ugrás a tartalomhoz

Vita arrol, hogy ki a hibas: programozo, hosting ceg vagy a site tulajdonos

Kérésre törölve 3. · 2009. Jan. 5. (H), 12.22
Adva van egy vita a hosting ceg, a site tulajdonos (mint korabbi ugyfelem) es a programozo (vagyis en) kozott.

Tobb eve mar, hogy atadtam egy drupalos weboldalt, nehany kiegeszitessel, sajat modositasokkal. Szepen mukodott, problema mentesen. Majd az evek alatt, ugye a hosting ceg elkezdte frissitgetni a MySQL, Apache es a PHP-t ertheto modon.
De mivel a site tulajdonosnak nem volt a tovabbiakban programozoja, igy a frissitesekbol adodo problemakra nem volt ember aki a drupalt es az egyeni cuccokat utana igazitotta volna az ido es a hosting infrastruktura valtozasaihoz.
A megoldas az lett, hogy igy vagy ugy de a hosting ceg egy kulon szerveren valamelyest meghagyta a dolgokat a regi valtozataiban. Hogy mit es hogyan arrol fogalmam sincs, evek ota nem PHP-zok es mivel nincs karbantartasi es egyeb szerzodesem mar a site tulajdonossal, igy kiestem az egeszbol.
Es az en felfogasomban ez mar nem garancialis problema, hogy ha az ugyfel hosting feltetelei megvaltoznak ahhoz kepest, ahogy en atadtam a munkat. En atadtam, kifizettek es mukodott, hogy kozben a site alatt/mogott megvaltoztak a dolgok es ebbol kifolyolag hibak jonnek, szerintem ez nem az en asztalom.
En folyamatosan javaslom, hogy keressen PHP-s programozot vagy/es jobb hosting ceget, akikkel ez a jelenseg gyorsabban es jobban orvosolhato. Sajnos ebben nincs valtozas, marad az, hogy nekem irosgat.

Egy konkret eset:
Most arrol vitatkozunk, hogy egyik naprol a masikra miert nem mukodik a falj masolas. AcidFree modult hasznalva eddig semmilyen problema nem volt, majd most ilyen hibak jonnek:
"Sikertelen fajl masolas: nincs beallitott celkonytar vagy nem elerheto"

En allasfoglalasom:
A drupal magatol nem romlik el, azt valaki veletlenul vagy figyelmetlenul valami PHP, Apache konfiguracios beallitassal vagy az ugyfel a hosting ceg admi feluleten vegzett beallitassal rontotta el.
Hosting ceg:
Tagadja, hogy barmin valtoztatott volna. Szerinte mivel kulon szerveren van, nem lehet meg a veletlen, kozvetett elallitas sem.
Ugyfel:
Hol nekem hisz, hogy nem en vagyok a hibas, hol pedig a hosting cegnek: vagyis a drupal a rossz. De azt bevallotta, hogz valami programozo ismerosei szokott allitgatni a hosting ceg admin feluleten.

Szerintetek ki a hibas, meddig garancialis a fent leirt esett?
 
1

Szerződés

zila · 2009. Jan. 5. (H), 12.47
Minden attól függ, hogy mi van a szerződésedben. Ha nincs konkrétan benne a garanciavállalás módja, mértéke akkor egyértelműen a megrendelő/tulajdonos sara az ügy, külön szerzdődéssel, külön pénzért megbízhat akár téged újra, hogy igazítsd a siteot a jelenlegi körülményekhez. Ha karbantartási szerzdődés sincs, akkor pláne nincs semmilyen alapja bármilyen felelősségi kérdésnek feléd. De mindez a fejlesztési szerződéstől is függ, így javaslom keress fel egy ügyvédet.
2

Koszi zila

Kérésre törölve 3. · 2009. Jan. 5. (H), 13.00
Koszi zila a valaszt.
Ennyire nem sulyos a helyzet, hogy ugyved kell a dologhoz.

A volt ugyfel probalkozik csak ujra es ujra bevonni a felmerulo problemak elharitasahoz. En pedig hiaba mondom, hogy semmi penzert nem megyek bele es hogy keressen valakit.
Na meg persze, sokszor nem tudja (vagy akarja) eldonteni kinek van igaza. A hosting cegnek, aki mindent elharit , vagy nekem aki pedig folyamatosan bizonygatom, hogy ez nem garancialis ugy, joszandekom es szabadidom veges, akar milyen joismerosi vagy barmilyen kapcsolat is fuz minket ossze.
koszi meg egyszer.
3

Ez az ügyfél sara tényleg.

gojruht · 2009. Jan. 5. (H), 20.40
Ez az ügyfél sara tényleg. Az oldal elkészítésére vállalkoztál és nem üzemeltetésére. (Ha nincs szerződés, akkor egyáltalán miről beszélünk, ugye?)

Én is sokat szívtam ilyenekkel, a megoldás szerintem az, ha megmondod az ügyfélnek, hogy:
a) a továbbiakban nem kívánsz az oldalával foglalkozni a fentiek miatt
b) x összegért (gondolj egy összegre, hogy mennyiért csinálnád meg, aztán szorozd be legalább 2-vel) vállalod az oldal karbantartását, ami a következőket foglalja magába ... (erről írjatok listát)

A karbantartást sajnos figyelembe kell venni, erről az ügyfelet tájékoztatni kell, mert ilyen galibák lesznek belőle. Persze anno én is belementem ilyenekbe, de megtanultam kezelni, mert szívességből semmi kedvem dolgozni.

Légy határozott!
4

+1

janoszen · 2009. Jan. 6. (K), 00.29
A klasszikus iskolapélda szerint az oldal elkészítése az adott követelményeknek való megfelelés és az ezt követő átadásig tart. Ott azon a ponton a rendszer működik, átadtad, működött. Ha vállaltál követési időszakot, akkor ezen belül még javítasz hibákat, ha nem nem. Minden más a support tárgya. Az évekkel ezelőtti projekttel meg menjen el a rákba, a TV-re is max 3 év garancia van és arra is csak akkor, ha nem nyúl bele más, pedig mint írtad, belenyúlt.

Nyilván, ez sokszor árnyaltabb, de évekkel ezelőtti projektekkel had ne foglalkozz már. Jól is néznénk ki, ha az anno PHP4-re írt szoftvereket mind for free át kéne migrálni.
5

+1

wodka · 2009. Jan. 6. (K), 17.08
A garancia az átadásig és az esetleges garanciális időszakig tart. Ha vállaltál karbantartást akkor addig ameddig vállaltad.

Jelen helyzetben csak akkor követelhet bármit rajtad, ha külön kikötöttetek követési időszakot. Ha ilyen nem történt, akkor mindennemű segítségnyújtást megtagadhatsz.

A hosting cég helyében erre nem könnyen vettek volna rá, külön szervert egy lusta usernek... paff...
szvsz a kutya a programozó ismerősnél van elásva...