Milyen dokumentációt írjak igényeimről, mint honlap megrendelő?
Üdv. mindenkinek!
Cégünk szerződést kötött egy honlapkészítéssel foglalkozó vállalkozással, ők fogják a weblapunkat összerakni.
A problémám, hogy át kéne küldenünk egy dokumentációt aról, hogy mik az elképzeléseink a weblap szerkezetével kapcsolatbam.
Ezt nekem kéne megírnom, de sajnos fogalmam sincs, hogy néz ki egy ilyen dokumentáció. (formai követelmények; mit fontos bele írni, mit nem stb.)
Valami jó kis link, ill. bármilyen segítség jól jönne ezzel kapcsolatban.
előre is köszönöm, Gábor
■ Cégünk szerződést kötött egy honlapkészítéssel foglalkozó vállalkozással, ők fogják a weblapunkat összerakni.
A problémám, hogy át kéne küldenünk egy dokumentációt aról, hogy mik az elképzeléseink a weblap szerkezetével kapcsolatbam.
Ezt nekem kéne megírnom, de sajnos fogalmam sincs, hogy néz ki egy ilyen dokumentáció. (formai követelmények; mit fontos bele írni, mit nem stb.)
Valami jó kis link, ill. bármilyen segítség jól jönne ezzel kapcsolatban.
előre is köszönöm, Gábor
ilyenröl nem tudok
Elvileg a cég adhatott volna egy (karikázós) formanyomtatványt első körben
Amit le kell írnod, persze csak draft
tartalmilag:
* bevezető lesz / nem lesz, esetleg mi, mekkora
* milyen menűpontok legyenek, és azzal mit lehessen elérni. pl: "a termékeink gomb alatt legyen egy galéria az általunk gyártott termékekről, stbstb"
hogy hogy nézzen ki:
* erre vagy a cég ad majd néhány draftot, és abból kell kiválasztani, vagy ha van szilárd elképzelés akkor azt leirni pl: fölül legyen egy banner, ami a cég logóját és valami hozzá illő terméket ábrázol, a menük legyenek jobb oldalt, és fönn
igy első körben ennyiből el tudnak indulni, de a webfejlesztés többlépcsős munka: http://www.pingmag.jp/2005/12/09/the-website-development-process/
Doksi...
tisztázni kell, hogy ez nem egy egyszerű ledokumentálom és kész eset.
1. lépés: írd le, hogy milyen tartalmakat szeretnél az oldalon látni. Statikus szöveg, cikk, sajtófigyelő, fényképalbum, webárúház, nagymama kedvec lekvárreceptje. Ezzen felül érdemes lerögzíteni, hogy HTML, CSS vagy éppenséggel hozzáférhetőségi követelményeknek szeretnéd-e, hogy megfeleljen az oldal. Mind a hármat feltétlenül ajánlom. Ha teljesen Flash az oldal vagy hasonlóak, nem csak azok, akiknek nincs megfelelő böngészőjük/természetadta képességük nem fogják tudni megnézni az oldalt, hanem a keresőgépek sem. És ez neked már jóval nagyobb baj. Szóval: Diszkrét JavaScript, Flash csak nem kulcsfontosságú elemekben (menüben, tartalomban semmiképp) ilyenek.
2. lépés. Ezután a cég ad neked egy dizájnt és egy árajánlatot erre az egészre. Fontos odafigyelni, hogy legyen a dizájnhoz funkcionalitás-leírás is. Hogy mi mit csinál, mit tud, stb. Ezt esetleg már az első lépésben a dokumentációban érdemes lerögzíteni.
3. Ha elfogadod, kérned kell egy legyártási határidőt. Ha keretrendszert írnak, amelyben te adhatod be az adatokat, akkor majd Te adod be a tartalmakat, másképpen ekkor, de mindenféleképpen az első feltöltésre az adatokat oda kell adnod ekkor a gyártónak, hogy ne húzhassák azzal az időt, hogy Te nem adtad oda az adatokat.
Fontos megjegyezni, hogy ezután már nem módosíthatsz a tervezeten. Amit addig nem írtál bele, azért lehet, hogy plussz pénzt és időt kérnek. Szóval előre gondold át, mit szeretnél.
