ugrás a tartalomhoz

Lehet-e 40 felett programozói karriert kezdeni?

elzoli75 · 2016. Jún. 6. (H), 12.51
Szervusztok!

Nyáron leszek 41 éves. Eddig fizikatanárként próbáltam megélni (volt más munkám is, 7 évig a Planetárium ismeretterjesztő munkatársa voltam), de váltani szeretnék. Azon töprengek, hogy szívesen próbálkoznék a programozás irányába elmenni, de nem tudom, nem vagyok-e túl idős már ehhez. Vannak bizonyos tapasztalataim, 2003-04-ben elvégeztem egy OKJ-s számítógép rendszerprogramozó tanfolyamot, itt tanultunk Pascalt (ezzel foglalkoztam korábban is kicsit), C++-t, csinálni kellett vizsgamunkát, amit én C++-ban készítettem. Találkoztam már BASIC-kel (Commodore-16 :-) HTML-lel, de tény, hogy egyikben sem vagyok túl profi, viszont az ilyen jellegű dolgok megértése nem szokott igazán gondot okozni.

Lehet ha nem is nulláról, de összességében viszonylag szerény alapokkal belevágni ebben a korban úgy programozást tanulni, hogy utána azzal az ember el is tudjon helyezkedni? Ha igen, akkor mit lenne érdemes megpróbálni tanulni és hol?

Üdv:

Zoli
 
1

Modszeresseg

janoszen · 2016. Jún. 6. (H), 13.26
Rovid valtozat: Siman tudsz 40 folott IT karriert kezdeni.

Hosszu valtozat: Sokat feltetelezek, de ezen feltetelezeseken elindulva:

Hazudnek, ha azt mondanam, hogy a kor nem szamit. A kor szamit, mert korral az ember megfontoltabb, lassabb lesz (magamon tapasztalom), cserebe viszont modszeresebben tud dolgozni. Ez persze nem minden munkaltatonak tetszik, foleg ott nem, ahol csak a csapjuk ossze, adjuk ki, majd az ugyfel fizet a javitasokert. (A web teruleten kulonosen sok ilyen van.)

Az is hozza tartozik, hogy 50 eves korhoz kozeledve nehez lesz munkat talalni, mert onnantol mar ott lesz az, hogy nem lehet kirugni, stb stb.

Viszont ha talalsz olyan munkaltatot, aki ertekelni tudja a korral jaro tapasztalatot, es emelle rafekszel es megtanulsz ugy programozni, hogy ne legyen kifogas, akkor nagyon ertekes munkatars lehetsz. A tanulando technologiat viszont alaposan megvalasztanam, szerintem a HTML / frontend nem lesz az, ahol Te jo leszel.

Ha fizikat tanultal / tanitottal, akkor neked valoszinuleg inkabb a "matekosabb", modszeresebb munkateruletek fognak bejonni. Ilyenek peldaul a C/C++ programozas, matematikai programozas (pl. biztositok, stb), elszamolasi rendszerek, stb. fognak jo munkateruletet nyujtani. Probalj meg olyat talalni, ami valamilyen szinten kapcsolodik ahhoz, amit mar ismersz, ahol hasznositani tudod a meglevo tudasodat, es ezt ossze tudod kotni a programozassal.

Nezd, nehez lesz. Sok-sok energiat kell beleolnod, es valoszinuleg az elso par ev nehez lesz, mivel minden valtas az. Ha melot talalsz, amellett is folyamatosan tanulni kell, mert ez egy olyan szakma. Ha viszont talalsz olyat, amit elvezel, akkor mindenki csak nyerhet vele.
2

Angol?

szabo.b.gabor · 2016. Jún. 6. (H), 15.17
Azért arra figyelj, hogy nem árt ha könnyen boldogulsz az angol nyelvvel.

Amúgy persze, miért ne?
3

Túl öreg? :-D

Pepita · 2016. Jún. 6. (H), 19.50
"Minden ember annyi idős, amennyinek érzi magát"
Az én cv-m ezzel indul... :)
Az a kérdés, mennyire vagy innovatív, tudsz e akár minden nap újat tanulni, mennyit tudsz állás pályázat előtt bele fektetni (sokat kell).
Láttam már pár fiatalt ebben a szakmában meg rekedve, nem fejlődve és láttam pörgős "öreget" is.

