ugrás a tartalomhoz

Közös munka a megrendelővel

foxmulder · 2008. Jún. 25. (Sze), 00.55
Sziasztok!

Kezdő vagyok, ezért bevállalnék egy-két honlapot rokonoknak, barátoknak és üzletfeleknek. Immár a többedik próbálkozás fullad kudarcba, mert elbeszélünk egymás mellett. Már ott elakadunk, hogy az "ügyfél" nem tudja milyen működést akar, nincs elképzelése a megjelenésről (max. annyi, hogy legyen háttérzene), de ezek kevésbé lepnek meg, jóval inkább az, hogy a marketing stratégiát, a saját cégük egész arculatát velem terveztetnék meg. Nem sikerül megértetnem velük, hogy egy honlap csak egy megjelenési forma, a tartalmat nekik kell megteremteniük, de legalább körvonalazniuk.
Mit lehet kezdeni az ilyesfajta megrendelői igényekkel: "Nekem mindegy, hogy csinálod, csak látogassák többen a honlapomat". Mire én: "Milyen plusz tartalommal tudnád ezt elősegíteni?" Válasz: "Ezt neked kell tudnod, te ülsz egész nap a gép előtt" (!!!)

Csak én lettem ennyire szakbarbár, vagy eddig ügyesen eltitkoltátok, hogy ennek a szakmának a 80%-a pszichológia?
 
1

Hááát

nanofish · 2008. Jún. 25. (Sze), 03.00
Nehéz általánosságban tanácsot adni, de néhány ötlet, ami általában működik:

Az ilyen ügyfél szerintem sokkal jobb, mint akinek konkrét elképzelései vannak és ahhoz ragaszkodik minden áron. Egyrészt több mindent el tudsz adni neki :)), másrészt szabadabban meg tudod valósítani az elképzeléseidet.

Először is azt látom, hogy nem igazán jó a kérdés, amit felteszel, neked kell ötletekkel előállni, hogy mi legyen az oldalán. Próbáld meg egy kicsit megismerni a szakterületed, ahol a megrendelőd dolgozik. Beszélgess vele arról, hogy mit csinál, hogyan csinálja, és gondolkozz el azon, hogy ezt a dolgot hogyan lehetne a legjobban a weben eladni, illetve milyen szolgáltatások azok, amit online is lehetne nyújtani.

Nézz körül, hogy az adott területen másoknak milyen weboldalaik vannak, mi van rajtuk. Ne félj ötletet lopni másoktól, de ugyanakkor legyél kritikus, ne másold le, ami rossz és azért a jót se egy az egyben másold le. A megrendelőddel közösen is megnézhetitek ezeket az oldalakat, ha úgy érzed, hogy nem tudod eldönteni mi legyen, biztosan egy csomó ötlete lesz.

A beszerzett információk alapján tegyél ajánlatot, úgy hogy azt meg is tudd csinálni és azért ne próbálj meg olyan dolgokat "belenyomni", amiről úgy érzed, hogy nincs igazából rá szüksége a megrendelőnek. Ha képek, grafikák kellenek, és nincs az ügyfélnek de neked van ehhez tehetséged, akkor felajánlhatod azt is, hogy elkészíted ezeket (persze plusz pénzért). Ha ügyfeled nem érez kellő elszántságot, hogy megírja a szövegeket, akkor abba is belevághatsz az alapján, amit megbeszéltetek. De nézz utána a neten, hogy hogyan kell egy ilyen szöveget megírni. Ha tudsz angolul, nagyon könnyű dolgod lesz, jó tanácsokat találni, de magyarul is biztos van ilyen gyorstalpaló.

A másik, ami szerintem nagyon fontos dolog, hogy mondd el az ügyfélnek, hogy akkor van értelme honlapot csinálnia, ha azt folyamatosan frissíti, új tartalmakat tesz fel rá. Így lesznek visszatérő látogatói is. Ez számodra is folyamatos bevételi forrást jelenthet, ha ehhez a te segítségedre van szüksége.

Beszéld meg vele, hogy érdemes egy kicsit hirdetnie a honlapját. Ha van rá pénze, akkor fizetős webes hirdetésekkel (mint AdSense), de mindenképpen próbálja meg az oldal linkjét elhelyezni pár helyre. A weboldal népszerűsítésére is egész sor ötletet találsz a neten. Én azt látom, hogy a legfontosabb, hogy normális tartalom legyen rajta, ami miatt érdemes megnézni az oldalt. Kicsit nézz körül a neten, hogy hogyan kell "keresőbarát" módon elkészíteni az oldalt. A forgalom legtöbb esetben a Google felől érkezik.
2

Miért akar honlapot?

janoszen · 2008. Jún. 25. (Sze), 05.36
Lehet, hogy nem jól teszed fel a kérdést. Nem feltétlenül konkrétan azt kell megkérdezni tőle, hogy MIT akar, hanem hogy MIÉRT akarja. Kit akar elérni a lapjával? Mit akar mondani neki? Mi az üzleti modellje?

