Mitől jó egy weboldal terv?
Mostanában egyre gyakrabban fordul elő, hogy kiszervezzük egy-egy oldal megjelenésének tervezését. Ilyen formában jónéhány emberrel kapcsolatba kerültünk. A tőlük kapott tervek – bizonyára tapasztalatlanságukból kifolyólag – csak egy dologban egyeztek: rengeteg nyitott kérdést hagytak, aminek a terv átadása után hosszas kommunikáció, és egy csomó „erre nem is gondoltam”, „nem is tudom”, „erre kérek még 2 napot” tartalmú levél lett az eredménye.
Az alábbiakban szeretném összefoglalni, hogy melyek azok a gyakori hibák, amiket a kezdő designerek rendszeresen elkövetnek, mik azok a kérdések, amik nyitva maradnak. Majd próbálok összeállítani egy ellenőrző listát, ami segíthet a tervezőknek, hogy az átadandó tervük – legalábbis sitebuild oldalról – teljes legyen.
A hibák
A legrosszabb eset, amikor az átadott terv összesen egy blog kezdőlapot ábrázoló JPEG kép. Ebből nem derül ki, hogyan kell kinéznie egy egyedi tartalmat megjelenítő lapnak. Nem derül ki, hogyan jelennek meg a hozzászólások, a tartalomba ágyazott képek, a hozzászólás űrlap, a galéria. Ráadásul a JPEG-ről a tömörítés miatt képtelenség lelopni a pontos színeket. A használt egzotikus betűtípusokról már nem is beszélve.
A kezdő dizájnerek mindig beleesnek abba a hibába, hogy csak a saját képernyőjükre tervezik meg az oldalt. Ilyenkor mindig felmerül a kérdés, hogy mi a helyzet, ha kisebb a felbontás, vagy csak egyszerűen nem teljes méretű ablakot használ a látogató? Nem gondolják végig, hogy mi történjen a sarokba rendezett háttérképpel, ha átméretezik az ablakot. Hogyan nyúlik az oldal ha sokkal kevesebb vagy sokkal több tartalmat kell megjeleníteni?
Az oldal fej és láb része (header, footer) mindig látszanak (fixed)? Ha kevés a tartalom, a láb rész „felcsúszhat” a tartalom alá, vagy az oldal magassága legalább akkora legyen, mint az ablaké, ebből adódóan footer legalább az ablak alján jelenjen meg? Fix szélességű az oldal? Jobbra, balra vagy középre igazodjon?
Az előfeltételek
Amikor megbízunk egy designert, akkor át szoktuk adni az oldal specifikációját, de legalább egy projekt leírást. Ha designer vagy, nyugodtan kérj ilyet! Minél részletesebb a specifikáció, annál kevesebb lesz a félreértés.
A specifikációból mindig kiderül, hogy mik azok a funkciók, amiket az oldal majd megvalósít. Mik azok az elemek, amikkel számolnod kell a megjelenés kialakításakor. Ha valamit hiányolsz (pl. kereső blokk, RSS, Twitter, Facebook stb. ikonok), kérdezz rá, hogy direkt maradt-e ki. Van olyan ügyfél, aki kifejezetten nem akar ilyeneket látni az oldalán, de lehet, hogy csak megfeledkezett róla a specifikáció írója.
Ha hiányzik a mockup (drótváz), kérdezz rá, hogy készült-e ilyen, vagy szabad kezet kapsz-e az elrendezés kialakításakor. Ha kaptál, mindenképp kövesd. Ha szerinted nem jó a kapott váz, akkor szakmai érvekkel indokold meg miért nem követted, miért nem lehet azt megvalósítani.
A betűk
A választott betűcsalád - lehetőség szerint - legyen „websafe”. Ha @font-face
segítségével húzunk be betűket, legyen tisztázott a betűcsaládok jogi helyzete. Mindegyik fonthoz határozz meg helyettesítő családot (pl. 'Palatino Linotype', 'Book Antiqua', Palatino, serif
), lásd még Linux betűtípusok.
Amitől a terv közel teljes lesz
Egy jól kidolgozott terv legalább 3-4 PNG formátumú látványtervből és egy szöveges összefoglalóból áll. A szöveges dokumentumban szerepelnek a használt színek RGB kódjai, a betűcsaládok neve, továbbá a betűméreteket és minden harmadik féltől származó alkatóelem megnevezése, lehetőség szerint azok elérhetősége (ikon set, stock photo, font stb.).
