A Facebook új forradalma: a felhasználói preferenciákra épülő háló
A Facebook az egész webre kiterjesztené a tartalomértékelést
■ H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Ne olyan forrón
S.N.
Persze kellenek az online közösségek, úgy ahogy vannak offline közösségek, csoportok, de ez a hadjárat, amit a Google (Friend Connect), Facebook és hasonlók művelnek, ez nekem már kezd sok lenni.
Valóban ilyen mértékben kell közösségesíteni a WEB-et?
Egyébként úgy látom, hogy az ilyen megmozdulások semmi más célt nem szolgálnak, mint a kitaláló (jelen esetben Facebook) még nagyobb anyagi haszonszerzését. Ok, persze kell az, hogy az emberek értékeljék a tartalmat, de ennek módja azt hiszem minden rendszer esetében legyen egyedien megoldva.
A Facebook megoldása esetén Facebook user-nek kell lenni és be kell jelentkeznem, hogy tudjak like-olni. Namost én nem voltam és nem is leszek Facebook user, ergó ki vagyok rekesztve az ilyen módon megoldott like-oló gépezetből.
Szóval én még mindig azt mondom, hogy legyenek kisközösségek, ne függjenek ilyen nagy szolgáltatóktól, és legyenek azért függetlenül megolva az ilyen funkciók.
A tartalomértékeléshez egyeáltalán nincsen szükség sem a Facebook-ra, sem senki másra. Ezt a tartalomszolgáltató gépnek (legyen az bármilyen engine) kell megoldania. Szerintem.
Savanyú a szőlő
Mondom magamra, mert kb ugyanúgy gondolkodom mint te ;-)
Én sem vagyok Facebook user, sem iwiwes, sem egyéb, de ha szükségem lesz rá, az leszek.
Esetleg valamilyen fake személyiséggel akkor is az leszek, ha nincs szükségem rá, csak azért, hogy kipróbáljam, mit esznek rajta a többiek.
Aztán majd elkap a fogaskerék, bedarál, és nagy facebook lájkoló leszek én is.
És akkor már nem leszek kirekesztve sem.
Sőt, élvezni fogom, és arra fog elmenni a legtöbb időm, hogy a fészbúkon lógok.
És hogy több időmet vehesse el a facebook, több olyan eszközt fogok vásárolni, ami időt spórol meg nekem.
Ésígytovább....
Nem
Egyre inkább kezdem azt hinni, hogy egy-két ember részéről megy a "szakmai" f@szverés, hogy mi vagyunk a királyok. A másik oldalon a Facebook, a Google meg hasonlók nagy ívben tesznek arra, hogy mi lenne jó, nekik csak a pénz számít.
És nekem már nagyon hányingerem van ettől a fajta mentalitástól.
iWiW tag voltam. Éppen egy éve töröltem magam, mert egyszerűen semmi értelmét nem láttam. Képes telefonkönyvnek jó volt. De még annak sem, mert sok ember vagy nem adta meg pl. a telefonszámát, vagy nem aktualizálta, e-mail címét sem aktualizálta. Tehát még ennek sem volt jó. Létrejöttek ott is a klub-ok, de annak sem láttam értelmét.
Mi abban a klub, hogy sok user csatlakozik, nő a klub tagjainak a számra és kimerül a klubozás a klub üzenőfalán való chat-eléssel. Meg lehet küldeni a klubtagoknak üzenetet, amitől agybajt kaptam és nagyon gyorsan töröltem minden klubot.
Meg aztán iWiW-en is két lehetőség volt: minden hülyét visszajelölök, aki bejelölt vagy megválogatom, hogy kik lesznek ott az ismerőseim között. Egyik megoldás sem jó igazán, mert lehet építeni baráti, haveri, iskolai, business account-ot. Ez így sehogy sem jó.
Facebook. Nem regisztráltam, mert minek. Mindenki mondja, hogy megy ott a tartalommegosztás, megy a klubozás ezerrel. Én azt gondolom, hogy ezek játékszernek jók. De ha én normális online klubot akarok építeni adott témakör alapján, akkor annak kell egy saját portál, amit aztán lehet S.N. rendszer is nevezni, ha ez valakinek annyira jól esik.
Szóval én nem érezm át ezeket a kommersz rendszereket. Azt nem tagadom, hogy sok embert el lehet érni, de ha én el akarok érni egy célcsoportot, akkor csinálok egy kikötőt, amit -- mint írtam -- lehet közösségi oldalnak is nevezni.
