ugrás a tartalomhoz

Felhívás vállalkozást vezető olvasóinkhoz

Joó Ádám · 2010. Feb. 18. (Cs), 14.49
Lévén rendszeres időközönként felmerülnek a vállalkozói léttel kapcsolatos kérdések a Weblabor fórumain, így elérkezettnek látjuk az időt, hogy egy terjedelmesebb blogbejegyzés vagy teljes cikk keretében közreadjunk egy (vagy több) kis útmutatót a webes szakmát a jövőben vállalkozói szerepben megélni kívánók számára. Eme kezdeményezés véghezvitele céljából keresünk lelkes önkéntest.

Mondjátok el a saját történeteteket: mivel foglalkoztok pontosan, milyen bürokratikus követelményeknek kellett és kell megfelelnetek, ideértve a kezdeti és rendszeres papírmunkát és kiadásokat, meséljetek a tapasztalatokról, az ügyfelekkel való szerződésről és kapcsolattartásról, adjatok ötleteket, értékeljétek, megéri-e vállalkozni.

Nem kell regényt írni, és ahogy mindig, szerkesztői oldalról minden segítséget megadunk, ha kevésbé fog jól a tollatok.

A leírásban természetesen helye van cégetek nevének és webcímének is.
 
1

Remek ötlet

Deserved · 2010. Feb. 19. (P), 12.34
Sziasztok

Új vagyok, mint regisztrált tag, de gyakran olvasgattam a megjelent cikkeket, és hozzászólásokat.
Maga a téma szerintem nagyon jó ötlet.
Én is most tervezem hasonló cég beindítását, és amint lesznek tapasztalataim, megosztom itt veletek.

Addig is várom a másokét :)
2

Szuper téma

crisscross · 2010. Feb. 19. (P), 13.31
Sziasztok!

Nagyon jó, hogy lett egy ilyen bejegyzés. Én is kíváncsian várom a tapasztaltabbaktól a meglátásokat, ötleteket, hogyan érdemes indítani egy ilyen vállalkozást, milyen költségekkel, elemzésekkel lehet számolni, gondolkodni, milyen adók várnak a vállalkozókra, milyen árakon lehet, illetve kell dolgozni ahhoz hogy sikeres légy, illetve számos egyéb más dolog is nagyon érdekel a témában :)
3

...

carstepPCE · 2010. Feb. 19. (P), 14.43
Azt hiszem az én fórumbejegyzésem adta meg a végső lökést ennek a bejegyzésnek. Ennek kapcsán, amint tudok valami fejleményről beszámolni szívesen megosztom tapasztalataimat.

Üdv
Sanyi
4

Megéri

Bártházi András · 2010. Feb. 20. (Szo), 14.27
Céget alapítani elég egyszerű, manapság már mindenképp Kft.-t érdemes, kivéve ha valaki egyéni vállalkozóként valamiért jobban érzi magát (ott vannak kedvezményes adózási lehetőségek, meg ha jól tudom a vállalkozói számla sem feltétlenül kötelező - ezeket a szabályokat nem ismerem, a Kft-ről fogok beszélni).

Szóval fel kell keresni egy ügyvédet és egy könyvelőt, ők segítenek tisztázni az alapvető kérdéseket, és pár nap alatt el is készül egy cég. Egy bankban vállalkozói számlát kell nyitni, kell venni egy könyvelőszoftvert vagy egy számlatömböt, aztán kész. Induló vállalkozásként kérjél segítséget a megbízótól szerződés kapcsán. A könyvelő nagyságrendileg havi 20e Ft környékén lesz, egy EVÁs cég ennél kedvezőbbre jön ki, de arra majd csak pár év múlva lehet átváltani. Az ÁFA-t egy az egyben be kell fizetni az APEH-nek, továbbá alkalmaznod kell magad, és ennek kapcsán a fizetésedből is elmegy egy 40-50% mindenféle címen. Az saját magad alkalmazásának is vannak minimális költségei (tán 60e Ft környékén?), érdemes azzal is számolni.