Amikor látványterveket készítesz a következőket tarsd szem előtt:
- Tartalom oldalakat tervezel! A terven jelenjenek meg:
- hivatkozások (a hover és aktív állapotról se felejtkezz el)
- címek (h1-6)
- listák, felsorolások (több szintű listák)
- táblázatok
- tartalomba ágyazott képek (képaláírással és/vagy anélkül)
- ha blogról van szó, hozzászólások megjelenése (név, dátum, avatar, van-e szálkezelés)
- címkefelhő
- hiba- és értesítő-üzenetek (pl. „hozzászólásod rögzítése közben hiba történt”, „Beállítások frissültek”)
- Tervezd meg az űrlap elemeket:
- input és textarea elem (mi történik, ha belekattintok?)
- jelölő négyzet (checkbox) és radio lista mindkét állapota
- select elem (legördített állapot is)
- gombok (input, button)
- űrlaphoz és az űrlapelemekhez tartozó hibaüzenetek
- Tervezd meg a főoldalt
- Tervezd meg tartalom listákat:
- keresési eredményeket megjelenítő oldal
- címke, szerző, dátum alapján leválogatott tartalmak listája
- döntsd el, hogy a listában megjelenjenek a megosztó gombok?
- ha a tartalom több lapra törik, milyen lapozó legyen, az hogy jelenjen meg
- Tervezd meg a galériát:
- az album listát
- egy album hogyan jelenjen meg
- határozd meg a megjelenítendő képek méreteit (bélyegképek, nagy képek stb.) ügyelve a méretarányok megtartására
jQuery themeroller
igen, én szoktam
par aprosag pluszban: -
- pixelpontos igazitasok (shape-ek es szoveg eseten is)
- kovetkezetes meret hasznalat: pl gombok lehetoleg ne legyen egyik oldalon 150px masik oldalon 140px szeles - ha ezt mas nem indkolja
- ha olyan a design, ahol van pl lenyilo menu, az animalva legyen-e, vagy siman csak egyszeruen megjelenik
- ajax-os tartalom eseten "loading" allapotok
ps: jo a cikk, egy "vegre!" erzes fogott el, mikor olvastam :)
meg eleve ne 53, meg 151
amugy tenyleg hianypotlo cikk, lehetne folytatni, illetve megelozni: hogyan specifikaljunk egy project tervet, hogyan keszitsunk egy egy projecttervet, stb.
Tyrael
Igen, ez jó lenne! Hogy miket
css framework
css framework
grid
en blueprintet hasznalok, ott
blueprint
ezeket meg nem is lattam.
Kezdő dizájnerek
a kommunikáció elmaradhatatlan
A specifikációnak nem az a dolga, hogy megkösse a grafikus kezét, hanem hogy legyen egy egyértelmű feladat leírás, hogy mik azok az "alkatrészek", amiket szeretnék látni a terven.
Az indok egyébként, amiért megszületett ez az írás, éppen az, hogy - szerintem - ezekre a kérdésekre a grafikusnak kellene gondolnia. Ezek olyan kérdések, amiket nem nekem kell eldöntenem a kivitelezés során. Az hogy a gyakorlott grafikusok sem gondolnak ilyenekre, elszomorító...
nagyon jól
Most éppen egy olyan grafikán dolgozok, amit az ügyfél készítette és ragaszkodik hozzá. Mondanom sem kell mennyire gáz, de hajthatatlan. Készült neki egy felhasználóbarát, használható grafika, de az nem felelt meg :)..
jQueryUI olyan szinten át kellet alakítani (sokkal csúnyább lett, gagyi működéssel), még szerencse, hogy volt rá lehetőség.. Egyedi checkboxok, radió elemek, (optgroup..)select elemek.. kész!
Ezekkel az esetekkel mit kezdetsz?
ügyfél
Ilyen kényes esetben szerintem célravezető lehet, ha még a munka megkezdése előtt határozott kritikát fogalmazol meg a szerinted kényes pontokkal szemben. Fontos, hogy mindent kritikát meg kell indokolni. Hozni kell néhány példát, ahol hangsúlyozni lehet, hogy miért nem a legjobb az a megvalósítás. Ugyanakkor egyből kell alternatívát is mutatni, ha lehet ne csak egyet.
