ugrás a tartalomhoz

Okos felület tervezéssel és visszafogással a terhelés ellen

Hojtsy Gábor · 2006. Szep. 4. (H), 23.51
A Budapesti Műszaki Egyetem többszöri próbálkozás után idén nyáron sikeresen áttért a korábbi grafikus terminált alkalmazó Neptun rendszerről a webes felületű Neptun.NET megoldáshoz. Nagy volt az öröm a hallgatók körében, számomra is nagy előrelépés volt, hogy nem kell külön kliens programot telepíteni, és bárhonnan intézhetem az ügyeimet. Mint BME hallgató most viszont egyelőre annak örülhetek, hogy már a nyár elején felvettem a tárgyaimat, és most csak apróbb javításokat végeztem volna el.

Amint megérkeztek a felhasználók, azaz elkezdődött a vizsgaidőszak, a webszerverek nem bírták a terhelést, és használhatatlanná váltak. A levelezőlisták üzeneteiből itélve van aki már több mint egy napja folyamatosan kísérletezik a belépéssel, és bár időnként sikerül, sőt még bizonyos oldalak is elérhetőek, lényegében semmit nem lehet csinálni, leggyakrabban ugyanis csak HTTP hibaüzenet jön válaszként.

Volt alkalmam a vizsgaidőszak előtt áttekinteni az új felületet, sőt egy főiskolai felhasználónak segítve a tárgyfelvétel módszereit is tanulmányoztam. Számomra az első érdekesség az volt, hogy az új webes rendszeren valamiért most az őszi félévben is a nyári félév tárgyai szerepelnek a tárgyak címoldalán. Külön linket kell használni az aktuális félév eléréséhez; pedig mi mást keresnék, mint azt?

Mintha be lehetne lépni (ez sem jön túl gyakran elő)

A tárgyfelvétel legkomolyabb baklövése talán, hogy a tárgyak kurzusainak listájában semmiféle információt nem kapunk azokról. Míg a korábbi felületen a kurzus oktatója és időpontja is helyet kapott, itt tovább kell kattintanunk a kurzus adataihoz, majd külön-külön linkeken érhetjük el az oktató nevét, hallgatókat és így tovább. Ha többet látni akarunk ezek közül, akkor oda-vissza kell csiki-csukiznunk a linkek között. Maga a jelentkezés is valójában csak egy "kosárba helyezést" jelent, a kosárból újabb megerősítéssel tudjuk csak az órarendbe helyezni a tárgyakat. Hasonlóképpen a kurzusváltoztatás oldalán külön-külön linkeken kell a meglévő kurzust, és a leendő kurzust kiválasztani, majd megerősíteni.

Gondoljunk bele, hogy a fenti műveletek mind teljes értékű HTTP üzenetekként vannak megvalósítva, oldal újratöltésekkel. A rendkívül nagy terhelés alatt üzemelő Neptun.NET rendszer pedig (melybe az imént nekem is sikerült néhány másodperce belépni, mielőtt HTTP hibaüzeneteket kaptam volna) most is teljes fényében próbál működni, igaz az ikonok és más grafikai elemek jó részét már a szerver nem tudja kiszolgálni, így piros iksz jelekkel teli a képernyő. Jelen helyzetben viszont a hallgatóknak valószínű bőven elég lenne a tárgyfelvétel funkció, a többi menüt, programkomponenst, adatbázist nem kellene bevetnie a programnak.

De aztán mégsem (változatos hibaüzenetekkel)

Elegendő "csak" egy egyetemisták által frekventált rendszert építeni, hogy szembekerüljünk a hatékony webprogramozás igényével. Ha skálázható webhelyeket szeretnénk építeni, akkor már a fenti két problémát is érdemes szem előtt tartani, nem kell feltétlenül Flickr szintű megoldásokat alkalmazni. A kényelmesebb felhasználói felületek (amikor tényleg azt kapom a képernyőmre, amit elvártam, és már nem kell továbbkattintanom) a letöltések számát is csökkentik. Hacsak nem megjelenített reklámok után kapunk bevételt, akkor jót tesz a szerverünknek, ha nem terhelik feleslegesen. Az adott esetben visszafogott szerverkomponensek (amikor az extrák nélkül csak a lényeget kapom) szintén segítenek abban, hogy elérjem a célomat, különösen, ha ettől gyorsabb (vagy egyáltalán működik) majd a rendszer.
 
1

Webes felület és a használhatóság

Jano · 2006. Szep. 5. (K), 00.42
Én regebben mindig azt gondoltam, hogy "Hú ha ezt egyszer webre írnák, milyen könnyen használható kis dolgot lehetne csinálni belőle, látva a sok okos weboldalt szolgáltatást..."