Szerintem akkor érdemes belevágni egy cégbe, ha látszik, hogy folyamatosan vannak már melóid, és nem kidobod az állandó költségek kapcsán a pénzt az ablakon. A könyvelő segít (ha nem tud a keresztkérdéseidre válaszolni egy könyvelő, ha sokszor húzza a száját, akkor ne is őt válaszd), plusz egy kis
5

Termék és tőke

s_volenszki · 2010. Feb. 20. (Szo), 15.41
Mikor végérvényesen elhatározzátok, hogy vállalkozni fogtok, a következővel feltétlenül kell, hogy rendelkezzetek:

A piacon egyedülálló termék, szolgáltatás, ami egyértelműen elkülönül a konkurenciától és az alternatív termékektől.

Ha ez megvan, a körülményeitekhez mérten két úton indulhattok:

1. Van tőkéd (pénzügyi tőke), amiből fenn tudod tartani az egzisztenciádat, az újonnan alapított céged gazdaságossá válásáig. A tőke mértéke és a gazdaságossá válásig tartó idő egy üzleti tervben pontosan meghatározható.

2. Bizalmi alapon összeszedsz egy "induló ügyfélállományt" (kapcsolati tőke), akiknek eladod a szolgáltatásodat különleges feltételekkel, amitől ők nagyon jól járnak, jobban mint bárki más, aki utánuk lesz ügyfél, és indulástól megvan a havi egzisztenciális költségkereted! Az üzleti terved szintén ad pontos adatokat ennek mértékéről.

Én a 2. variációt alkalmaztam!
6

Bété

Poetro · 2010. Feb. 20. (Szo), 20.02
Én annó egyetlen konkrét megrendelő miatt Bt-t indítottam, akiktől azóta is a bevételem 90+%-a jön. Mivel igazából egyedül csinálom a céget, nem is nagyon gondolkodtam Kft-ben, max egyéni vállalkozóban, de azt akkor a könyvelő tanácsára kihagytam.
Ami nagyon fontos, hogy kell egy jó könyvelő, akinek ha jól csinálja, akár többet is ki lehet fizetni az átlagnál, megéri, ugyanis jártam már rosszul könyvelővel, mikor súlyos bírságok jöttek.

Érdemes venni egy számlázóprogramot, mivel kényelmes, és profinak tűnik, legalábbis jobban néz ki, mint egy kézzel írt számla. Igényeknek megfelelően érdemes ezt is kiválasztani, van ami a bejövő számlákat is tudja kezelni, mondjuk valutás számlát is (nem mindegyik program kezeli, és ha előfordulhatnak EUR illetve USD számlák érdemes ennek előre utánajárni.)

Ha a megfelelő könyvelő megvan, akkor irány egy ügyvéd. A könyvelő is valószínűleg tud ajánlani, vagy kereshetsz rokonok / ismerősök között is, nem olyan jelentős a szerepe, csak igaából a nevét kell adni a cégalapításhoz meg a pecsétet. Miután megjön az engedély, a cégre, irány a bank, ahol a cég méretéhez, és előre látható bevételének megfelelő számlát kell nyitni. Érdemes több bankot is megnézni, nagyon különbözhetnek a feltételek, főleg az átutalás költségei, illetve ideje, valamint a havi számlavezetési díj. Mivel a bank szerepel a cégpapírokon, és valószínű költséges a módosítása, érdemes már elsőre jó bankot választani.

Már csak az ügyfelek vannak hátra. Már előre jó, ha van pár partner, aki megbízható, különben nem éri meg céget alapítani, mert nagyon sok pénzt elvisz üresjáratban, még akkor is ha nincs bevétel, és nem adsz magadnak fizetést. Vannak üzemeltetési költségek, adók, könyvelő, használt eszközök, szoftverek költségei stb. Szóval nem olcsó mulatság, amit csak stabil háttér melett érdemes elkezdeni. Könyvelővel ezt is érdemes előre megbeszélni, mert tud tanácsokat adni.
7

vállalkozás

neof · 2010. Feb. 21. (V), 14.51
Sziasztok!

Egy 12 fős kisvállalkozást vezetek, névszerint a Netpositive Kft-t.
Nagyon régóta vagyunk jelen a piacon, gyakorlatilag amikor a Gophert kezdte leváltani (illetve elterjedni) a www, 1996-ban, mi már dolgoztunk.