Ha ez nem lenne elég meggyőző, akkor be lehet vonni a technikai érveket. Pl. egy ilyen mértékű input átalakítás csak JS-el valósítható meg. Ahol nincs JS, vagy ki van kapcsolva, ott nem így fog megjelenni, erőforrás igényes, stb.
mondjuk végső esetben még mindig lehet nemet mondani egy ilyen megbízásra
Szerintem mindig az ügyfél
Köszi, hasznos kis bejegyzés, jó kommentek is születtek :) körbe is küldtem a linket, hátha még megosztják mások is a tapasztalataikat.
Wireframe, mockup
Annyit tennék hozzá, hogy felénk a drótváz, a tartalom elrendezése "wireframe" néven fut, míg "mockup" alatt már komplett látványtervet értünk, tehát mintha screenshot készült volna a már véglegesített oldalról.
a drotvaz a wireframe szo
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sphere-wireframe.png
mockup/prototipus eleg sok mindent jelenthet.
hallottam mar abban az ertelmeben a mockupot, amit te is mondtal, hogy egy "fake" kepernyoterv volt a mockup, de szoktak a prototipusnak abban az ertelmeben is hasznalni a mockupot, hogy nyomkodhato az oldal, tenyleges munka meg nem vegezheto vele, csak bemutatja a szoftver tervezett mukodeset (es/vagy esetleg a kepernyoelemek elrendezeset is, de itt meg nem szokott komolyabb design lenni).
Tyrael
wireframe
nincs igazad
cash
Igazából nem tudom kik
Azonban leginkább a folyamatos eggyüttdolgozás híve vagyok. Az, hogy a dizájner odarak egy jpg-t, vagy ne adj isten, egy psd-t, és ezzel letudta a munkáját, az nem megoldás. Senki sem olyan vérprofi, hogy előre tudja pontosan, hogy milyen lesz a weboldal, ráadásul, ha egyszer elkészül, akkor se lesz kész, maximum éppen fizet a megrendelő.
Ez egy kicsit bővebb téma, majd egyszer írok róla, már régóta tervezem.
Re: kik csinálják
Ó, áldott specifikáció!
(A legviccesebb grafikai feladatomat ma is őrzöm: faxon érkezett egy kézzel firkált vázlat, rajta egy mackósajt forma, amihez a megjegyzés a következő: ez itt egy napkollektor, de mivel a nézeti rajz nem helyes, a grafikus javítsa! )
Ha már grid
Egyébként itt is fix az oldal szélessége (960px), de szerintem ez egyáltalán nem baj.
Mellesleg azzal, mondjuk vitatkoznék, hogy a select és a checkbox legördülő/bejelölt állapotát külön meg kéne tervezni, mert ezek általában az oprendszer/böngésző stílusát követik és CSS-el csak nagyon minimálisan lehet őket testre szabni.
Lehet persze egyedi select-et és checkbox-ot gyártani HTML/CSS-el, de azért ez nem olyan életfontosságú kérdés, szerintem. - Az mondjuk igaz, hogy sok dizájner a formokat elhanyagolja, pedig fontos, hogy jól nézzek ki.
form formázás
De ha már egy terven formázottak az inputok és a submit gombok, akkor nem biztos, hogy az alapértelmezett select illik a legjobban a sorhoz. De az űrlap megtervezéséhez tartozik, hogy mi az alapértelmezett elrendezés, a beviteli mező és a címkéje hogy jelenik meg, egymás alatt, egymás mellett? ha egymás mellett, a címke jobbra vagy balra zár? a radio/checkbox címkéje a mező előtt vagy mögött jelenjen meg?
űrlap elrendezés
Éppen akartam írni. Az űrlap kontrollok megjelenésénél sokkal fontosabb az űrlap elrendezésének meghatározása. Ez pedig talán nem is kéne, hogy a weboldal terv része legyen (kivéve, ha már a tervezési fázisban rögzítettek az űrlapok specifikációi és feladatai), ugyanis minden űrlap a funkciója szerint teljesen eltérő felépítésű lehet és kell is legyen. Erről a témáról nagyon sok tanulmány olvasható a neten, és nagyban meghatározza, hogy az űrlap eléri-e a célját: kitöltik-e.