Tapasztalat: A platform nem jelent semmit!

Nagyon csúnyán elfelejtettek már megint valós forgatókönyveket, felhasználási eseteket végig nézni és a gyakoriakra optimalizálva tervezni. Számomra hihetetlen, hogy egy olyan rendszert amit már több éve fejlesztenek, rendelkezésre áll(hat) rengeteg visszajelzés, statisztika, a tervezői nem álltak oda felhasználói oldalról és gondolták végig.
2

BMF-en is

KergeKacsa · 2006. Szep. 5. (K), 01.24
Nálunk, a Budapesti Műszaki Főiskolán már ez van 2 éve kb.
Gyakori leállások, kidobálások tarkítják ezt az időtartamot :)

Pár finomság még hozzá:
- javascriptes speciális linkek (tehát nincs új ablak nyitás, meg vissza gomb használata sem)
- még a fentieknél is durvábban "elrejtett" óraidőpontok (a tantárgyak listájától kb 3-4 klikkre)

Az biztos, hogy aki ezt a Neptun-t beszervezte/megcsinálta az közel áll a tűzhöz, ritka egy megbízhatatlan, használhatatlan termék, a piacon ilyet nem lehetne eladni. :(
3

A dolognak két oldal van.

pp · 2006. Szep. 5. (K), 07.09
Amikor a Neptunt bevezették a Műegyetemen a HSZK vezetője a laborgyakorlaton nagy örömmel magyarázta, hogy milyen nagyszerű és gyors az új program. Aztán kiderült, hogy a téli szünetben (amikor minden labor üres, nem használja senki a hálózatot) egy (tehát nem kettő, vagy három!) gépről kipróbálták.

Azt se felejtsük el, hogy az is ludas aki ilyen rendszert átvesz, és hagyja élesben tesztelni. Biztos vagyok benne, hogy akadt volna 100-200 diák, aki hajlandó a félév közben egy-két napot rászánni arra, hogy az összes hibát kiszedje egy ilyen rendszerből és sok sok igénnyel bombázza a készítőket. (lásd Goba még cikket is írt ide a Weblaborra ;))

Szerintem az egyetlen megoldás, felkelteni a fogyasztókban az igényt azokra az értékekre amik szerintünk elvárhatóak egy ilyen alkalmazással szemben. Jelenleg a fogyasztók két fontos szempontot vesznek figyelembe egy webes alkalmazásnál: szép és olcsó legyen.

pp
4

Csilli-villi

Anonymous · 2006. Szep. 5. (K), 07.52
Jelenleg a fogyasztók két fontos szempontot vesznek figyelembe egy webes alkalmazásnál: szép és olcsó legyen.


Helyesebben, hogy csilli-villi és olcsó legyen. A funkcionalitás és az user friendly nem szempont a legtöbb esetben.
5

Hahh...

Slac · 2006. Szep. 5. (K), 09.23
Ugyan, ezen ne csodálkozz, a Neptun már a kezdetektől fogva ilyen rosszul működő volt, és az újabb verziók csak tovább rontottak rajta. Bár én már kikoptam a Műegyetemről és még a Citrix-es és távoli asztal eléréses korszakban használtam a Neptunt, azért némi rálátásom van még a kollégáim révén. A felület tervezési hiányosságait - ahogyan mások is megjegyezték - pár jó érzésű és hozzáértő diák is meg tudta volna oldani - főleg a Műegyetemen. (Ugyanez a problémám egyébként az egyetem honlapjával is. Bezzeg a túlparton adnak rá, hogy használható legyen...)

Alapvetően szerintem is azok a hibásak - és nem csak a Neptun esetében - akik az ilyen rosszul tervezett programokat átveszik, és nem bízzák a szakikra ;), hogy az átvétel előtt leteszteljék.

Összességében az igazán szomorú a történetben az, hogy megmutatja mekkora az igénytelenség a készítő és a megbízó oldalán egyaránt - és szokás szerint a felhasználók járják meg vele.

