HTML5 es Javascript tutorial
Sokat latott/olvasott forumtarsak velemenyet szeretnem kerni a temaval kapcsolatban.
Kismillio anyag letezik a neten... Jelen pillanatban en is azon gondolkozom, hogy egy blog formajaban magyarul leirom az altalam fontosnak velt informaciokat, nekem is jol jon, ha rendszerezem a dolgokat es lehet hogy meg masnak is. De nem is ez a lenyeg most.
Hanem, hogy keresek egy tenyleg reszletes, pontos de emesztheto angol nyelvu anyagot HTML5 temaban. Es igen, google a baratom, de annyira talan megsem.
Csak hogy en is mondjak valami hasznosat, ha valaki JS tutorialt keres, akkor javascript.info. Jelenlegi ismereteim szerint, szamomra ez a legjobb online anyag.
Nagyon jo az MDN-es javascript anyag is, megis az elobbit sokkal szivesebben olvasom es jobban meg is ertem. Na meg persze ott van pl. a W3School is, ami arra jo szerintem, hogy gyorsan megtalalj valamit, de a mukodes lenyeget nem biztos, hogy megtalalod itt.
Tehat, ha JS-t akarsz tanulni, akkor nyugodt szivvel ajanlom a javascript.info-t.
Es ha HTML5-ot szeretnek tanulni, Ti mit ajanlotok?
Meg nem kerestem sokat a temaban, de ez szimpatikus: diveintohtml5.info
■ Kismillio anyag letezik a neten... Jelen pillanatban en is azon gondolkozom, hogy egy blog formajaban magyarul leirom az altalam fontosnak velt informaciokat, nekem is jol jon, ha rendszerezem a dolgokat es lehet hogy meg masnak is. De nem is ez a lenyeg most.
Hanem, hogy keresek egy tenyleg reszletes, pontos de emesztheto angol nyelvu anyagot HTML5 temaban. Es igen, google a baratom, de annyira talan megsem.
Csak hogy en is mondjak valami hasznosat, ha valaki JS tutorialt keres, akkor javascript.info. Jelenlegi ismereteim szerint, szamomra ez a legjobb online anyag.
Nagyon jo az MDN-es javascript anyag is, megis az elobbit sokkal szivesebben olvasom es jobban meg is ertem. Na meg persze ott van pl. a W3School is, ami arra jo szerintem, hogy gyorsan megtalalj valamit, de a mukodes lenyeget nem biztos, hogy megtalalod itt.
Tehat, ha JS-t akarsz tanulni, akkor nyugodt szivvel ajanlom a javascript.info-t.
Es ha HTML5-ot szeretnek tanulni, Ti mit ajanlotok?
Meg nem kerestem sokat a temaban, de ez szimpatikus: diveintohtml5.info
Linkek
HTML5 tanulásához én ezt javaslom. Tudom, kicsit száraz és nem tutorial, viszont az egyetlen hivatalos specifikáció, ezeknek a szabályoknak kell megfelelni, ez a szabvány.
A tutoriáloknak meg van az a hátránya, hogy bár lehet, hogy könnyebben érthető, de nem biztos, hogy mindenben megfelel a szabványnak - és ezt senki nem is garantálja.
Ha erről írsz egy (több) blogot, akkor az arra biztosan jó, hogy rendszerezd a "Te fejedben a tag-eket", hogy mások számára mennyire hasznos, azt pedig utólag, az esetleges visszajelzések fogják megmutatni. Emiatt érdemes erre már az elején készülni, hogy legyen lehetőség "commentelni".
Önmagában véve pedig hajrá, csináld meg, ha szebben lesz szerkesztve, mint ez a fórumtéma, akkor el fogom olvasni. :)
Sejtettem, hogy megkapom a
Jogos amit írsz, és igyekszem szem előtt tartani majd.
Úgy legyen! :)
Köszi!
Akkor mi a gond?
Akkor a téma már felesleges is, magadtól is megtalálod. :-D
Ha hasznos is számodra, akkor szívesen. :)
Szabvány
Ez is igaz (sajnos)!
Valóban
De a legtöbb tutorial hibája is épp az, hogy ki hogy értelmezi a "should"-okat.
Tehát még mindig ott érdemes maradni, ahol pontosabban van leírva, és nincs helyettünk "értelmezve".
Ezért tanácsos nézegetni az
Hasznos a szabványok ismerete, de még hasznosabb azt is tudni, hogy valójában mi/hogyan van implementálva a piacon.
Ha engem kérdezel, js-t
Igen, kérdeznélek. Még nem
Még nem volt szerencsém hozzám, így nem érted, hogy hogy érted :).
Szerintem így érti
Vagyis nem "sima javascript".
Kezdek
Talan a TypeScriptet is tanulhatnam. Miert lennek elobbre ha a Node-ot tanulom?