Nem fix
960px
-hez.Amennyiben nem a böngésző beépített elemét használjuk, hanem JavaScript-tel lecseréljük egy saját implementációra, akkor igenis fontos lehet megtervezni. Az egyik legismertebb talán ezek közül a Gmail fejlécében levő Továbbítás és társai legördülők.
Ha a webalkalmazásunk sok formot tartalmaz (ez szinte mindegyikre igaz) akkor gyakran fontos ezek a környezetbe történő legjobb integrálása.
Hmmm.
De menjünk sorban.
A hibák.
A legelső és legfontosabb hiba az szokott lenni, hogy kapsz egy cégnevet, meg annyit, hogy "valamit dobj már össze ebből holnaputánra, hasonlítson egy portálra, meg jól nézzen ki, és legyen valami logó".
Ennyi. Sem a cégről/cég tevékenységéről, sem a meglevő arculatáról, sem a tartalmi blokkokról, sem a menükről ("hát lesz vagy 5-6, de csináld úgy, hogy 9 is kiférjen"), sem semmiről.
Aztán ebből tervezz csodálatosat. Mit is mondok, tervezz? Találgass, aztán amikor készen vagy, akkor jön a "nem erre gondoltunk, legyen teljesen más. Igen, persze, tudjuk mi is hogy ezt mondtuk, de akkor még nem így gondoltuk. Nem, felárat nem fizetünk, hogy képzeled? így is milyen drága."
Az ablakátmérezetésre tervezést nem tudom hogy képzeled, azt is a designer találja ki, hogy hogy nézzen ki akkor? Ő honnan tudja, te milyen technológiával fogod összerakni?
Vagy azt is ő határozza meg? Minek? úgyis a legolcsóbb külsőssel csináltatjátok meg, aki a lehető legegyszerűbb megoldásokat fogja használni. A legtöbb sitebuilder tapasztalataim szerint úgyis grafikus akar lenni (csak nem tud), és pénzkidobásnak érzi a grafikust. Tessék, itt a lehetőség, hogy kiéljétek magatokat. Ha nincs rá lehetőség, úgyis csináltok magatoknak, legfeljebb a végeredmény köszönőviszonyban sem lesz a tervekkel.
Az előfeltételek
"Ha valamit hiányolsz (pl. kereső blokk, RSS, Twitter, Facebook stb. ikonok), kérdezz rá, hogy direkt maradt-e ki. Van olyan ügyfél, aki kifejezetten nem akar ilyeneket látni az oldalán, de lehet, hogy csak megfeledkezett róla a specifikáció írója."
Nem baj, majd a módosításoknál észreveszi, és kifizeti, mint módosítást. Ne a designer végezze már el a teljes cég munkáját. Főleg, ha külsős, aki ugye feladatbonyolultság alapján van fizetve, és a specifikáció alapján adja az árajánlatot. Tessék szépen odafigyelni, nektek is. A másik sem szeret feleslegesen dolgozni.
Drótváz többnyire nincs. :)
És ha van, akkor sincs hozzá tartalom.
Minden típusú, random mennyiségű tartalomhoz nem lehet tervezni úgy, hogy tökéletesen nézzen ki.
A betűk
Mindegyik fonthoz határozz meg helyettesítő családot (pl. 'Palatino Linotype', 'Book Antiqua', Palatino, serif), lásd még Linux betűtípusok.
Minek? Most megjelenést tervezünk, ahol a felhasználói élmény segítése a cél, vagy odacsapdosunk valami mindegymilyen izét? Meg egyáltalán, tényleg minek? Verdana, arial, tahoma, georgia van mindenütt, a többit meg úgyis hazárdjáték használni.
És ha én megveszem a jogtiszta fontcsaládot és beletervezem, adjam el neked mert kifizeted? Vagy megveszed magadnak? Vagy hogy gondoltad a jogi helyzet tisztázását?
Amitől a terv közel teljes lesz
Egy jól kidolgozott terv legalább 3-4 PNG formátumú látványtervből és egy szöveges összefoglalóból áll. A szöveges dokumentumban szerepelnek a használt színek RGB kódjai, a betűcsaládok neve, továbbá a betűméreteket és minden harmadik féltől származó alkatóelem megnevezése lehetőség szerint azok elérhetősége (ikon set, stock photo, font stb.).
