Események mérése Google Analytics-szel
A Google már jó néhány hónapja, hogy elérhetővé tette a webépítők számára Analitika eszközéhez gyártott új mérőkódját. Az analitikus szolgáltatásra előfizetőnek alapértelmezetten a régi megoldás mérókódját (
A Legacy Tracking Code néven futó régi megoldás jól működött, jól működik még most is. Az egyetlen szépséghibája, hogy amennyiben bárminemű, nem konkrét oldalletöltődést kiváltó funkciót szeretnénk vele mérni – rákattintottak egyErre szépen lehet szűrni az oldallátogatások között, megjelölhető gólként satöbbi, ez azonban észrevétlenül torzítja a statisztikánkat, hiszen valójában nem történt oldal látogatás a funkció elérése közben. Többek között ezt a problémát orvosolja a New Tracking Code fül alól kimásolható mérőkód, amely mögött egy objektumorientált tervezéssel újragondolt rendszer bújik meg.
A Google Analytics bevezetett egy új entitást az oldal látogatások mellett, ezeket eventnek, eseményeknek nevezi, és külön helyet is kaptak a (nem mellékesen már magyar nyelven is beszélő) Analitika eszközben.Az új mérőkód egy
Az alábbiakban egy „Video” entitást (GA terminológiában Objectet) vezetünk be, amelyen keresztül műveleteket kezdeményezhetünk. Jelen példában egy képzeletbeli beágyazott kampány videó „látogatottságát” szeretnénk mérni, ami az Analyticsben „Kampany2008tavasz” címszóval fog megjelenni.A
Érdemes megemlíteni még azt a változást, amit szükség esetén idáig mindenki maga oldott meg (mellesleg ugyanúgy, ahogy azt a Google is most), hogy immáron alapkiszerelésben fel van készítve a mérőkód arra, hogy protokolltól függően biztonságos csatorna felett automatikusan a megfelelő helyről tölti le a GA kódtárat.
Szintén az új verzióval vált az is hackmentesen elérhetővé, hogy a weboldal forgalmát egyszerre párhuzamosan több Analytics ügyfélfiókban is rögzíthessük.
Végül egy érdekesség, noha ez nem technikai kérdés: a napokban frissítette a Google adatszolgáltatási irányelveit (Data Sharing), melynek köszönhetően minden Analitika hozzáféréssel rendelkező ügyfél a fiókjába belépve azzal a kérdéssel fog szembesülni, elfogadja-e, hogy a Google kizárólag saját további termékei felé kiszolgáltathassa az Analytics-ben felgyülemlett adathalmazt. Ez AdWords, AdSense kampányokat futtatóknak lehet főképp érdekes, a precízebb irányzást és relevánsabb hirdetés szűrést segítheti elő.
A téma iránt érdeklődőknek további tudás gyűjtése céljából ajánlom figyelmébe a nemrég frissített Google Analytics Custom Tracking tudásbázist.
■ urchin.js
) ajánlja még fel az eszköz, azonban lehetőség van az új követő kód (ga.js
) beillesztésére is, mitöbb a Google tudásbázisaiban is erre ösztözni a webmestereket. Az újabb verzióra történő átállás egyszerű lépés, így röviden tekintsük át, miért lehet érdemes frissítenünk webhelyeinket.A Legacy Tracking Code néven futó régi megoldás jól működött, jól működik még most is. Az egyetlen szépséghibája, hogy amennyiben bárminemű, nem konkrét oldalletöltődést kiváltó funkciót szeretnénk vele mérni – rákattintottak egy
button
elemre, belekerült egy termék a kosárba –, az urchinTracker()
függvény meghívását vonta maga után, ami valójában oldal mérésre (pageview) találtatott ki. Tehát ha ezzel a módszerrel szeretnénk mérni, hogy hányan játszották le a címlapra kihelyezett videót, akkor egy álcázott relatív URL-t adtunk át a függvénynek:urchinTracker('/video/kampany2008tavasz')
A Google Analytics bevezetett egy új entitást az oldal látogatások mellett, ezeket eventnek, eseményeknek nevezi, és külön helyet is kaptak a (nem mellékesen már magyar nyelven is beszélő) Analitika eszközben.
var pageTracker = _gat._getTracker('UA-XXXXX-X');
pageTracker._initData();
pageTracker._trackPageview();
pageTracker
objektumot inicializál lapletöltődéskor, illetve ahogy a mérőkódból látszik, rögvest meghív egy az oldallátogatás paramétereit rögzítő függvényt. Minden további, külön lap generálást nem kiváltó funkció naplózására definiálnunk kell egy event trackert.Az alábbiakban egy „Video” entitást (GA terminológiában Objectet) vezetünk be, amelyen keresztül műveleteket kezdeményezhetünk. Jelen példában egy képzeletbeli beágyazott kampány videó „látogatottságát” szeretnénk mérni, ami az Analyticsben „Kampany2008tavasz” címszóval fog megjelenni.
var videoEventTracker = pageTracker._createEventTracker('Video');
videoEventTracker._trackEvent('Video play', 'Kampany2008tavasz');
_createEventTracker()
függvénynek harmadik argumentumként átadható egy numerikus érték is, amely lehetőséget ad például arra, hogy külön mérjük azt, hány másodpercig tartott, amíg a látogatónál betöltődött a videó, vagy éppen hányadik másodpercnél hagyta abba a mozi nézését.Érdemes megemlíteni még azt a változást, amit szükség esetén idáig mindenki maga oldott meg (mellesleg ugyanúgy, ahogy azt a Google is most), hogy immáron alapkiszerelésben fel van készítve a mérőkód arra, hogy protokolltól függően biztonságos csatorna felett automatikusan a megfelelő helyről tölti le a GA kódtárat.
Szintén az új verzióval vált az is hackmentesen elérhetővé, hogy a weboldal forgalmát egyszerre párhuzamosan több Analytics ügyfélfiókban is rögzíthessük.
Végül egy érdekesség, noha ez nem technikai kérdés: a napokban frissítette a Google adatszolgáltatási irányelveit (Data Sharing), melynek köszönhetően minden Analitika hozzáféréssel rendelkező ügyfél a fiókjába belépve azzal a kérdéssel fog szembesülni, elfogadja-e, hogy a Google kizárólag saját további termékei felé kiszolgáltathassa az Analytics-ben felgyülemlett adathalmazt. Ez AdWords, AdSense kampányokat futtatóknak lehet főképp érdekes, a precízebb irányzást és relevánsabb hirdetés szűrést segítheti elő.
A téma iránt érdeklődőknek további tudás gyűjtése céljából ajánlom figyelmébe a nemrég frissített Google Analytics Custom Tracking tudásbázist.
Benchmarking
http://www.google.com/support/googleanalytics/?fulldump=1#89382
Data sharing
Érdekes lesz
Már mindenkinél elérhető