ugrás a tartalomhoz

Monitor RGB Hexa megfelelője

Kérésre törölve 18. · 2010. Dec. 8. (Sze), 19.35
Sziasztok!

Elbizonytalanodtam. Kérlek erősítsetek meg, vagy cáfoljatok.

Ezen az oldalon olvasom http://dev.opera.com/articles/view/8-a-szinek-elmelete/ hogy az RGB színeknek mi a HEXA megfelelőjük. Eddig logikus volt nekem, hogy

R = FF0000
G = 00FF00
B = 0000FF

Itt viszont azt írják, hogy B = 0033CC

Hát a kék az tiszta kék, nem?
 
1

Mit írnak

Poetro · 2010. Dec. 8. (Sze), 19.52
Nem lehet, hogy valamit félreértettél?
Hát a kék az tiszta kék, nem?

Mit jelent számodra az, hogy kék, és az, hogy tiszta kék?

Hogy a cikk szerzője hogyan harmadolta fel az általa elképzelt színskálát, az szerintem teljesen másodlagos kérdés. Te máshogy is feldarabolhatod, és más neveket is adhatsz nekik. Ennek semmi köze nincsen a színkezeléshez.

A lényeg, hogy ha van egy RGB színed, ennek veszed a 3 komponensét (r, g, b), berakod ezeket egy 0–255-ös skálába. Tehát minden komponens maximuma 255, minimuma pedig 0 kell legyen, akár milyen skálában voltak eredetileg. Ezek után pedig veszed ezeknek az értékeknek a 16-os számrendszerbeli megfelelőjét, ha az egyetlen számjegyű, akkor egy 0-t írsz az elejére, majd r, g, b sorrendben egymás után írod.
2

jól gondolod

solkprog · 2010. Dec. 8. (Sze), 21.58
red = #FF0000
green = #00FF00
blue = #0000FF

gondolom a "tiszta kék" alatt azt érted (szerintem helyesen) hogy a kék színnek maximális (FF) az értéke a többi színnek (red & green) meg nulla.
3

Igen

Kérésre törölve 18. · 2010. Dec. 10. (P), 16.46
Ezt értem tiszta kék alatt, ahogy a valóságban is a kék alapszín, tehát nincs keverve semmivel, a monitornál is 255-ös RGB értéket vegyen fel, azaz 0 0 255, vagyis 00F

A csaj, aki azt a cikket írta sok mindenről beszél, én nem szóltam a keverésekről, hanem a legelején a cikknek írja a csaj az alapszíneket és szerintem hibásan.

Most vagy ennyit ér egy női szakember, vagy nem tudom miért írta azt, amit.
4

ne foglalkoz vele

solkprog · 2010. Dec. 11. (Szo), 00.49
nem olvastam el a cikket, így nem tisztem megítélni.
De úgy általánosságba mondom hogy olyan túlságosan sokat ne foglalkozz a színek nevével. Mert az esetek 99%-ban totál felesleges..
Egyébként vannak a színek elnevezésében keverések.. például a #00FF00 ami a szerintem a green, sok helyen lime-nak nevezik, és csak a sötétebb #008000 nevezik green-nek. (amit még meg is tudok érteni)
5

Te vagy a második

Kérésre törölve 18. · 2010. Dec. 11. (Szo), 13.37
Sajnos, ha nem olvasol bele a cikkbe, akkor ez az eredménye, hogy félre-válaszolsz.