Sajnos itt nem fogjuk megjavítani a Neptunt, és a készítők ide sem fognak bagózni ránk. Amit tehetünk, hogy a saját igényességünkkel növeljük a webes alkalmazások színvonalát, és akkor talán... egyszer...
6

túlpart

Táskai Zsolt · 2006. Szep. 5. (K), 09.36
én mindkét parton érdekelt vagyok (de csak az egyetemek tekintetében!), és nem adnám egyértelműen a pontot a webes megjelenés ügyében a közgaznak. néhol tényleg informatívabb, néhol meg mi vagyunk azok. álljon itt egy-egy gyöngyszem mindkét partról:
http://www.bmenyelvvizsga.bme.hu/ - önmagáért beszél
http://www.uni-corvinus.hu/tanszek.php?group=90 - ez az Informatikai Intézet honlapja. csak azért mondom, mert én harmadik nekifutásra jöttem rá.
21

a világ -és (részben) ami mögötte van

Pal_ur · 2006. Szep. 5. (K), 14.45
Alapvetően szerintem is azok a hibásak - és nem csak a Neptun esetében - akik az ilyen rosszul tervezett programokat átveszik, és nem bízzák a szakikra ;), hogy az átvétel előtt leteszteljék.

Összességében az igazán szomorú a történetben az, hogy megmutatja mekkora az igénytelenség a készítő és a megbízó oldalán egyaránt - és szokás szerint a felhasználók járják meg vele.


Az intézmények (gyakorlatilag) nem választhatnak, hogy bevezessenek-e ETR rendszert.

Bármennyire is hihetetlen, a hallgatók az életük egy aránylag korlátozott részében szívnak a NEPTUN-nal. (Mielőtt flame-robbantással vádolna valaki, nem mondom, hogy ez kevés, vagy lebecsülendő, vagy hasonló. Csak annyit, hogy ez félév elején és félév végén korlátozott hosszúságú idő.) Az intézményeknek folyamatosan szívnak, egész évben. (NEPTUN üzemeltetők, tanszéki admnisztrátorok, stb....)
7

Beszerzés

vbence · 2006. Szep. 5. (K), 10.01
Egy oktatási intézmény, ahol azért kemények számolni kell a forintokat kifizet milliókat anélkül, hogy megnézné máshol hogyan működik a rendszer? Mevásárolja garancia nélkül? Nem kíváncsi rá, hogy milyen vasat kell alátenni X darab hallgató esetén? Vajon felmerültek egyáltalán ezek a kérdések?

Nálunk (elte) ETR van, de ott is szörnyű, hogy mennyire elavult webes technikákat alkalmaznak. 6 éve még elment volna... Egy ilyen moduláris és testreszabható rendszerben valamennyi rugalmatlanság is benne rejlik, de az ár feléért 2 diákkal írathatak volna egy olyat, ami működik is, és a helyi igényekhez teljesen illeszkedik.
8

mi lenne, ha...

laze · 2006. Szep. 5. (K), 10.02
összefognánk és írnánk egy rendes, működő neptunt? de most komolyan...
9

senkit nem érdekelne

Táskai Zsolt · 2006. Szep. 5. (K), 10.10
nem tudod nekik garantálni, hogy a jelenleginél nem lesz rosszabb. illetve úgy tudod, hogy mi elhiggyük, de úgy nem, hogy ők is. legalábbis szerintem. a meglevő neptun szerverhez írni egy új felületet, és ingyen odaadni a fejlesztőcégnek, még az sem menne simán. megintcsak szerintem. úgy érzem, hogy a járt utat nem adják fel a járatlanért. (egy biztonsági audit mennyibe kerül? ki fizeti? elhiszik? elsőre átmennénk rajta?)
14

neptun

Juhász Attila · 2006. Szep. 5. (K), 12.00
Egyetértek Zsolttal.

Egyébként mielőtt a PPKE-n bevezették volna a neptunt, készítettek egy dokumentációt arról, hogy mi mindent kellene nyivántartani. Én láttam ezt és elmondhatom, elég komoly mennyiségű adatról van szó. Azt hiszem még átgondolt koncepció alapján sem rövid fejlesztés megcsinálni egy ilyet.
10

Na igen...

Anonymous · 2006. Szep. 5. (K), 11.48
Na igen, erről már volt szó, szerintem, helyből 20-30 műszaki infós vállalkozna rá csak a BME-n, de egyetlen bökkenő van. A politika. Aki a Neptunt csinálta, állami tenderként kapta és tuti nem fog könnyen lemondani a fejőstehenéről.
15

szokásjog a panaszhalmaz...

Anonymous · 2006. Szep. 5. (K), 12.00
Na igen Magyarországon vagyunk. Ez a szokásos duma. Hány feljelentés történt az ügyben? Gondolom egyse. Nyaf-nyaf ország vagyunk. Te persze rögtön összeesküvést sejtesz! Uncsi... Ettől függetlenül persze lehet az egész igaz is, hiszen miért ne? Node, hogy mindig minden rossz legyen? Hát nemtom...

