Csak nekem az az érzésem, hogy ez megint olyasmi kavarás, mint a browser user agent stringekkel? Csináltak egy nagyfelbontású kijelzőt, és látták, hogy túl picik lettek a betűk (azokon az oldalakon, amik pixel alapúan méretezettek). Na, erre kitalálták, hogy "hazudjuk azt, hogy két pixel 1 pixel", és találtak rá magyarázatot, hogy miért is okos dolog ezt hazudni.
Nekem ez így elsőre nem nagyon tetszik.
Nekem egy dolog nem tiszta, bár egyszer már valaki megpróbálta elmagyarázni: meg lehet adni a méreteket mm-ben, inch-ben stb. Ha azt akarom, hogy minden készüléken egyforma méretben jelenjen meg, akkor ezek a mértékegységek miért nem jók?
Csak a CSS3 ismeri a PPI (pixel per inch) fogalmát, a böngészőktől függ, hogy egyáltalán értelmezik-e. Ha igen, akkor elvileg mindenhol ugyanúgy fog kinézni.
Van először is két dolog. Az operációs rendszer ritkán tudja, hogy neked mekkora kijelződ van. Lehet, hogy csak 11"-os, lehet, hogy 24". És még hogyha sikerült is ezt az adatot szinkronizálni (talán az újabb kapcsolódási szabványok ezt már támogatják), akkor ha megadod, hogy az oldalad 12" széles legyen, akkor máris nem fog kiférni a szomszéd netbookján, ami csak 11"-os kijelzővel rendelkezik, viszont a másik szomszédnál, aki 24"-os TFT-vel rendelkezik nagyon kicsi lesz, a Józsinál, aki meg 42"-os LED TV-n szokott internetezni nem is fog olvasható lenni.
Valamint ottvan még a pixeles képek kérdése is. Tegyük fel, hogy van egy fotóm, ami 640x480px méretű. Ha ezt egy 96dpi felbontású monitoron nézem, akkor az 6.6"x5" méretű, ha egy 200dpi felbontású mobil eszközön, akkor meg 3.2"x2.4". És lehet hogy míg a monitoron, ez a kijelző töredékét foglalta csak el, addig a mobil eszközömön a teljes képernyőt. És ugye ha ezeket a fix méretű képeket HTML/CSS módszerekkel átméretezzük, akkor az nem lesz igazán optimális. Ha felnagyítjuk, akkor pixelesedhet, ha lekicsinyítjük, akkor feleslegesen terheljük a felhasználó (mobilon valószínűleg már így is elg szűkös) sávszélességét.
Nincs benne semmi kavarás. A pixelek mennyiségét két okból lehet növelni: 1) több információt szeretnénk megjeleníteni, 2) nagyobb pixelsűrűséget szeretnénk elérni, ezáltal finomabb rajzolatot adni a betűknek / képeknek. Utóbbit csinálta például az Apple is a retina display-jel. Ezért kellett megkülönböztetni a szoftveres pixel fogalmát a hardverestől.
Nekem mégis kavarásnak tűnik.
Nem a pixel definícióját kellett volna megváltoztatni, hanem egy újat bevezetni. Szerintem nyilvánvalóan azért a pixelt macerálták, amit leírtam: hogy megoldják a saját problémájukat -- és nem szakmai indokok alapján döntöttek.
Mi lesz a következő? Tegyük fel, hogy bevezetik a pixel helyett a "hardveres pixel" definíciót (hpx) (a px-et meg átdefiniálják szoftveres pixellé), hogy canvasban, vagy egyéb helyeken tudjunk (mi, fejlesztők) ténylegesen 1 px-es vonalat húzni, vagy 1 px-es keretet adni egy div-nek, vagy egyéb képfeldolgozáskor is hasznos lehet. Tegyük fel, hogy 1-2 év múlva megint mindenki ezt a "hardver pixelt" használja mindenhova, és ekkor... megjelenik egy mégjobb felbontású kijelző, amin megintcsak minden túl pici lesz. Na akkor előröl kezdődik minden: kitalálják, hogy a hpx nem a hardveres pixel, hanem más (hogy jól nézzen ki minden oldal az új extranagy felbontású kijelzőn) majd bevezetik az igazi hardveres pixel fogalmát ("true hardware pixel", tpx) stb, stb...
Tehát nekem nem az nem tetszik, hogy bevezetik a szoftveres pixelt, hanem az, hogy a rövidtávú érdekeik miatt változtatnak egy definíción, ahelyett, hogy ténylegesen megoldanák a problémát és rávennék a fejlesztőket az új lehetőségek használatára.
Nekem is fura ez az egész, például az, hogy meg kell adni a device-pixel-ratio-t. Ez azt jelentheti, hogy a jelenlegi fejlődési ütemmel tíz év múlva a CSS-ek többször nagyobbak lesznek, mint maga a tartalom, ha azt szeretnénk, hogy a tartalmunk a legtöbb kijelzőn jól jelenjen meg.
Kavarás
Nekem ez így elsőre nem nagyon tetszik.
Nekem egy dolog nem tiszta,
Csak a CSS3 ismeri a PPI
Méretek
Valamint ottvan még a pixeles képek kérdése is. Tegyük fel, hogy van egy fotóm, ami 640x480px méretű. Ha ezt egy 96dpi felbontású monitoron nézem, akkor az 6.6"x5" méretű, ha egy 200dpi felbontású mobil eszközön, akkor meg 3.2"x2.4". És lehet hogy míg a monitoron, ez a kijelző töredékét foglalta csak el, addig a mobil eszközömön a teljes képernyőt. És ugye ha ezeket a fix méretű képeket HTML/CSS módszerekkel átméretezzük, akkor az nem lesz igazán optimális. Ha felnagyítjuk, akkor pixelesedhet, ha lekicsinyítjük, akkor feleslegesen terheljük a felhasználó (mobilon valószínűleg már így is elg szűkös) sávszélességét.
Mennyiség kontra minőség
Ez oké, de miért nem
Nekem mégis kavarásnak tűnik
Nem a pixel definícióját kellett volna megváltoztatni, hanem egy újat bevezetni. Szerintem nyilvánvalóan azért a pixelt macerálták, amit leírtam: hogy megoldják a saját problémájukat -- és nem szakmai indokok alapján döntöttek.
Mi lesz a következő? Tegyük fel, hogy bevezetik a pixel helyett a "hardveres pixel" definíciót (hpx) (a px-et meg átdefiniálják szoftveres pixellé), hogy canvasban, vagy egyéb helyeken tudjunk (mi, fejlesztők) ténylegesen 1 px-es vonalat húzni, vagy 1 px-es keretet adni egy div-nek, vagy egyéb képfeldolgozáskor is hasznos lehet. Tegyük fel, hogy 1-2 év múlva megint mindenki ezt a "hardver pixelt" használja mindenhova, és ekkor... megjelenik egy mégjobb felbontású kijelző, amin megintcsak minden túl pici lesz. Na akkor előröl kezdődik minden: kitalálják, hogy a hpx nem a hardveres pixel, hanem más (hogy jól nézzen ki minden oldal az új extranagy felbontású kijelzőn) majd bevezetik az igazi hardveres pixel fogalmát ("true hardware pixel", tpx) stb, stb...
Tehát nekem nem az nem tetszik, hogy bevezetik a szoftveres pixelt, hanem az, hogy a rövidtávú érdekeik miatt változtatnak egy definíción, ahelyett, hogy ténylegesen megoldanák a problémát és rávennék a fejlesztőket az új lehetőségek használatára.
Nekem is fura ez az egész,
tpx
microoled