Akkor mi a fenének kéred el a psd-t? :) Abban ugyanis minden benne van. Jah hogy nehogy unatkozzak azért a tengersok pénzért, amit kifizettek?
Tanuld meg használni a ps-t, és nem lesz ilyen gondod, ráböksz, aztán ott van. Hidd el, egyszerűbb lesz mint egy 4 oldalas pdf-ből kiásni.
Hogyne, pusziért osztogatni fogom a méregdrága, és/vagy verejtékes munkával összeszedett/elkészített cuccaimat. (Bár néha önszántamból megteszem, de ezek speciális esetek).
A design ára a látványterv elkészítésének az ára, az a folyamat, amikor a semmiből létrehozol valamit, és azt az ügyfél és a kollégák minden hülyesége ellenére megtartod nézhető keretek között. És nem kapod meg hozzá grátisz a fél internetet. Különösen nem úgy, hogy ezt evidenciának veszed. Mert ne legyél pofátlan, azért.
Tartalom oldalakat tervezel!
Nem, nem tartalom oldalakat tervezek. Látványtervet. A tartalom oldalakat az ügyfél tervezi meg, aki tudja mihez akar weboldalt, tudja magáról hogy mit csinál, hogyan, és ebből mennyit akar megmutatni a külvilágnak. És ezt a rendelkezésemre bocsátja, előre. Amennyiben ezt nem teszi meg, jó eséllyel sok pénzt fog kifizetni, teljesen feleslegesen. Az én dolgom NEM a tartalom, hanem a tartalom tálalása.
Tervezd meg az űrlap elemeket:
Mi az öreg isten lópikulájának, ha egyszer nincs űrlap? Vagy hogy egyszer majd hátha lesz? Majd szólsz akkor, és megcsinálom. Igen, persze hogy pénzért.
Ha meg van, minek leírni külön?
Űrlap elemek különben is az a kategória, amivel a többség nem fárasztja magát, úgyis ahány böngésző, annyi féle képpen néz ki, berakja az alapértelmezettet, oszt csókolom.
Tervezd meg tartalom listákat:
Megint keverjük a sezlonyt a lóherével. Ha nincs keresési opció, minek a keresési lista?
Kért rá az ügyfél megosztási lehetőséget? Nem? Akkor nem jelenik meg a megosztó gomb, amúgy meg igen. Meg ne etessem őt is, meg téged is?
Tervezd meg a galériát:
Megint honnan veszed, hogy minden lapon lesz galéria?...
Összefoglalás
Szerintem te ezt belső körlevélnek szántad, egy adott, és az általatok használt keretrendszerbe, továbbá egy zárt céges környezetbe, ahol megvan hogy gyerekek, ezeket vettük meg, ebből tudtok gazdálkodni. Ott tényleg nem probléma az ajándékcsomagok osztogatása, de egy külsőstől ezt ne várd el, vagy szorozd fel néggyel a munkadíját.
Viszont etalonként lefektetni... hát irgumburgum.
Ha designt rendelsz, többnyire azért teszed, mert valami egyedit szeretnél, ami az adott lap lehetőségeihez és céljaihoz van optimalizálva, nem egy sablonkaptafára készült, tizenkettőegytucat izét.
Ahhoz viszont ez a leírás már necces.
Re: Hmmm.
Úgy tűnik átsiklottál az "Előfeltételek" részen. Ott épp azt írtam le, hogy senki nem érdemli meg, hogy tisztességes dokumentáció nélkül kelljen dolgoznia. A dizájnernek számára a specifikáció azt mondja meg, hogy mik azok a funkciók, amiket a weblap majd meg fog valósítani. Ezek azok a pontok, amiket meg kell terveznie ahhoz, hogy a végeredmény egy számára, számodra is vállalható produktum legyen.
Rengetegszer találkoztam azzal a problémával, hogy kitaláltam a dizájner helyett valamit. Aztán szólt, hogy annak máshogy kell működnie vagy kinéznie, és eshettem neki mégegyszer annak, ami csak egy ember számára volt egyértelmű. Sarkítva: ezeket a dizájnernek kitalálni plusz fél óra, de a sitebuild folyamatát akár napokkal is lerövidítheti.
Szerintem, ha egy projektben már fut dizájnerre, akkor az a dizájner igenis követelje meg, hogy a megvalósítás során a kivitelező tartsa magát a tervekhez.
