ugrás a tartalomhoz

Tartozást jelző alkalmazás [long]

kotapeter · 2012. Aug. 19. (V), 16.55
Üdvözlök mindenkit!

Egy gimnázium 12-es diákja vagyok és én fejlesztem az iskolánk weblapját. A honlap alatt joomla motor fut.

A probléma a következő lenne:
Mint minden iskolában nálunk sem fizeti be mindenki az étkezéstérítést időben. Félévente mindig felolvassák a tanárok, hogy kinek mekkora tartozása van az iskola felé (és néha 60-80ezer forintok is kijönnek, ami elég kínos).

Szóval szeretnék csinálni egy olyan alkalmazást, ami folyamatosan kiírja a weboldalon az illetékes diáknak (vagy a szüleinek), hogy van-e, és mekkora a tartozása.

Elképzelés:
1. mindenkinek egyedi azonosítóra van szüksége (minden diáknak) - a nevekből legenerálóm és hozzá egy jelszót is
Elkérem a diákok listáját adatokkal együtt és azzal tudok dolgozni.
pl.: Kiss János - felhasználónév: kiss.janos.9b jelszo: 19940711
Visual Basicben programozok, ezért egy .txt állományba oly módon illesztem be az adatokat, hogy a joomla user táblájába azokat be tudjam integrálni.

2. a gazdaságis dolgozóknak kell csinálnom egy olyan felületet, ahová fel tudják vinni a tartozásokat, de ez elég macerás lenne, és szerintem ők sem örülnének a fölösleges adminisztrációnak.
Jelenleg egy excel táblázatban vezetik a tartozásokat, fizetéseket.
Véleményem szerint ezzel a megoldással mindenképp fel kell hagyni.
Egy olyan felület kell, ami helyettesíti ezt az excel táblát és szinkronba lehet hozni a user táblában lévő diákokkal.

3. ha meglenne ez a felület, akkor egy külön táblába mehetnének a tartozások, amit valahogy össze kell kapcsolni a user táblában lévő diákokkal.

4. a tartozásokat mindenképp csak az illetékes láthatja. Tehát egy olyan megoldást keresek, hogy a weboldalra történő azonosítás után kizárólag a bejelentkezett felhasználó tartozása kerüljön lekérdezésre.
Ha az előbbi pontokat sikerülne megvalósítani, akkor ez már talán nem lenne nehézség. Egy php lekérdezés...

5. :)


Ahol akadályba ütközök az a 2-es pont.
- milyen megoldások vannak egy adatbeviteli rendszer kialakítására? (nem utasítom el a felhő megoldásokat sem)


Webfejlesztésben jártas szakemberek véleményét szeretném kikérni. Minden ötletet szívesen fogadok.


A segítséget köszönöm!

Üdvözlettel:
Egy lelkes diák
 
1

Excel

eddig bírtam szó nélkül · 2012. Aug. 19. (V), 17.31
http://forum.joomla.org.hu/excel-xls-virtuemart-import-export-t6660.html

Google-be annyit írtam, hogy
joomla sync xls

A fenti volt az első találat.
Valami ilyesmi nem jó?
Ha már van egy bevált, Excelre épülő rendszer, nem lenne jó ötlet újraírni valami másban - különösen, hogy ha jól sejtem, végzős vagy és tanév vége után ki tudja, megmarad-e a kapcsolatod a sulival...

----------------------------
Más téma: nem tudom, mennyire felel meg a mostanság érvényes jogszabályoknak az a gyakorlat, hogy publikálják(=felolvasás) az egyes diákok tartozásait, én kissé hajmeresztőnek tartom.
Ezen felül gyanítom, hogy akinek tartozása van, azok többségén nem segít az sem, ha webes felületről kérdezhetik le az aktuális tartozást, mert az esetek 99%-ában valószínű, hogy nem feledékenységből adódik. :(
2

Gyors válaszodat

kotapeter · 2012. Aug. 19. (V), 20.02
Gyors válaszodat köszönöm!

Ez a joomla bővítmény árucikkek export-importálására szolgál. Kicsit átalakítva lehet, hogy lehetne vele valamit kezdeni.
Csak a komolyabb gond inkább talán az, hogy nem a tartozás felvételekor kerül ki a weboldalra a tartozás, hanem csak akkor ha a gazdaságis néni azt leszinkronizálja.

Úgy lenne az igazi, hogy amint megvan a tartozás, az egyből jelenjen meg az oldalon.

Az is igaz, hogy ők már évek óta használják ezt az exceles dolgot, lehet, hogy jobb lenne azt meghagyni...