A Node is JS alapu, es szerintem amig a JS "alapjaival" nem vagyok tisztaban, addig nem erdemes tovabb lepnem.
Vagy nem jol gondolom?
Szerintem a JS alapjainak
Ja bocs, benéztem, azt hittem
Egyébként js-el kapcsolatban igazából csak néhány nagyobb témakör van, amikbe érdemes beleásnod magad:
- event loop, callback hell, promises, generators, async-await
- scope, context, closure, function.bind, arrow function
- prototype, inheritance, ES6 classes
- event listener, Object.observe, data binding
Erre szerintem jóval alkalmasabb a node, mert az egyféleképpen működik, szemben a böngésző specifikus js-el, ami annyi féleképpen működik, ahány böngésző van, plusz a gyakorlatban úgysem natív js-t meg HTML-t fogsz használni, hanem úgyis valami divatos keretrendszert pl angulart, vagy nem tudom most éppen mi az amit hype-olnak, szóval ha tutorial kell, akkor a keretrendszer oldalán biztosan találsz.
Köszönöm a válaszokat! Ha a
Ha a HTML-es dologban nem is lettem sokkal okosabb, JS-kapcsolatban kaptam hasznos tanácsokat!!
Fölösleges
A promicokat és társait azért vezették be, mert rájöttek, hogy a javascript egyszálú működésre lett kitalálva. Böngészőben indifferens ezek megléte.
Az Object.observe és társai azért lettek bevezetve, mert nem ismernek beépített sablonozórendszert.
Az Object.observe és társai
Az
Object.observe
-et nem vezették be, használata Obsolete, azaz kerülni kell. Ráadásul a JavaScript tartalmaz beépített sablonozórendszert a String Template literals és HTML template elem formájában.Template
Amennyire én tudom az
Elnézést, ha nem lesz túl
A kérdésem, hogy Ti melyik patternt használjátok objektumok létrehozására? Vagy feladattól függően ez is változik (mert erre is találtam utalást)?
környezetfüggő
:)
jogos
Igen, ez ez object literal
De ezen kívül én többféléről olvastam, pl.: ES6 class, factory function, prototype chain, stb. Mindnek van előnye és hátránya egyaránt.
Ezért szeretném tudni, hogy melyik az az 1 (- 2) preferált minta, amit manapság illik ismerni/használni?
Feladatfüggő
Mindenesetre objektumok létrehozásánál két dolog fontos:
prototype
-jaAz elsőhöz meg kell érteni a
prototype chain
-t. Pédául:closure
-ok működését érdemes átlátni.Az összes minta ezeknek a használatával/manipulálásával áll elő, és az alapján választasz mintát, hogy ezeknek a tulajdonságaiból mire van szükséged a kérdéses objektumnál.
A
class
kulcsszó meg csak szintaktikai egyszerűsítés a prototípusos öröklődés felett, nem a klasszikus értelemben vett osztályokról szól (tehát működés szempontjából nem jelent újat).Igen, ettől féltem :). Úgy
Úgy gondolom, hogy egyre átfogóbb képet sikerül magamban kialakítani a JS objektumok lelkiválágról, így a closure-rel, prototype chain-nel és egyéb JS sajátságokkal már egész jól képbe kerültem, értem is őket.
De szeretném az elméletet most már gyakorlatban hasznosítani, ezért is tettem fel ezt a kérdést.
Egyébként meg ugyanezen információhoz jutottam, amit Te is írtál:
A class kulcsszó meg csak szintaktikai egyszerűsítés a prototípusos öröklődés felett, nem a klasszikus értelemben vett osztályokról szól (tehát működés szempontjából nem jelent újat).
Csak szomorú vagyok, hogy ezt megerősítetted :).
Nem olyan vészes :)
De első körben szerintem simán el lehet boldogulni
object literal
-ok és egyszerű osztályok használatával (hogy a régi vagy az újclass
szintaxist használod az ízlés vagy projekt konvenció függő; az utóbbi esetben viszont környezettől függően szükség lehet egy transpilerre). Ha valami pluszra lesz szükséged, úgyis észreveszed, és akkor utánanézel, hogy milyen mintával a legpraktikusabb megvalósítani.Legtöbbször di container
Ez nekem logikusnak tűnik,
Cikk
Igen, ismerem. Kb. egy
Kb. egy hónapja olvastam és alig értettem valamit belőle.
Közben elolvastam sok mindent és ezt most mégegyszer. Tök jó, értem :) köszönöm!
Úgy gondolom, hogy jelenleg meg van a képességem, hogy JS-es objektumokkal dolgozzak. De nagyon jó lenne ezt a készség szintjére fejleszteni... nagyon megtetszett a JS.
Szerintem a jövő programozási nyelve :).
JS
Akkor nagyon máshogy
De ettől szép az élet :).