Az előfeltételek rész arról szól, hogy mik azok a dolgok, amiket dizájnerként jogosan kérhetsz a megbízódtól, még azelőtt, hogy akár a gépet bekapcsolnád. Feltételezem, hogy szeretnél minőséget kiadni a kezed közül. Ismerem azt a szenvedést, amikor utólag, hatalmas homlokcsapkodások közepette kell utólag begyógyítani egy tervbe pl néhény social funkciót (FB like, twitter share). Ennek általában az a kimenete, hogy valahogy oda tesszük a dizájner nélkül, de végeredmény ocsmány. A végén minden résztvevő letagadja, hogy bármi köze lenne a projekthez. Nem tetszik az ügyfélnek, mert az oldal csak egy összecsapott vacak. Rossz a fejlesztőnek, mert látja hogy nem jó. Rossz a dizájnernek, mert a tervének ilyetén megerőszakolása már régen nem az a minőség, amit vállalni lehetne.
Nem értem, milyen tartalmat vársz a drótvázhoz. A wireframe azt mondja meg, kb milyen szerkezetűnek szeretnénk látni az oldalt. A változó tartalom hosszra, pedig szerintem jó ha felkészül a dizájner. Nem kell, tökéletesen kinéznie minden szöveg mennyiséggel. De jó, ha látom, hogyan képzeled el pl a footer elhelyezkedését, ha csak egy sornyi a tartalom, vagy ha egy kisebb regény van egy oldalon.
A betűkkel kapcsolatban, sokszor hallom azt dizájnerektől grafikusoktól, hogy már hányingerük van, ha meglátják az általad is említett "elcsépelt" betűvel operáló oldalakat. Ha te csak ezekkel dolgozol, akkor is az Arial mögé fogom írni hogy sans-serif, mert semmi nem garantálja, hogy tényleg van mindenütt Arial.
Pontosan így. Tedd fel a kérdést a megbízónak, hogy hajlandó-e fontokra pénzt áldozni. Ha hajlandó, akkor nyugodtan tervezd bele. Csak ne felejtsd el megírni a terv mellé, hogy pontosan mi az a betűtípus.
Én nem kérem el a PSD-t, mert nem tudok vele mit kezdeni. Nálam nincs PS telepítve. Miért fizessek egy valag pénzt egy programért, amit gyakorlatilag csak képnézegetésre használok (meg rakjak alá hardvert is, hogy mellette még dolgozni is tudjak). Arról nem beszélve, hogy én pl linux desktopot használok, amin PS meg sem mozdul. Épp azért szoktam PNG-ket és szöveges dokumentumot (nekem tökéletes a TXT-is nincs szükségem PDF-re) kérni, mert a PSD-ben olyan dolgok is lehetnek, amiket a dizájner nem szívesen ad ki. Ha elolvasod még egyszer azt a mondatot, akkor fel fog tűnni, hogy nem a fizetős alkatrészeket, hanem azok elérhetőségét kérem.
Úgy olvasom ki a soraid közül, hogy neked még nem volt szerencséd olyan projekten dolgozni, ahol minden résztvevőnek az lett volna a célja, hogy a készített oldal a lehető legjobb minőségű legyen, és nem az, hogy "adjuk át, oszt az ügyfél meg fizessen". Nyílván a galériát csak akkor kell megtervezned, hogyha a specifikáció megemlíti. Űrlap elemeket pedig már szinte minden oldal használ, elég csak ha a következőkre gondolsz: bejelentkezés, keresés, hozzászólás.
Szerk:
A többiek hozzászólásaiból is kiderül, hogy a lényeg az, hogy az ügyfél, a projekt gazda, a fejlesztő, a dizájner, a sitebuilder, magyarul mindenki, aki részt vesz a projektben, segítse egymást, dolgozzon egymás keze alá. Ennek az egyetlen hathatós módja a bizalom, és a folyamatos kommunikáció. Ha ezek közül bárki is beáll a megnemértett művész pozíciójába, és azt várja, hogy majd a többi látatlanul megérti a gondolatait, akkor annak a munkának nem lesz jó vége.
Uh. Egyszer dolgoztam én egy
Ezzel el volt intézve. Meg persze több munka sem volt vele.
Mondjuk lehet, hogy a tizedik pont felsorolása után már elvesztettem én is a türelmem, de akkor is: nem egymásért dolgozunk, hanem az ügyfélért.