Ebből azt Neked kell javasolnod valamit. Persze, lehet olyat is, hogy üvöltsön a háttérzene meg egyéb baromságok, de ha a fenti kérdéseket fölteszed neki, valószínűleg sokkal inkább fog tudni rá válaszolni és ebből csinálhatsz neki prototípusokat, terveket, stb. ami aztán vagy tetszik neki, vagy nem.

Azt nyilvánvalóan el kell felejtenie (és ezt Neked is tudatosítanod kell benne) hogy egyszer meggyártódik egy honlap és onnantól kezdve döl be az ember és a pénz. Azzal foglalkozni kell, frissíteni kell, stb. Ha nem akar igazán vele foglalkozni, akkor el kell felejteni a honlapos projektet, mert nem lesz sikeres.
3

Maximálisan egyetértve az előttem szólókkal,

Nagy Gusztáv · 2008. Jún. 25. (Sze), 08.01
én egy interjú formájában szoktam a megbeszélést kezdeni.
4

ez szokványos

Szekeres Gergő · 2008. Jún. 25. (Sze), 08.36
az esetek nagy részében rád van bízva. amikor nincs rád bízva, akkor pedig meg kell győzni az igazadról, hogy rád legyen bízva:) Egy weboldal elkészítése nem csak abból áll, hogy rajzolsz valamit majd implementálod webre, érdemes elötte egy kicsit megismerni az adott céget(mivel foglalkozik, vevőkor stb.), hogy be tudd mutatni, és hiteles arculatot tudj tervezni. A szövegeket nem neked kell megírni, de neked kell tudni, hogy mi legyen a szövegben. Mindig kérdezz meg mindent, és vezesd rá őket a jó megoldásra. Egy átlagos megrendelő nem foglalkozik a webbel, nem neki kell tudni hogy mivel lehet eladni a céget a neten, ez a Te feladatod.
5

az oldalat nem az ügyfelednek készíted,

w3net · 2008. Jún. 25. (Sze), 12.15
hanem az ügyfél (potenciális) ügyfeleinek. Vagyis az a jó ügyfél, aki nem okoskodik, és szabad kezet ad neked mindenben. A jó ügyfél problémát ad neked, és nem kinál fel megoldásokat, ötleteket. Te meg akkor végzed a feladatodat jól, ha a weboldal látogatói elégedettek lesznek, könnyen elérik céljaikat. Neked a web oldal látogatóinak a fejével kell gondolkoznod, mit akarnak, milyen elvárásaik vannak, stb.

Itt egy hasznos olvasmány, tökéletesen egyetértek vele:
Bring me problems, not solutions
6

csinálj nekem egy honlapot

fabio · 2008. Jún. 25. (Sze), 20.00
Ilyen esetben alapvető dolgokat kell tisztázni:

1. Van-e már valamiféle grafikai megjelenés. Ha van, akkor mi van, akkor adja oda, ha nincs, tervezni kell (színek, minták, logo-k mutatása, stb...)

2. Mi a célja a honlapnak.

Ha az ügyfél teljesen tájékozatlan, akkor alternatívákat kell rendelkezésére bocsátani minden helyzetben, ami alapján ő eldöntheti, hogy mit akar.

Én hasonló esetben majd egy hónapig járok egy ügyfél nyakára, és megbeszélem a megrendelő több mértékadó alkalmazottjával is, hogy mi is kellene. Minél többet konzultálsz velük, annál több minden kiderül az ő számára és a Te számodra is, hogy valójában mit akar a kedves ügyfél.

Minden beszélgetés közben firkálgatsz, rajzolgatsz, vázlatokat készítesz, vizuálisan is megjeleníted a lehetőségeket. A legtöbb ember vizuális típus. Esetleg mutatsz hasonló weboldalakat, vagy mutasson ő olyat, amihez hasonlót szeretne.

A következő beszélgetésre kidolgozol egy részletesebb vázlatot. Így egyre közelebb kerülsz az igazi igényekhez. Ez már a projekt része, tehát munka!

Ha vannak döntések, azokat rögzíteni kell papíron is, emailben elküldeni, aláiratni. Minden döntésnek végülis ára is lesz. A papírra leírt dolog legyen a szentírás. Attó eltérni a munka során csak közös megegyezéssel szabad, ezért amit leírtál az annyira részletes legyen, amennyire csak értelmesen részletezni lehet. Az elején soha ne mondj árat.