Arra szeretném felhívni minden most nekiinduló vállalkozó kedvű kolléga figyelmét, hogy egy kisvállalkozás beindítása és fenntartása nagyon kemény feladat, teljes embert kíván. Ha nem egy-két jól körülhatárolható termék fejlesztését tűzitek ki célul, hanem projekt alapú szolgáltatásokat akartok nyújtani, akkor a feladat még nagyobb, hiszen nem lehet megülni a babérokon, minden alkalommal újabb kihívásoknak kell megfelelni. Mindazonáltal nem szeretném senkinek sem elvenni a kedvét, mert a dolog a sok munka mellett nagyon sok örömmel is jár, főleg ha sikerül az ügyféligényeket megfelelő minőségben és megfelelő gazdaságossággal (határidőre) megvalósítani.

Azt tudom még javasolni, hogy próbáljatok mindig minél távolabbra tervezni. A megbízások során folyamatosan szem előtt tartani, hogy mennyire érdemes új technológiákat megismerni / alkalmazni, az adott projektnek milyen újrahasznosítható elemei lehetnek, illetve az adott ügyféllel lehet-e hosszú távú kapcsolatokat megalapozni, lehet-e az aktuális fejlesztések mellett folyamatos, szupport jellegű megbízásokra is szert tenni.

Én nem nagyon hiszek abban, hogy mikro- vagy kisvállalkozóként hagyományos marketing eszközökkel lehet vállalkozást építeni, hacsak nem egy földrajzilag jól körülhatárolható helyen, mondjuk egy kisvárosban. Ebben az iparágban hihetetlen nagy a verseny, gyakorlatilag nincsen belépési korlát, a vállalkozásoknak nincs komoly tőkeigénye, és ez lehet jól is van így. (Ellenkező esetben mi sem tudtunk volna stabil szereplővé vállni). Node oda akarok kilyukadni, hogy a két legfontosabb tényező, hogy mit milyen színvonalon tudsz nyújtani (megfelelő szaktudású és lelkiismeretes kollégákkal dolgozol együtt!), és meg tudod-e tartani az ügyfeleidet. A megbízások többnyire nem onnan fognak jönni, hogy a szabad piacról (mondjuk a honlapod alapján) megkeresnek, hanem onnan, hogy már van egy kezdeti impulzus, látják a munkáidat, ismernek, egyik ügyfél ajánl a másiknak.

A Weblabor a szakmai információk mellett azért fontos az életünkben, mert az elmúlt 5-6 évben sok kollégát az itt megjelenített álláshirdetések alapján sikerült megtalálnunk. Ezért nagyon hálásak vagyunk. Aktuálisan is keresünk tapasztalt PHP fejlesztőt, állásajánlat itt:
weblabor.hu/munka/104146

Az előbbi hozzászólásokhoz pár megjegyzés: a cégforma is fontos lehet, de ezerszer fontosabbak szerintem a fentebb megfogalmazottak. Manapság Bt. alapítása tényleg nem célszerű, de ma is van számos multinacionális vállalat is Magyarországon, amelyik betéti társasági formában működik.

Üdv,
Török Mátyás
neof[at]netpositive.hu
8

vállalkozás

crisscross · 2010. Feb. 21. (V), 20.50
Sziasztok!

Nagyon jók a bejegyzések, teljesen reálisak amiket leírtatok, és valóban kemény és kihívásokkal teli egy vállalkozás vezetése. Bár ezt nem saját tapasztalatból írom, a körülöttem lévő hasonló vállalkozók tapasztalataiból hallom én is ezeket a felvetéseket. Én a közeljövőben szándékozom elindítani a vállalkozásom, de még most azt hiszem várnom kell egy kicsit. Tavalyi év rettenetes volt, de idén mintha mindenki elkezdett volna mozgolódni. Ennek nagyon örülök, viszont még mindig nagyon árérzékeny a kereslet. Nem érzem azt, hogy stabil lenne a dolog, és így még nem merem. Másrészről kíváncsi leszek mi történik ebben az évben a választások után. Ügyfélkör kezd kialakulni, de úgy érzem, hogy nem rendelkezem még annyi pillérrel, ami eltartaná a vállalkozást. Illetve annyira telített a piac, hogy nagyon le vannak nyomva az árak. Egy vállalkozás költségét pedig valamilyen szinten rá kell terhelni a produktumra, de akkor hogyan fognak a meglévő vagy leendő megrendelők erre reagálni? Ha emelem az árat, nem vesztek piacot? Ha nincs elegendő stabil ügyfélkör, nehéz elindítani, ha nincs vállalkozás, a nagyobb, komolyabb cégek nem vesznek komolyan. Szóval sokat töröm a fejem. Sajnos akkora tőkém nincs, hogy megtehessem, hogy kivárom, míg akkora profitot termel a vállalkozás, mely eltartja önmagát.
9

Vállalkozás másodállásban

Ustak · 2010. Feb. 21. (V), 21.56
Sziasztok!