4. pont megtekintés (validálás): ellenőrizd, már a célszerveren, hogy az oldalak megfelelnek-e a specifikációnak. Ha egyetlen apró hibát is találsz bennne, NE VEDD ÁT! Addig ne vedd át, amíg minden rendben nincs, mert abban, hogy ó azt majd úgyis kijavítjuk, nem lehet bízni. Ez ugyanaz, mint a lakásnál.
Ha átvetted, a tied, attól kezdve igénnyel nem élhetsz a gyártó felé.
-----
Amire szerintem még érdemes figyelni:
- Legyen a keretrendszerhez valami minimális dokumentáció, hogy a titkárnő is tudjon feltölteni adatokat, ha kell.
- Legyen a keretrendszerben valami normális fájlfeltöltő.
- Ne legyen az oldalban olyasmi, ami egyértelműen idegesítő, mint pl. villódzó bannerek, ("animáció", "multimédia", stb.) és felugró ablakokat is kerülni kell. Miért? Azért, mert a marketingeseket nagyon jól lehet etetni azzal, hogy ez több vásárlót hoz meg hasonlóak, de az internet nem TV. Ha háttérzenét meg egyéb hülyeségeket használsz, elriasztod a vásárlók nagy részét. Erról mondj le, és ügyelj rá, hogy ezt be is tartsák.
- Teszteld az oldalt Mozilla Firefox-szal, úgy, hogy a NoScript plugint feltelepíted és kikapcsolod a képeket. Ha így is használható, rendben van. Ha nem, akkor javítani való van az oldalon.
- Érdemes CSSsel megoldani, hogy ne külön "nyomtatási kép" oldal legyen, hanem ugyanazt az oldalt lehessen normálisan nyomtatni.
- Teszteld az oldaladat stíluslapok nélkül is.
- Esetleg, ha nagyon jó akarsz lenni, kérd fel az infoalap munkatársait, hogy teszteljék a lapodat vakbarátságra ( http://www.infoalap.hu/ ). Ha megfelel, bónuszként kapsz egy olyan logot, mint ezen az oldalon van: http://www.kontenerpiac.hu/impresszum/ :)
Hirtelen ennyi jutott eszembe.
Mindenki másként csinálja
1, küldjék át az összes szöveget, amit a honlapra fel akarnak tenni;
2, ha van szöveg, amit adatbázisban tárolnak, akkor írják le az adatbázis felépítését (termék neve, kódja, ára, fotója, raktáron lévő mennyiség, stb) és küldjék át 20-25 termék adatait, hogy első körben legyen mivel feltölteni a honlapot;
3, küldjék át az összes képet, amit fel akarnak tenni;
4, küldjenek egy listát a versenytársak honlapjairól.
Ritkán van olyan, hogy egy az egyben felteszem a megrendelő által átküldött anyagokat. Pl. 2 oldalas vállalati történetet 8 pontból álló felsorolásra szoktam rövidíteni, ennél többet senki nem olvas el az interneten. Ebből aztán időnként vannak problémáim...:)
Menüpontok és navigáció, extra szolgáltatások (vendégkönyv, hírlevél, RSS), Flash, Ajax - igazából ezeket a honlapfejlesztőnek kellene eldöntenie, hogy kell-e, érdemes-e.
Tehát igazából a fejlesztő cégnek nem azt kellene tőletek kérdeznie, hogy milyen legyen a honlap szerkezete, hanem azt, hogy hogyan zajlik nálatok az üzletmenet, milyen irányba fejlődik a cég, hogyan tartjátok a kapcsolatot a partnerekkel, mik a céljaitok a honlappal, és hasonlókat. Persze mindenki másként csinálja, én így...
A lényeg...
Egyébként még egy dicsérettel tartozom: nem mindennapi, hogy egy megrendelő ilyen kérdéseket tesz föl. Nagyon dicséretes! Bárcsak több ilyen tájékozódó megrendelő lenne!
szerkezet
akosbacsi
A divatossal vigyázzunk...
