ugrás a tartalomhoz

Az IT-Business kvázi-portáltendere

Hojtsy Gábor · 2006. Már. 30. (Cs), 21.26
Az utóbbi hetekben megjelent IT-Business lapszámok többek között egy képzeletbeli cég - az Első Kompozit Biztosító Rt. - által kiírt portáltender bemutatásával, és a beérkezett pályázatok elemzésével, összehasonlításával foglalkoztak. A cikkek most már elérhetőek PDF formátumban is, még ha az erre a célra létrehozott oldalon az olvasónak kell is kisilabizálnia a megfelelő sorrendet. A résztvevő cégek: Breona, Bigfish, Kirowski, Montana (a Microsoft technológiájával), Mirai, Nexum, Sensenet, Sun, Wildom.
 
1

Nézegettem, de...

Bártházi András · 2006. Már. 30. (Cs), 21.29
Szerintem inkább marketinganyag szaga van neki (ami belekerül egy ajánlatba), s kevésbé mutatják be a rendszerek valódi lehetőségeit.
2

nekem tetszett

Hojtsy Gábor · 2006. Már. 30. (Cs), 21.42
Nekem például az összefoglaló gondolatok is érdekesek, vagyis alkalmat adnak arra, hogy belelássunk mások véleményébe az árakról.
Árak tekintetében Járdán Tamás, a Rainforest ügyvezetője szerint meglepően alacsony, 10 millió forint körüli árfekvés volt a jellemző. [...] Az alacsony árak felvetik annak a kérdését is, hogy mekkora a magyar portálcégek profitabilitása. A 10 millió forintos nagyságrendű projektek mellett hosszú távon valószínűleg csak azok a vállalatok prosperálnak, amelyek sok projektet tudnak vinni egyszerre, és azt nagyon hatékonyan.
Ezt az árat persze a kiírt feladathoz kell viszonyítani, úgy kell érteni... Ha lehet, akkor itt most ne indítsunk egy borzalmas szálat az árak szörnyű állásáról :)

De szerintem az is érdekes, hogy ki milyen megoldással jön: saját vagy testreszabott nagy rendszerekkel, milyen ütemezéseket képzelnek el, stb. Nyilván ez egy üzleti lap, nem a technológia konkrétumairól szól, nem is feladata.
3

Nyílt forrású rendszer (akár módosítva)?

Dualon · 2006. Már. 31. (P), 00.06
Bár csak beleolvasni volt időm a cikkekbe, határozottan érdekesnek ígérkeznek.

Mit gondoltok, miért van az, hogy szinte mindegyik cég saját fejlesztéső motorral állt elő, senki nem használ nyílt forráskúdó CMS-t, vagy akár annak egy saját szájíz szerint módosított változatát?
Szerintem:
- különösen a nagyobb cégeknél már hagyománya van a saját rendszernek: régóta fejlesztik, s inkább azt viszik tovább
- a saját rendszert mégis hálásabb módosítani
- új verziónál nem kell újra módosítani, tesztelni, hisz maga a módosítás jelenti náluk az új verziót
- jogi megfontolások?
- biztonsági megfontolások?

Érdekelne erről a véleményetek, ha itt nem off-topic. Ha az, nyitok új szálat.
4

Tényleg ilyen naív vagy?

Anonymous · 2006. Már. 31. (P), 00.25
Mit gondoltok, miért van az, hogy szinte mindegyik cég saját fejlesztéső motorral állt elő, senki nem használ nyílt forráskúdó CMS-t, vagy akár annak egy saját szájíz szerint módosított változatát?


Mert egy feltuningolt Drupalért nem lehet 10-20 milliót elkérni...:)
5

Igen

Anonymous · 2006. Már. 31. (P), 00.36
És fennáll az a veszély, hogy bármikor jön Pistike, aki épp most dolgozta be magát a drupalba, neve van a közösségben, és szépen elviszi az ügyfelet.
7

Drupal lista

aries · 2006. Már. 31. (P), 01.13
A megrendelők nem olvasnak Drupal developer listát.
6

Ne beszéljünk zöldséget

aries · 2006. Már. 31. (P), 01.12
Egy termékért annyit fognak fizetni, amennyit még megér a megrendelőnek, függetlenül attól, hogy miben lett írva. Másrészt a megrendelő legtöbbször használati jogot kap a termékre, így aztán végképp csak a végeredmény fontos a számára.
9

Tévedsz, csak nem vagy "jó helyen"... :)

paal · 2006. Már. 31. (P), 10.00
Emléxem pár éve volt valami felhördülés, hogy XY cég több mint 150 milkót (lehet, hogy rosszul emléxem az összegre) kapott egy rendszerért amit mint utólag kiderült, TYPO-val csináltak meg. Azután persze jött a magyarázat, hogy igazából ők az egyedi fejlesztésekért (MS doksikat konvertált át webre, stb.) kapták igazából a pénzt és a beüzemelésért, nem pedig a motor kifejlesztéséért.

Persze, utána gyorsan elfelejtette ezt midnenki...