----------------
Én se tartom túl korrekt dolognak, hogy nem csak az illetékes tudja meg, hogy mekkora a tartozása...
Biztos vagyok benne, hogy nagyon sokan anyagi gondok miatt nem fizetik be időben (vagy egyáltalán nem) a költségeket, de amit én tapasztalok az iskolánkban az az, hogy nem hívják fel a figyelmet (az utóbbi 1-2 évben) arra, hogy mennyit kell fizetni. Aki meg akarja tudni, annak el kell menni a gazdasági irodába és meg kell kérdezni. Ez rendben is lenne, csak hogy sokszor a lustaság miatt nem kérdezik meg a diákok.
Ezért gondoltam egy ilyen alkalmazás kialakítására.
3

"kicit kötöcködök, bocsi"

Pepita · 2012. Aug. 20. (H), 00.33
Ha már van egy bevált, Excelre épülő rendszer
Szerintem kb. 90% az esélye annak, hogy ez nem egy bevált, hanem egy megszokott (és rossz) rendszer. Az excel kb. statikus adattáblá(ka)t kezel, a tartozásfigyelés már kissé bonyolultabb adatbázisművelet. A sulikban (és egyéb nonprofit helyeken) pont az adatbáziskezelést szokta megoldani Gizike a pénzügyről. A gép helyett, kézzel...
5

Mennyire ismered az

eddig bírtam szó nélkül · 2012. Aug. 20. (H), 07.09
Mennyire ismered az Excelt?
Viszonylag kevés adattal, egyfelhasználós üzemmódban elég sok dolgot meg lehetett vele csinálni már akkor is, amikor én játszadoztam vele (ez még a 3.0-s verzió idején volt, VB-nek még nyoma sem volt, csak valami primitív makronyelv volt hozzá, de a Treasury-n sokan használták, még én is írtam nekik valami mini, értékpapír nyilvántartó applikációt benne)

Ahogy kivettem a kérdező szavaiból, a tartozásfigyelés kb. abból áll, hogy egy vagy több excel táblában vezeti valaki, hogy adott hónapban Kiss Józsika és Nagy Pistike befizették-e az ebédpénzt. Erre bőven elég egy excel, némi VB ismerettel.
Van ahol az egészet "Gizike" programozza le (mert a "Gizikék" azért nem annyira buták, mi
nt amennyire egyesek hajlamosak beállítani - bár tény, némelyikük ad rá okot)

Bonyolultabb rendszer akkor kellene, ha be akarnák kötni az iskola pénzügyi rendszerébe (ha van olyan). Azt viszont nem biztos, hogy rá szabad bízni egyetlen emberre, pláne egy végzősre, aki feltételezhetően addig foglalkozik csak a témával, míg leérettségizik.
9

Pont itt a baj

Pepita · 2012. Aug. 23. (Cs), 14.07
kb. abból áll, hogy egy vagy több excel táblában vezeti valaki, hogy adott hónapban Kiss Józsika és Nagy Pistike befizették-e az ebédpénzt.
Ha ezt úgy akarod csinálni - jól -, hogy van egy (több) osztálynévsor, a tanulóknak van (havonta) egy "kért ebédet" (boolean) mező, ami új hónap kezdete előtt felveszi az előző hónap értékét, és mondjuk 25-éig engedi magát módosítani, máris kicsit gázosan néz ki 9 db előre gyártott oszloppal. És kövi tanévre újat kell gyártanod, nem mennek a nebulók "maguktól" felsőbb osztályba, stb.
Ezen kívül az adatok felviteléhez/módosításához nem tudsz átlátható GUI-t csinálni -> Gizike könnyebben hibázik használata során. A befizetéseket pedig külön procedúraként kell kezelni, nem magát a tartozást, ezt mondja meg a progi (úgyis gyorsabban tud számolni).

Szóval, ha ezt mind le akarod programozni Excelben (még nem is Access), akkor - ne haragudj, de - Te egy Office-fanatikus vagy. Egyszerűen az Excel nem erre való.
4

Hajrá!

Pepita · 2012. Aug. 20. (H), 01.10
Először is gratula az elszántságodért, kitartásodért, hogy sulihonlapot csinálsz (és nem is akármilyet). Szerintem nem ütközik etikettbe: kérnék linket is, megnézném.

Nagyon jól, pontosan és részletesen kérdezel, sok kérdező tanulhatna tőled. (Azért az egész mondat bold nem annyira tetszik, de ez legyen a legnagyobb baj...)