Off: javaslat
Mert ahogyan a meg nem értett művész kifejezés, valamint a DTP világból a WEB felé orientálódó grafikusok példája mutatja, sokan nincsenek tisztában a "játékszabályokkal".
Definiálni kellene, hogy ma itthon a web-es fejlesztések kapcsán mit értünk webdesigner alatt (nem egyértelmű pl. hogy ő grafikus, vagy egy egyszemélyes mindenes fejlesztő), ő milyen képességekkel kell, hogy rendelkezzen, ha még nem az, de elég jó grafikus és érdeklik a WEB-es világbeli munkák, akkor hogyan képezze át magát stb. Ugyanaz minden területen, backend, frontend fejlesztő (és akkor itt jó lenne végre kiűzni a sitebuilder kifejezést a köznyelvből), stb.
Ezt közösségi munka révén olyan szintre fel lehetne fejleszteni, hogy itt a Weblaboron elérhető legyen és mint hivatkozási alap szolgálhasson különböző élethelyzetekben (mint pl. amikor valaki álláshirdetést ad fel és hivatkozhat erre a doksira).
Ötlet, vélemény?
off: ha muszáj, a .psd-k egy
Megnézni
Azért írtam, hogy "egy
Van ami ugyanúgy néz ki (tény: 4-5 éves, ráadásul fotós tapasztalat)
személyes tapasztalat
A tapasztalatom egyébként azt mutatja, hogy a fentebb is említett 3-5 PNG formátumú látványtervből, ha kell, GIMP segítségével, szinte bárki ki tudja vágni a szükséges részeket. Ha meg nem boldogul, akkor még mindig meg lehet kérni a dizájnert, hogy pl. azt a színátmenetes részt, szöveg nélkül vágja ki és küldje el.
off: erre is ki lehetne térni
És végül ott tartunk, hogy érdemes definiálni, hogy mégis mi a fent csinálunk. Én azt látom, hogy egy kisebb vagy közepes honlap igazán korrekt kivitelezése is csapatmunkát kíván meg. Persze lehet ezt egyedül, max. pár emberes honlapkészítő csapatként csináni, de ez a tevékenység semmivel sem kisebb munka -- ha éppen nem nagyobb --, mint a hagyományos értelemben vett szoftverfejlesztés.
Így pedig jó lenne deklarálni, hogy ki mit ért honlapkészítés alatt, mert én most már 5-6 évnyi aktív ismeretgyűjtés után azt modnom, hogy komoly szoftverfejlesztési munka (melynek igen komolyan a részét képezi a tervezés) és ezen túlmenően csapatmunka.
Az, hogy ez nem így él a hétköznapi emberek fejében sajnálatos, de jó lenne, ha ezen végre változtatának a szakmabeliek és elmagyaráznák az embereknek, hogy mi a valós helyzet. Meg tud tanulni egy 5 éves gyerek is úszni, de hogy belőle világbajnok úszó legyen az igen komoly (csapat)munka eredménye.
Kiváló - megrendelőként
De mivel sokan ekézitek a megrendelőket, meg hiányoljátok a WEB-es kultúráját, csak a gyorsan-olcsón szemléletet látjátok benne, hadd írjak erre valamit:
Kizárólak ti (fejlesztők, designerek, stb) vagytok a felelősek ezért!
Ki mondja meg a megrendelőnek, aki nem szakember, hogy minek mi a menete, mi kell hozzá, mi az ára? Miért háborodtok fel azon, hogy ezt mi nem tudjuk?
Tessék elmondani neki, tessék minden fronton hirdetni, hogy a weblapok kialakításához ez-meg-ez kell!
Csináljatok oktatási anyagot, oktassátok mindenhol ingyen!
Legyen szoftver, ami ingyen oktatja a tudnivalókat a megrendelésekhez!
Jaaaaaa.....de ilyet ki csináljon ingyen? Na igen...
Akkor viszont csitu! F@szok vagyunk, mert nem tudjuk megrendelőként, hogy pixel, meg, dot, meg javascript, meg PS...te ti is azok vagytok, mert nem mondjátok el nekünk, hogy ezt-meg-ezt kellene tudnunk! És akkor ennyit a "kultúráról" mindkét oldalon.
Na üdv!