Közben megtaláltam!
Gyermek,- Ifjúsági és Sportminisztérium

<meta name="generator" content="Typo 3.3 CMS">

--
Üdv, Pali
11

hehe :)

Hodicska Gergely · 2006. Már. 31. (P), 11.27
Egy darabig mellettem ült az a lány aki az oldalt csinálta. :)


Felhő
12

Nem 150 millió

Anonymous · 2006. Már. 31. (P), 15.11
Szia!
Az összeg szerintem tényleg téves, mert én 17 millióra emlékszem.
És tényleg volt egy kis botrány belőle, bár nem értem, miért: nyílt forráskód nem azt jelenti, hogy akkor ingyen dolgozzunk, hanem hogy magáért a kódért nem kérek pénzt, de a telepítésért, design-ért, beállításokért, rendszertervért igen.
8

Zavar támadt az Erőben

aries · 2006. Már. 31. (P), 01.19
Szerintem:

1) Saját útvonaltervük és szemléletük van, nem akarnak másoktól függeni.
2) A nagyobb cégek össze vannak gyógyulva egy-egy komoly vállalatirányítási terméket szállító céggel (Oracle, SAP, Microsoft), ezért az Ő technológiájukat használják.
3) Saját rendszert ugyanolyan macerás módosítani. Gondolj abba bele, hogy legtöbbször 5-10 fős csapat dolgozik egy projekten. (Nagy cég esetében.)
4) Új verziónál nem kell tesztelni? Legalább 2 változatot tartanak karban a rendszerből nagyobb cégeknél is - mint a nyílt forrású társaiknál.
5) Bizonyos megrendelők (nagyobb kutyák, titkos társaságok) elvárják a zárt fejlesztést. Ha másért nem, az innovációs tőke előnyei miatt.
10

Köszönöm!

Dualon · 2006. Már. 31. (P), 10.24
Meggyőző voltál. ,)
13

Az open source nem garancia

Anonymous · 2006. Ápr. 1. (Szo), 12.21
Az open source project nem garancia arra, hogy az jó is, bár sokan ezt tartják. Sőt, akár rosszabb is lehet. Saját projectnél nem kell attól tartani, hogy ismert, publikált, de még be nem foltozott biztonsági réseket kihasználnak. Nem kell a fejlesztési elveket hozzáigazítani egy, a cégtől független közösséghez. Pl. mondjuk az ABC OS rendszerhez kell fejleszteni valamit, amit a megrendelő elképzelt, de nincs benne az ABC-ben. Egy darabig jól működik, majd az ABC fejlesztői kitalálnak valmit, módosítanak az alaprendszeren, amitől a saját fejlesztés nem fog menni. Lehet kezdeni hozzáidomítani azt az új rendszerhez. Erre is van számos példa. A saját rendszert módosítani, ha nem is kisebb probléma, de legalább nincs külső függőség.

Továbbá az OS fejlesztésekkel szemben a megrendelők nagy részénél komoly ellenérzések vannak. Ez egyrészt általános bizalmatlanságban nyilvánul meg, úgy tartják, ami ingyenes, vagy olcsó, az gagyi. Másrészt felmerül az a félreértés, amit a nevezett TYPO honlapnál is kikezdett a média, hogy ingyenes szoftverért mi jogon akarnak pénzt kérni. Nem mindenki érti meg, hogy csak az alapszoftver van ingyen, de a design, a grafika, az egyedi bővítések, a suport nem ingyenes, azzal a vállalkozó sokat dolgozik.

Ezért tisztább helyzet egy saját rendszert fejleszteni. Az a mienk, nincs jogi vita, saját elképzelés szerint fejlesztjük, a módosításokat nem kell a nyílt forrású licensznek megfelelően publikálni, az eredeti közösséggel egyeztetni, nem fog jönni a pistike bt, aki ugyanezzel a nyílt rendszerrel megcsinája olcsóbban. Továbbá, mivel a rendszer megköti valamilyen mértékben az adatszerkezetet, a megrenedelő elsajátította a használatát, stb. nehezebben fog x idő után váltani, stabilabban marad partner hosszútávra. Ezzel szemben egy OS rendszer esetén ha jön a pistike, minden átállási költség nélkül lelép, mert látszólag ugyan azt kapja. Vannak olyan megrendelők sajnos, akik szűklátókörűség miatt képesek pl. simán tárhelyszolgáltatót váltani, mert a másik 200 forinttal olcsóbb havonta.
14

Miért saját fejlesztés - igazi válasz

Bíró Tamás · 2006. Ápr. 7. (P), 01.04
Üdvözlet!

Itt egy igazi válasz, miért a saját fejlesztés:

-Nálunk stratégia, hogy olyan terméket készítsünk, ami termékként viszonteladható, más fejlesztők is építhetnek rá

-Saját és több mint hat éves a koncepció, saját know-how van benne, ezt fejlesztjük folyamatosan, és a szoftver ma már jóval több, mint CMS, igazi Vállalati Portál (EPS - Enterprise Portal System)

-Jogilag nem korlátoz bennünket semmi, bárhogy alakíthatjuk, fejleszthetjük

-Van benne pár műszaki megoldás, amit máshol nem láttunk pl az XSLT alapú Skin rendszer

-Marketing szempontból is fontos, hogy saját márkanéven forgalmazzuk a Sense/Net Portal Engine-t

-Büszkék vagyunk rá, mert a miénk, mi találtuk ki, és ez az érzés fontos a csapatnak

Ha van konkrét kérdés, e-mailben elértek, nevem ponttal elválasztva, a többi logikus, de spam miatt nem írom ide ;-)

Az IT-Business tender persze játék volt, de a kiíró mindenkit arra kért, hogy igazi ajánlatot írjunk, ne "marketing dumát". A legtöbb cég ezt komolyan vette és alapos tenderanyagot adott le, de az egyik cikkben benne van a pontos terjedelem. Persze volt aki egy tíz milliós tendert elintézett pár oldalban...

Üdv,
Bíró Tamás, Sense/Net marketing igazgató (valaha fejlesztő)