Ilyeneket leírni:
"Aki a Neptunt csinálta, állami tenderként kapta és tuti nem fog könnyen lemondani a fejőstehenéről."

Könnyű és bárki tud.
16

mivan?

Marcell · 2006. Szep. 5. (K), 12.16
Node, hogy mindig minden rossz legyen? Hát nemtom...
Miért, ez szerinted jó?

Szerinted, ha a tender tiszta lett volna, kötnek egy megfelelően(!) minőségbiztosított szerződést és egy hozzáértő valaki megvizsgálja az adott terméket, letesztelik több, mint 20 felhasználóval egyszerre, beüzemelhették volna élesben??? Én úgy gondolom, nem. Tehát itt valami nem stimmel, rossz döntés született és mindez a közember pénzéből.

Másrészt ha fikázol, lépjél be és ne nonémként oszd az észt.
13

internet média kérdései

Hojtsy Gábor · 2006. Szep. 5. (K), 11.59
Az BME-n az "Internet média kérdései" című tárgy fiatal oktatóival fantáziáltunk erről az utolsó órák egyikén (pedig nem idén, hanem évek óta hallgattam). Vagyis hogy miért is nem kollaboratív webes felület van a Neptunhoz. Miért van az, hogy a Neptunban nem tudom értékelni a tárgyakat, az előadókat, miért nincsenek témaszűrések, hogy csak a nekem fontos tárgyakat lássam és így tovább? Elvileg a tárgyválasztás egy nagy közösségi program, ahol adott órák köré szerveződnek közösségek. Bizonyos órákhoz van levelezőlista, honlap, digitális jegyzet. Ezt a kérdést persze az informatikus hallgatók maguknak (részben) megoldották egy külön kollaboratív webhely kialakításával, de ez még messze van attól, amennyi potenciál rejlene a közösségi megközelítésben.
18

OHV modul - tárgyak értékelése, taggelése

Jano · 2006. Szep. 5. (K), 13.47
Igazság kedvéért: Van OHV modul, Oktatók Hallgatói véleményezése.
Persze ez messze van attól a koncepciótól amit mondasz.
25

OHV modul

Anonymous · 2006. Szep. 5. (K), 18.34
Ha jól tudom, csak .NET óta van OHV modul...
11

sok a pénz?

Marcell · 2006. Szep. 5. (K), 11.48
Bennem első körben inkább az a kérdés merül fel, hogy mikor épp azon sír az egész kormány, hogy jajj de kevés pénz van az egyetemekben, meg hogy majd nekem kell tandíjjal kihúzni őket a sz*rból, akkor minek kell egy új Neptunt megvásárolni X millió forintért?

Ha tényleg ilyen rossz helyzetben van a felsőoktatás, akkor miért nem másra költik a pénzt? Mert ez létfontosságú? Nem. Eddig is megvoltunk a Citrix-el. (most annyi lesz a különbség, hogy nem kell majd IETab-ot használni :) )

Ha pedig tényleg nagy a sz*r, akkor bizony meg kéne nézni, mire költi az ember a pénzt. És ha ezt vki megnézte volna, akkor most nem itt tartanánk. Sőt, én úgy érzem, külön szégyen, hogy egy műszaki beállítottságú egyetem ég ezzel a trágyadombbal. Könyörgöm, mikor minden 3. hallgató ért valamennyire ehhez?

(ui: én is felvettem még nyáron a tárgyaimat, szóval nem szívtam meg annyira)
12

Nézd meg az anyját, ...

Gáldi Ákos · 2006. Szep. 5. (K), 11.56
... vedd el a lányát!

http://www.sdakft.hu/
17

idézet az sdakft.hu oldalról

Marcell · 2006. Szep. 5. (K), 12.22
<?
include 'user/conf.phtml';

$mysql = mysql_connect (MYSQL_HOST, MYSQL_USER, MYSQL_PASS);
mysql_select_db (MYSQL_DB);

$query = mysql_query ("SELECT AktualisText FROM Aktualis", $mysql);
$data = mysql_fetch_array ($query);

echo "<table width=\"100%\" border=\"0\" cellspacing=\"0\" cellpadding\"0\">\n";
echo "<tr>\n";
echo " <td width=\"12px\">&nbsp;\n";
echo " </td>\n";
echo " <td align=\"left\">\n";
echo $data[0];
echo " </td>\n";
echo "</tr>\n";
echo "</table>\n";
?>
Remélem ilyen stabil és biztonságos lesz a Neptun.NET is...
20

Ez most valami vicc?

