ugrás a tartalomhoz

Személyes adatokra épít forradalmat a webes ipar

Hidvégi Gábor · 2011. Okt. 22. (Szo), 18.08
2010-ben nagyobb adatforgalmat generált a világ az interneten, mint korábban összesen.
 
1

A felhasználók, fogyasztók

Hidvégi Gábor · 2011. Okt. 23. (V), 16.37
A felhasználók, fogyasztók százmilliói minden nap "vallomást tesznek" életükről a cloudban és petabájtos nagyságrendben hagynak értékes személyes adatokat magukról a szolgáltatóknál.
Nem csodálom, hogy majd' bepisilnek örömükben a Summit 2.0 résztvevői, látva, hogy százmilliós nagyságrendben, ráadásul ingyen osztják meg a felhasználók információikat velük. A különböző "felhők" és szolgáltatások adatvédelmi irányelvei vagy pongyolák (pl. Facebook) vagy hiányoznak, mint például az iCloud esetében.

Node miért törődjenek ezek a cégek az adatok védelmével, ha erre semmi sem kényszeríti őket? A valós életben vannak olyan szervezetek, amelyek védik az állampolgárok és az állam érdekeit, de az interneten ilyen nem nagyon létezik, mivel a technológia relatíve új, elképesztő gyorsan fejlődik, ráadásul nincsenek országhatárok. Az információs szabadrablás már elkezdődött, és addig fog folyni, amíg lehet.

Meddig aggályos ilyen szolgáltatásokra feliratkozni? Amíg nincs tökéletes kontrollja a felhasználónak a személyes adataival kapcsolatban. A Facebookon egy account törlése egy hónap, és külön kell kérvényezni. Miért? Érdemes elolvasni a használati feltételek 2. pontjának 1. bekezdését:
For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (IP License). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.
Azaz a felhasználó által megosztott információk a felhasználó accountjának törlésekor addig nem törlődnek, amíg azokat nem törli mindenki, akivel megosztotta. Lehet, hogy én értem félre, de ez számomra azt jelenti, hogy a Facebookra felkerülő tartalmak 99%-a így biztosan megmarad (mert mi az, amit nem osztanak meg az emberek?).

Egy személyes adatokkal foglalkozó cégnél a legcsekélyebb gyanúnak sem szabad felmerülni, hogy az adatkezelésnél gondok vannak, mert a bizalom olyan, mint a szüzesség: egyszer lehet elveszíteni. Ezzel szemben havonta legalább találkozni egy hírrel, hogy ez a cég is visszaélt az adatokkal, a másikat törvénytelen adatgyűjtés miatt perelik és így tovább. Ez viszont szemmel láthatóan a használókat nem érdekli, tipikus megnyilvánulások ilyenkor:

"Ó, van rajtam kívül százmillió másik felhasználó, majd persze pont velem fognak foglalkozni."
"Nem csinálok semmi törvénybeütközőt, emiatt nem érhet hátrány, ha adatokat gyűjtenek rólam, csak jobb lesz a szolgáltatás."

Mindenki elfelejtkezik arról, hogy az üzemeltetők profitorientált cégek, akiknek egy célja van: a tulajdonosoknak nyereséget termelni. Ha nincs nyereség, a befektetők kiszállnak, csőd van, a tartozásokat ki kell fizetni. Mit tegyenek? Itt van ez a csodálatos adatbázis, az összes felhasználóról részletes információ a szokásairól, barátairól, megvett termékeiről, adjuk el az első érdeklődőnek.

Szabadpiac, verseny van, egyszer fenn, egyszer lenn, birodalmak épülnek és dőlnek össze, és az emberi gyarlóság nagy úr. Érdemes elolvasni a Facebook idevágó fejezetét az adatvédelmi irányelvekből:
If the ownership of our business changes, we may transfer your information to the new owner so they can continue to operate the service. But they will still have to honor the commitments we have made in this privacy policy.
Azaz, ha eladják a céget, a vevőnek tiszteletben kell tartania a Facebook adatvédelmi irányelveit. Ez megnyugtató hír? Tisztelet? Az üzletben?

Azért léteznek ilyen adatvédelmi irányelvek, mert ez lehetséges. Se szabályozás nincs erre, se igény. Dehát miért is lenne erre szüksége bárkinek is? A tehenek arra valók, hogy megfejjék őket : )
2

De hogy legyen itt egy kis

Hidvégi Gábor · 2011. Okt. 24. (H), 08.09
De hogy legyen itt egy kis konstruktivitás is, íme, szerintem hogyan lehetne jobban, átláthatóbban kezelni a személyes adatokat:

1, konkrétan felsorolni, hogy milyen adatokat gyűjtünk, és azokat mire és hogyan használjuk fel
2, egyértelműen leírni, hogy egy account törlése fizikai vagy logikai művelet
3, lehetőséget biztosítani bizonyos személyes adatok utólagos törlésére, gyűjtésének további tiltására (pl. megtekintett termékek, bejárt oldalak)
4, egyértelmű lehetőséget adni a felhasználónak az accountja törléséhez
5, leírni, hogy a személyes adatokat harmadik félnek átadjuk-e, és ha igen, milyen formában
6, konkrétan megfogalmazni, hogy az üzemeltető cég eladásának esetén mi történik az addig összegyűjtött személyes adatokkal
7, leírni, hogy az üzemeltető szándékozik-e eladni a személyes adatok adatbázisát
8, a 6-os és 7-es pont esetén értesíteni kell a felhasználókat, hogy eldönthessék, maradnak-e a rendszerben
3