Valóban
Persze nem irigylem a mai kezdőket, mert egy (viszonylag) hatalmas információmennyiséget kell abszolválniuk, nekem pedig szép lassan csöpögött le az egész, így volt idő átgondolni, tanulni, kísérletezgetni.
Nem segíti a megértést, hogy az anyag szétszórva, különböző minőségben van fenn a neten, ráadásul rengeteg problémára egynél több megoldás is létezik, amiket viszont a különböző böngészők nem feltétlenül azonos módon értelmeznek.
Persze, nem ugyanazok az
A leveled többi részével pedig tökéletesen egyetértek.
Viszont ebben a szakmában, területtől függetlenül, tanulás nélkül az ember előbb vagy útobb, de elbukik.
Igaz
Ettől függetlenül úgy
Mitől gondolod így? Szinte minden platformon bevezetik a JavaScript / Node.js támogatását, a nyelv folyamatosan fejlődik, sőt, ma már több tucat nyelv létezik, ami JavaScript-re fordít.
Ha szerinted nem a JavaScript a jövő nyelve, akkor mi?
Valószínűleg minden általános programozási nyelv meghaladja a legtöbb ember képességeit, legyen az Basic, C, Java vagy PHP.
Minél van kevesebb belőle? Nyelvből, képességből, emberből, JavaScript-ből?
Méret
Elöljáróban annyit, hogy szabadidőmben kis fejlesztőeszközökkel játszom, ezekhez az operációs rendszert a Google Drive-on szokták megosztani a csóró gyártók. A számítógépem egy 1,3 gigahertzes Atom, aminek a teljesítménye nagyjából egy középkategóriás telefonéval egyezik meg.
Namost, ennek az url-nek a megnyitása Chrome böngészőben, ami ma gyorsnak számít, körülbelül nyolc másodperc, az Inspector szerint a DOMContentLoaded 14 másodperc.
Van egy olyan rossz tulajdonságom, hogy sajnos nem tudok elvonatkoztatni attól, amit látok. A képernyőn van kilenc darab egyedi kép (ikonok, tizenegy kilobájtnyi gif) és nagy ráhagyással kb. kétszáz bájtnyi szöveg (linkek feliratai).
Kérdem én, hogy az összesen kirajzolt nettó tíz kilobájtnyi tartalom a valóságban miért 1,3 megabájt? Ebből egy megabájt script. 2x7 ikon kirajzolásán mi kerül ennyibe?
És ha nyomok egy frissítést, akkor 55 kilobájtnyi adatot tölt újra, a többi marad a gyorsítótárban, de ugyanilyen sokáig tart. Miért?
Nem tudom ez hogyan válasz a
Képességek
Fontos viszont, hogy mivel – ész hiányában – mindenki a legnagyobbakat másolja, óriási a felelősségük, mert ha valamit elrontanak, akkor mindenki más rosszul fogja azt csinálni.
Nem értem ez hogy a js
Az egész
A web túl komplikált.
Világszinten programozóhiány van. Ha mindenki a nagyokat másolja, és úgy dolgoznak, mint a Google-nél, akkor mekkora pazarlás megy így? Ha értenék a web működését, akkor hanyadennyi fejlesztőre lenne szükség?
Fától az erdőt...
Esetleg Te nem érted a Google-ét...
Attól, hogy kiragadsz egy-egy oldalt és / vagy feature-t, amit önmagában jóval kevesebb kóddal (látszólag) meg tudnál valósítani, még távolról sem jelenti azt, hogy jól látod át a helyzetet.
Rengeteg újrafelhasználható kódjuk van, amit elég hatékonyan használnak is - ez csak egy indok arra a sok közül, hogy miért nem 10-20 kB js-t, css-t látsz egy oldalon. Másik (nem éppen elhanyagolható) kérdés, hogy mennyi jön cache-ből, mikor mondjuk az összes szolgáltatásuknak kb 50%-át használod...
És igen:
Ha akkora "pazarlás" lenne, akkor biztosan nem így csinálnák, elhiszed? Csak azért, mert már rég csődbe mentek volna, viszont úgy tűnik, ez a veszély nem áll fenn... :)
Meglátjuk
Kíváncsi vagyok, mit tudunk ebből kihozni.
Utóirat: az évek során nem tűnt fel, hogy rövid i-vel írom a nevem?
Bocsi
Szvsz. valami hasonló lehet a
»Ettől függetlenül úgy
Mitől gondolod így? Szinte minden platformon bevezetik a JavaScript / Node.js támogatását, a nyelv folyamatosan fejlődik, sőt, ma már több tucat nyelv létezik, ami JavaScript-re fordít.
Ha tényleg annyira jó nyelv lenne a JS, akkor nem jött volna létre az a több tucat másik, amiről JS-re kéne fordítani.
Minél van kevesebb belőle? Nyelvből, képességből, emberből, JavaScript-ből?
Egészen nyilvánvalóan a JS-ről, hisz a hozzászólásomnak az volt a kontextusa.