ugrás a tartalomhoz

Ti kerültetek már hasonló helyzetbe?

baseman041 · 2013. Okt. 16. (Sze), 15.09
Sziasztok!

Szeretném kérdezni, hogy Ti kerültetek-e már hasonló helyzetbe, és szerintetek ilyenkor mi a megoldás?

Kértek tőlem árajánlatot egy munkára. (webdesign, programozás..)
Az elején próbáltam meghatározni hogy mennyi munka van vele, kb. mikorra tud elkészülni, és ennek megfelelően adtam rá egy árajánlatot. (Egy kb. munkaórát szoroztam fel forintba ).

Viszont! Kiderült, hogy az "ügy" (és az ügyfél) SOKKAL macerásabb, mint az elején azt gondolni lehetett!

A lényeg hogy már vagy 3-4 X annyi időt foglalkoztam a dologgal, mint ahogy eredetileg terveztem! És még most sincs vége.. Fogalmam sincs hogy meddig tart még... :(

Csak megy, megy az értékes munkaóra...De már most kész ráfizetés az egész...

Nálatok előfordult már hasonló? Mit lehet ilyenkor tenni?

Tapasztalataitokat, ötleteiteket előre is köszönöm!
 
1

Szerződésetek van?

hunkris · 2013. Okt. 16. (Sze), 15.24
Szerződésetek van?
2

voltam

retnek · 2013. Okt. 16. (Sze), 15.39
Magánzóként kerültem hasonló helyzetbe, sajnos nem volt megfelelő specifikáció amit aztán (nem szándékosan) az ügyfél ki is használt. Szerződést nem írtunk. Sikerült vele egy megegyezést kicsikarni, megállapodtunk egy árban a fejlesztést pedig én lezártam és átadtam neki a forrást.
3

Igen, a részletes specifikáció életbevágóan fontos..

baseman041 · 2013. Okt. 16. (Sze), 20.02
De sokszor nem derül ki még ott sem, hogy ez mennyi időt fog igénybe venni..
Ti hogy méritek a valós munkaórákat? Ill. hogyan tudjátok bebizonyítani a megrendelőnek hogy mennyi munkaóra ment el vele?
4

Ugynoksegi

janoszen · 2013. Okt. 16. (Sze), 20.03
Ha ugynoksegi munkat vegzel (AKA weblapkeszites), akkor minden ugyfel maceras, csak nem mindegy, mennyire. Szerintem ez elettapasztalattal jon, hogy valaki fel tudja merni, ki mennyire lesz problemas.
5

Megetted

Pepita · 2013. Okt. 17. (Cs), 00.04
A jó honlapinterjú a lelke az ilyesminek, amit szintén iszonyú nehéz kicsikarni.
De az már egy fél specifikáció, másik felét hozzásaccolod, és ezt a specifikációt adod árajánlattal.
Ha kéri, ha nem. Nem baj, ha nem mindent ért belőle, téged csak ez tud megvédeni.

Másik: megmondod neki, hogy miért macerás ő, és hogy emiatt többletmunkád - neki pedig többletköltsége van. Ha valóban veszteség, akkor megegyezés (és szerződés) hiányában otthagyod a francba. Persze ezzel az ő ismeretségi körét is vesztetted, mint leendő ügyfelet.

Vagy: mivel kell a kis lóvé is, meg a jó viszony, cirmogsz kicsit (hogy azért tudja, hogy ő macerás), de benyeled a veszteséget, és megcsinálod. Ehhez persze nem árt, ha a fény látszik már az alagút végén, ha nem, akkor nem érdemes, mert sose fog fizetni, sose lesz kész, stb.

Ha van valami szerződés, akkor aszerint, betűről betűre. Ha ez vagy az a funkció nincs a szerződésben, akkor nem kérheti plusz pénz nélkül. És vice versa: ha van olyan benne, hogy "az ő igényei szerint", akkor jól beszivattad magad.
6

Nálatok előfordult már

Bodi · 2013. Okt. 17. (Cs), 13.20
Nálatok előfordult már hasonló?


Hazai pályán kerültem hasonló szituba, és nem akarom, hogy ez előforduljon még egyszer. Volt specifikáció és szerződés szerencsémre...

Mit lehet ilyenkor tenni?


+munkaórákat számlázd ki vagy jelezd a megrendelőnek, hidd el általában hirtelen minden jó lesz.
7

Transzparencia

szjanihu · 2013. Okt. 17. (Cs), 20.29
Brief alapján készítek egy időbecslést PERT módszerrel, és issue tracker rendszerben vezetem a munkát, órákat, stb. Meghatározott időközönként demózok (lásd sprint, agile). Szerződésben az összegért cserébe elvégzendő munka nincs pontosan rögzítve. Ha a munka hamarabb megvan, akkor plusz munkát végzek a pénzért, ha kifutok belőle, akkor fizetik a pluszt. Persze a jó becsléshez kell a tapasztalat, meg tudni kell előre gondolkodni.

Ha egy felhőkarcoló építése során kitalálják, hogy kell még egy emelet, az nyilvánvalóan plusz pénz.

Bodi: nem neked ment volna válaszként.
8

Ha nem sikerül megegyezni

alippai · 2013. Okt. 20. (V), 00.47
A legjobb a belefektetett munkát mihamarabb "kidobni" és másik ügyfelet keresni. Akár a te hibádból, akár az ügyfeléből történik, de ezek szerint nem nagyon megy az együttműködés - ez szerintem ritkán változik gyökeresen idővel.

Elhúzódó toldozás-foldozás neked és az ügyfélnek is nagyon sokba kerül.