ugrás a tartalomhoz

Web Site Measurement Hacks

Hojtsy Gábor · 2006. Okt. 23. (H), 17.49

Szerző:

Eric T. Peterson

Kiadó:

O'Reilly

2005

ISBN:

0-596-00988-7

Oldalak száma:

430

Értékelés:

8

Linkek

A Web Site Measurement Hacks nem egy elsősorban fejlesztőknek szánt könyv. Bár aki időt szán a téma megismerésére, rá fog eszmélni, hogy egy webes méréssel foglalkozó szakembernek a fejlesztési, üzleti, menedzsment és marketing aspektusokat is értenie kell. Legalábbis ez lenne az ideális. Így a könyv is megpróbálja számba venni ezeket a megközelítéseket. Ez egyrészt előny, hiszen több szempontból is megvilágítja az érdekes kérdéseket, másrészt a formátumból adódón ismétlésekhez is vezet.

Az O'Reilly Hacks sorozatának szokásos felépítése, hogy valamilyen szempont szerint nagy szakaszokra osztott kiadványaikban kisebb tippek/trükkök szerepelnek (ezek a hack-ek). Ez a könyv is a formátumnak megfelelően száz ilyen tippet tartalmaz, melyeket elvileg bármilyen sorrendben lehet olvasni igény szerint. Mivel azonban nagyon sok a kereszthivatkozás (tipikusan korábbi trükkökre), én ezesetben mégis a folyamatos olvasást javasolnám, legalábbis az érdekesebb trükköket előrevéve.

A könyv legfontosabb üzenete talán az, hogy tudni kell, hogy mit mérünk, és csak azzal érdemes foglalkozni, ami tényleges üzleti hasznot hoz. Nem biztos, hogy a webhelyünk oldalletöltési számának (látogatottságának) csökkenése rossz tendencia, ha ez amiatt következett be, hogy a navigáción javítottunk, és így többen érdeklődnek termékeink iránt, sőt többen is vásárolnak. Tudni kell tehát a célt, és ehhez képest fogalmazott mértékeket találni.

Nem lehet persze máshonnan indulni, mint a HTTP kérésekből (hit) és oldalletöltésekből (page view), de hamar érdemes túltenni magunkat ezeken az alapszámokon, ha hasznot remélünk a befektetésből. A könyv is így tesz, hamar túljutva az alapfogalmakon.

Mint már kifejtettem, ez a könyv nem fejlesztőknek szól, hanem azt a határterületet próbálja lefedni, ami a marketing, a menedzsment és a fejlesztési kompetenciák mentén terül el. Így elsősorban meglévő, olcsóbb-drágább megoldásokat mutat be, olyan szállítók termékeit felhasználva, melyek jól ismertek a piacon. Ezek jellemzően sok tulajdonságukban megegyeznek, ahol pedig speciális mérési képességekről van szó, ott erre is kitérnek a szerzők. A fejlesztőket sem felejtették el a könyv szerkesztői, hiszen Build Your Own Web Measurement Application néven rendszeresen visszatérnek egy házi készítésű Perl szkript kialakításához, mely a könyv utolsó trükkjével bezárólag folyamatosan új képességekre tesz szert. Tippeket adnak például arra, hogy miként tudjuk az RSS-ben küldött híreink olvasottságát mérni, feltéve, hogy azokat JavaScript képes megjelenítőkben olvassák a feliratkozottak.

Általában azonban nem a saját fejlesztésekre helyezik a hangsúlyt a szerzők. Sokszor csak kisebb kódpéldákat adnak, hogy a meglévő szolgáltatótól vásárolt vagy bérelt megoldásba miképpen integrálhatjuk számunkra kritikus adatok mérését. Ilyen lehet például egy regisztrációs űrlapban az, hogy az azt kitölteni kezdő de be nem fejező látogatók mikor adják fel, mely mezőket töltik már ki, és végül melyik láttán döntenek úgy, hogy mégsem érdeklődnek irántunk. Az ilyen finom mérési lehetőségek láttán fogjuk csak igazán értékelni, hogy a weben szinte minden mérhető, ha okosan állunk neki a feladatnak (és átgondoltan törődünk a felhasználók privát szférájával, amint a könyv külön is hangsúlyozza).
 
1

Jó ötlet

buzoganylaszlo · 2010. Május. 22. (Szo), 16.31
Mindig is jó ötletnek tartottam a különféle mérések elvégzését, csak az a baj vele, hogy rettentő időigényes munka és néha nem éri meg...