másik végéről kellene megfogni...
De hogy visszatérjek az eredeti felvetésre: ha akar, a konkurencia most is építhet adatbázist a publikus információk alapján. Ha neki ez annyira fontos, akkor elmondom neked, már megtette... Alap esetben a most is publikus infókhoz engedne hozzáférést az API, a többi már tényleg üzleti modell és ésszerűség kérdése.
Amivel elesik egy csomó
Itt a hivatkozott felmérés, amiből az látszik, hogy a megkérdezettek 3%-ának van 5%-nál nagyobb konverziója, és ami döbbenetes, 21% nem is tudja, hogy milyen az arány... Ott van neki a stat, ott van minden, mégsem megy vele sokra.
Hoztam példát arra, hogy miként lehet nagyon, de nagyon jól targetált, komoly vásárlási szándékkal rendelkező embert odavinni, aki egyből csenget.
Nem negativum
Te a hozzászólásaidat itt
Megfigyeles
De, ez konkrétan az
De mint látszik, az utóbbi időben általam megszondázott egyik közösség sem akarja felvállalni az újszerű megoldásokat... És ezzel végső soron nincsen gond, idővel mindenképpen elbukik a jelenlegi rendszer – csak halkan jegyzem meg, hogy a folyamat már megkezdődött... –, és jön egy jobb, több értéket teremtő, valóban az emberek érdekét szolgáló. Csak azt hittem, hogy akikben így vagy úgy hinni tudok, mellé tudnak és akarnak állni az ügynek már most. Tévedtem.
Felreertettem
A pénz csak eszköz, a pénz
Választ kell adni
Ha lenne like gomb, akkor
Időhiány miatt sajnos csak
A problémára szerintem az a legjobb megoldás, ha első körben a dokumentumainkban az adatokat megjelöljük (szemantikus web), mert ez jár a legkevesebb befektetéssel, és viszonylag sok hasznot hoz. Az API-s módszer is jó, sőt, valószínűleg ez lehetne a végcél, de jóval több munkát igényel az adatszolgáltató fél részéről.
Az adatjelölésre egy példa a nemrég beküldött GoodRelations blogmark, bár szerintem nem ebbe az irányba kéne elmenni, azaz nem a HTML-t kéne feldíszíteni az adatokkal, hanem külön kéne választani az adatokat és a megjelenítést, mivel meglehetősen rugalmatlan egyveleget alkotnak.
Tavaly áprilisban küldtem neked emailt, amiben írtam, hogy nekem van egy megoldásom, meg is egyeztünk, hogy majd skype-on beszélünk, de abból végül nem lett semmi.
Tavaly áprilisban küldtem
hunAPI :)
Lenne akár a NAV-nak számlázó API-ja amin keresztül elektronikus számlát lehetne kiállitani akár (ismerem a hosszú i-t csak ez a hüje króm..), vagy csak lenne egy számla log a NAV-nál.
Adóbevallás, ilyen-olyan szirszarok intézése. és végre volna választási lehetőség és normális felhasználói felületek. oh anyám, de szép volna.
Meseország :D Ilyen nem lesz,