Én másodállásban indítottam vállalkozást. Igazából az indítás előtt már 3 éve kisebb kihagyásokkal dolgoztam megbízási szerződéssel, de rájöttem, hogy sajnos ez hosszú távon nem járható út, mivel számlaadási lehetőségem nincs. Így több mint fél éve el is indítottam vállalkozásomat másodállásban, ami két hét alatt (könyvelő keresés, igazolvány kiváltás, erkölcsi bizonyítvány, stb) le is lett zongorázva.
Mivel szerencsére a 'vevőköröm' - maguk is régóta céget alapítottak, nekik dolgozom be - már megvolt, így gyakorlatilag csak annyi változott, hogy most már számlát tudok nekik adni, mindenkinek kényelmesebb.

Az biztos, hogy folyamatosan tudni kell változni, alkalmazkodni. Jómagam kliens oldali programozással kezdtem (javascript) és annyi phpval, amennyi az ajaxhoz kellett. Utána csak el kellett mélyednem a szerver oldalon is, majd mikor már mertem állitani hogy jól ment, jött a java (GWT + GXT + Hibernate). Volt egy olyan feladatom is, egy java prepared ubuntu usb sticket kreáló linux shell scriptet kellett írnom. Igazából ez az a része ami engem zavar, mert szeretek egy témában jól elmélyülni, és azt csinálni. Ám a megrendelők eddig elégetettek voltak (kopogjuk le!:-)). Talán nem is baj hogy nem állok le egy dolognál, de a sok utánaolvasás nagyon időrabló.

A tanári állásomat viszont nem akarom (és nem is merem) otthagyni, pedig már sokszor csábítottak. Ez a másodállásos dolog biztonságosabbnak tűnik, még ha nem is olyan jövedelmező, mintha főállásban csinálnám.

