Szoftver garancia
Helló!
Érdekelne ki hogyan oldja meg a szoftver garanciális kérdést. Sajnos előfordult velem párszor, hogy konfliktusba keveredtem az ügyfelekkel, mert nem voltam hajlandó 1 éve beüzemelt oldalon felfedezett hibát kijavítani, ingyen. Ugyanis általában 3-6 hónapig vagyok erre hajlandó.
Rövid guglizás után nem egy szoftverfejlesztő cég oldalán találtam örökélet garanciát, ráadásul olyat is, ahol 24 óra reakcióidőt garantálnak! Most ez elhamarkodott ígéret, vagy én vagy túl szigorú?
Köszi az észrevételeket!
■ Érdekelne ki hogyan oldja meg a szoftver garanciális kérdést. Sajnos előfordult velem párszor, hogy konfliktusba keveredtem az ügyfelekkel, mert nem voltam hajlandó 1 éve beüzemelt oldalon felfedezett hibát kijavítani, ingyen. Ugyanis általában 3-6 hónapig vagyok erre hajlandó.
Rövid guglizás után nem egy szoftverfejlesztő cég oldalán találtam örökélet garanciát, ráadásul olyat is, ahol 24 óra reakcióidőt garantálnak! Most ez elhamarkodott ígéret, vagy én vagy túl szigorú?
Köszi az észrevételeket!
Szerződés?
(
Én is jártam már úgy, hogy az ügyfél kért bizonyos új funkciókat, amiket aztán mégsem használt huzamosabb ideig és csak utána bukott ki 1-1 hiba. Ekkor elmagyaráztam, hogy azért nem garanciális a hibajavítás, mert időközben (rajtam kívül álló okok miatt) "kimentem a gyakorlatból" és többletmunkát jelent számomra elővenni a régi kódot és tesztkörnyezetet, újra beleásni magam a kódba, újraprogramozni és tesztelni ahhoz képest, mint ha frissen jött volna elő a hibajelenség.
)
(Persze megint más a helyzet, ha havidíjat fizetnek a rendelkezésre állásért...)
világos
Nincsen általános megoldás
De ami aranyszabály: a szerződésben rögzíteni kell a feltételeket, így a tiszta és korrekt.
Ami az anyagi részét illeti, a magam részéről annak a híve vagyok, hogy mindenki játszon win-win modellben. A havidíjas rendelkezésreállás nem rossz megoldás, de ha erre az ügyfélnek nincsen szüksége, mert várhatóan nem lesz szükség a folyamatos beavatkozásra, akkor legyen annyira korrekt a fejlesztő, hogy ilyen megállapodásra nem kényszeríti a partnerét.
kapcsolódó: http://weblabor.h
Bizony van garancia
http://pasztor.freeblog.hu/archives/2010/05/17/Felels-e_az_informatikus_a_munkjrt/
A lényeg az, hogy igen, ki kell javítanod garanciában a hibákat , erre törvény kötelez. Hogy pontosan mennyi a garanciális időszak, a tippem 12 hónap (nem vagyok jogász...)
A legtisztább megoldás az, ha szerződésben rögzítitek ezt az időszakot, és hogy mit jelent.
Ha 1 évnél hosszabb vagy örök garanciát vállalsz, az csak nice dolog, reklám értékű, de nem vagy köteles rá.
Nem elvárható, hogy 24 órán belül vagy akármilyen gyorsan kijavíts egy hibát - erre törvény sem kötelez - viszont a szerződésben a félreértések elkerülése végett ezt is célszerű rögzíteni.
Természetesen lehet 1 évnél rövidebb is a garanciális időszak, ha erről írásod van.
Amit viszont ne felejts el: hacsak a szerződés nem rendelkezik erről külön, a szoftver hiba által okozott üzleti kárért felelős vagy!
Ezért lenne jó a szerződésben rögzíteni a felelősséget és a garanciát.
Pl képzeld el: a web oldalon téves ár jelenik meg egy szoftverhiba miatt (mondjuk a tizedes vessző 1-gyel elcsúszik), az ügyfelek a hibás áron akarja megkapni a terméket -> kárt okoztál, a cég leszámlázza neked
Ha egyzerű megoldást keresel, akkor az vagy egy "as is" szerződés, vagy egy jól megfogalmazott átadás-átvételi dokumentum, amiben az ügyfél nyilatkozik hogy a web oldalt megvizsgálta és hibamentesnek találta.
Hibajavításért pénzt vagy általánydíjat kérni nem fair, de az ügyfél lehet hogy nincs tisztában a jogaival és fizet. Ez nem törvénybe ütköző.
Ugye a nagy kérdés az, hogy mit ért az ügyfél hibajavítás alatt - a legtöbb esetben ez inkább valami apróbb utólagos változást jelent, ami tényleg nem garanciális munka.
Ha ilyenekre van szüksége, akkor korrekt egy általánydíjas szerződést kötni, az ügyfél fizet havi x forintot de kap havi y óra javítást a web oldalon.