A HTML5 a legjobb dolog a szex óta
Az utóbbi néhány hónapban, főként az iPad kiadását beharangozó ominózus Jobs nyilatkozat óta (ismét) fellángolt a HTML vs. Flash vita. Azok számára, akiknek a Flash egyet jelent a portálokat elözönlő, hisztériás rohamokat kiváltó bannerekkel, egyértelmű, hogy a Flash az ördögtől való. Szerintem nem. De ezzel nem mondok semmi újat.
Mindjárt tegyük is rendbe a dolgokat. HTML5 vs. Flash? Mi a fene köze van egymáshoz ennek a két, egymástól teljesen eltérő technológiának? A HTML egy leírónyelv, amely szöveges és multimédiás tartalom strukturálására szolgál. A strukturált tartalom leképezése a DOM, amely programozható felületet nyújt az olyan szkriptnyelvek számára, mint a JavaScript.
A HTML strukturális elemei segítségével multimédiás tartalmat is beágyazhatunk, így például Flash objektumokat, videókat stb. A Flash önmagában véve egyfajta programozható mozivászon, amelyen gyakorlatilag mindenféle tartalom tetszés szerint lejátszható. A böngészők a HTML dokumentum értelmezése során felismerik, hogy a beágyazott objektum Flash és betöltik a megfelelő plugint, amivel a mozit le tudják vetíteni. A Flash mozi programozása ActionScript nyelven történik, ami a fent említett JavaScript testvére.
Eddig minden világos. Ami nem világos, hogy akkor miről szól ez a vita. Ha valaki végre azt mondaná, hogy a nyílt szabványra épülő Canvas és a zárt Flash versenyéről, azt mondanám rendben, erről lehet beszélni, ezek már összemérhetők annyiban, hogy mindkét esetben egy nyílt szabványú programozási nyelv (JavaScript és ActionScript) segítségével rajzolunk egy végtelen vászonra. Ha másvalaki azt mondaná, hogy a jóságos Google és Apple (nyíltság), valamint a gonosz Adobe (zártság) harcáról, körberöhögném. Ezek a cégek külön-külön és együtt is számos módon segítették a nyílt szabványok terjedését, a Google talán picit jobban. A céges üzleti filozófiák körüli vitát érdemes meghagyni az üzletembereknek, jogászoknak és nyíltforráskód-fanatikusoknak – a többiek a napi munkájukhoz keresnek technológiát.
Ha félretesszük egy pillanatra a nyílt szabványok iránt érzett rajongásunkat, nyilvánvaló, hogy a Canvas valamint a HTML5 egyes elemei idővel kiválthatják a Flash nyújtotta előnyöket, ami jelenleg – igen erős túlzással – főként a látványos interaktív animációk és videók lejátszásában merül ki. Ez persze feltételezi, hogy az Adobe-nál közben megáll az idő és nem rukkolnak elő semmi érdekessel. Ha pedig animációra, videóra és más trükkösebb dolgokra adott esetben nincs szükséged, nem érdemes Flasht használni. De Canvast sem.
Trükkös felületek létrehozásakor viszont számba kell venni a lehetőségeket és költségeket. A HTML, JavaScript és CSS alkotta hármas jelenleg a leginkább költséghatékony megoldás összevetve mondjuk egy Air/Flex alkalmazással (jóérzésű fejlesztő, remélem, Java Appleteket már nem készít). Jóllehet a Flash elterjedtsége igen nagy, hosszútávú fenntarthatóság szempontjából, valamint a böngészők támogatása terén is az előbbi hármas tűnik befutónak. Ezt az előnyt pedig tovább növeli, hogy felgyorsult a HTML5 és a CSS3 körüli munka, valamint a JavaScript töretlen népszerűsége.
Bár azt hiszem, a HTML5 tényleg a legjobb dolog a szex óta, érdemes meglengetni a képzeletbeli kalapot a Flash technológia és azok előtt, akik ezt az eszközt megfelelően alkalmazzák. Egészen más, szegényebb lenne a Web nélkülük.
PLUR.
■ Mindjárt tegyük is rendbe a dolgokat. HTML5 vs. Flash? Mi a fene köze van egymáshoz ennek a két, egymástól teljesen eltérő technológiának? A HTML egy leírónyelv, amely szöveges és multimédiás tartalom strukturálására szolgál. A strukturált tartalom leképezése a DOM, amely programozható felületet nyújt az olyan szkriptnyelvek számára, mint a JavaScript.
A HTML strukturális elemei segítségével multimédiás tartalmat is beágyazhatunk, így például Flash objektumokat, videókat stb. A Flash önmagában véve egyfajta programozható mozivászon, amelyen gyakorlatilag mindenféle tartalom tetszés szerint lejátszható. A böngészők a HTML dokumentum értelmezése során felismerik, hogy a beágyazott objektum Flash és betöltik a megfelelő plugint, amivel a mozit le tudják vetíteni. A Flash mozi programozása ActionScript nyelven történik, ami a fent említett JavaScript testvére.
Eddig minden világos. Ami nem világos, hogy akkor miről szól ez a vita. Ha valaki végre azt mondaná, hogy a nyílt szabványra épülő Canvas és a zárt Flash versenyéről, azt mondanám rendben, erről lehet beszélni, ezek már összemérhetők annyiban, hogy mindkét esetben egy nyílt szabványú programozási nyelv (JavaScript és ActionScript) segítségével rajzolunk egy végtelen vászonra. Ha másvalaki azt mondaná, hogy a jóságos Google és Apple (nyíltság), valamint a gonosz Adobe (zártság) harcáról, körberöhögném. Ezek a cégek külön-külön és együtt is számos módon segítették a nyílt szabványok terjedését, a Google talán picit jobban. A céges üzleti filozófiák körüli vitát érdemes meghagyni az üzletembereknek, jogászoknak és nyíltforráskód-fanatikusoknak – a többiek a napi munkájukhoz keresnek technológiát.