Üdv:
Gábor
10

Saját élmény

fchris82 · 2010. Feb. 25. (Cs), 18.16
Nos, gondoltam én is leírom a mi kis történetünket, tapasztalatunkat. Én 10 éve kezdtem vállalkozni, amint ki lehetett váltani az egyéni vállalkozói igazolványt (betöltött 18. életév), megtettem, mert máris kellett egy munkához. A 10 év során rengeteg tapasztalatra tettem, tettünk szert (és még nincsen vége :) ). 2 éve KFT-ben folytatjuk. Ebből csemegéznék.
  1. Tudj nemet mondani! Nem kell minden munkát elvállalni. Ez az, amit talán sokan nehezen fogadnak meg/el. Ez egyrészt azt jelenti, hogy bizony az ügyfelek egy részét mi utasítjuk vissza, vagy éppen később "rúgjuk ki". Vannak problémás ügyfelek, akik szinte ingyen akarnak nagyon sok mindent, akik szerint egy webshop elkészítése 2 hét és megvan 50 000 Ft-ból és nem is értik, miért nincs még mindenkinek olyan. És hasonlók :) Egy tökéletes illusztrációja a dolognak: http://theoatmeal.com/comics/design_hell Rettentően felszabadító érzés nemet mondani. Az első nehéz, de aztán könnyű belejönni.
  2. A határidő tartása nagyon fontos! Ha nagy a projekt, bontsd kisebb, tervezhetőbb részekre.
  3. Mindig vond be az ügyfelet, de ne mindenbe! Az ügyfél az esetek többségében nem ért hozzá. Márpedig ha nem ért hozzá, akkor ne kérdezz, hanem vezesd és ne is hagyj neki beleszólást bizonyos dolgokba. Lásd előbbi URL. HA nagyon akadékoskodik, akkor meg szoktam neki mondani, hogy én egy elégedett vevőt, egy jövedelmező és jól működő rendszert szeretnék hátrahagyni. Amit szeretne, az nem működik, itt van róla ez és ez a cikk, ilyen mérések születtek és ezeket tapasztaltuk. Ez hatni szokott, kivéve, ha az ügyfél érzelmi alapon vesz részt a dologban. Ekkor ők érzelmi alapon közelítenek a saját ötletükhöz, saját gyermekükként tekintenek rá, amit foggal-körömmel védeni fognak, függetlenül attól, hogy mekkora hülyeség. Elérkeztünk a következő ponthoz.
  4. Tudd meg, mit is vár tőled az ügyfél! Nem mindegy, hogy ő most tényleg egy jövedelmező vállalkozást akar a segítségeddel felépíteni, vagy igazából azt szeretné, hogy valósítsd meg az álmát, esetleg a legrosszabb, a kettő kombinációja. Ha azt látjuk, hogy az ügyfél inkább a saját feje után megy, érzelmi alapon hoz döntéseket, akkor így is kell hozzáállni. Ilyenkor sokszor nehéz érzelem mentesen kezelni a hülyeségeket, de ha ő narancssárga háttéren szeretne sárga betűt, akkor vagy megadjuk neki - ha megfizeti a lelki terhet :D -, vagy jön az első pont, és nemet mondunk a munkára. A férfiak között is akad ilyen bőven, de a női megrendelők tipikusan olyanok, hogy érzelmi alapon közelítenek az egészhez, és nincs az az isten, hogy te racionálisan rávezesd, amit szeretne, az: nem megvalósítható, nem működik, nem úgy működik, felesleges, nem fontos, használhatatlan, ... (megfelelő rész aláhúzandó)
  5. Az ügyfél 99%, hogy kérni fog olyan módosításokat, amikről az elején nem volt szó! Ez teljesen normális. Ezért is kell folyamatosan együtt dolgozni vele!
  6. Amikor azt hiszed, hogy mindjárt készen vagy, na, akkor tartasz kb a munka felénél, de sokszor csak a negyedénél! Azután jönnek az apróbb csisszolgatások, tesztek, módosítások. Ezért van az, hogy sokakhoz képest, mi "irreálisan" magas árat és megvalósítási időt mondunk. Nem is volt gond a határidők tartásával. Ha most kezded, akkor az első becslésed szorozd meg néggyel és annyi idő lesz a megvalósítás ideje.
  7. A munkák egy részét vissza fogják mondani, gond lesz a fizetéssel vagy a fizetési határidővel. Ha erre lelkileg felkészülsz, és elfogadod, hogy ez normális, akkor boldog ember leszel, ha nem, akkor meg nem :D Persze mindent kövess el, hogy ne legyen így, de ettől ez még így lesz.
  8. TANULJ!!! Folyamatosan. Különben el fog feletted járni az idő. A tanulás része, hogy folyamatosan értékeled a helyzetet, mérlegelsz, és néha változtatsz. Ha sok a későn fizető ügyfeled, akkor veled van baj. Akkor is, ha kis munkákat kapsz, vagy sosem tudod tartani a határidőt. Még akkor is, ha az ügyfél miatt késik folyamatosan a projekt, mert rá kell várni és lassan hoz döntéseket. Az ilyen problémás ügyfél, ki kell rúgni, szenvedjen vele más!
  9. A vállalkozás kicsit életforma. Előnyökkel jár, de hátrányokkal is. Ezt sokan hajlamosak elfelejteni!
  10. 3 könyv: A vállalkozás mítosza, A marketing 22 vastörvénye, A rábeszélőgép . A többi ezekben ;)

Így hirtelen ennyi, ami eszembe jutott.
11

Köszönjük

Ustak · 2010. Feb. 25. (Cs), 23.22
Ez nagyon "zsír" olvasmány :-)
De tényleg, nagyon tetszett.
Üdv:
Gábor
12

tip-top :)

szabo.b.gabor · 2010. Feb. 26. (P), 14.39
Én is akartam írni ide, de miután elolvastam ezt a hozzászólást, már nem érzem fontosnak..

néhány megjegyzés:
-ha tanuló (felsőoktatás) vagy és van félretett 100 000 Ft-od, mindenképpen vágj bele. Nappali tanulói jogviszony teljes munkaidős állásnak számít, emellett egy cég költségei minimálisak (400 Ft/hó bankszámla K&H, ismerős könyvelő szerzése, olyan feltételek mellett, hogy nincs bérszámfejtés, havi max 1 számla..)

