Hangoló php-ban?
Van egy feladatom hangolót kell készítsek,de nem tudom hogyan kezdjem el tippek? egy ötletem sincs soha nem csináltam még hasonlót
■ H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
Hangolót? Mármint azt a
Így..
rossz ajtó
szerintem
Bábeli zűrzavar uralkodik ebben a mondatban. A PHP-t és a HTTP tulajdonságait kevered, de izomból.
Igaza van
Jó, de tegyük fel, hogy olyan
Nem
Tudom, hogy igaza van
Ezt tudom, csak a megfogalmazása szerintem egy kicsit homályos volt, erre válaszoltam.
Mia scusa
Egyébként vitáznék Veled. Talán nem igaz, hogy a legtöbb esetben egy kérdés feldolgozására és válasz előállítására használjuk a PHP-t? Esetleg szerinted általában van állapota egy PHP alklamazásnak? (session nem ér!)
Írj egy nem webes alkalmazást
jellemzően?
Esetleg valami hasznosat is írnál, ami segít Pallosi Péter kollégán?
Jaigen, írtam pár daemont PHP-ban kényszerből. Nem tudom Te hogy vagy vele, de PHP-ban ilyesmit hegeszteni kb. olyan, mint sajtreszelővel rejszolni: enyhén szórakoztató, de leginkább fájdalmas. Aki mazochista (vagy nem ismer más nyelvet), annak hajrá, tessék hangolót meg robotvezérlést írni PHP-ban. Csak mert lehet...
Erről már nyitottam egy külön
Erre találták ki. Valamikor
Mindegy, hosszú... (olvasd
(olvasd vissza magad! Ha továbbra sem érted az eredetire adott reakciót, meg azt sem, hogy miért írtam azt, amit... Nem részletezem)
OK
Persze, nem is írtam egy
Számomra ez az egész feladvány hajmeresztő, úgy ahogy van. Persze könnyen lehet, hogy valamit félreértettem belőle. Bár ahogy végigfutottam a témán, elég kevés infó áll rendelkezésre, ráadásul a téma nekem kb. egyenlő a mandarinnal (nem a gyümölccsel, hanem a nyelvvel :-D)
Nem értem mi a probléma a
Lusta vagyok mélyebben
Ha pedig van e célra beállított géped, akkor minek belekeverni a webet?
Én ebből indultam ki.
Hát nem vagy otthon a
Álom-álom...
Persze, addig, amíg
Az "A, B, C, D, E, F, G" az
Hangsor
Az oktáv (magyarul): C-D-E-F-G-A-H(C), egyéb nyelven: C-D-E-F-G-A-B(C). Tehát az alap (C-dúr) hangskála C-vel kezdődik, és a H hangot mondják / írják B-nek, a G mindenütt u.az. Az A(0. oktáv) hang az az alaphang, amin a hangvillák is szólnak. Ezért is szokták (tévedésből) az A-val kezdeni az alapoktáv felsorolását, de ha megnézel egy négy- vagy ötoktávos szintit (ma már nincs négyoktávos), akkor az mindig C-vel kezdődik és erre is végződik (tehát 5 oktáv, + egy hang).
Az abszolút zenei hangok kivétel nélkül "félhangonként" (ú.n. kis szekund) sorakoznak, ám egy skálán belüli (szolmizációs) hangoknál oktávonként két helyen van csak kis szekund a szomszédos hangok közt, a többinél nagy szekund a "lépés" (két fél hang = 1 egész hang). Emiatt van, hogy billentyűs hangszeren oktávonként 5 "fekete billentyű" van, mert ahol a C-dúr skálában "magától" kis szekund van, nem szükséges kiegészítő billentyű az összes abszolút hang biztosításához. (Abszolút zenei hangok: kb. azok a frekvenciák, amiket az emberi fül/agy zenének észlel/hall. A többi a "hamis", zörej, stb.)
Némi magyarázat: általános suliból emlékezhettek némi szolfézsre:
dó-ré-mi-fá-szó-lá-ti-dó...
Most ezt leírom úgy, hogy ahol nagy szekund van, ott két kötőjelet írok:
dó--ré--mi-fá--szó--lá--ti-dó
Látható, hogy ha azt modom, hogy a dó legyen az absz. skálán a C hang (C-dúr skála), akkor az E és a H hangok után fél hanggal kell következzen az F és a következő C. Ezért nincs "fekete" a billentyűsökön az E-F és a H-C között. De akkor miért van a többi helyen?
Most azt mondom, hogy legyen a dó a D(!) hang helyén (D-dúr skála).
