Sublime Text 2
Sokszor esett már szó editorokról itt a Weblabor hasábjain, s szinte mindig kiderült, hogy nincs olyan megoldás, mely mindenki igényeit kielégítené, mert ezek az igények eléggé különbözőek tudnak lenni. Az editor használat függ az egyéni preferenciáktól és adott esetben a céges irányelvektől is, melyek jó esetben konvergálnak egymáshoz. Bár mi az Arkonnál a Netbeans mellett tettük le a voksunkat (PHP szerkesztésre használjuk), most egy másik kódszerkesztőt ajánlanék, a Sublime Text 2-t.
A Sublime Text 2 elérhető Windowson, Linuxon és Mac OS X alatt is, én már próbáltam Windows és Mac OS X alatt is, mind a két platformon kényelmes volt használni. Dinamikusan fejlődik, és egyre népszerűbb. Kipróbálásra ingyenes, rendszeres felhasználásra 59 dollár (kb. 13.000 Ft) az ára.
A termék oldala még messze áll egy igazi termékoldaltól, viszont érdemes olvasni a blogbejegyzéseket, melyekből gyors benyomást nyerhetünk róla, hogy mit nyújt ez a kódszerkesztő. Nekem a következő dolgok tetszenek benne:
- Sebesség: Az editor nagyon gyorsan elindul, és az egyéb funkciói is kellemesen gyorsak. Ráadásul a legfrissebb blogbejegyzésük szerint ezen a téren további javulást sikerült elérni.
- Letisztult felület: Egy a böngészőkre (konkrétan a Chrome-ra) emlékeztető felhasználói felület fogad minket. A fülek, az alap gyorsbillentyűk tovább erősítik ezt a benyomást, otthonosan lehet mozogni.
- Testreszabhatóság, kiterjeszthetőség: elég komolyan lehet konfigolni, TextMate kompatibilis kódszínezést és témákat tud (a TextMate-hez pedig rengeteg ilyen elérhető), és komoly plugin architektúrája van, egy plugin nagyon sokmindent meg tud csinálni. A plugineket Pythonban lehet kódolni.
- Makrózás: könnyen lehet felvenni makrókat és lejátszani azokat.
- Oszlopos és többszörös kiválasztás: nem csak egybefüggő szövegek, hanem oszlopok is kiválaszthatók, illetve több kiválasztásunk is lehet egyszerre. Ez utóbbi segítségével egyszerre több helyen is gépelhetünk például a kódban (refaktoráláskor lehet hasznos).
- Projektek: bármely könyvtárból elindítható az editor, és azt a könyvtárat tudja projektként kezelni különösebb konfigurálás nélkül.
- Vi kompatibilitás: a vi kedvelőknek fontos lehet: be lehet állítani vi kompatibilisre a szerkesztőt.
A szerkesztő hátrányai között talán azt érdemes megemlíteni, hogy bár nagyon dinamikusan fejlődik, még messze áll egy IDE által nyújtotta lehetőségektől. A pluginjei nagyon jók, viszont nem mindegyik működik mindegyik platformon, volt olyan amit például sikerült probléma nélkül belőnöm Mac alatt, Windows alatt viszont egyáltalán nem működött.
Az editor iránt érdeklődőknek érdemes lehet még elolvasni a Sublime Text 2 Tips and Tricks című blogbejegyzést (blogmarkként volt már itt a Weblaboron is), mely további érdekes feature-öket sorol fel, illetve mutat be. A hivatalos Sublime Text 2 doksi, továbbá egy független, nemhivatalos doksi átnézése is jelentősen gyorsíthatja az ismerkedést.
Amiért talán igazán népszerűvé vált a Sublime, az a TextMate kompatibilitás lehet, míg mindenki évek óta várja a TextMate 2-t (talán jön végre?), addig kaptunk egy jól működő, kompatibilis editort a Sublime személyében.
■
Tetszik
Én mondjuk nem fogok váltani rá, főleg mivel most vettem meg a Komodo IDE 7-et, de kisebb feladatokra ideális lehet.
Mondana nekem valaki egy
Videók
sokmindenre jó a makró
1: Sor elejére ugrás > vágólapról beilleszt > következő sor
2: Sor végére ugrás > vágólapról beilleszt > következő sor
Jól jön néha :)
LESS CSS compile
Egyedül azt nem tudtam még megoldani, hogy ha elmentek egy *.less fájlt, abból automatikusan generálódjon egy *.css fájl is. Ha jól emlékszem van ilyen csomag hozzá, de nekem Ubuntura kellene. Valaki tud erre megoldást?
Build
Tools
/Build System
/New Build System...
) További információval a dokumentáció és például a Sublime Text 2 Build System Scripts: CoffeeScript & Node tud szolgálni. LESS fordításához én például a Node.js-es LESS modult ajánlom.vim
Nem is értem ha egy komoly fejlesztő aki X éve ezt csinálja és nem IDE-ben fejleszt, hogy jut eszébe bármi mást használnia mint Vim vagy Emacs ?
vim +1
Nade akkor vajon o miert akarna vim szeru billentyuzetkezelest ebben a mas editorban? Ha azt szereti, akkor szerintem a vimnel nem tamogatja azt semmi jobban, es nekem az elmult ~12 ev alatt senki se tudott olyat mutatni, ami hasznos, es vimmel nem tudtam volna megoldani.
Egyebkent a Sublime-ot tobb ismerosom is nagy megelegedessel hasznalja, valoban jonak tunik, de erdekel valaki olyan velemenye, aki "vim-barat", es valamiert megis mondjuk Sublime-ot (vagy barmimast) hasznal vi-szeru modban.
Geany
A Geany lightweight IDE-nek mondja magát, ami akár igaz is lehet, szövegszerkesztőnek mindenesetre egészen kiváló, szénné konfigolható, pluginezhető stb.