És akkor lehetne még beszélni a Twitter-ről, amivel elvileg el lehet érni sok embert, de nekem valahogy ez sem igazán gyere be. Jött egy szolgáltatás és most mindenki hasra van esve, pedig a Twitter semmi más, mint egy korlátozott, regisztrációs rendszerrel rendelkező blogszolgáltatás. Ennyi, nem több.
Update: tudom én, hogy most is mi az igazi bajom. Alapvetően a jelenlegi gazdasági berendezkedés az, ami nagyon b@ssza a csőrömet. Az ilyen megoldások, mint SMO, meg Twitter harcolás, csak egy-egy újabb adalék.
Lájkolás
Vagyis ellentmond azzal, hogy "Facebook. Nem regisztráltam, mert minek."
Vagy mittomén. Üzlet ide vagy oda, ha kitalálnak egy olyan funkciót amit sokan lájkolnak, az még mindig lájkolósabb, mintha nem.
Ez van, a facebook elhúzott. A közösséget szerető egyének a nagyobb közösséget szeretik, ettől dagad. Nem én vagyok a célcsoport, de talán arra nekem is jó, hogy könnyebben megtaláljam benne a célcsoportomat. Meglájkoltatom őket, hogy lájkoljanak engem.
Valószínűleg nekem sem tetszene nagyon ha regisztrálnék, de a világ nem csak abból áll, amit szeretünk. Valamilyen eszköznek lehet hogy jó lesz számomra is.
Lájkolás
De kérem szépen, nehogymár a Facebook vagy a Google kelljen ahhoz, hogy egy oldalon lehessen ilyen funkciót csinláni. Meg egyébként is, ha az értékelés a Facebook rendszerén keresztül megy, akkor arról nem keletkezik semmilyen adat a lokális adatbázisban, ergó van, de minek egy site-on, ha abból a saját rendszerben nem tudok pl. statisztikai kimutatásokat csinálni, nem tudom belefűzni egy SQL lekérésbe (pl. tárolt eljárásban).
Tehát megint egy újabb függés egy olyan piaci szereplőtől, aki nem jóakaratból, hanem a még nagyobb tőle való függés miatt csinálja az ilyeneket. Ez nekem nem tetszik és ki is maradok az ilyenekből.
Igazából nem értem ezt a nagy közösségesdit. A legtöbb ember akivel kapcsolatban vagyok, egyáltalán nem geek. Sőt, sokan örülnek, hogy tudják használni a számítógépet. De az iWiW-et orrvérzésig tolják. Mit csinálnak? Képeket töltenek fel, az idióta iWiW appokkal szórakoznak (amiből jót eddig még nem láttam), és tolják a kommenteket egy-egy klubban.
Most őszintén, ennek ebben a formában van értelme? Szerintem nincsen. Ha egy online klub kimerül a chat-elésben, akkor az nem klub, hanem üzenőfal. Ennyi és nem több.
Azt kellene végre megérteni, hogy attól, hogy a user tud tartalmat generálni még nem lett jobb a világ. Sőt, sok olyan probléma lépett fel, amire eddig megoldás nem született és sokan nem is keresnek rá. Meg az érdekszereplőknek az a jó ha van nép, mert abból neki valamilyen formában pénze lesz.
Én ezzel a mentalitással nem tudok egyet érteni és ennek függvényében fogom a magam megoldásait megalkotni a következő években (nem csak WEB-es vonalon). A gondolataim egyébként megint túlmutatnak a WEB-es világon. Egyszerűen elszomorít, hogy milyen szánalmas, pénzéhes világban élünk, ahol lassan tényleg minden a pénzről szól ...
Még egy-két gondolat. Ha van olyan gomb, hogy "bejön", akkor miért nincsen olyan, hogy "nem jön be". Mert ugye az éremnek két oldala van és attól, hogy x user like-olja a dolgot, attól még lehet 10x annyi ember, aki meg nem. És azért ez nem elhanyagolható nézőpont.
Másrészt a hwsw.hu-n már egy ideje megy saját értékelő rendszer, ami szervesen beépül a rendszerükbe. Én az ilyen integrált megoldásokban hiszek.
Egyébként meg most a Google után a Facebook akar a WEB királya lenni. Na köszönöm, de ebből én nem kérek ...
Olyan innovációt várnék az ilyen szereplőktől, ami nem köti az adott szereplőhöz a usert. Ja, hogy abban nincsen közvetlen és irreális profit ...
Lecseng
Semmi értelme, de majd lecseng és beállj egy egészséges szintre. Másfelől pedig akik „az iWiW-et orrvérzésig tolják” feltehetően korábban is megtalálták ennek a szórakozásnak a módját. Azt pedig ne feledd, hogy nagyon sokan ennek az SN hullámnak köszönhetően ültek gép elé. Számukra még ez is egy plusz inger, egy új élmény.