Máris bajban lennék, mert az E(ré) után az F kis szekundra van, nekem viszont a (mi)-hez még nagy szekund kell. Ehhez kell az F feletti "fekete", amit F#-nek szoktunk jelölni. A D-dúr skála:
D-E-F#-G-A-H-C#-D. (látni, hogy a (ti) is "fekete" lett)
"Máris" rátérek a gitárhangolásra. :)
Ugyan akusztikus gitár hangolásához (tudtommal) elég a C-dúr skála, mégis fontos ez a kis szekund - nagy szekund - oktáv dolog. U.is van rá egyenlet, amivel bármilyen hangtávolságot ki lehet számolni hangfrekvenciában (Hz), ha tudsz egy induló frekit (pl. az A0 hangét, talán 873 Hz, de fejből simán tévedhetek). Sajnos nincs közelemben a könyv, amiben olvastam az egyenletet (talán Agárdi Gábor - Gyakorlati assembly), de az a lényeg, hogy ennek birtokában bármilyen zenei frekit ki tudsz számolni, és ha a szoftvered hozzáfér a felhasználó hangkártyájához (és tudod is programozni), akkor megszólaltathatod. Ez viszont PHP-ból szerintem nem lehetséges, szerveroldalról biztosan nem.
Maradt a "B" terv: koncentráljunk csak az akkusztikus gitárra. Van neki (jó esetben :)) 6 húrja, ezek hangjait én nem tudom, de C-dúr skálán (talán E-A az első kettő, de az oktávot sem tudom). Tehát ezt meg kell tudnod. Ezután csinálsz 6 db MIDI fájlt, mindegyik csak ezen hangok egyikén szól. És valahogy lejátszod a húrnak megfelelő .mid fájlból. Muszáj MIDI-t használj, a bármiféle hanghullám-fájl (még a wav is!) nem ad vissza egészen pontos frekit (hangkártya beletorzít), egy pontatlanra meg hogy hangoljanak hangszert?!
Csatlakozom ahhoz a véleményhez, hogy ezt kliens / asztali oldalról lehet igazából megoldani. (Pl. assemblyben elég könnyű megszólaltatni akár a PC-"hangszórót", ami minden gépben van - más kérdés, hogy a zenésznek mennyire bántja a fülét.) Nincs is értelme "interneten" akkusztikus hangszereket összehangolni, mihelyst helyet változtatnak (és hőt, páratartalmat), máris hamisak lesznek. Egy zenekar meg nem szokott "mindenki otthon" fellépni.
Bocs, hogy ilyen hosszú voltam, de úgy láttam, hogy a WL-közösség korrepetálásra szorul zenei ismeretek terén... :)
Na tök jó, én ezeket már
Annyi még, hogy zongorán még sokszáz éve a módosított hangok azok nem voltak azonosak. Most már elfelejtettem a nevüket, de ilyen kis b-vel meg #-el jelölték őket a kottán. Aztán a mostani skálán a lenti #-je az az eggyel fentebbi b-jével azonos hang. Na régen ezek nem voltak azonos hangok, aztán születtek olyan zongorák is, amiken két ilyen köztes billentyű van. Nyilván ezeken nem egyszerű játszani, mondjuk zongorán amúgy sem annyira egyszerű játszani, bár a fúvósakhoz képest maga a mennyország... :D Azóta egyszerűsítették ezt az egészet.
El tudná magyarázni valaki a felharmónikusokat? sosem bírtam megérteni, hogy azok micsodák :D
a felharmonikusok lényege
megpengetsz egy húrt, megszólal egy hang. a húr egész hosszában kialakul egy hullám. de kialakulhat úgy is, hogy felezed, harmadolod, negyedeled, satöbbi.. ezek a felharmonikusok azt hiszem. egyenlő részekre osztod a rendelkezésre álló hosszt.
ezek alapján el lehet jutni oda is, hogy az un. 'kvintkör' a 'természetes' (felharmonikusokra épített) világban nem is létezik, de ebbe ne menjünk bele :D
Olyasmi
De a gitár(húr) amúgy is elég bonyolult hangmintát ad, ott az alapfrekire (ami a zenei hang) egy egész sor másik freki ráépül, és nem mind felharmonikus. Szemben a zongorával, tudtommal annak mintája (emberi fül számára) közel sinusos. (Érdekes, hogy igen hasonló húrral - ám másfajta feszítéssel / "pengetéssel".)
de kialakulhat úgy is, hogy
Jó, de miért alakulhat ki úgy is? Az oké, hogy megpengetem a húrt, és teljes hosszában rezeg, de miért rezegne fél vagy harmad hosszában? Max ha lefogom a harmadánál... Nekem ennek mindig kamu szaga volt :D
azért alakulhat ki, mert ez
próbáld ki. felfüggesztesz egy kötelet a plafonra. elkezded körbe cibálni az alját. el tudod érni azt hogy lesz egy 'oválisod' (alaphang), de ha kicsit türelmes vagy, tudsz csinálni két kört is (forgó S betűt), hármat négyet, satöbbi.