Szerintem az egész net az

Karvaly84 · 2011. Okt. 24. (H), 15.35
Szerintem az egész net az adatlopásra és visszaélésre van koncentrálódva mostanság, és amíg nem helyezik új alapokra a internetet és szabályozzák nemzetközi egyezményekkel addig ez így is fog maradni, mert akinek van egy szervere és azon van valami, ő avval effektíve bármit meg tehet. Pl múlthónapban találtam egy olyan blogot a google rendszerében ami engem név szerint rágalmazott, Mindenfélékre kellet kattintgatnom mire elértem egy olyan űrlapot ahol kitöltve az adatokat elküldés után azt kaptam hogy, nem vagyok az USA területén úgy h felejtsem el a dolgot. És sztem ezek a cégek direkt úgy alakítják ki az elosztott rendszereiket, hogy egy felhasználó véletlenül se olyan szervert használjon ami az ő országában van mert akkor könnyű lenne jogi utakra terelni bizonyos dolgokat. Szar és aljas az egész internet.
5

A múlt nem változtatható meg,

Hidvégi Gábor · 2011. Okt. 24. (H), 17.56
A múlt nem változtatható meg, a jövő viszont igen.
6

Én addig örülök, amíg nincs

deejayy · 2011. Okt. 25. (K), 11.47
Én addig örülök, amíg nincs szabályozva ez az egész. Ha szabályozná valaki, akkor nem önkéntes, hanem kötelező lenne megadni a személyes adatokat, de csak bizonyos "megbízható" felületeken, amiket azután feltörnének és kereskednének az adatainkkal.

Jelenleg minden önkéntes, így van választás, illetve nem hallottam még mondjuk tömeges fb account kereskedelemről.
7

Az, hogy te nem hallottál

virág · 2011. Okt. 26. (Sze), 05.57
Az, hogy te nem hallottál róla még nem garancia semmire, az elsődleges negatívum, konkrétan a Facebook esetében szerintem nem az, hogy például feltörik és elkezdik árulni az accountok adatait, hanem maga a Facebook... fogalma sincs a külvilágnak arról, hogy mi történik az adataikkal. Ja, persze :) nyilván csak ott figyel a sok adat a szerveren és néha felugrik egy-egy személyre szabott reklámocska... Semmi több, másoknak soha nem adnák ki! :)
Az emberek fura mód, a jelenlegi népszámlálásnál azon rinyáltak, hogy "Jaj, jaj mi lesz a személyiségi jogaikkal!", a Facebookon pedig még azt is megadják, hogy mit esznek reggelire... Ez szerintem vicces, persze, aki ezt szereti az csinálja, nekem semmi kifogásom ellene, viszont az "önkéntességre" hivatkozni, szerintem cinizmus, ugyanis nagyon sok embernek egészen egyszerűen fogalma sincs arról, hogy milyen következményekkel jár az, hogy az adataikat ész nélkül megosztják, a virtualitás a következmény mentesség illúzióját adja, egy nagy bűvésztrükk, egészen addig, amíg például nem kap valaki postán egy számlát, hogy a nevében rendeltek, vagy vásároltak valamit - ez nemrég történt egy ismerősömmel, amikor ez megtörtént, akkor hirtelen átcsapott az ellenkezőjébe, mindent törölni akart magáról a neten, ami persze lehetetlen... de ez meg egy másik szélsőség.
Szerintem az Internet jelen formájában alkalmatlan arra, hogy személyes adatokat osszunk meg rajta, mert semmi garancia nincs semmire, a jogi nyilatkozatok többsége csak blabla, ami alól bármelyik nagy cég fütyörészve kibújik ha esetleg ujjat húznál vele.
Aki pedig dolgozott reklámügynökségnél az nagyon jól tudja, hogy hogyan adják-veszik a különféle, természetesen legális címlistákat... Amit nyilván valahonnan, valamiből összeállítottak :) Természetesen legálisan, hiszen minden, mindig törvényes! :)
Ez alól kibújni már nem lehet, ha nem vagy Facebookon, akkor vagy a Gmailon, vagy bárhol máshol, az adataink már nem tőlünk függenek, hanem attól, hogy valahol egy Cégen belül valaki éppen hogyan csűri-csavarja a törvényesség fogalmát és a háttérben kinek adja el, vagy kitől veszi meg az adatainkat és ezzel együtt a szokásainkat, életünket. Ez persze csak utópia :) A valóságban minden törvényes, legális és nagyon menő!
8

Ezen a szabályozni/nem

Hidvégi Gábor · 2011. Okt. 26. (Sze), 07.26
Ezen a szabályozni/nem szabályozni témán én is sokat gondolkodom, de még nem tudtam kitalálni, melyik a jobb. Az ember nem szívesen hajtja pallos alá a fejét...

Ugye most mindent szabad, visszaélni is, ezt meg is teszik. Ha uniók meg államok szabályoznának, akkor meg fennáll a veszély, hogy az információk és adatok így hozzájuk kerülnek, és mivel ők is emberek, az almának valószínűleg ők sem tudnának ellenálni.
10

Épp most akartam betenni ide

H.Z. v2 · 2011. Okt. 27. (Cs), 17.02
Épp most akartam betenni ide a linket.
Eszem megáll... Tehát már ezekben a cégekben sem bízhatunk.
Mondjuk eddig sem erőltettem a kártyás vásárlást, ezek után végképp nem teszem.