Anonymous · 2006. Szep. 5. (K), 14.20
Először furcsa volt, hogy nem jól állítja be a böngészőm a karakterkódolást.
A hiba oka talán ez lehet?!
<?

include 'static_head.phtml';

?>

Ilyen sztem a mesében sincs.
23

szakértelem

Dohány Tamás · 2006. Szep. 5. (K), 15.10
Azért az oldalsávban megtekinthető
\n"; echo "

tömkeleg is kellemes látványt nyújt...
19

Hehe

vbence · 2006. Szep. 5. (K), 14.19
No comment... :D
38

Röhej

Anonymous · 2006. Szep. 7. (Cs), 05.27
Idézek a cég bemutatkozásából:

"De számunkra az ügyfelek megelégedettsége, és felmerülő igényeik széleskörű kielégítése a legfontosabb. Arra törekszünk, hogy olyan korszerű, megbízható, felhasználó barát programokat hozzunk létre, amelyek megkönnyítik partnereink számára a mindennapos feladatok elvégzését. Ennek érdekében magasan kvalifikált szakembereink a legújabb technológiákat alkalmazva, az aktuális jogszabályokat figyelembe véve folyamatosan tovább fejlesztik a vállalat által kínált szoftvereket."

Csaj nekem tűnik úgy, mintha ezek közül egyik se lenne igaz?
39

A megtévesztés művészete...

Marcell · 2006. Szep. 7. (Cs), 12.20
...vagyis nem is művészet ez, hanem inkább parasztvakítás. Ez a már megszokott minden második szavunk egy nagyon jól hangzó, kemények vagyunk kifejezés, úgymint: "korszerű", "megbízható", "felhasználóbarát" (megjegyzem, ezt ugye egybe írják), "magasan kvalifikált", "legújabb" stb.

Minden 2. cég honlapján ilyeneket olvasni. Én igazából azt nem értem, hogy miért veszik be ezt a megbízást adó cégek - eltekintve ettől az esettől, úgy általánosságban??? Mindenhol birka a cégvezető? Én ha ilyen öntömjén szöveget olvasok, rögtön felmerül a gyanú, hogy miért is kell magukat ennyire fényezni? Ha valaki elismert a szakmában, arról amúgy is tudni, hogy milyen.
40

Nem is olvassa senki

Jano · 2006. Szep. 7. (Cs), 12.54
Az ilyeneket nem is olvassa el senki, és főleg nem ez alapján kap valaki megbízást.
41

példa

Marcell · 2006. Szep. 7. (Cs), 13.06
De ha például adott egy átlag weblapra éhező cégvezető (képzeld magad a helyébe), aki nem konyít sokat (semmit) a nethez, akkor tájékozódnia kell, hogy kit válasszon. Referenciamunkák neki szintén nem sokat mondanak, maximum csak az esztétikai része, hogy ez szép, ez meg nem. Valami alapján döntenie kell... és a sok fényező rizsa is nyom a latba szerintem.
42

Megkérdezi barátot, rokont

Jano · 2006. Szep. 7. (Cs), 13.51
Tipukusan ismerőstől fog tanácsot kérni. Elég tipikusnak mondható, hogy megrendelők többsége nem a honlap alapján esik be, hanem régebbi ügyfél ajánlja.
44

ördögi kör

Marcell · 2006. Szep. 7. (Cs), 15.54
Régebbi ügyfél ajánlja,
aki úgyszintén semmit nem ért hozzá.
43

ismét mondom

Pal_ur · 2006. Szep. 7. (Cs), 15.34
Ismét jelzem, hogy a felsőoktatási intézményeknek nem volt választásuk, hogy bevezetnek-e ETR-rendszert. A bevezetések idején (egyébként most sem) feltétlenül volt (van) jobb vagy rosszabb választás a két konkurrens cég ETR terméke között.

Nem cégek vezetnek be, és nem egy olyan piacról, ahol sok lehetőség közül választhatnak, és főleg nem piaci alapon.

Új ETR-rendszert biztos lehetne írni, de van egy nagy bibi. Az ETR-reknek meghatározott, folyamatosan (havonta, félévente, évente) változó inputokat kell fogadniuk, és ugyanilyen gyakran változó outputokat kell tudni képezni. (Nem egyet, hanem mondjuk egy félévkezdéshez 3 input és 4-5 output tartozik.)

Az inputok mondjuk a felhasználásuk előtt 2-3 nappal - nem mindig munkanappal - érkeznek meg. Az outputkészítésre pedig optimális esetben van 36-48 óra. Tehát ilyenkor már nincsen idő interface-t fejleszteni, cizellálni, stb. Ezeknek a formátumoknak az egészen pontos leírását pedig nem osztják az utcasarkon.