-a céges pénz felét ha éri a való életben :) (fele elúszik az állam felé mire tied lesz, persze ha mindent le tudsz írni költségnek..)

-ha a szakmáddal szeretnél foglalkozni / nem értesz az üzlethez, akkor lehetsz alvállalkozó is, keress valakit aki az üzlethez ért. Először úgy érzed, hogy lenyúlnak, de _nagyon sok_ terhet levesz a válladról egy jó üzletember. jó árajánlat, érdekképviselet, felelősségvállalás, határidők kitalálása és még sorolhatnám.. az üzletembernek pedig kevesebb nyűg egy vállalkozó, mint egy alkalmazott..
13

Gondold át előre

oghmakft · 2010. Már. 2. (K), 12.46
Sziasztok

Nagyon sok hasznos hozzászólás született a témában, megpróbálom néhány olyan gondolattal kiegészíteni amiről még nem esett szó.
  1. A cég alapításról: Emiatt kell a legkevésbé aggódni, ezt gyorsan könnyen összehozod még csak őrületes pénzekbe sem kerül. Találsz olyan szolgáltatást, ahol mindent elintéznek helyetted. pl.: http://www.cegalapitas-kftalapitas.hu/ (megjegyzem: soha nem dolgoztam velük, nincs tapasztalatom)

  2. Vállalkozó akarok lenni?
    Ez az a kérdés amit fel kell tennie magának mindenkinek mielőtt belekezd a cégalapításba. Azt gondolom érdemes előre eldönteni, pontosan mit is szeretnél csinálni.
    1. számlaképesen, szabadúszóként dolgozni
    2. egyszemélyes céget alapítani
    3. vállalkozást építeni és programozni
    4. vállalkozást építeni és céget vezetni

    Még sorolhatnánk a listát, de ennyi is elég ahhoz, hogy belássuk ugyan mindegyikhez kell valamilyen formájú cég, minden esetben lesz céges bankszámlád, könyvelőd, ügyvéded, névjegykártyád, bélyegződ, számlatömböd, és még /*egy halom cool dolog ami a cégesdivel jár */. Azonban ez mind más világ!
    El kell dönteni, hogy szakember akarsz lenni vagy vállalkozó. Összekapcsolódik, mert össze kell hogy kapcsolódjon, ugyanakkor be kell látni, hogy az ügyfelek felkutatása, szerződések alapos átolvasása és megfogalmazása, ügyfél kapcsolattartás, könyvelővel történő egyeztetések, kollégák irányítása, a munka ellenőrzése, jelenléti ívek vezetése, stb. mellett nem igen marad majd nyugodt 8 órád programozni és néhány hónapnál tovább a napi állandó megfeszített 16 órázás sem fog menni.

    Tehát szakember akarsz lenni vagy vállalkozó? Mindkettő egy igazán szép út, de nem szabad összekeverni véleményem szerint.
    Lehetsz számlaképes szakember, csinálj egyéni vállalkozóit vagy akár egy bt-t egy könyvelő segít eldönteni mi a jobb Neked, viszont ettől még nem leszel nagy betűs Vállalkozó.

    Ha Vállalkozó szeretnél lenni, olvass el mindent amit csak tudsz ezzel kapcsolatban. Fórumokat, blogokat, könyveket és építsd fel a vállalkozásodat akkor amikor még nincs is a cég bejegyezve (nem úgy értem, hogy dolgozz feketén, hanem hogy azt senki se tiltja, hogy elkészíts szabadidődben egy üzleti tervet, össze írd, hogy mivel akarsz foglalkozni, kiszámold hogy mennyi pénzre lesz szükséged és mikor mennyi bevételre számíthatsz, stb.).

  3. Vállalkozónak lenni
    Ha már a téma felvetés (az én értelmezésemben) erre vonatkozott.
    Mondjátok el a saját történeteteket: mivel foglalkoztok pontosan, milyen bürokratikus követelményeknek kellett és kell megfelelnetek, ideértve a kezdeti és rendszeres papírmunkát és kiadásokat, meséljetek a tapasztalatokról, az ügyfelekkel való szerződésről és kapcsolattartásról, adjatok ötleteket, értékeljétek, megéri-e vállalkozni.