Konkrétan Joomla-hoz nemigazán tudok javaslatot tenni - én nem használom. De néhány dolog:
... - a nevekből legenerálóm és hozzá egy jelszót is
Ezt gyorsan felejtsd el. Az OK, hogy a hozzáférést hozzá kell kötni egy adott diákhoz, de az ilyen, pl. névből vagy egyéb személyes adatból generált jelszó nagyon gáz: bármikor bárki kitalálhatja és máris hozzáfér (későbbiekben akár módosít) nem rátartozó bizalmas adatokhoz. Szerintem generálj csak felhasználónevet, a jelszó megadását/módosítását meg bízd a Júzerre. (Gondolom erre alapmodul van a Joomla-hoz.)

Ami érdekes lehet: hogyan tudod módosítani a Joomla users(?) tábláját. A plusz (személyes) adatokat célszerű ugyanebben a táblában tárolni (teljes név, TAJ szám, diákig. száma, stb.).
Egy olyan felület kell, ami helyettesíti ezt az excel táblát és szinkronba lehet hozni a user táblában lévő diákokkal.
Nagyon helyes, itt a lényeg. De! Valószínűleg nem jó megközelítés, ha csak a tartozásokat akarod bevinni. Ekkor megintcsak Gizike lesz az adatbáziskezelő program (l. fentebbi kommentem). Az a jó (jobb) irány, ha a befizetendőket viszed fel (befizetési határidővel) és magukat a befizetéseket. Ezek összefésüléséből automatizálni lehet a pillanatnyi tartozást és - nem utolsó sorban - hosszú távon, ha jól csináltad, kevesebb gondozást/karbantartást igényel a használata. Aztán mindenféle (pl. excel) kimutatásokat is lehet belőle varázsolni a pénzügyesek örömére.
Egy php lekérdezés...
Ilyen nincs, a PHP nem lekérdező nyelv. Az (My)SQL viszont igen.

Nem vagyok biztos benne, hogy (hosszútávon) csak az étkezéstérítés nyomonkövetése lesz itt a feladat. Én 2004-től néhány évig (kissé öregként, de) jártam főiskolára, így volt alkalmam megismerni az akkori ETR-t (Egységes Tanulmányirányítási Rendszer, ha jól emlékszem). Valószínűleg neked is jó lenne megismerkedned vmi ilyennel, legalább felhasználói szinten, akkor nem kell mindent neked "feltalálnod". Egy ilyen komolyabb rendszert viszont valószínűleg nem építenék Joomla-ra, hanem leprogramoznám "magamnak" egy megfelelő framework (Zend, CodeIgniter, ...) alatt.
Egy gimnázium 12-es diákja vagyok és én fejlesztem az iskolánk weblapját.
Tetszik a stílusod, de remélem nem egyedül csinálod! Ha (még) igen, akkor sürgősen vonj be további "kollégákat", lehetőleg tanárokat (info) és 1-2 évvel "alattad járó" diákokat is!
6

"ezt gyorsan felejtsd el" Ha

eddig bírtam szó nélkül · 2012. Aug. 20. (H), 07.16
"ezt gyorsan felejtsd el"
Ha tudnád... Egyes nyugdíjpénztárak, e.ü. pénztárak telefonon lekérdezhető egyenlegét (kb. ez a kategória, mint az itteni feladvány) a tagi azonosító+a születési dátum birtokában lehet lekérdezni.

Egyébként PHP Excel Reader
Szóval ehhez még adatbázisra sincs szükség, ha jól sejtem. ;-)

Nem akarok senkit elriasztani a munkától, de amit te emlegetsz, ahhoz már komolyabb pénzügyi stb. ismeretek is szükségesek lennének. Ezek nélkül szvsz ugyanott tart az egész projekt, ahol most: adathalmaza lesz jól szervezett adatbázis és ráépülő szoftver helyett.
De szóljatok, ha én vagyok túl pesszimista!
8

Egyébként PHP Excel

kotapeter · 2012. Aug. 20. (H), 09.22
Egyébként PHP Excel Reader


Köszönöm, ezt mindenképp kipróbálom!
10

Te vagy túl pesszimista

Pepita · 2012. Aug. 23. (Cs), 14.14
Lehet kicsit én is túllőttem a célon, de Te nagyon.
Én mindenhez elsősorban úgy állok hozzá, hogy ha már csinálom, csináljam rendesen. Komolyabb pénzügyi ismeret? Tessék megkérdezni Gizikétől, Ő azért van ott, hogy értsen ezekhez.