Nem a színek elnevezéséről van itt szó ugyanis! De hadd ne ismételjem magam, ott a cikk eleje...
8

ha már le akarsz cseszni

solkprog · 2010. Dec. 11. (Szo), 22.29
ha már le akarsz cseszni akarsz, akkor olvasd el hogy mit írtam:
"nem olvastam el a cikket" de akkor pontosítok "nem olvastam végig".. az elejét az éppen kérdéses részt igen. És biztos én vagyok a hülye, de egy cikk elejéből nem fogom megítélni azt hogy a "nő mennyire szakember"

ui: a cikk elejének elolvasása és az előző hozzászólásom között eltelt 2 nap...
6

Additiv vs szubsztraktiv

dyuri · 2010. Dec. 11. (Szo), 17.19
Bar egyesek figyelmesen elolvastak a cikket, azert azt tisztazzuk, hogy a holgy szubsztraktiv szinkeveresrol beszel. Azaz arrol, amit az altalanos iskolaban mindenki ugyesen alkalmazott, csak aztan elfelejtette, pedig attol ugyanugy letezik. A "szamitastechnika vilaganak" is megvan a maga szubsztraktiv szinkeverese, ami a CMYK. Az o palettajanak a szintere valoban kisebb, mint az RGB, dehat nem kotelezo "minden" szint hasznalnunk, amikor valamit keszitunk, sot, eppen errol szol a cikk (ha valaki elolvassa).

Egyebkent meg a holgy valoszinuleg nem monitorkeszitonek tanult, hanem mondjuk vizualis kommunikaciobol van diplomaja, es neki a szinelmelet mast jelent, mint nekunk, ettol meg siman lehet igaz, amit ir, es nem art szem elott tartani, ha valaki webdesign temaban akar tevekenykedni.

Ahogy Poetro irta, olyan palettat valasztasz magadnak, amilyet akarsz, teljesen szubjektiv, hogy ki melyik keket valasztja maganak alapkeknek.
7

Nem értem, hogyan lehet

Kérésre törölve 18. · 2010. Dec. 11. (Szo), 17.43
Nem értem, hogyan lehet ennyiszer elmenni egy kérdés mellett: tudom mi a kivonó és az összeadó színkeverés közti különbség. A egyébként nem említette ezt, amikor kijelentette, hogy három alapszín van, piros, sárga és kék, majd leírta azok hexa megfelelőjét, ami szerintem továbbra is (mivel a monitorok az alap pirosból és alap kékből kevernek (vagy nem?) rendre ff0000 és 0000ff.

Azzal meg ne mentegessük az illetőt, hogy ez nem az ő területe. Ha valamit leír, akkor az legyen helyes, vagy ne írjon semmit! Ez a szakmai felelősség.

A nyomdai alapszínekben szereplő kék pedig ciánnak nevezendő és az valóban más, mint a kék alapszín. Tehát nem beszélhet arról a hölgy.

És persze a nyomdai "piros" az ott bíbor (magenta).

És nem arról szól a cikk, hogy hogyan lehet kiküszöbölni a CMY és RGB közötti összeférhetetlenséget, hanem arról, hogy miként lehet ízléses színárnyalatokkal összehozni egy weboldalt, azaz mi mivel illik össze és azt hogyan lehet megtalálni.

Szóval értem én a célzást, hogy ki olvasta el rendesen a cikket, vagy sem, de nem talált.



Megint.

Azért kösz a segítő szándékot :-)
9

Kar ezen vitatkozni

dyuri · 2010. Dec. 11. (Szo), 23.45
Nem azt mondom, hogy nincs igazad, csakhogy a holgy nem veletlen nem emliti sem a monitort, sem a nyomdatechnikat, es altalanos iskolaban en kek, sarga, piros alapszinekkel festegettem. A cikk nem nyomdaszoknak es gyakorlo webfejlesztoknek szol szerintem, hanem olyanoknak akik ismerkednek a temaval, nekik pedig elso korben eleg, hogy a kek a narancssargaval egyutt hangsulyos.

De lehet, hogy tevedek, es az altalanos/kozepiskolaban sem kene valotlansagokat allitani, miszerint F=m*a, meg hogy az aram a vezetekekben folyik.
11

De igen

Kérésre törölve 18. · 2010. Dec. 12. (V), 15.24
Nem jól látod, bocs. Az egész cikksorozat kifejezetten weboldal építésről szól és ennek egy fejezete ez. Más-más szerzők írták az egyes fejezeteket - volt amelyik többet is.

