ugrás a tartalomhoz

Animáció prototype alapokon

Bártházi András · 2006. Nov. 6. (H), 04.40
Úgy tűnik, hogy nem áll meg a fejlődés a JavaScript könyvtárak fejlesztése terén, folyamatosan jelennek meg újdonságok, melyek a korábbiaktól legalább részben függetlenek, nem be-, hanem melléjük épülnek. Ilyen most az Animator.js rutinkönyvtár is, mely a Prototype-ra épül, és különböző animációkat tesz lehetővé - hasonlóan a Scriptaculoushoz, ám mégis különbözve tőle.

Az, hogy nem beépülnek ezek az eszközök, az mind előny, mind pedig hátrány. Előbb-utóbb jó lenne, ha lennének stabil, szabványos eszközök, és azokról készülne sok dokumentáció, lenne közzétéve sok tipp és trükk. Másrészt viszont jelen helyzetben van választék, ami lehetővé teszi, hogy a nekünk tetszőt válasszuk ki, illetve nyilván a fejlesztőnek is hoz egy kis népszerűséget, nagyobbat, mintha csak bedolgozott volna. Megint csak probléma viszont, hogy nem mindig működnek együtt ezek a könyvtárak másokkal, így egy-egy projekt kapcsán döntenünk kell egy-egy mellett, s nem tudjuk, s nem is célszerű kihasználni mindegyik előnyeit.

Ennyi kis kitérő után térjünk vissza az Animator.js-re, mint említettem, egy érdekes sajátossággal rendelkezik: az animáció kiinduló és befejező állapotát CSS segítségével adhatjuk meg. Képes azt értelmezni, és a két állapot között az átmenetet automatikusan megvalósítani. Többek között, ez csak a "killer feature". Az effektek száma gyakorlatilag csak a fantáziánktól függ, persze kérdés, hogy kell-e ennyi variáció, nem jók-e az AJAX fejlesztések során bevállt egységes klisék. El lehet dönteni, de megéri vetni a kódra egy pillantást.

A szerző, Bernie Sumption bővebben is ír a motivációjáról, illetve a részletekről egy cikkben összefoglalva a lehetőségeket. A bejegyzés elkezdésekor még úgy gondoltam, hogy megpróbálom felsorolni, hogy mit tud a rendszer, de inkább a cikkben levő példák tanulmányozását javasolnám, ugyanis nem a lehetőségek, hanem a könyvtár mögött álló filozófia az érdekes, és azt leginkább akkor érthetjük meg, ha elolvassuk az eredeti cikket.
 
1

wow

csla · 2006. Nov. 6. (H), 10.01
Még csak belenéztem a példákba, de ezzel aztán lehet egyszerűen csillogtatni-villogtatni :P
2

Ügyes...

vbence · 2006. Nov. 6. (H), 14.27
de ahhoz, hogy igazán "animáció" legyen kéne egy stack, amibe bepakolhatjuk az átmenteket, és azok végrehajtódnak, esetleg adott ponton "meggdondolva magunkat" visszafelé játszhatjuk stb...

Amúgy ötletes.. tetszik.