Az Excel Reader-rel meg pont a sz... táblázatából csinál egy másolatot... Én pont a jól felépített adatbázis és szoftver felé igyekszem vinni a kérdezőt.
12

Gizike...

eddig bírtam szó nélkül · 2012. Aug. 23. (Cs), 18.36
Tény, kicsit extrémebb környezetekben dolgoztam (Csepel Művek, bank), de tapasztalataim szerint "Gizike" és a programozó közé kell egy szervező, aki valamelyest ismeri az adott szakterület üzleti folyamatait (ebben az esetben a pénzügyi témákat), mert "Gizike" igényeit a szakismeretek hiányában nagyon nehéz egy programozó nyelvére lefordítani.
Talán nem volt véletlen, hogy anno középiskolában nekünk is kellett könyvvitelt, üzemgazdaságtant tanulni. (rohadtul utáltam, de utóbb láttam némi hasznát a sok műszaki értelmiség között... :-D)
13

Szervező

Pepita · 2012. Aug. 28. (K), 00.17
Igen, a szervező sokszor nagyon jó lenne (kellene), de legtöbbször nincs. Maradt az, hogy oldd meg Te, ügyesen. Volt már szerencsém olyan adminisztrátorhoz, aki hangoztatta, hogy "azt a kódot majd ő mindig jól beírja, nem kell annyit programozni", aztán kiderült, hogy pl. egy lakcím esetében 50-50%, hogy kis- ill. nagybetűvel írja-e a település nevét...
Egyébként nekem Műszaki Informatika szakon annyi közgázt próbáltak tanítani, hogy annak a fele is sok lett volna. A könyvvitel, stb. sokkal hasznosabb, nem tudom a mai oktatásban ez mennyire jól van jelen...
7

fejlesztés

kotapeter · 2012. Aug. 20. (H), 09.20
Köszönöm a hasznos javaslatokat és a biztató szavakat, sokat segít!

kérnék linket is, megnézném.

Egyelőre még csak localhoston dolgozom az oldallal. Csak akkor szeretném aktiválni, ha tökéletesen fog működni.
A mostani suli honlapot is én csináltam három éve.
www.csvmrg.hu
Akkoriban (három éve) kezdtem el foglalkozni a weblapkészítéssel, úgyhogy nagy lehetőség volt, hogy ezt is megcsinálhattam.
A készülő weboldalról egy képet tudok linkelni: http://kepfeltoltes.hu/120820/latvanyterv1.0_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

hogyan tudod módosítani a Joomla users(?) tábláját. A plusz (személyes) adatokat célszerű ugyanebben a táblában tárolni

Íme a user tábla szerkezete: http://kepfeltoltes.hu/120820/database_www.kepfeltoltes.hu_.png
Annak semmi akadálya, hogy új oszlopokat szúrjak be további adatokkal.
Viszont hogy lenne jobb:
1. user táblát kibővíteni sok-sok adattal
2. egy új táblába írni a diákok adatait, amit össze lehetne kapcsolni a user táblával

Szerintem a 2. megoldás lenne a megfelelő az átláthatóság miatt.

hosszú távon, ha jól csináltad, kevesebb gondozást/karbantartást igényel

A tájékoztatáson túl fő szempont, hogy Gizike (3. hozzászólás) és társai munkáját megkönnyítsem.

volt alkalmam megismerni az akkori ETR-t

Édesanyám nem rég fejezte be a továbbképzési tanulmányait, és szerencsémre azon az egyetemen is használnak tanulmányi rendszert. Ez esetben ez a neptun.
A hozzáférés még mindig aktív ezért át tudtam nézni, hogy mit is tud.
Jegyek, tantárgyak, naptár, jegyzetek, pénzügyek...
Számos hasznos dolog, majd a későbbiekben mindenképp foglalkozom ezekkel is (vagy akkor már e-napló(?))

de remélem nem egyedül csinálod!

Nálunk az informatika oktatás megáll az office ismereteknél, de ez nem baj (mivel másban kimagaslóan jó az oktatás). Rajtam kívül nem tudok mondani olyan diákot aki komolyabb szinten foglalkozna informatikával. Aki segítségemre van, az a Rendszergazdánk. Nagyon jó ötleteket szokott adni, viszont a weboldalkészítésben nem annyira jártas (még).