Tény, hogy a korral lehet "lassabb" az ember, de egyrészt Janoszennek igaza van: megfontoltabb is, másrészt nem kötelező 40 felett lassulni.

Én simán el tudlak képzelni pl backend fejlesztő ként is + némi adatbázis tervezés. Frontend szerintem se neked való (de ismeret kell).

Tehát ha van motivációd, akkor hajrá! :-D
4

Meg kell próbálni

BlaZe · 2016. Jún. 6. (H), 20.21
Van nálunk a cégnél egy legenda, hogy valaki ~20 év után megunta a munkáját - ami még csak nem is szellemi volt - és mivel szeretett otthon programozgatni, gondolta megpróbál nálunk egy interjút. Azóta nálunk dolgozik... kiderült, hogy jó agya van hozzá.

Algoritmikus gondolkodásra érdemes rágyúrni kicsit (gyakorlás), és nyitottnak lenni esetleg olyan ajánlatra is, ami pár hónap oktatással kezdődik. A nagyobb fejlesztőcégeknél általában van ilyen. Emellett pedig olvasni, tanulni. Sokat. Ha már van papírod, nem biztos, hogy érdemes egyből iskola irányba gondolkodni. Inkább gyakorlatra van szükséged, ha jól értem.

Szóval: miért ne?
5

Állandó szakember hiány van,

inf · 2016. Jún. 11. (Szo), 21.13
Állandó szakember hiány van, szóval el lehet kezdeni szerintem 40 évesen is. A fehérvári IBM-hez vesznek fel embereket folyamatosan, ott esetleg lehet próbálkozni, ha úgy érzed elég felkészült vagy. Hup-on van egy régi téma, azt esetleg érdemes átpörgetni, ha úgy döntesz megpróbálkozol egy állásinterjúval.
6

Tragédia

Hidvégi Gábor · 2016. Jún. 13. (H), 13.42
A kérdésre a választ ennyiből el lehet intézni: igen.

Fogom a fejem, hogy már egy hete megjelent ez a fórumtéma, és még senkinek sem tűnt fel, hogy mekkora tragédia tünete ez az egész.

Az oktatás a jövőt szimbolizálja, mert ott képzik egyrészt a saját gyerekeinket, másrészt a jövő embereit, akik építik az országot, valamint a mi nyugdíjunkat fogják megtermelni.

De mi várható akkor, ha a tanárok otthagyják a pályájukat, mert az ország nem hajlandó megfizetni a munkájukat? Majd felveszik a helyükre azokat, akik kettesekkel bukdácsolták végig a tanárképzőt, meg a gyerekeink síkhülyék lesznek. Ki fogja őket felkészíteni az életre? Ezek a tanárok, éhbérért? A szüleik, akik egész nap güriznek, hogy fenn tudják tartani a családjukat?

Így is egy utolsó szolganép vagyunk, ötszáz év óta nem voltunk szabadok, de ha nem változtatunk, rabszolgák leszünk.

Ideális esetben a tanároknak egy elitnek kéne lenniük, a fizetésüknek pedig a csúcsmenedzserekével kéne vetekednie.

Mi köze ennek a szakmához? Az, hogy ha így folytatjuk tovább, szakma sem lesz, mert nem lesz, aki képes lesz megtanulni.

Mit lehet tenni?

Nyilván el lehet menekülni külföldre, csak onnan jóval kevesebbet lehet tenni, a napi problémák is mások, szóval nem túl hatékony ez az út.

Itthon több lehetőség van. Sokszor lehet hallani azt az érvet, hogy "dehát mindegyik párt korrupt", hát, kérem, lehet sajátot alapítani, tíz ember kell hozzá, egy alapító okirat és egy ügyvéd, aztán pedig rengeteg munka.

Ja, hogy ezért tenni is kell? Igen. Ha valamit lerombolnak, ötször, tízszer annyi év kell újra felépíteni. De ha hagyjuk, hogy minden menjen tovább úgy, ahogy most van, akkor nem lesz se jövőnk, se nyugdíjunk, semmink.
7

Szerintem mindenkinek eszébe

BlaZe · 2016. Jún. 14. (K), 00.23
Szerintem mindenkinek eszébe jutott, nekem legalábbis igen. Csak nem biztos, hogy ennek a témának ezen az oldalon van a helye.

