ugrás a tartalomhoz

Tanuljunk nyelveket: Lua

Bártházi András · 2007. Aug. 7. (K), 08.48
Úgy tűnik, hogy egy új - no, nem túl bonyolult - programozási nyelvet tanulhatnak azok, akik szeretnek a korral haladni, a Lua-t. A Lua - a JavaScripthez hasonlóan - egy rugalmas, gyors, kicsi és beágyazható nyelv. Elég sok helyen használható már most is. Az utóbbi időben több webfejlesztőket is érintő helyen találkoztam vele, például a Moonfall CSS generáló projektben, vagy a MySQL Proxy kapcsán.

Lua Logo

Persze két projekt, a World of Warcraft, az Adobe Lightroom és más alkalmazások nem feltétlenül jelentik azt, hogy nekünk azonnal meg kell tanulni ezt a nyelvet, bár alapfokon megismerkedni vele biztosan nem fog ártani. Érdekes, hogy ezen projekteknél, főként a frissnek számító két webfejlesztéssel kapcsolatosnál vajon miért a Lua mellett tették le a voksukat a fejlesztők, s miért nem a JavaScriptet preferálták, aminek szintén léteznek beágyazható változatai, és több ember "beszéli". Talán a Lua mögött jóval nagyobb múlt áll a beágyazhatóságot, sebességre optimalizáltságot illetően, s talán kisebb volt maga az interpreter is?

A Lua mint nyelv szintaktikájában nem a "hagyományos" "kapcsos zárójeles" irányvonalat követi mint sok más nyelv (Perl, PHP, JavaScript), talán egy kicsit inkább a BASIC-re hasonlít, de ezzel nem minősíteni szeretném érdemeit. Lehetőségeiben egy sok érdekességgel megáldott nyelvről van szó, például threadekkel és más párhuzamos programozási funkciókkal, összetett adatleírókkal, sajátos objektum orientáltsággal rendelkezik. A doksijából össze lehet szedni az alapvető tudást, ha valaki odáig jut, hogy használnia kellene.
 
1

Őőő BCDC?

janoszen · 2007. Aug. 7. (K), 09.24
Őőőő lehet hogy nagyon vakvágányon vagyok, de nem ezt a nyelvet használta a BCDC is?
2

Google

Bártházi András · 2007. Aug. 7. (K), 09.45
Úgy tűnik nem vagy vakvágányon, de eddig a BCDC-ről nem hallottam. ;)
3

BCDC

janoszen · 2007. Aug. 7. (K), 09.57
Direct Connect kliens, annak idején sokat játszottam vele, asszem a Winamp-ban menő számot a közösbe betoló script is lua volt, de mást is lehetett vele csinálni. Nagyon régen volt... :)
4

izgi

virág · 2007. Aug. 7. (K), 12.44
Nem csak a hírben említett néhány nagyobb projektnél használtak Lua-t, hanem egy csomó más projekteknél is, eléggé meggyőző szerintem.

Ez érdekes:
http://www.keplerproject.org/cgilua/

Saját szemétgyűjtője is van. (tudom, erre sokan húzzák az orrukat) :-)

Én azt hiszem kipróbálom.
7

Benchmark

yaanno · 2007. Aug. 9. (Cs), 18.20
Én is kíváncsi vagyok a kepler projectre :) Mellesleg van egy érdekes benchmark hozzá (is): pl. LUA vs PHP
8

benchmark

Doni · 2008. Május. 27. (K), 01.00
Ez a benchmark egyáltalán nem érdekes, a Lua köztudottan a leggyorsabb script nyelvek közé tartozik. A nyelv egyszerűsége egyáltalán nem megy a rovására, bár hiányosságai természetesen a Luának is vannak.
Sajnos elég macerás a cgilua telepítése (főleg Apache modulként) de igazán megéri a fáradozást. Rengeteg modul található hozzá így lehet adatbázist kezelni de akár GUI alkalmazások (wx) is készíthetők vele, sőt OpenGL is van hozzá.
Jómagam évek óta foglalkozom a Lua nyelvvel (főként Direct Connect vonatkozásában) és biztos vagyok benne hogy előnyeit egyre szélesebb körben fogják felismerni - ami remélhetőleg a fejlesztésekre is pozitív hatást gyakorol majd.
5

Lassan fejlesztik

macat · 2007. Aug. 7. (K), 14.33
Egy kicsi szépséghibája van...hogy aránylag lelassult a fejlesztése. De amúgy valóban egy "aranyos" nyelv, és kicsit kilóg a többi közül.
6

SciTE

Udi · 2007. Aug. 8. (Sze), 20.50
Én korábban a SciTE használata során találkoztam vele, írtam is egy kisebb kiegészítést hozzá. Szerintem érdemes az előbbi programot is megnézni, mert elvileg a Lua kiegészítéssel végtelenségig lehet növelni a program képességeit.