ugrás a tartalomhoz

Szoftver garancia

retnek · 2010. Jún. 17. (Cs), 12.00
Helló!

Érdekelne ki hogyan oldja meg a szoftver garanciális kérdést. Sajnos előfordult velem párszor, hogy konfliktusba keveredtem az ügyfelekkel, mert nem voltam hajlandó 1 éve beüzemelt oldalon felfedezett hibát kijavítani, ingyen. Ugyanis általában 3-6 hónapig vagyok erre hajlandó.
Rövid guglizás után nem egy szoftverfejlesztő cég oldalán találtam örökélet garanciát, ráadásul olyat is, ahol 24 óra reakcióidőt garantálnak! Most ez elhamarkodott ígéret, vagy én vagy túl szigorú?

Köszi az észrevételeket!
 
1

Szerződés?

zzrek · 2010. Jún. 17. (Cs), 12.17
Rögzíteni kell az ilyesmit egy szerződésben.
(
Én is jártam már úgy, hogy az ügyfél kért bizonyos új funkciókat, amiket aztán mégsem használt huzamosabb ideig és csak utána bukott ki 1-1 hiba. Ekkor elmagyaráztam, hogy azért nem garanciális a hibajavítás, mert időközben (rajtam kívül álló okok miatt) "kimentem a gyakorlatból" és többletmunkát jelent számomra elővenni a régi kódot és tesztkörnyezetet, újra beleásni magam a kódba, újraprogramozni és tesztelni ahhoz képest, mint ha frissen jött volna elő a hibajelenség.
)

(Persze megint más a helyzet, ha havidíjat fizetnek a rendelkezésre állásért...)
2

világos

retnek · 2010. Jún. 17. (Cs), 12.38
Szerződésbe kell foglalni nem vitás. A másik kérdés is érdekes, hogy ez mennyire szigorú, mármint a pár hónapos "garancia" az örök élet jótállással szemben?
3

Nincsen általános megoldás

Max Logan · 2010. Jún. 17. (Cs), 12.42
Szerintem a garanciális hibajavításra és az esetleges kisebb-nagyobb fejlesztésekre nem lehet egyértelmű szabályt felhúzni. Mindig a projekt volumene és az ügyféllel való kapcsolat határozza meg (szerintem) a garanciális javítási feltételeket, és kisebb módosítások, későbbi bővítések, fejlesztések anyagi ellentételezését (ez utóbbi esetekben egy (garancián túli) sürgős javításért plusz pénzt lehet -- és érdemes -- kérni, amolyan sürgősségi felárat; ennek számítása megint egyedi kérdés).

De ami aranyszabály: a szerződésben rögzíteni kell a feltételeket, így a tiszta és korrekt.

Ami az anyagi részét illeti, a magam részéről annak a híve vagyok, hogy mindenki játszon win-win modellben. A havidíjas rendelkezésreállás nem rossz megoldás, de ha erre az ügyfélnek nincsen szüksége, mert várhatóan nem lesz szükség a folyamatos beavatkozásra, akkor legyen annyira korrekt a fejlesztő, hogy ilyen megállapodásra nem kényszeríti a partnerét.
4

kapcsolódó: http://weblabor.h

gojruht · 2010. Jún. 17. (Cs), 14.24
5

Bizony van garancia

akocsis · 2010. Júl. 7. (Sze), 14.08
Nemrég postot is írtam a kérdésről:
http://pasztor.freeblog.hu/archives/2010/05/17/Felels-e_az_informatikus_a_munkjrt/

A lényeg az, hogy igen, ki kell javítanod garanciában a hibákat , erre törvény kötelez. Hogy pontosan mennyi a garanciális időszak, a tippem 12 hónap (nem vagyok jogász...)
A legtisztább megoldás az, ha szerződésben rögzítitek ezt az időszakot, és hogy mit jelent.
Ha 1 évnél hosszabb vagy örök garanciát vállalsz, az csak nice dolog, reklám értékű, de nem vagy köteles rá.
Nem elvárható, hogy 24 órán belül vagy akármilyen gyorsan kijavíts egy hibát - erre törvény sem kötelez - viszont a szerződésben a félreértések elkerülése végett ezt is célszerű rögzíteni.
Természetesen lehet 1 évnél rövidebb is a garanciális időszak, ha erről írásod van.

Amit viszont ne felejts el: hacsak a szerződés nem rendelkezik erről külön, a szoftver hiba által okozott üzleti kárért felelős vagy!
Ezért lenne jó a szerződésben rögzíteni a felelősséget és a garanciát.

Pl képzeld el: a web oldalon téves ár jelenik meg egy szoftverhiba miatt (mondjuk a tizedes vessző 1-gyel elcsúszik), az ügyfelek a hibás áron akarja megkapni a terméket -> kárt okoztál, a cég leszámlázza neked

Ha egyzerű megoldást keresel, akkor az vagy egy "as is" szerződés, vagy egy jól megfogalmazott átadás-átvételi dokumentum, amiben az ügyfél nyilatkozik hogy a web oldalt megvizsgálta és hibamentesnek találta.

Hibajavításért pénzt vagy általánydíjat kérni nem fair, de az ügyfél lehet hogy nincs tisztában a jogaival és fizet. Ez nem törvénybe ütköző.
Ugye a nagy kérdés az, hogy mit ért az ügyfél hibajavítás alatt - a legtöbb esetben ez inkább valami apróbb utólagos változást jelent, ami tényleg nem garanciális munka.
Ha ilyenekre van szüksége, akkor korrekt egy általánydíjas szerződést kötni, az ügyfél fizet havi x forintot de kap havi y óra javítást a web oldalon.