Tehát a csaj csak a webfejlesztéssel kapcsolatban nyilatkozik és nyilatkozhat.

ezen kívül az is gyanús kellene legyen neked, hogy félreérted, hogy ha nem ebben a témakörben írná amit ír, akkor minek beszél már az elején RGB színek HEXA kódjáról?

Ezt nem általánosságban használják, hanem kifejezetten ezen a területen.

Megírtam volna az oldal gazdájának, hogy írják oda, hogy az téves infó, de nem találtam kapcsolati címet...
18

Szerintem

dyuri · 2010. Dec. 13. (H), 17.30
Nincs azzal gond, hogy mas a velemenyunk a cikkrol, en ugy erzem, hogy megertettem mit szeretne kozolni.

Tartom magam ahhoz, hogy nem a monitoron megjelenitheto szinekrol beszel, hanem arrol, hogy o milyen alapszineket fog hasznalni a projecthez - ezzel technikailag szukiti az elerheto szinteret, de ez az o dolga. Ha hibazott, akkor ott hibazott, hogy abban a konkret fejezetben nem reszletezi, hogy ezek az o valasztott szinei, amit alapnak kivan hasznalni.

Egyebkent valoban, legegyszerubb lenne vele megbeszelni a dolgot.
19

Kösz

Kérésre törölve 18. · 2010. Dec. 13. (H), 18.24
Elküldtem neki a megjegyzésemet, már amennyire tudok angolul.

Kösz a linket!
20

A csajszi nem válaszol, pedig

Kérésre törölve 18. · 2010. Dec. 18. (Szo), 11.38
A csajszi nem válaszol, pedig már jó ideje ott van az oldalán a hozzászólás. Pedig csak 3 db van az oldalán, a többi már nagyon régi.
Minek az ilyennek weboldal...
10

A megoldás

CSZS · 2010. Dec. 12. (V), 11.37
Azt hiszem, rájöttem a megoldásra.

Kezdem egy hosszabb körrel (hozzátéve, hogy nem vagyok szakértő, csak amit felszedtem a témában, azt írom le, könnyen lehetséges, hogy tévedek, de ettől a meglátásom valószínűleg jó -- feltéve, hogy a cikkíró hölgy nem tévedett)

Nos ugye a tárgyak felől érkező fény (az emberi szem által érzékelhető elektromágneses hullámok, vagy ilyesmi ;-) határozza meg amit érzékelünk, mégsem teljesen egyeztethető a kettő össze: egyrészt az agyunk a környezethez viszonyítva fogja fel a beérkező látványt, másrészt beleképzelhetünk olyan színélményeket is, amik a spektrumban nem is léteznek (azt hiszem a barna szín pl. ilyen, vagy érzékeljük a csillogást, homályt, stb, ami nemigazán feleltethető meg pusztán a bejövő fény hullámhosszának). Vagyis a beérkező fények egyvelegét érzékeljük. Tiszta szerencse, hogy a monitor látványképző technológiája (az RGB színkeverés) egész sok mindent utánozni képes.