Tudom, hogy nagy munka és rengeteg utánajárást igényel. Szerencsére a gazdaságis dolgozók nagyon kedvesek és segítőkészek, úgyhogy még sulikezdés előtt "veszek" tőlük egy órát a pénzügyek dokumentációjának folyamatáról. :)
11

Az egyik szemem sír

Pepita · 2012. Aug. 23. (Cs), 14.34
- a másik üveg. :)
A diákok személyes adatait - mivel egy van belőlük diákonként, mint felhasználónévből is - célszerűbb a felhasználóadatokkal egy táblában tárolni, a későbbi lekérdezések egyszerűsége és gyorsasága miatt.
Szerk.: Persze lehet a ritkábban kellő adatokat szerializálni egyetlen TEXT mezőbe.
Természetesen az olyan adatokat, mint pl. az étkeztetés már külön kell, mert egy diákhoz több bejegyzés is tartozik.

Az jó, hogy sok egyéb funkció is érdekel (későbbiekben), ehhez az kell, hogy jól tudd kezelni az adatbázis-módosításokat is. De legjobb, ha személyes adatokból már most nagyon jól felkészülsz, a többi (jegyek, stb.) már más-más újabb táblákat fognak jelenteni.

Hát az viszont elég ciki, hogy tökegyedül csinálod...
1. Ki fogja csinálni jövőre, vagy mondjuk 3 év múlva?
2. Amiket én javasoltam, az egy erős közepes projekt, többszáz munkaórával... Nem biztos, hogy egyedül lesz rá annyi időd / türelmed.

Ezek fényében viszont lehet, hogy jó, ha maradsz a Joomla-nál, feltéve, ha már jól ismered.
14

Újra itt :)

kotapeter · 2012. Okt. 28. (V), 13.58
Sziasztok!

Nem feledkeztem meg a projektről, sőt egész jól haladok vele. :)

Készítettem egy átlátható (access) adatbázist, illetve visual basicben egy programot ami ezekkel az adatokkal tud dolgozni. Ezt a programot egyszerre hárman érik el: a titkárnő és a két gazdaságis dolgozó.
Tehát rendszerezve vannak a diákok adatai. Kb. fél hónapja már be van üzemelve ez a kis program, és nagyon örültek neki. :)

Az új iskolahonlapot is hamarosan beüzemelem (amint a tárhelyszolgáltató átregisztrálja a domain-t), tehát aktuális lesz lassan az alap elképzelésem, a tartozás feltüntetése a honlapon. (Az új honlapunk mysql adatbázisában már benn van az összes diák.)

Ehhez viszont még meg kell csinálnom, hogy a be- és kifizetéseket szintén egy adatbázisban tárolják. (ez egyelőre még mindig excelben fut)

Ezután pedig valahogy szinkronba kell hoznom az access és a mysql adatbázisokat.


Összességébe nagyon sok pozitív visszajelzést, biztatást kaptam a szoftverrel kapcsolatosan és van is rá igény.

Továbbra is lelkesen fejlesztgetem a kis rendszeremet. :)
16

Helyes!

Pepita · 2012. Okt. 28. (V), 23.23
Abban a környezetben valószínűleg jó választás az access. Viszont valamit nem értek:
Készítettem egy átlátható (access) adatbázist, ... Tehát rendszerezve vannak a diákok adatai. ... és nagyon örültek neki. :)
Ellenében:
Ehhez viszont még meg kell csinálnom, hogy a be- és kifizetéseket szintén egy adatbázisban tárolják.
Szóval akkor milyen access-adatbázis van? Csak a tanulók (pl. személyes-) adatai, a befizetések nélkül? Ha igen, akkor gyorsan tedd hozzá, mert nagyon gázos, ha különböző dokumentumokban kell ugyanazokat az adatokat kezelni!

A másik fontos dolog: ha az adatokat helyi hálózaton (v. gépen) kezelik, de megjeleníted a honlapon is, akkor a gondozott (master) adatbázist kvázi felmásolod a szerverre (adat-duplikáció). Ezt csak abban az esetben teheted meg "büntetlenül", ha a szerveren csak olvasásra tárolod az adatokat, ott nem módosítasz semmit. (Van kivétel, de nem ez az.) Ha mindkét helyen meg akarod valósítani a módosítást, akkor nagyon kemény lesz a szinkronizáció.

Ha elég a honlapon csak olvasni (gondolom igen), akkor szerintem is elég lesz naponta egy frissítés. Engem is érdekelne, VB-vel hogy lehet (Hunkris), access-t én kb. 7 éve használtam utoljára...
15

VB-vel el lehet érni MySQL

hunkris · 2012. Okt. 28. (V), 16.59
VB-vel el lehet érni MySQL adatbázisokat. Esetleg egy naponta lefutó szinkronszkript jó lehet?