    Gyakran megkérdezik, "mivel is foglalkozik a céged!?". Az nem jó válasz, hogy informatikával, az sem hogy programozással. Erre a kérdésre, pontos választ kell tudni adni. Ha nem megy, akkor valami még nem jó. Egy kis cég nem érthet profin mindenhez. Ne is akarj mindenhez érteni vagy mindent elvállalni, mert annak rossz minőségű munka, elégedetlen ügyfél és egy csődbe ment vállalkozás lesz az eredménye középtávon.

    Készülj fel rá, hogy ugyan nem horrorisztikus egy vállalkozás vezetése ma Magyarországon de nem is könnyű. Sok a szabályozás, a különböző adónemek és járulékok, kötelezettségek. Ha jó könyvelőd van az aranyat ér, de elengedhetetlen, hogy legalább nagyjából tisztában legyél a szabályozásokkal. Folyamatosan és rendszeresen törvényi kötelezettségeknek kell eleget tenni. Nem szabad szerződés nélkül dolgozni ez a Megrendelő és a Vállalkozó érdeke is. Viszont egy szerződésnek is vannak szabályai, annak kiegyensúlyozottnak kell lennie, hogy értelme is legyen. Vagy legyen némi jogi érzéked vagy meg fognak nőni az ügyvédi költségeid.

    Ha van egy konkrét terméked, akkor az értékesítés fog rengeteg energiát felemészteni. Ha projekt alapú megbízásokat vállalsz, akkor kell a kapcsolati tőke és a customer care fog sok energiába kerülni. Ez így van rendjén, csak tisztába kell lenni vele.

    Vállalkozni nem azt jelenti, hogy bejegyeztetem a céget felveszek 3 embert és majd jó lesz. Tervezni kell, előre gondolkozni, a kollégákkal foglalkozni, értékelni, stb.

    Véleményem szerint akkor érdemes IT Vállalkozásba kezdeni, ha az ember minőségi terméket akar előállítani (ide értem a minőségi szolgáltatás nyújtást is természetesen). Ennek pedig meg van az ára cserébe nincs kultúrája az országban.
    Tehát számítani kell rá, hogy sokan nem fogják érteni miért kerül egy webshop x-be amikor mások x/20 -ért is megcsinálják. Amikor már érti a Megrendelő is akkor az lesz nehéz, hogy meggyőzd Nálad nem fog úgy járni.
    Viszont valahol ez is a szépségek közé tartozik, ha valaki a Vállalkozói létet tűzi ki maga elé célul.

  4. Megéri vállalkozni?
    Ha valakinek az álma az, hogy védje a természetet és ezért mindent megtenne, akkor természetet fog védeni. Mindegy hogy kezdetben megéri vagy sem. Később pedig, ha jól végzi a dolgát meg is fogja érni valószínűleg.
    Ha az az álmod, hogy Vállalkozó legyél, akkor készülj fel rá hogy nehéz lesz de nem lehetetlen elérni.

  5. Mit javasolnék?
    Olvass sokat, tájékozódj.
    Ha egy növekvő céget szeretnél építeni, akkor lehetőleg ne egyedül csináld vagy találd ki mi az a pont ahol kellenek a vezetők a cégbe és milyen feladatkörrel.
    Ismételnék egy korább hozzászólást: tanulj meg nemet mondani!
    Állíts elő minőséget nem csak magadért, hanem az egész magyar IT jövőjéért.


Remélem sikerült támpontokat adni a vállalkozás alapításon gondolkozóknak.

Szabó Balázs
Oghma Kft.
14

Kérdés

symon00 · 2010. Már. 2. (K), 18.47
Sziasztok!
Nagyon jók a hozzászólások, már tanultam belőle sokat.
Barátaimmal mi is egy informatikai cég alapításán törjük a fejünket. Az lenne a kérdésem, hogy mennyibe kerül egy cég éves költségvetése? Vagyis saját tapasztalatokat várok! Valamint még az érdekelne, hogy egy kft megalapításához hány forint kell? Azért kérdem mert olvastam valahol, hogy 500e forint, aminek egy bankszámlán kell lennie a cég alapításakor. Ez igaz?