A szakmai aspektussal viszont nem is értek egyet. Ez pont az a szakma, ahol az elsajátított tudásnak töredékét adja az oktatási rendszer. Nem feltétlenül azért, mert nem jó, hanem mert ez egy ilyen szakma. Mire valamit be tudnak építeni a tanrendbe, addigra már rég elavult. Persze fontos az oktatás, és van is vele baj bőven. De szerintem az egy téves elképzelés, hogy programozókat képeznek az oktatásban. Programozókat oktatnak. Nagy különbség :)
8

off: Szerintem ez minden

inf · 2016. Jún. 14. (K), 16.22
off: Szerintem ez minden szakmával így van. Egyetemen elsősorban az alapokat tanítják meg, meg tanulni tanítanak meg. Annyira fejlődik minden, hogy képtelenség lépést tartani vele...
9

Szerintem nem egészen.

Pepita · 2016. Jún. 14. (K), 17.24
Mert ha
Annyira fejlődik minden, hogy képtelenség lépést tartani vele...
, akkor munka közben ugyanúgy lemaradsz, mint az iskolában. Az viszont tény, hogy (web)fejlesztő, akár frontend, akár backend, állandóan kell tanuljon újat.
Ezért sem unalmas. :)
10

A munka általában egy

inf · 2016. Jún. 14. (K), 17.30
A munka általában egy részterületre korlátozódik, pl webes szoftverfejlesztés. Az iskolákban meg az informatika alapjait tanítják mindenestül, ami sokkal tágabb témakör.
12

kéne is javítani

Pepita · 2016. Jún. 14. (K), 22.55
Az informatika alapjai valóban nagyon tág, szerintem túlságosan is. Nekem pl "próbálták" tanítani a szilícium egykristály gyártását is - hát ez nem sikerült igazán. :)
Egy lehetséges javulási út az is, ha nem próbálnak annyi mindenből egy kicsit, hanem kicsivel szűkebb körből többet. Szerintem egy szoftver fejlesztőnek nem kell ilyen komoly hardver gyártási ismeret, még alapszinten sem. Nem kell tudnom azt sem, hogy szilíciumból van az, ami végrehajtja a programom. De talán ezt a legnehezebb meghatározni, hogy mit és abból mennyit tanítsunk az adott szakon.
14

Én mindig az elektron energia

inf · 2016. Jún. 14. (K), 23.21
Én mindig az elektron energia sávoknál veszítem el a fonalat, amikor a félvezetőket magyarázzák. Az egykristályig nem jutottam... :D Nem sok köze van a programozáshoz, dehát a technológia alapjait illik ismerni.

Egyébként nem értem, hogy miért nem lehet kicsit elvontabban csinálni, mondjuk úgy, hogy vannak a tranzisztorok, nyitott, meg zárt állapotuk van, aztán hogy hogyan lehet ezekből logikai kapukat csinálni, meg hogyan tudunk processzort építeni, meg ilyesmik. Esetleg meg lehet említeni, hogy most szilíciumból csinálunk tranzisztort, de más anyagok, megoldások is szóba jöhetnek, meg hogy vannak kvantum computer-ek, amik elég más logikával működnek, mert egyszerre lehetnek nyitottak meg zártak a tranzisztoraik (?). Gondolom én józan paraszti ésszel, de persze sosem tanultam semmi ilyesmit, mert sosem volt szükségem rá. Érdekelni érdekel, de annyira nem, hogy utánanézzek, meg egyébként magas szintű nyelveknél a nagy részét ezeknek a segged alá teszi maga a nyelv meg a számítógép, és egyáltalán nincs szükséged rá.
11

Kérdések

Hidvégi Gábor · 2016. Jún. 14. (K), 18.20
Mire valamit be tudnak építeni a tanrendbe, addigra már rég elavult.
Biztos? Mi avul el annyira? A változók, függvények, OOP, funkcionális programozás? Csak úgy lehet csinálni az oktatást, ahogy most van? Jobban nem lehet csinálni? Ha kilépnek az oktatásból az olyan szakemberek, mint ennek a témának a felvetője, akkor ki fog vele foglalkozni? Nem kell vele foglalkozni? Majd mindenki megtanulja a netről? Hol induljanak el a programozópalánták? Van valahol egy hely, ahol minden le van írva, vagy pedig szét van szórva ezerfelé? Ki dönti el, hogy mi az aktuális és mi az elavult? Csak a legmodernebb technológiákkal és eszközökkel lehet jót alkotni?
13

Mi az elavult?

