Az adat az új olaj
A TED Konferencián David McCandless az adatvizualizációról tartott igen hatásos előadást:
A felvételt megtekintve két dolog is eszébe ötlik az embernek: az egyik, ahogy azt David is kifejti, a puszta számok, főleg ha nagyok, nem sokat mondanak az embereknek. Ahhoz, hogy valóban érzékeltessük őket, találó módon kell őket képi formába önteni. Tartalom-előállítóként ez jelentős üzleti felismerés lehet, lévén nagyot dob a felhasználói élményen. Ha pedig mindezt interaktív formában sikerül megvalósítani, akkor a siker garantált. Vizualizálni pedig nem csak számokat lehet, koncepciókat is: tulajdonképpen erről szólnak a grafikus felhasználói felületek.
A másik felmerülő gondolat azonban talán érdekesebb. David bemutatja egyik mérésének eredményét reprezentáló grafikonját. Az ábra szakítási hajlandóságunk mutatja egy teljes évre vonatkozóan:
Szakítások száma az év napjain
Az adatok a Facebookról származnak, a megfelelő kifejezésekre történő keresésből.
A magánéleti következtetéseket mindenki vonja le maga (figyelem, november van), akad azonban, ami ehelyt is megfontolásra érdemes.
Egy-egy népszerű webes alkalmazás soktíz- és százezer, akár sok millió felhasználó adataival rendelkezik, jó esetben őrködik felettük. A magánszférára védelmétől és a személyiségi jogoktól az online szolgáltatások kapcsán rendszeresen hangos a média, azonban kevesebbet foglalkoznak az aggregált adathalmok jelentőségével.
Eleddig a felhasználói profilok és látogatottsági adatok felhasználása nagyjából egészében a házon belüli, fejlesztési célú elemzésekre, illetve a reklámcélcsoport azonosítására korlátozódott. Ennél azonban sokkal több rejlik a rekordok között.
Eljön-e az az idő, amikor a webszolgáltatások egyúttal elemzőintézetekké válnak, profillá válhat-e a weben a statisztikák kereskedelme?
■
Pénz?
Félek, hogy megint az előbbiről van szó ...
Ps.: Nem néztem meg a videót, jelenleg nincsen rá időm, meg egyébként sem vagyok ennyire angol értő; az olvasás az azért kicsit más.
Pénz az értékteremtésért?
Mérleg
A pénz egy általánosított kereskedelmi eszköz. Nincsen vele gond. Addig, amig a pénz eszköz és nem cél. Sajnos ma a pénz a legtöbb esetben cél, ez pedig oda vezet, ahol a világ ma tart ...
Nekem a pénz semmi több, mint a céljaim elérésének egyik eszköze. A pénz értéktelen, csak amíg sokan a pénznek -- és így az aranynak és egyebeknek -- értéket tulajdonítanak, addig ilyen eltorzult világkép fog életben lenni, mint ami nap, mint nap tapasztalható.
A sok pénz nem érték, maximum lehetőség és ebből következően hatalom. Na ezzel a hatalommal pedig az igazán (anyagilag) gazdagok nem élnek, hanem visszaélnek ...
Ha megvalósulna az, hogy korrekt áron adják-veszik, amiből aztán értéket lehet teremteni és nem nyerészkedni akarnak az eladók, akkor nincsen gondom az egésszel.
De ahogyan az olajon és egyéb energiahordozókon és a tözsde által gyakorlatilag mindenen nyerészkednek, úgy itt is ez lenne. Netes példa is van: domain business. Nem kicsit gusztustalan.
Az információ más
Az információval ...
De lehet, hogy csak a kicsit negatív -- nem alaptalanul negatív -- énem szól belőlem ...