Valamint írtátok, hogy felsőoktatásban hallgatók számára "jobban megéri". Erről is várnék bővebb információkat!

Előre is köszönöm a válaszokat!
15

Mennyibe kerül

Poetro · 2010. Már. 2. (K), 20.53
mennyibe kerül egy cég éves költségvetése?

Attól függ, mire adsz ki pénzt, és mennyi költséged, mennyi bevételed van, és persze, hogy mennyi embert foglalkoztatsz. Ha senkinek nem adsz fizetést, nincsenek költségeid, nincs bevételed, és nincsen kiadásod, akkor viszonylag olcsón ki lehet jönni ;).
Adózni a nyereségből, a bevételből és persze a fizetések után kell, na meg persze iparűzési adó, meg még van egy pár. De ezek szinte mindegyike vagy a bevétel, vagy a nyereség alapján számítódik.
Hozzá kell venni még az üzemelési költségeket mint: telefonszámla, irodabérlés, internetes költségek, hardver beszerzés, -karbantartás, szofver beszerzések, -frissítések, meg minden, ami ahhoz kell, hogy maga a cég működjön
Ami még fontos, az a cég adózási formája, és a könyvelési formája, mert ezen is sok múlhat.
Érdemesebb inkább egy könyvelőt megkérdezni a pontos részletekkel ez ügyben.
16

Grafikus órabér / munkadíjak

crisscross · 2010. Május. 5. (Sze), 12.39
Sziasztok!

Sok helyen fórumokban, blogokban olvastam kreatív grafikus órabérekről, munkákról, munkadíjakról, és szinte kivétel nélkül mindenütt azt olvastam, hogy a kreatív munkának van egy ára, mely alá nem érdemes menni. Továbbá, olvastam azt is, hogy aki alámegy ezen áraknak, az nem komoly szándékú megrendelőknek készít "gagyi" minőségű munkát áron alul. Ezzel egyet is értek! Sőt! De mondja meg nekem valaki, hogy miért fordul el a megrendelők 90%-a, ha reális árat próbálok kérni egy munkáért? Pontosan végiggondolom az adott feladat mennyi órát venne igénybe, és azt beszorzom az órabérrel, egyéb költségeket hozzáadom, és LEFELÉ kerekítek. 2-5 ezer Ft órabéreket tartanak reálisnak sok fórumon, én az alsó határon dolgozom (sokszor csak dolgoznék). Több cégnek dolgozok, és ezek 90%-a csak akkor ad viszonylag folyamatosan munkát, ha áron alul dolgozok! Vannak élő jó referenciáim, amelyek mindig tetszenek a megrendelőknek! Mivel csak ebből élek, mint szabadúszó, nem nagyon választhatok. Néhányszor bepróbálkoztam "reális" árakkal, de sikertelenül. Ha túl alacsony árat adok, bólogatnak, viszont így nem igazán éri meg! Van valakinek valami javaslata?
17

Kiadás vs. várható bevétel

Max Logan · 2010. Május. 5. (Sze), 23.00
Részemről az érthetetlen, hogy miért nem képes megfizetni a minőségi munkát egy cég, ha gyakorlatilag nyíltan kijelenti (az ajánlatkérés folyamatában), hogy az elkészítendő portál számára jelentős bevételt fog hozni. Tehát az egyébként is nagyon baráti árat magasnak tartották, holott 100%-ig biztos vagyok benne, hogy egy közepes, mondjuk 5 éve működő webfejlesztő cég szemrebbenés nélkül elkérte volna az általam adott ajánlatban szereplő ár háromszorosát.

Update: a S.N. "ereje" vagy éppen hátulütője. A fenti honlapot időközben elkészítette a nyertes pályázó én meg a honlapon szereplő adatok alapján (név, fénykép, város) check-oltam iWiW-en az illetőt, aki a cég részéről kérte az ajánlatot. Nem volt nehéz megtalálni és az élet fintora, hogy valami olyat tudtam meg, amire nem számítottam :-D

Ha business, akkor egy S.N. rendszerben tagnak lenni, mint magánszemély nem feltétlenül előny ...