Még egy szépséghibája szokott lenni a dolognak: nem lehet megtalálni semmit az oldalakon.
Szóval, nem győzöm eleget hangsúlyozni: a web nem TV, nem kell mindennek úgy kinéznie mint James Blond palmtopjának! Fő a használhatóság! Minden más utána jön!
Éppen rákattantam a linkedre. Az oldalad - meg kell adni - iszonyatosan csinos. Szó se róla. Csak épp a menü hiányzik róla flash nélkül. A keresőgépek ezt hogy szeretik?
Off
Mondjuk a design egészen úgy tűnik mint az eggyel régebbi macromedia.com (azóta Adobe-nak sikerült lerontania a design-t), mondjuk ott Flash nélkül is van menü. :-) (Flash 8 még nincs minden rendszerre azt megkövetelni nem túl szerencsés.)
nos
Milyen rendszerre nincs még Flash 8?
akosbacsi
Flash
Tehát Linuxra 7-es van, majd 8.5 lesz ha elkészül. És most néztem egy saját oldal statját, bekapcsolt JavaScripttel rendelkező, januári látógatók 70%-ának van Flash 8, tehát 30%-nál többnek vagy régebbi vagy nincs.
Ha nem olyan dologról van szó, amit csak 8-as tud, akkor inkább max. 7-est kéne előírni.
divatmajom
Mellesleg nekem mindig az van, hogy megírom a kódot, Firefox tökéletesen megjeleníti és az IE miatt kell mindig foltozgatni...
Az oldalamról annyit, hogy a láblécben megtalálható minden fontosabb aloldal linkje, valamint minden másra ott az oldaltérkép. Tapasztalatom szerint ez egyenértékű egy flash nélküli menüvel. A google be is indexelte az egészet:
http://www.google.co.hu/search?hl=hu&q=site%3Awww.tropusifaparketta.hu&btnG=Google+keres%C3%A9s&meta=
akosbacsi
Trópusifa Parketta Stúdió
Gépnek igen, embernek nem.
Az más kérdés, hogy nekem szándékosan van kikapcsolva a Flash.
Egyébként a csinost a parkettákra értettem, de mind1. A menü se rossz. Hogy honnan van... mindegy ebből a szempontból, nem?
Grat
Gratulálok, hogy mertél kérdezni!
Pál_úr
Célok, funkciók, tartalom
pl:
- altalanos információk biztositasa a cegrol, termekrol?
- termek, szolgaltatas ceg nepszerusitese?
- kapcsolattartas vasarlokkal? pl termek tamogatas, reklamacio intezes, ugyfelszolgalat?
- kacsolattartas partner cegekkel?
- sajto szamara elerheto informaciok biztositasa?
egyeb...
Ird le, hogy ki a celkozonseg? Pl kizarolag fiatalok?
Ez a design kialakitas szempontjabol fontos.
Ha valamilyen interakciot biztosit a honlap akkor azt kozosen kell a ceggel kitalalni, hogy hogyan erdemes azt weben megvalositani.
Tartalmakrol es hogy hol erhetok el a funkciok, oldal terkep keszitese ami kb azt jelenti, hogyan csoportositanad a tartalmakat. Ez is tanacsadoi feladat igazabol Figyelj, hogy ne a ceg hanem a latogato szemszogebol kell felepiteni az oldalt. Pl nem vezerigazgatoi koszonto van a cimlapon, es nem a ceg szervezeti felepiteset kell kovetnie a menuknek.
Olvasd vegig ezeket a rovidke elemzeseket ez kicsit segit a szemlelet formalasban:
Dotkommentar
Keresők
Milyen kulcsszavakra kéritek a kereső-optimalizálást?
Szövegírás - kereső szavak
A kereső szavak meghatározásában az egyik legnagyobb trükk szerintem az amikor nem a mindenki által optimalizált szavakra hajtasz rá, hanem keresel olyat, ami relevéns, kereshetik a potenciális vásárlók és a versenytársak nem használják.
<Nincs cím>
Ma v. holnap lesz időm jobban elmélyülni, utána remélem tudok valami értelmeset reagálni.
Gábor