És most a konklúzió:
A monitor hiába adja ki 3 komponens keverékét, ennek nagy része megfeleltethető 1 frekvenciájú (vagy hullámhosszú) színértéknek, ilyen a kék szín is. Ha a hölgy azt állítja, hogy a #0033CC szín az "tiszta kék" akkor nem téved akkor sem, ha a monitor a színképzése során "zöldebb" adalékot ad hozzá, hiszen ez az adalék csak arra szolgál, hogy a komponensek keverésével a keletkezett, "emulált" "frekvenciaélményt" tologassuk a spektrumon. (A keverékről pedig nyugodtan mondhatjuk, hogy nincs is benne zöld -- érzékelésünk szerint)
Hogy még jobban érzékeltessem, itt a wiki a fényről:
http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9ny
jobbra látható a kinagyított "látható tartomány".
Ennek a baloldalán van a legkékebb szín ... és milyen RGB komponensekből áll? Még piros is van benne... Mégis így áll össze az a szín, ami a szivárvány legkékebbjéhez tartozó hullámhosszú "tiszta" egykomponensű elektromágneses hullám színérzetét adja vissza.
Tehát nem feltétlenül a szivárvány legkékebb részét használja a monitor a #0000FF színnél, hanem más frekvenciájú fényt, ami talán alkalmasabb a keverésre, de hozzá kell keverni más komponenst is, hogy olyan érzetet adjon, mint az az egykomponensű fény, aminek a legrövidebb a hullámhossza a látható színskálából (vagyis a legkékebb). (És megint más kékfajta kellhet más keverési módszerekhez természetesen)

Így oldódik fel a dilemma, hogy "hogyhogy tiszta kék, amikor van benne zöld komponens"...
Jól gondolom?
12

Miért kéne abból kiindulni,

Kérésre törölve 18. · 2010. Dec. 12. (V), 15.31
Miért kéne abból kiindulni, hogy a hölgy nem tévedett?

Ez valamiféle félreértelmezett gavallérság?

Egyszerűen vizsgáljuk meg a tényeket és majd kiderül, tévedett, vagy sem az író.

Egyébként amit írsz az szép kör, de el tudod képzelni, hogy a monitor három alapszínét a tervezők ennyire túlbonyolították volna?

Tudjuk, hogy a három színből 16,7 millió színt lehet kikeverni. Semmi értelme sem lenne egy sárgásabb (azaz zöld felé eltolódott) kéket R G Blue-t venni alap kéknek, főleg, hogy zöld már eleve ott van, mint lehetőség. Ezzel csak a variációk számát csökkentenék fölöslegesen és ott is kevert színekkel dolgozna a monitor, ahol ez szükségtelen.
14

Nem bonyolultabb

zzrek · 2010. Dec. 12. (V), 19.38
"Miért kéne abból kiindulni, hogy a hölgy nem tévedett?"
Mert feltételezem, hogy jobban ért hozzá, mint én, és ez alapján próbálom megérteni a problémát.

"a monitor három alapszínét a tervezők ennyire túlbonyolították volna?"
Ezt hogy érted? (Végülis választhatták volna a RYB kombinációt is, de azt hiszem azért lett RGB, mert az emberi szem a zöldet érzékeli legjobban, számára a zöld színhez tartozó hullámhossz körül tartózkodó árnylatok a leginkább megkülönböztethetőek)

"Semmi értelme sem lenne egy sárgásabb (azaz zöld felé eltolódott) kéket R G Blue-t venni alap kéknek"
Logikus lenne lineáris skála esetén, de a zöld belekeverésével nem lesz sárgább (kék marad), csak más hullámhosszú egykomponensű fényhez fog hasonlítani.

A fény hullámhossz szerinti színfelosztása egydimenziós skála, míg a komponensekből kevert (legalább) 2 dimenziós (sőt, inkább valamilyen gömbfelülethez hasonló vagy ilyesmi)
A legkisebb látható hullámhosszú (400nm) fényhez hasonló színt 3 RGB komponensből kikeverni például lehetséges, hogy úgy lehet, ha R és G komponenst is használunk (ekkor lesz ibolyaszín, ami a szivárvány első színe, és ez amolyan lilás érzetű)

Ha "a hölgy nem tévedett", akkor található benne logika, hogy miért pont az RGB-beli #0033CC a legjobb RYB keverésben "tiszta" kéknek nevezni, és ezt használni a legszélesebb színskála kikeveréséhez. (De hogy ez tudományosan hogyan bizonyítható, hogy mely hullámhosszú 3 komponens az ideális, az érdekelne)