Mondjuk a NEPTUN-fejlesztők (legalábbis a régi rendszernél) ezt jól tartották: az interface-k nagyjából működtek.
22

lol

Marcell · 2006. Szep. 5. (K), 14.51
Íme a kedvenc linkem:
javascript:__doPostBack('addsubject_course$gridCourses$DataGrid1$_ctl6$AddRemove','')
24

jé :)

KergeKacsa · 2006. Szep. 5. (K), 17.59
ugyanezek vannak a Neptunban is. Laza :(
29

onnan van

Marcell · 2006. Szep. 5. (K), 23.01
én is onnan vettem
30

ASP.NET

Hodicska Gergely · 2006. Szep. 5. (K), 23.17
Ezek azért gondolom ASP.NET-ből adódó dolgok.


Felhő
35

Rosszul használják

Rici · 2006. Szep. 6. (Sze), 17.44
Az a baj, ez tipikusan annak az esete, amikor valaki nem tud használni egy jó svájcibicskát, és a szalonna helyett a kezét vágja el vele.

Legfeljebb akkor kéne ilyen linkeket használni, amik valamilyen műveletet végeznek, de azokat inkább buttonnal kéne megoldani. A linkeknél, amik más tartalomra visznek, meg igazi linkeket használni.

És ez csak egy példa a sok közül, amikor vagy az alapvető webes megjelenítési elveket rúgják fel, és/vagy az ASP.NET kontrolljait nem igazán úgy használják, ahogy kéne.
26

Sz@r az élet

sajt · 2006. Szep. 5. (K), 22.19
Az a baj, hogy Magyarországon valahogy nem lehet igazán jó dolgot elkészíteni, csak ha az ember szabadidejében csinálja, esetleg egyszemélyes vállalkozásban saját magának.
Most hallottam, hogy 20% szakma 80% marketing. Csak az a baj, hogy néha az a 20% szakma hiányzik nagyon.
32

Jó reggelt, Magyarország!

Balogh Tibor · 2006. Szep. 6. (Sze), 12.33
Most hallottam, hogy 20% szakma 80% marketing. Csak az a baj, hogy néha az a 20% szakma hiányzik nagyon.
Jelen esetben - a beidézett forráskódokat elnézve - inkább 0% szakma, 100% kapcsolatok.

Ez több dolgot is fölvet:
1.) Mennyire autonómok az egyetemek? Vagy csak névleg azok? Az egyetemek annyira autonómok, amennyire a vezetőik azok.
2.) Többen is írtak a minőségellenőrzésről, illetve annak hiányáról. Terheléses teszttel kideríthető lett volna, hogy a Neptun csak 100 embert tud kiszolgálni egyszerre, 5700 helyett.
3.) Mennyire bízhatunk az egyetemek "vezetőiben", ha még a saját érdekeiket sem tudják képviselni?
4.) Egyetlen egy felsőoktatási intézmény, egyetlen egy informatikai tanszékén sem volt egyetlen egy tanár sem, aki úgy gondolta volna, hogy akkor fogjunk össze a többi felsőoktatási intézménnyel, és készítsünk egy közös nyilvántartó rendszert? - Mert ugyan kik képviselnék jobban az egyetemek érdekeit, ha nem maguk az egyetemek képviselői?
5.) Tudom, a Neptun nem újkeletű dolog. A Debreceni Egyetemen, ha jól emlékszem 2002-2003-ban vezették be a saját redszer helyett.
33

BME hallgatói létszáma

Marcell · 2006. Szep. 6. (Sze), 14.19
Ha jól tudom, 20 ezer feletti a hallgatók száma nálunk.
34

BMF

KergeKacsa · 2006. Szep. 6. (Sze), 14.55
A BMF-en is van 12.000 ezer ember, de a renszer olyan szinten megbízhatatla, hogy éjszaka fél 3-kor is agyhalott teljesen, amikor pedig szerintem max ha 200 ember akarna tárgyat felvenni.

Amúgymeg meg lehetett volna úgy is írni akár a rendszert, hogy google-módra beszervezni az ilyenkor nem használt laborgépeket, amikből azért egy jó 100 darab van. Így talán bírná.
36

Jó reggelt, Magyarország!

Balogh Tibor · 2006. Szep. 6. (Sze), 20.24
Szerinted ez volt a hozzászólás lényege, hogy 5700 vagy 20000?