Elterjedés
Erről már volt szó itt a WL-on is. Amíg nem tudnak korrekt módon hozzányúlni az emberek a géphez, alapokkal nincsenek tisztában addig csak nyűg lesz egy ilyen jelentős méretű felhasználói bázis. Mert sok termék és szolgáltatás az ilyen R=1 user-ekre fog támaszkodni, ami meg nem hoz igazán innovációt.
Szóval elég összetett kérdések ezek, nem csak arról szól, hogy köcsög Google, meg köcsög Facebook ...
User oldalról
A részedről ez érhető. De fordítsd meg. Az online klubod potenciális tagjai vajon akarnak-e majd egy újabb portálra (a tiedre) regisztrálni, ahhoz csatlakozni, egyáltalán fordítani a megértésére stb., amikor már úgy is fent vannak a Facebookon és ott vannak az összes ismerőseik is? Működik, amit te mondasz, de nagyon jól körbehatárolt módon és nagyon frankó kivitelezésben, ld. Last.fm. Ha a Docs.com el fog terjedni, abban igen erős szerepe lesz a Facebook Connect alkalmazásának, t.i. amikor először mész el a site-ra, már helyből be vagy jelentkezve.
Nos
- egy koncepció, hogy miről fog szólni a klub (pl. vasútmodellezés, H0-ás modellek)
- egy klubvezető, aki összefogja a társaságot
- egy hely, ahol a klub gyűlik, ha happening van
Tehát online térben is kell egy koncepció, egy klubgazda és kell egy hely. A koncepció általában megvan, mert ha nem lenne, akkor nem jönne létre a klub. Vezető is akad, mert valaki mégiscsak létrehozza. És innentől dől össze az egész. Mert ami az iWiW-en klubnak van nevezve az mindenre jó, csak arra nem, hogy online lehessen klubozni. Csináltam egy fake reget az előbb Facebook-on. Nem győzőtt meg, sem a Facebook, sem a Facebook-os klub koncepció.
Ha egy klub-hoz csatlakozni akarsz (pl. tánccsoport), akkor oda is be kell illeszkedni. Így nem áll meg az a felvetés, hogy akar-e a portálomra jönni. Ha a klub tagja akar lenni, akkor igen. Meg kell szokni? Meg, de az életben is idő kell egy új közösségbe való beilleszkedéshez (pl. új munkahely). Miért lenne ez másképpen az online világban?!
Az meg a net terjedésének az egyik problémája, hogy egyesek elhitetik a néppel, hogy mindenhol ott kell lenni. A nagy f@szt kell. Ezt csak az mondja, akinek (anyagi) érdeke, hogy legyen nép a szolgáltatása körül -- közvetett vagy közvetlen bevétel (reklám) miatt.
Szóval azt gondolom, hogy kellenek az online klub-ok, mert a távolságnélküliséget sok mindenre fel lehet használni. De nem úgy, ahogyan a kommersz S.N. rendszerek ezt próbálják tálalni. Egy klubnak igenis legyen egy korrekt kis protálja, ahol a klubra szabott funkciók vannak egyedileg leprogramozva (hogy kézlig, vagy CMS által jól testreszabva az már ízlés kérdése). Mert ettől lesz egy klub jó, nem attól, hogy Facebook rulez.
De most őszintén? Ha szarul van kivitelezve egy koncepció, akkor annak van értelme? Ha pénzt termel és ebből a gazdája megél, akkor az ő szemszögéből igen. De mivel értéket nem teremt, legalábbis töredék mértékben, mint korrek kivitelezés mellett, így nem látom értelmét.
És ez az, amit mondok. A nép megkapta, hogy gyárthat tartalmat (ez lenne a webkettő? hülyeségnek tartom, de ám legyen). De nincsen mögötte sem szépérzék, sem koncepció és -- ami a legaggasztóbb -- nincsen minőség. Lásd évekkel ezelőtt a gportal.hu-t és társait ...
Tehát, mint írtam: van sok megoldandó probléma, de minden nagy szereplő csak a pénzt látja a többire sz@rik nagy ívben ...
Egyes embereknek
Most tvnézés helyett a ráérők Facebookoznak, ettől még nem kell iszonyatosnagywebesadathalászszociálnetvörkingesevoluciósalgoritmusosnagyontápleszafacebook érzésnek elterjedni szerintem .-)
Üdv:
Gábor
..
Udv
Sanyi