Az csak egy képzet, hogy az RGB #0000FF szín a tiszta kék, ha hozzászoktunk, akkor ahhoz fogunk viszonyítani, és érezni fogjuk, hogyha valaki valami más komponenst is belekever. Valójában az is logikus lenne ha ahhoz szoknánk hozzá, hogy az ibolyaszínt nevezzük kéknek és ahhoz viszonyítunk. De talán ez nem lenne természetes, a szem érzékeléséhez jobban illeszkedik, ha 3 komponensből keverjük a színt. Valami olyasmi miatt szerintem, mert talán a szemben is létezik "túlcsordulás" és ezért a kicsi hullámhosszak felé is hasonló érzet keletkezik bennünk, mintha nagyobb hullámhosszú komponens is lenne benne. (Az ibolyát "melegebb" színnek érezzük, mint az égszínkéket, pedig kisebb a hullámhossza)

(Azért írtam ilyen sokat, hogy kijavítson valaki, ha tévednék, és akkor tanulok belőle, köszi!)

(időközben eszembe jutott a régi jelszavam)
13

Szövegértés

Endyl · 2010. Dec. 12. (V), 18.10
Kedves rendszereto!

Nem tudom a cikk szövegének melyik része alapján jutottál arra a következtetésre, hogy a cikkíró a "tiszta" R, G valamint B színeket írja le elsődleges színként, vagy hogy ezeket próbálja bemutatni.
Ehelyett, a cikk első felében nem a monitoroknál használt elsődleges színekről van szó (piros, zöld, kék), hanem a rajzórai festegetésnél használtakról (piros, sárga, kék). És ezeknek a hexa kódját adja meg a cikkíró. Majd később, az ezekből a színekből kevert másodlagos és harmadlagos színeknek a hexa kódját írja le. Ez eléggé passzol is az általános iskolában tanultakhoz és semmiképpen sincs ellentmondásban a monitor RGB színeivel, valamint azok "tiszta" komponenseivel, hiszen az egyik egy szubtraktív színkeverési módszer alapszínei, a másik pedig egy additívé.

Továbbá nem szabad elfelejteni, hogy az RGB színtér korántsem abszolút, nem tartalmazza a teljes látható színskálát. Valamint egy 0000FF szín majd' minden monitoron másképp jelenik meg, színprofiltól függően. Így teljesen meddő vita, hogy a 0000FF vagy a 0033CC e az "igazi" kék, mert egyik sem.

Érdemes eljátszani ezzel a színséma generálóval. Ha triád módba váltasz, egyből látszik, hogy a szabályos háromszög csúcsait nem tudod úgy forgatni hogy #F00, #0F0, #00F pontokra essen. A piros, zöld és kék színek másféle harmóniában állnak egymással, már ha ugyan egyáltalán.

Megismétlem, a cikkíró nem az RGB színképzési modellt írja le, hanem hogy hogyan találhatunk egymással harmonizáló színcsoportokat, amik segíthetnek egy kellemes weboldal kialakításában, valamint ezeknek a lehetséges színcsoportoknak a hexa értékeit írja le. De mindez a cikk bevezetőjében ki is derül.

Megjegyzem a cikkben a "tiszta" RGB zöld (00FF00) sem kerül említésre.

(Avagy egy Picasso kiállításon ne csodálkozzunk, ha nem látunk egyetlen van Gogh művet sem.)
15

Ha, akkor...

Kérésre törölve 18. · 2010. Dec. 13. (H), 02.10
Ezt írod:

Valamint egy 0000FF szín majd' minden monitoron másképp jelenik meg, színprofiltól függően. Így teljesen meddő vita, hogy a 0000FF vagy a 0033CC e az "igazi" kék, mert egyik sem.


Ha ez így van (márpedig így van, de ez más tészta, de ha már felhoztad...), akkor ennyi erővel nyugodtan írhatta volna, hogy 0000ff, ugyanis olyan kicsi a kettő között a különbség, hogy főleg a különféle monitorbeállítások miatt ez a két érzet akár megkülönböztethetetlenül hasonlóvá válhat...