Ha félretesszük egy pillanatra a nyílt szabványok iránt érzett rajongásunkat, nyilvánvaló, hogy a Canvas valamint a HTML5 egyes elemei idővel kiválthatják a Flash nyújtotta előnyöket, ami jelenleg – igen erős túlzással – főként a látványos interaktív animációk és videók lejátszásában merül ki. Ez persze feltételezi, hogy az Adobe-nál közben megáll az idő és nem rukkolnak elő semmi érdekessel. Ha pedig animációra, videóra és más trükkösebb dolgokra adott esetben nincs szükséged, nem érdemes Flasht használni. De Canvast sem.
Trükkös felületek létrehozásakor viszont számba kell venni a lehetőségeket és költségeket. A HTML, JavaScript és CSS alkotta hármas jelenleg a leginkább költséghatékony megoldás összevetve mondjuk egy Air/Flex alkalmazással (jóérzésű fejlesztő, remélem, Java Appleteket már nem készít). Jóllehet a Flash elterjedtsége igen nagy, hosszútávú fenntarthatóság szempontjából, valamint a böngészők támogatása terén is az előbbi hármas tűnik befutónak. Ezt az előnyt pedig tovább növeli, hogy felgyorsult a HTML5 és a CSS3 körüli munka, valamint a JavaScript töretlen népszerűsége.
Bár azt hiszem, a HTML5 tényleg a legjobb dolog a szex óta, érdemes meglengetni a képzeletbeli kalapot a Flash technológia és azok előtt, akik ezt az eszközt megfelelően alkalmazzák. Egészen más, szegényebb lenne a Web nélkülük.
PLUR.
Betelt...
jó írás
Igaz, igaz
A Flash-HTML összehasonlítás mellett azt is megemlíthetjük egyébként, hogy a böngészők (és a kliensgépek) fejlődésével a JS webalkalmazások nemhogy a beágyazott alkalmazásokat, hanem még az asztali alkalmazásokat is felvált(hat)ják. Mivel nem ismerem a HTML5-öt még annyira, végülis örülnék egy olyan írásnak, ami azt szemezgeti, hogy ezt a folyamatot hogyan segíti az új szabvány, milyen új trükkök vannak/lesznek, azt reméltem hogy ilyesmiről fog szólni a bejegyzés.
Szerintem már nem kell sokat
Áhá
Írás
Elolvastam
Témába vág:
jóságos Google és Apple
Oké, a jóságos és gonosz nyilván túlzás, de én nem vetném el ilyen gyorsan ezt az aspektust. Nem pont nyíltságra és zártságra gondolok, mert a Flash már jó ideje nyílt technológia.
A nagy különbség a szabvány alkotásában rejlik. A böngészőkön alapuló technológia (nevezzük az egyszerűség kedvéért HTMLnek) évtizedek óta úgy épül, hogy az egyik szereplő kitalál egy új szolgáltatást, amit (ha sikeres) a többiek is átvesznek (vagy inkább elkészítik saját változatukat). Ez 5-6 év késéssel pedig bekerül a szabványba amit újabb 5-6 év múlva implementálnak is. A szabványosítási folyamat egy horror, de a technológia valahogy képes a még éppen elviselhető szinten egyensúlyozni. - Így kaptuk az XMLHttp-t a Microsofttól és a Canvast az Apple-től.
A Flash ezzel szemben egy központilag kontrollált szabvány. Bizonyos dolgokban jobb, másokban rosszabb a HTMLnél, de egy dologban mindenképpen más: a preferált és nem preferált fejlodési irányokat egyetlen cég diktálja, az Adobe. Ha ők (tegyük fel a példa kedvéért) nem akarják összerugni a port a nagy kiadókkal és úgy gondolják, nem lesz P2P technológia a flashben, akkor nem is lesz.
Jelenleg mindenképpen hasznos, hogy van flash. Egyszerűen csak kibővíti a lehetőségeinket, ha online alkalmazást (vagy interaktív szolgáltatást) tervezünk. Egyáltalán mi szólhat ellene?
A legtöbb probléma az implementáció mikéntjére vezethető vissza. Egyelőre nincs az Adobe-nak konkurense a Flash VM gyártásában. Így a VM nem olyan stabil / gyors, mint lehetne. Bytekód akár gyorsabb is lehetne egy előre fordított natív kódnál (futásideji optimalizáció lehetősége), ehhez képest reménytelen feladat bármilyen számításigényes feladat megvalósítása a Flashben.
Az Apple is írhatna Flash playert, optimalizálhatná az új (iPhone/iPad) platformjára ha akarná (lásd fenti linket), de nyilvánvalóan nem látják értelmét annak, hogy az Adobe-ot bevegyék a saját bulijukba, amikor sikerült egy 100%-ban kontrollált platformot létrehozniuk.
Megítélés
Azért lássuk be, ennek rengeteg előnye van, és nem csak a cég szempontjából. De hát ezt le is írtad, csak egy adott színben.
Szín
Árnyalat
Egyetértek
A HTML köszöni szépen, jól van
Másfelől, egyelőre az a nagy büdös helyzet, hogy a flash/silverlight/java/etc van a HTML-be ágyazva, és nem fordítva ... Szólj majd, ha megváltozott a helyzet :)