Pepita · 2016. Jún. 14. (K), 23.03
Valahol mindketten igazat szóltok, de az iskolában inkább annak kell (ene) lenni a fő cél, hogy módszereket és eszközök használatát tanuld meg.
Pl adatbázis tervezést szerintem senki se tud olyan szintre vinni csak autodidakta módon, mint egy jó iskolai alappal.
Ugyanakkor nem fog kijönni egyik suliból sem egy azonnal naprakész frontend fejlesztő, minden aktuális böngésző (nyűg, bug) tudás birtokában. És nem is kell, ehhez életszerű gyakorlat kell.
De kell sok sok programozás technikai alap, több programnyelv alap szintű ismerete, és a képesség további nyelvek önálló elsajátítására.
15

Sajnos

janoszen · 2016. Jún. 15. (Sze), 07.53
Sajnos csak egyet tudok erteni, es ezt nem csak Magyarorszagra kell erteni, hanem pl. Ausztriara is. Jelenleg egy kurzust tartok elso es masodeves egyetemistaknak Becsben, es latom azt, hogy mennyire nem tanitjak meg az osszefuggeseket.

Magyaran be kell magolni, hogy az IPv6-nak hany bitje van, vagy az IPv4-nel 20 evvel ezelott hogy mukodott a halozati osztalyozas, de amikor a diak utana nez es bemondja, hogy IPv6-nal vannak ULA cimek, akkor a tanar nagy kikerekedett szemekkel nez, hogy az mi.

Eljutottunk egy olyan pontra az oktatasban, hogy a tanarok nagy tobbsege (es massziv tiszteletem a kivetele) bemagol 1-2-3-10 konyvet, es azt keri szamon a diakokon. Gyakorlati tapasztalatrol, vagy esetleg az osszefuggesek elmagyarazasarol szo sincs. En a sajat gyakorlatomon eloszeretettel toltom azzal az idot, hogy elmagyarazom a diakoknak, hogy az a rengeteg, egyebkent hasznos info, amit mas tantargyakban bemagoltatanak veluk, mire lesz egyszer jo. Es lass csodat, onnantol kezdve tudjak az emlitett anyagot.

Az elet nehany teruleten meg kotelezo, de informatika teren a diplomanak gyakorlatilag nincs erteke. Az egyetemet vegzettek semmivel sem teljesitenek jobban a gyakorlatban, mint az diploma nelkuliek, sem az interjukon, sem utana.

Csak egy dolgot linkelnek ide: http://444.hu/2016/05/31/valahogy-elokerult-a-videofelvetel-a-lepegeto-kutyafaszrol. Szerintem a tanar urnak maximalisan igaza van, noha fizikabol bun rossz voltam nala (es soha nem is szereztem diplomat).
16

Talán pár hete láttam egy

inf · 2016. Jún. 15. (Sze), 23.32
Talán pár hete láttam egy videot Uncle Bob-tól, amiben előadta a programozás történetét. Érdemes megnézni, annak idején sem volt szükség diplomára ahhoz, hogy valaki programozással foglalkozzon, illetve több volt a nő, mint a férfi programozó...

Lépegető kutyafasz. :D Kisül a kondenzátor. :D
17

Erre

janoszen · 2016. Jún. 16. (Cs), 10.12
18

Jaja.

inf · 2016. Jún. 16. (Cs), 16.19
Jaja.
19

Igen!

loonie · 2016. Okt. 6. (Cs), 18.37
Sziasztok!

Most irok ide eloszor, remelem nem rugok fel tul sok illemszabalyt egyszerre :-)

Egyik legkedvesebb es legtehetsegesebb munkatarsam biologusbol nyergelt at fejlesztove.
O az adatfeldolgozason keresztul erkezett, olyan scriptekkel kezdte, amik a munkajahoz szukseges oriasi adatkupacokat gyurmaztak.

En azt ajanlanam, hogy keress valami projectet, ami alapvetoen erdekel, es mellekesen programozni is kell hozza. Fizikai szimulaciok processing-ben, valami plugin a stellarium-hoz, hullocsillagszamlalo mobilalkalmazas MIT app inventorban, mindegy. Az a fo, hogy kezdd el, de ha lehet meg ne mondj fel, mert lehet, hogy nem fogod szeretni.

Sok sikert!