És egy gyanú: vajon a piros esetében az csak véletlen, hogy ott ff0000 az érték, azaz totál megegyezik a logikus értékkel és azt is adta meg a szerző?

És a kék alapszín esetében, amit szerinted itt a kivonó színkeverésből vonatkoztatott, és ez nem fedi teljesen az összeadó színkeverés skáláját, akkor ugyan hogyan konvertálta át az értéket RGB-be. Akkor azt kellett volna mondania, hogy nincs egy-az egyben megfelelője, csak közelítő érték.
16

Színkör

Endyl · 2010. Dec. 13. (H), 09.25
Még mindig nem érted, hogy itt nem "tiszta" RGB színkomponensekről van szó, hanem egymással harmonizáló színekről.

Kicsit szakadjunk el az RGB-től, hiszen a cikk csak azért ír hexa kódokat, mert végül weboldalakon "kell" felhasználni az adott színeket, és fel sem merül, hogy a monitorok RGB-s színkeverését vesézze ki.

Tehát gondolkodjunk inkább HSV vagy HSL módban (amit szintén támogatnak a böngészők), ami inkább elképzelhető színkörként (vagy még jobb, ha színhengerként) szemben az RGB-vel, ami inkább kockára hajaz (szerintem). Szóval, ha kipróbálod a színséma generálót, amit linkeltem, átállítod triad módba, a fő szín színárnyalatát (Hue) 0°-hoz (ami FF0000 lesz), valamint a színek által bezárt szöget átállítod 60°-ra, akkor láthatod, hogy az egyik másodlagos szín FFFF00-lesz, míg a másik 1240AB, ami messze nem "tiszta" 0000FF (igaz nem is 0033CC, de ez a különbség eredhet a szín(át)számító algoritmus pontosságából, vagy abból is, hogy más színmodellt használnak alapként).

Arra, hogy lehetett-e volna 0000FF-et írni a cikkben 0033CC helyett vagy sem: minden bizonnyal igen, és olvasás közben lehet fel sem tűnik a többségnek. Sőt, még talán logikusabbnak is tűnhetne, hiszen az az egyik RGB főszín. Mivel viszont (nem győzöm hangsúlyozni) nem az RGB színkeverésről van szó, hanem egymással harmonizáló, kellemes látványt nyújtó színek bemutatásáról, így a hölgy jogosan és helyesen a színkört veszi elő, és annak a fő színeit írja le hexa kódokkal. Az, hogy ennek a harmadik, kék pontján pontosan milyen szín áll, vagy hogy méginkább miért nem a tiszta RGB kék áll vegyük, például CMY színeket (ami szintén nem abszolút színtér). Ez ugye a nyomdaiparban használatos színtér a színkeverési technológia miatt, és elég sok színt ki lehet vele keverni. Viszont rengeteg színt nem. De nem csak a PANTONE színeket nem lehet tökéletesen, hanem például tiszta, mély feketét sem. Ezért van szükség a negyedik K összetevőre. Ebből is látszik, hogy ezeknek a mesterséges színtereknek a tiszta komponensei nem feltétlen alkalmasak szépen harmonizáló színcsoportként való használatra, mert a "valódi" színek rendesen kilógnak ezekből a színterekből. És ahhoz, hogy ezeknek a kilógó színeknek megkeressük a szűkebb színtérben található megfelelőjét, összetett számításokat kell elvégezni. Ezek a számítások attól függnek, hogy az alapul vett színeknek mely érzeti összetevőjét kívánjuk megőrizni, a lehető legpontosabban visszaadni. Szóval ha valódi színeket képezünk le RGB-re, akkor egy bizonyos színnek nincs abszolút, helyes RGB megfelelője mert az "rendering intent"-től függ. A cikkíró minden bizonnyal választott egyet, majd azt használta végig a cikk folyamán. Feltehetően azért, mert ez felelt meg az (egyik) legjobban a célnak.