Én is ezt használom, html,
Viccesek
wtf, mi? :D
Smooth talk
Minimap
Egy-egy gyors változtatás
Gyakran viszont a kód hosszú, tehát mondjuk 100-200 sor környékén már nem megy ilyen könnyen, viszont a kód "formájára" még emlékszem, ilyenkor szerintem teljesen jó ez a térkép :)
Amikor scrollozni kell egy
Nem értek egyet
Azért, mert úgy átlátható,
Node-ban fejlesztek, szóval
De hiába szedném szét több fájlba, ha valamit meg kell keresnem, akkor megint csak ugyanott tartanék, mint az elején: honnan emlékezzek én arra, hogy melyik fájlban van ez meg ez a metódus. Itt ránézek a térképre, és odamegyek kvázi konstans idő alatt, míg ha végig kell néznem 2-3 fájlt (amik persze lehet, hogy meg sincsenek nyitva), az mindenképpen többletidő.
És persze a kommentekről nem is volt szó (hiába tudok olyan beszédes kódot írni, amit bármikor megértek). Ha nem csinálhatom meg, hogy nem dokumentálok, akkor az is elég sok helyet el tud foglalni, főleg ha az ember rövid metódusokat ír (1 sor leírás, 1 sor @param/@return az máris 4 sor szabványos komment)
Egy jó megoldás lehetne, ha kihasználnám az editorban a code foldingot :) (mondjuk engem nagyon tud zavarni, hogy nem látom mi van a fájlban, ezért is nem használom többnyire)
De hiába szedném szét több
Neked nem kell emlékezni. Megnyomsz egy gyorsbillentyűt és elkezded gépelni az osztály vagy metódus nevét, és az IDE már meg is nyitotta neked. Feltéve, hogy tud ilyet az IDE-d. Nem hiszem, hogy az a jó megközelítés, hogy az eszközhöz igazítod a fejlesztési módszertanod. Válassz olyan eszközt, amely támogatja azt, ahogy dolgozni szeretnél.
Ilyen Javascript IDE-t még
Eclipse/Aptana, JetBrain
+1 :-)
Js-el az a baj, hogy nem
És miért ne csinálnék buildet? Azért maszatoljak, mert lusta vagyok? JS-ben is lehet tisztességesen programozni, és megvan hozzá minden eszköz.
Yepp, kezdem belátni én is
Rövid, de
Minél több fájl, annál több (db) lemezelérés. Ezt érdemes azért "egészséges" keretek közt tartani szerintem. Js-ben különösen (setleg külön-külön fejlesztve, majd szerveren egybefűzve), nemigazán hasznos, ha a böngészőnek 128 fájlból kell összeraknia egy oldalt.
Jó irány
Miért is?
Ennek miért is kellene így lennie? Engedelmetekkel vitába szállnék ezzel a kijelentéssel. Mert ha egy osztály egy logikai egységet alkot, akkor minek darabolni?
Például (és hangsúlyozom, hogy ez CSAK példa, egy szimpla szemléltetés, és nem übertámadhatatlan érvelés) ha a GD függvényeit akarod egy osztályba foglalni, esetleg még olyan extrákkal felvértezni, hogy grayscale képpé tudja alakítani a resource-t (vagy még akár egy tonna másik egyedi képmanipulálást is ide lehet venni), akkor bizony miért kéne arra törekedni, hogy ne scrollozzunk? Hisz végig a $this->resource az, amivel dolgozol. Ebből aztán származhat a JPG vagy PNG kezelő osztály, ami a betöltésben és a mentésben egyedi, esetleg egy-két tipus-specifikus egyedi megldásban (pl.: transzparencia), de azontúl végig csak a $resource az, amivel dolgozol, az meg tipusfüggetlen. És akkor még az interfészek használhatóságát nem is említettem. És ha szép és teljes munkát akarsz végezni egy ilyen osztállyal, akkor bizony scrollozni fogsz keményen... És attól, hogy nagy, még simán lehet áttekinthető.
Talán amint az észrevehető volt, a fenti példa nem teljesen légből kapott, egy ideje gondolkozok egy ilyen osztály megírásán "csakúgymertmiértne" alapon. Talán meg is csinálom, majd az élet eldönti, mennyire életképes ötlet :P
Szerintem a GD-nél is ki
Ennyire nem kell
Lesz egy abstract class, pár alap dologgal és a read meg write az amit mindenben le kell fejleszteni. Nagyjából már megvan amúgy :)
Mostanában ez nagyon menő –
nem csak egybefüggő szövegek,
Ez ügyes magyarázat arra, hogyan palásoljuk el azt a tényt, hogy nem tud érdemben segíteni a refaktorálásban. :)
Sublime + Ruby
A block-folding még nem működik benne rendesen, az elég bosszantó.
A Sublime szerintem kitűnő
Persze ha rászánná az ember az időt, hogy rendesen beállítsa az IDE-t, satöbbi, akkor nem lenne vele gond, de egész egyszerűen idő hiányában ilyenre nincs (nem volt) idő.
Amikor sokadszorra fordult elő, hogy kézzel (!) kellett átmásolni az IDE elmentett fájljait vissza a project mappába, akkor mondtam azt, hogy na akkor most eclipse becsuk, valami normális szövegszerkesztő megnyit, és gitet pedig terminálból használjuk.
(hogy egy kis flamebaitet bedobjak, a srác macen dolgozott, és nekem nem tűnt valami kényelmesnek egyik eszköz sem. Persze lehet, hogy csak a srác dolgozik ritkán pl a konzollal, de én még annyi anyázást nem hallottam közben :D)
De kicsit (nagyon) eltértem a tárgytól, szóval be is fejezem :)