Újdonságok a Google-nél
Bár az alábbiakban bemutatandó két új szolgáltatás nem mostanában jelent meg a Google Labs oldalain, mégis eddig nem nagyon említettük meg egyiket sem. Pedig érdemes, az egyik weblapunk témaköréhez illeszthető keresődoboz készítését, míg a másik a találatok saját érdeklődési körünkhöz történő illesztését teszi lehetővé. Még ennél is érdekesebb talán, hogy miért jó a Google-nak, hogy ilyen eszközöket fejleszt.
Mind a két megoldás gyakorlatilag egy újdonságra épít a Google-nél, a személyre szabhatóságra, a témakör szerinti keresésre. Úgy tűnik, hogy lassan, de biztosan a Google be fogja vezetni a témakörök lehetőségét, és az ezek között történő keresést, hogy még jobb és relevánsabb tartalmakat kapjunk. Az oldalak ilyen témakörökbe sorolása nem könnyű, lehet használni hozzá olyan könyvtárakat, mint a Google Directory, vagy pedig lehet az oldalon található kulcsszavak alapján osztályozni. Hogy melyiket választja, választotta a Google, nem lehet tudni. Az alább bemutatandó eszközök azonban nem csak a felhasználóknak, hanem a Google-nak is jók lehetnek, segíthetnek neki a kulcsszavak oldalakhoz rendelésében.
A témakörök meghatározása az általános keresés találatait is javíthatja. A Google PageRank technológiájának egyik eleme az adott oldalra mutató linkek számából adódó súlyozás. A jelenlegi megoldás lényege tömören: ha sok link mutat az oldalunkra, akkor az biztos egy fontos oldal. Nos a témaköröket itt bevezetve, ezt tovább lehet fejleszteni, és azt mondani: ha egy adott témakör oldalairól sok mutat az oldalunkra, akkor az oldalunk egy fontos oldal lehet - abban a témakörben. Ez csökkenteni tudja a kereső spam-et, hiszen a spammereknek olyan tematizált oldalakat kell felkutatniuk, ami a spammelendő oldal témeköréhez illeszkedik, és nem lehet ész nélkül mindenféle oldalról linkelni (pontosabban lehet, de az nem hogy javítja, hanem rontja a hatékonyságot).
De lássuk, hogy mit is tesznek lehetővé a nemrégiben megjelent újdonságok a Google-nél. A Site-Flavored Google Search Box, azaz az oldalunk témaköréhez illeszthető Google keresődoboz segítségével egy témakör halmazból válogathatunk ki kedvünkre való együttest, majd ezt egy keresődobozhoz rendelhetjük oldalunkon. A számunkra generált doboz, melyet oldalunkba illeszthetünk csak az adott témakörök között fog keresni, és csak a témakörökhöz illő keresési eredményeket ad vissza.
A Personalized Web Search lényege nagyon hasonló, de a témaköröket mi, azaz a keresők határozhatják meg. Ugyanazok közül a témakörök közül választhatunk, mint a kereső doboz esetében, majd ezeknek sütiben történő tárolása után neki is láthatunk a keresgélésnek. A személyreszabást testreszabhatjuk, azaz egy kis csúszka segítségével meghatározhatjuk, hogy mennyire szeretnénk kiemelni azokat a tartalmakat. A változtatás élő, ezek a találatok egyből előrébb is kerülnek.
Sajnos a szabványok terén még mindig le van maradva a Google, a generált keresődoboz, illetve a személyreszabott keresés sem túlzottan szép forráskódú (bár megy).
A két megoldás a web tematizálását, és az oldalak ilyen szempontból való felismerését jelzi előre a Google-nél, melynek célja egyértelműen a kereső találatok további javítása, illetve a spammerek kiszűrése. Úgy tűnik, hogy a Microsoftnak fel kell kötnie a gatyáját, ha versenyképes megoldást szeretne kifejleszteni.
■ Mind a két megoldás gyakorlatilag egy újdonságra épít a Google-nél, a személyre szabhatóságra, a témakör szerinti keresésre. Úgy tűnik, hogy lassan, de biztosan a Google be fogja vezetni a témakörök lehetőségét, és az ezek között történő keresést, hogy még jobb és relevánsabb tartalmakat kapjunk. Az oldalak ilyen témakörökbe sorolása nem könnyű, lehet használni hozzá olyan könyvtárakat, mint a Google Directory, vagy pedig lehet az oldalon található kulcsszavak alapján osztályozni. Hogy melyiket választja, választotta a Google, nem lehet tudni. Az alább bemutatandó eszközök azonban nem csak a felhasználóknak, hanem a Google-nak is jók lehetnek, segíthetnek neki a kulcsszavak oldalakhoz rendelésében.
A témakörök meghatározása az általános keresés találatait is javíthatja. A Google PageRank technológiájának egyik eleme az adott oldalra mutató linkek számából adódó súlyozás. A jelenlegi megoldás lényege tömören: ha sok link mutat az oldalunkra, akkor az biztos egy fontos oldal. Nos a témaköröket itt bevezetve, ezt tovább lehet fejleszteni, és azt mondani: ha egy adott témakör oldalairól sok mutat az oldalunkra, akkor az oldalunk egy fontos oldal lehet - abban a témakörben. Ez csökkenteni tudja a kereső spam-et, hiszen a spammereknek olyan tematizált oldalakat kell felkutatniuk, ami a spammelendő oldal témeköréhez illeszkedik, és nem lehet ész nélkül mindenféle oldalról linkelni (pontosabban lehet, de az nem hogy javítja, hanem rontja a hatékonyságot).
De lássuk, hogy mit is tesznek lehetővé a nemrégiben megjelent újdonságok a Google-nél. A Site-Flavored Google Search Box, azaz az oldalunk témaköréhez illeszthető Google keresődoboz segítségével egy témakör halmazból válogathatunk ki kedvünkre való együttest, majd ezt egy keresődobozhoz rendelhetjük oldalunkon. A számunkra generált doboz, melyet oldalunkba illeszthetünk csak az adott témakörök között fog keresni, és csak a témakörökhöz illő keresési eredményeket ad vissza.
A Personalized Web Search lényege nagyon hasonló, de a témaköröket mi, azaz a keresők határozhatják meg. Ugyanazok közül a témakörök közül választhatunk, mint a kereső doboz esetében, majd ezeknek sütiben történő tárolása után neki is láthatunk a keresgélésnek. A személyreszabást testreszabhatjuk, azaz egy kis csúszka segítségével meghatározhatjuk, hogy mennyire szeretnénk kiemelni azokat a tartalmakat. A változtatás élő, ezek a találatok egyből előrébb is kerülnek.
Sajnos a szabványok terén még mindig le van maradva a Google, a generált keresődoboz, illetve a személyreszabott keresés sem túlzottan szép forráskódú (bár megy).
A két megoldás a web tematizálását, és az oldalak ilyen szempontból való felismerését jelzi előre a Google-nél, melynek célja egyértelműen a kereső találatok további javítása, illetve a spammerek kiszűrése. Úgy tűnik, hogy a Microsoftnak fel kell kötnie a gatyáját, ha versenyképes megoldást szeretne kifejleszteni.
Nem annyira új
nyereményjáték...
Miért a Google-nak?
Javítva. ;)
-boogie-
Tadadadammm! És a győztes...
R.