Persze megtehette volna, hogy elkezdi ecsetelni, hogy milyen számítást vett alapul a kék szín kiszámításához, ezt miért tette, és milyen színelméleti tételeket vett alapul a döntéséhez, és a színek keverésének algoritmusát is leírhatta volna. Csak ezek mind elterelték volna a figyelmet a cikk lényegi mondaniválójáról, és a célközönség többsége félúton befejezte volna az olvasást. Ehelyett inkább, nagyon helyesen, nem említette ezeket a technikai részleteket, amik amúgy sem szükségesek a cikk mondaniválójának megértéséhez, ami ugyebár a harmonizáló színek megtalálása, valamint hogy milyen típusú harmóniák vannak. (Amikre vannak remek alkalmazások, ő is hivatkozik egyre. Így megint csak nem kell elmerülnünk a színszámítás bonyolult mélységeibe.)

A cikk végén persze lehetett volna elhelyezni színelméleti előadásokra, leírásokra mutató hivatkozásokat, de a célközönséget tekintve ez megint csak felesleges lett volna. Ugyanígy felesleges megemlítenie, hogy a 0033CC mennyire pontosan fedi a "valódi" kéket, vagy mennyivel jobban mint a 0000FF mert egyáltalán fel sem merül az RGB színek "tiszta" komponensei említésének szükségessége, lévén nem az RGB színkeverése a tárgy.

Viszont kaptunk egy jobbára sallangoktól mentes, használható cikket.

És mivel ismétlés a tudás anyja, röviden tömören válaszolok a témában eredetileg megfogalmazott kérdéseidre, felvetéseidre, aggodalmaidra.

- a hivatkzott cikkben nem olvasol arról, hogy mi a "tiszta" RGB színek hexa megfelelője
- megerősítelek, hogy az RGB tiszta R komponensének hexa kódja FF0000, a G-é 00FF00, a B-é pedig 0000FF (bár nem értem miért kell ebben megerősíteni, hiszen ezt senki nem cáfolta (legfőképp a linkelt cikk nem))
- a cikk nem írja, hogy az RGB "tiszta" B komponense 0033CC-vel lenne egyenlő
17

Szakértő vagy?

zzrek · 2010. Dec. 13. (H), 10.06
Szia, látom te szakértő vagy, kérdezhetek én is?

A wikin utánaolvastam, frissítettem az ismereteimet, és néhány dolog nem tiszta (szóval nem konkrétan az említett cikkel kapcsolatban kérdeznék, hanem általánosságban a színkeverésről és így a "kék" színről, pontokba szedem a kérdéseimet)

http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9ny
http://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%ADn

A látható fény hullámhossza kb 400-700nm, ebből választható az összes monokromatikus színkomponens.
1. Jól sejtem, hogy az RGB keverésben monokromatikus komponensek vannak (hiszen a technológia monokromatikus komponenseket állít elő)?
2. A színkeverésekben megválasztott komponensek akkor a legjobbak, ha a általuk a lehető legnagyobb színtartomány leképezhető?
3. Ekkor ugye létezik egy bizonyos optimális színhármas (RGB vagy RYB, mindegy, hogy nevezzük) amivel a legtágabb színskála kapható meg?

És ha ezek igazak, akkor a lényegi kérdéseim:
4: Miért nem a legkisebb látható hullámhosszú "kék" (ibolya) szín az optimális komponens a keveréshez?
5: Miért érezzük úgy, hogy az ibolya színben piros összetevő is van? (Vagyis átfogalmazva: hogyan lehetséges az, hogy a legkisebb hullámhosszú színhez hasonló színérzet RGB kikeveréséhez R komponenst is kell hozzáadni, ami egy nagy hullámhosszú komponens?) (Ez azért is furcsa, mert a szemben lévő S-M-L érzékelő csapok hullámhosszérzékenysége a wikiben lévő adatok alapján ezt nem indokolja)

Köszi!