Szerinted mind a 20 ezer hallgató egyszerre akar fölvenni tantárgyat? Persze, többségében a szemeszter eső hetében, de nem ugyanabban a percben mind a 20 ezren.

1.) A bejegyzés is arról szól, hogy jó tervezéssel csökkenteni lehetett volna az adatforgalmat.
2.) A hozzászólásokból kiderült, hogy rendkívüli szakértelemmel rendelkező csapat készíthette a rendszert.
47

Saját megoldás nem lehet

Nagy Gusztáv · 2006. Szep. 11. (H), 08.55
Egyetlen egy felsőoktatási intézmény, egyetlen egy informatikai tanszékén sem volt egyetlen egy tanár sem, aki úgy gondolta volna, hogy akkor fogjunk össze a többi felsőoktatási intézménnyel, és készítsünk egy közös nyilvántartó rendszert?

Gondoltunk rá. Talán volt már róla szó, hogy felsőbb utasításra csak fix választási lehetőségek közül lehet választani. Én is Infó Tanszéken tanítok Kecskeméten, webfejlesztést. :(
Nálunk ugyan ETR van, de ott sem sokkal jobb a helyzet, és nálunk sem kérdezték meg előre azt a rendszergazdát, aki megkapta a rendszer üzemeltetését. Állítólag több száz oldal a hibalistája.

Nagy Gusztáv
27

neptun

Anonymous · 2006. Szep. 5. (K), 22.43
Én is BME-s vagyok, kattogtattam is az új neptunt, amikor kirakták élesbe még valamikor a nyár elején... Nehézkes, ronda, gagyi.

Szép dolog a skálázás, de azt se felejtsük el, hogy a neptun két időszakban kap komoly terhelést: tárgyfelvételkor és vizsgajelentkezéskor. Ilyen hardverkörnyezettel szerintem nem lehet ezt a terhelést elosztani úgy, hogy a felhasználók folyamatosan használhassák a rendszert. Újabb szerverek beállítása egyszerűen felesleges csupán a fenti két, évente összesen négy alkalom miatt - sokba kerül és a félév közben csak az áramot fogyasztaná, 0% terheléssel...

Szerintem továbbra is marad ez a szívás, rendszeresen megborul majd mindig, leállítják, újraindítják, "oszt jónapot".
28

tervezés: google architektúra

Jano · 2006. Szep. 5. (K), 22.56
Az igény pontosan ismert volt tervezéskor. Lehetett volna olyan architektúrát tervezni ahol be lehet dobálni a csúcsterhelés idejére pár gépet, majd ki venni őket és másra használni.
31

szoftverről volt szó

Hojtsy Gábor · 2006. Szep. 5. (K), 23.31
Már a hardveres témákat is komolyan felvonultató könyv ajánlóban (link a bejegyzésben) is kitértem arra, hogy hazánkban nem gyakori, hogy nagy hardver parkot lehet tenni szolgáltatások mögé. A bejegyzésem sem hardverről szól, ha megnézed. Két szoftveres megoldást emeltem ki. A kényelmesebb (kevesebb kattintásból célt érő) felület kevésbé terheli a rendszert, amellett, hogy felhasználóbarátabb. A kritikus terhelési időszakban lényegtelen dolgok kikapcsolásával pedig a terhelés is csökken (ugyanezt a citrix alapú Neptun-ban az utóbbi évben meg is csinálták, több ritkán használt funkció csak külön gombnyomással volt elérhető, nem is hiányzott, gyorsabb is lett a rendszer).
37

Ideális felület: nincs mit nyomni :)

Dualon · 2006. Szep. 6. (Sze), 20.25
A hajszálpontosan illeszkedő elemeket a fejlesztők felhasználóbarát szemléletének köszönhetően leegyszerűsített navigáció, csökkentett számú választási lehetőség, és barátságos hibaüzenetek teszik teljessé (113 kB, .png).

És ez még csak a kőbalta egyszerűségű honlap. Bájos.
45

Íme hivatalosan

Marcell · 2006. Szep. 7. (Cs), 18.34
A Neptun.net rendszer 2006. júliusi üzembe helyezése óta a regisztrációs hét kezdetén /2006.09.04./ állt elő először olyan helyzet, amikor a rendszert egyidőben több mint 1000 felhasználó kívánta igénybe venni. Ez üzemzavarhoz vezetett, amit a Neptun Üzemeltetés azonnal jelzett az SDA Stúdió Kft-nek, mint a rendszer fejlesztőjének. A hiba javítása folyamatban van...
46

Idézet

Anonymous · 2006. Szep. 7. (Cs), 18.35
Idézet egy 2004-es évfolyami listáról, miután reghét eleje óta nem működik a Neptun, végre kaptunk is valami infót:

Hi all!