ha lefogod a gitárhúrt, akkor egyszerűen úgy változtatod (növeled) a hullámhosszt, hogy rövidíted a húrhosszt. de ha csak hozzáérinted a bal kezed ujját a húrhoz és pengetés után el is veszed (üveghang) akkor 'kierőszakolod a felhang megszólalását' persze ez csak bizonyos helyeken működik (húr fele, harmada, negyede, ...). ahány részre osztod a húrt annyival kell szorozni az alap rezgésszámot.
húr felénél kétszeres (+1 oktáv) ez meg is egyezik az ott lefogott hanggal.
a húr harmadánál 3szoros rezgésszám (VII. fekvés üveghang), negyedénél négyszeres (V. fekvés üveghang) ami két oktávot jelent.
nincs itt szó kamuról kérem szépen :D
Oké, ez így világos, hogyha
van ugye a sok húr.. ha
Na ez így már logikusabb,
Nem
Ha csak egy húrt teszel a gitárba, akkor is közel úgy szól (az az egy), mintha mellette lenne a többi is.
Meg kéne nézni oszcilloszkópon a "képét", akkor látnád igazán a lényegét. Nem annyira a mechanikai rezgés a lényeg (bár az is), hanem az erdményezett hanghullám. Csodálkoznál, hogy mennyire nem hasonlít a sinusra.
Nagyon jó a köteles példa, csak vedd figyelembe, hogy a húr rugalmas. Rezegteti a levegőt (azért szól), de a levegő visszarezegteti (vhogy) -> máris van felharmónikusod (is, és egyéb frekik, amik nem felharmónikusai az alapnak), akkor is, ha nincs több húr.
És te min játszol?
Ezt a zongora-"félhangot" sosem hallottam, nem is igen tudom elképzelni... Bővebb info róla? Mert ha valaki beénekel két (zenei) hang közé (pl. F és F#), akkor szinte senki sem tudja utána énekelni és az emberek többsége meghallja, hogy fals, akkor is, ha se hangszer, se semmi más nem szól az illetőn kívül. U.így érnek el pl. a rockzenében "eksztatikus" hatást a rengeteg pitch-eléssel.
valamikor Bach idejében jött
Hát én már semmin. Anno volt
Egyébként szülői kényszerből zenéltem, ezért nem jött be annyira. A trombitánál meg kürtnél mindig felrepedt az ajkam, nem bírta az állandó fújást, a zongora ennél sokkal kellemesebb volt nekem... Az éneklés, amit szeretek, ahhoz nem kell hangszer... Talán a dobolás, amit még szívesen megtanulnék, viszont ott meg nem lehet egyszerű tartani a ritmust, meg eltérő kezekkel, esetleg lábakkal különböző ritmusokat ütni. Ez utóbbi szerintem csak hosszas gyakorlás után alakulna ki. Most tolok táncot, és ott is rohadt nehéz szétválasztani, hogy a lábaimmal meg a kezeimmel különböző ritmusra mozogjak.
Ezt tényleg el*asztam mert
Nem nagyon b.. el
http://ipon.hu/hir/levitacio_
Kis addon a hangokhoz :D gondoltátok volna, hogy ilyen lehetséges? :D
A csodák palotájában
Egyáltalán nem.Ezzel
A sima ventillátoros lebegtetésnél van egy nyomáskülönbség, ami légmozgást hoz létre. Az, hogy mekkora a felhajtóerő attól függ, hogy a cuccnak, amit beleteszel mekkora a keresztmetszete. A folyadékok egy ilyen rendszerben spontán feldarabológnak cseppekre, amik aztán szépen elszállnak vagy elpárolognak. A végeredmény pl gyógyszereknél egy porfelhő lesz, ami semmire sem használható. Ezzel szemben az akusztikus lebegtetésnél a hanghullámok interferálnak, és lesznek olyan pontok, ahol a hangnyomás képes megtartani a cuccot, amit beleteszel. A hang elég gyenge valami, ezért csak kevés anyagot lehet így megtartani, viszont az nem töredezik szét, mert egy stabil egyensúlyi állapotban van. Ha egy kicsit odébb teszed, akkor az ottani viszonyok visszateszik az eredeti helyére. (Majd ha egyszer sok időm lesz, akkor megnézem egyenletek szintjén is ezt az egészet, de tartok tőle, hogy az a pillanat sosem fog bekövetkezni :D)
Probléma megoldva :)
És ezt elmentettem adatbázisba és összehasonítottam a megpengetett gitárral.Igaz nem a legtökéletesebb,de elfogadták a suliba :-)