A három-klikk szabály megkérdőjelezése
Széles körben elterjedt nézet, hogy web-felületek kialakításakor minden fontos információnak három kattintásra kell lennie a felhasználótól. Ez olyan tervezési következményekhez vezet, mint, hogy a minden oldalon megjelenő globális navigáció számos elemet kell tartalmazzon, vagy hogy a kategóriák és egyéb navigációs rendszerek inkább "laposak" kell legyenek, mint "mélyek". A User Interface Engineering oldal szerkesztői ezt a szabályt vették górcső alá.
A Testing the Three-Click Rule című cikkben Josh Porter megmutatja, hogy milyen vizsgálatokat végeztek, melyekkel a három kattintásra vonatkozó szabályt próbálták igazolni, sikertelenül. Eredményeik arra mutatnak, hogy a felhasználók nem vonultak vissza az adott feladatok teljesítésétől három kattintás után sem, átalagosan minden klikkelésre ugyanannyi sikeres kimenetel jutott, mint amennyi kudarc. Mivel így nem sikerült igazolni a szabályt, úgy gondolták, hogy az elégedettséget kell megnézni, ám ez sem nyújtott különösebben sok támpontot, hiszen átlagosan ugyanannyira voltak elégedettek a navigációval a sok klikkre sikeres felhasználók is.
Végső soron azt a következtetést vonták le, hogy a három kattintásos szabály csak egy következménye annak a valós felhasználói problémának, hogy bizonyos webhelyeken egyszerűen nem lehet megtalálni az információkat. Tehát ez az ökölszabály hasznos lehet a jobb navigáció kialakításában, de érdemes szem előtt tartani, hogy nem egy megkerülhetetlenül szükséges elem, és ezért nem szabad félni az ettől eltérő kialakítások alkalmazásától sem.
■ A Testing the Three-Click Rule című cikkben Josh Porter megmutatja, hogy milyen vizsgálatokat végeztek, melyekkel a három kattintásra vonatkozó szabályt próbálták igazolni, sikertelenül. Eredményeik arra mutatnak, hogy a felhasználók nem vonultak vissza az adott feladatok teljesítésétől három kattintás után sem, átalagosan minden klikkelésre ugyanannyi sikeres kimenetel jutott, mint amennyi kudarc. Mivel így nem sikerült igazolni a szabályt, úgy gondolták, hogy az elégedettséget kell megnézni, ám ez sem nyújtott különösebben sok támpontot, hiszen átlagosan ugyanannyira voltak elégedettek a navigációval a sok klikkre sikeres felhasználók is.
Végső soron azt a következtetést vonták le, hogy a három kattintásos szabály csak egy következménye annak a valós felhasználói problémának, hogy bizonyos webhelyeken egyszerűen nem lehet megtalálni az információkat. Tehát ez az ökölszabály hasznos lehet a jobb navigáció kialakításában, de érdemes szem előtt tartani, hogy nem egy megkerülhetetlenül szükséges elem, és ezért nem szabad félni az ettől eltérő kialakítások alkalmazásától sem.