Voltunk bent NEPTUN üzemeltetésnél, és azt mondta a néni,
hogy ma még legalább a HSZK-ban próbálják biztosítani a NEPTUN-t
(kintről elvileg negyed négytől engedélyezték ilyen próbaképpen,
de úgy látszik nem nagyon jön össze nekik). Éjjel még gőzerővel
folyik a munka, és holnap reggel 8-tól lesz a nagy próba, akkor
bekapcsolják mindenhonnan az elérést, remélhetőleg akkortól fog
működni rendesen.
(ugye minden úgy értendő hogy "elvileg")

Rákérdeztünk, és az is kiderült, hogy attól hogy a tárgyfelvételt
meghosszabbították, még órákra ugyanúgy be kell járni a jövő héttől,
tehát ez a kettő szépen párhuzamosan fog menni egymás mellett. Fincsi.
("Ha nem vettél fel egy tárgyat még, amit fel akarsz, akkor is be
tudsz menni órára, mert a tanszékeken ki vannak rakva az időpontok,
helyszínek, a tanárok meg úgyis csak a harmadik hét körül szokták
leszedni a hallgatói listákat.")

HSZK-ban millió ember, a "NEPTUN-os" termek fullon, akik délelőtt 3-4
órát sorbanálltak, azoknak kiosztottak ilyen kis sorszámokat, és most
(igen, még most is) ők várnak a sorukra, kb 100 körüli sorszámokkal....
Sorszámot már nem osztanak, ki van ragasztva egy új tacepaó az ajtóra,
hogy nem tudnak semmit, miden bizonytalan, és az újonnan érkezőknek azt
javasolják, hogy ne várakozzanak ott feleslegesen. Amúgy a HSZK este
nyolcig nyitva van, hétvégén viszont zárva tart.

---

Mindenki vonja le a következtetést magának, de sztem akinek már van
felvéve legalább egy órája, az jövő csütörtökig csak el fogja tudni
intézni a többit.

Üdv mindenkinek

Will
48

index.hu

Marcell · 2006. Szep. 13. (Sze), 11.37
Megjelent egy cikk az index.hu-n, amiben rákenik az egészet a diákokra:
A szokatlanul nagy terhelés elsősorban a diákoknak volt köszönhető: jelentős részük ugyanis csak közvetlenül a határidő előtt adta le jelentkezését, és ekkora terhelést nem tudtak előre szimulálni.
határidő előtt közvetlenül = regisztrációs hét első napja. Elmehetnek a p*csába.
49

mikor máskor

Anonymous · 2006. Szep. 13. (Sze), 21.43
A kedves SDA-sok eszüknél vannak? Mikor vettük volna fel a tárgyakat, ha június végétől leállították a régi Neptunt és a működőnek nyilvánított webes felülethez a reghét utolsó 3-4 napjában férhettünk hozzá? Hm?
Mellesleg tényleg a hallgatók tehetnek arról, hogy bedöglött a Neptun: Használni merészelték :)
50

.NET 2.0 alapú Neptun-rendszer

Szélmalom · 2006. Dec. 22. (P), 20.11
A BMF-en működő Neptun-rendszerhez néhány adalék:

Azonosítás nélkül elérhető: https://neptunweb.bmf.hu/hallgato/login.aspx

A forrás megtekintése után két dolgot emelnék ki:
1. Van két javascript, amit nem tárol el, mindig dinamikusan kér le
2. Az Input elem __VIEWSTATE paraméterének értéke itt még pici, de a bejelentkezés után ez szinte igenhamar felhízik

Tehát a két mindig dinamikusan behúzott .js 40K, a Viewstate átlagosan 60K. A ViewState-tel az a nagy gond, hogy POST-olni kell és 50K fölött már erősen lassíthatja a webalkalmazást. Sajnos nem ismerem az ASP2.0 működését, de annyit olvastam a ViewState-ről, hogy base64-kódolású és objektum-szerializációra használják. Nézegettem, hogy mi lehet a ViewState hozzáadott értéke, de úgy tűnik, hogy ez inkább kényszer.

Böngésző-támogatás:
Internet Explorer és Firefox alatt működik. Opera alatt a __doPostBack nem hívódik meg. Links-szel sajnos nem működik.
51

opera?

Lali · 2007. Nov. 29. (Cs), 20.32
Ja, azért az elég gáz, hogy kapnak 8 millát, de operával nembírják megcsinálni ezt a szerencsétlen oldalt