Hogyan rangsorol a Google?
A Google rangsor készítéséről mindig is lehetett tudni pár dolgot (a hivatkozó linkek, illetve az, hogy honnan hivatkoznak számít, stb.), de pontosan sohasem lehettünk biztosak benne, hogy hogyan működik. Azt nem állítom, hogy most már biztosak lehetünk dolgunkban, de a Google egy szabadalma bejegyzésével elég jó tippeket adott nekünk.
A kérdéses szabadalom a 20050071741 sorszámot viseli, rákeresve több találatot is kapunk, melyek mind megpróbálják értelmezni, miről szól a szabadalom. Ezek alapján az látszik, hogy sokkal több faktorból áll össze a rangsor, s sok olyan eleme van, amire nem is gondoltunk volna.
Az egyik ilyen faktor a domain életkora. Ha egy domain egy évesnél fiatalabb, akkor - mivel a spammerek egy évre szoktak csak egy domaint lefoglalni - az kevesebbet ér a rangsorban. Ez biztosítja a régóta üzemelő site-ok biztonságát is, bár nehezebbé teszi a kitörést az új, ígéreteseknek.
A linkek kapcsán nem csak a link tartalmát, s azt, hogy milyen oldalon szerepel és hogy milyen oldalra mutat vizsgálják, hanem azt is figyelik, hogy egy oldal mennyi idő alatt szerez hivatkozásokat. Ha ez túl gyors, akkor az linkspamre utalhat. Itt szintén hátrányba kerülnek a kis oldalak, melyek valamilyen nagy dologról írnak, s így hirtelen sokan hivatkoznak rájuk, de mivel ez csak egy faktor a sok közül, valószínűleg ez kompenzálásra kerül.
További érdekes és igen jónak tűnő ötlet (bár kérdés, hogyan kivitelezhető), hogy évszak szerint másként súlyozandó egy oldal. Egy napozással, fürdéssel foglakozó oldal nyáron, míg egy síeléssel foglalkozó télen kerülhet előbbre. Más kérdés, hogy van, aki nyáron szeretne síelni, s hogy a Föld két féltekén máskor van tél, s máskor nyár - ezt nyilván kezelni kell valahogy.
A Google - ha az oldalon reklámai szerepelnek - képes figyelni, hogy az oldalra honnan jönnek, hányan látogatják, s hogy merre közlekednek rajta. Ez is egy eszköz lehet relevánsabb találatok mutatására.
Az talán már ismert tény volt, hogy a Google egy oldalt gyakrabban látogat, ha az gyakrabban frissül, s hogy ez valószínűleg számít a rangsorolásban is. Ez most - a szabadalom útján is - megerősítést nyert.
Számos más lehetőség is adott, ha a domain tulajdonosát, a technikai és kontakt személy adatait ellenőrzi a Google. Itt a konzisztencia, az egymásra hivatkozások két ugyanolyan tulajdonú domain között lehetnek ha nem is gyanúsak, de kevésbé erősek, mint két más tulajdonban levő domain közti hivatkozás. Ugyanígy, ha két domaint ugyanazzal az IP címmel szolgálja ki egy szerver, gyengítő tényező lehet.
Részletesebb információkért olvassuk el magát a szabadalmat, illetve az elemzéseket! Bár a fenti ötletek talán nem nagy ötletek, de igen effektívek lehetnek a spammelés ellen - úgy látszik, a Google tanult az utóbbi években lezajlott spam dömpingből, s próbál védekezni ellene. A fenti rangsorolási információk - ahogyan eddig is - persze szintén csak spekulációk, hiszen semmi sem garantálja azt, hogy a Google pontosan a szabadalom szerint működik, illetve hogy az egyes faktorok milyen súllyal szerepelnek a rangsor készítése során. Mindazonáltal mint tippek nagyon hasznosak lehetnek, s a keresés optimalizálással foglalkozó oldalak biztosan tesztelni is fogják előbb-utóbb ezeket a faktorokat.
■ A kérdéses szabadalom a 20050071741 sorszámot viseli, rákeresve több találatot is kapunk, melyek mind megpróbálják értelmezni, miről szól a szabadalom. Ezek alapján az látszik, hogy sokkal több faktorból áll össze a rangsor, s sok olyan eleme van, amire nem is gondoltunk volna.
Az egyik ilyen faktor a domain életkora. Ha egy domain egy évesnél fiatalabb, akkor - mivel a spammerek egy évre szoktak csak egy domaint lefoglalni - az kevesebbet ér a rangsorban. Ez biztosítja a régóta üzemelő site-ok biztonságát is, bár nehezebbé teszi a kitörést az új, ígéreteseknek.
A linkek kapcsán nem csak a link tartalmát, s azt, hogy milyen oldalon szerepel és hogy milyen oldalra mutat vizsgálják, hanem azt is figyelik, hogy egy oldal mennyi idő alatt szerez hivatkozásokat. Ha ez túl gyors, akkor az linkspamre utalhat. Itt szintén hátrányba kerülnek a kis oldalak, melyek valamilyen nagy dologról írnak, s így hirtelen sokan hivatkoznak rájuk, de mivel ez csak egy faktor a sok közül, valószínűleg ez kompenzálásra kerül.
További érdekes és igen jónak tűnő ötlet (bár kérdés, hogyan kivitelezhető), hogy évszak szerint másként súlyozandó egy oldal. Egy napozással, fürdéssel foglakozó oldal nyáron, míg egy síeléssel foglalkozó télen kerülhet előbbre. Más kérdés, hogy van, aki nyáron szeretne síelni, s hogy a Föld két féltekén máskor van tél, s máskor nyár - ezt nyilván kezelni kell valahogy.
A Google - ha az oldalon reklámai szerepelnek - képes figyelni, hogy az oldalra honnan jönnek, hányan látogatják, s hogy merre közlekednek rajta. Ez is egy eszköz lehet relevánsabb találatok mutatására.
Az talán már ismert tény volt, hogy a Google egy oldalt gyakrabban látogat, ha az gyakrabban frissül, s hogy ez valószínűleg számít a rangsorolásban is. Ez most - a szabadalom útján is - megerősítést nyert.
Számos más lehetőség is adott, ha a domain tulajdonosát, a technikai és kontakt személy adatait ellenőrzi a Google. Itt a konzisztencia, az egymásra hivatkozások két ugyanolyan tulajdonú domain között lehetnek ha nem is gyanúsak, de kevésbé erősek, mint két más tulajdonban levő domain közti hivatkozás. Ugyanígy, ha két domaint ugyanazzal az IP címmel szolgálja ki egy szerver, gyengítő tényező lehet.
Részletesebb információkért olvassuk el magát a szabadalmat, illetve az elemzéseket! Bár a fenti ötletek talán nem nagy ötletek, de igen effektívek lehetnek a spammelés ellen - úgy látszik, a Google tanult az utóbbi években lezajlott spam dömpingből, s próbál védekezni ellene. A fenti rangsorolási információk - ahogyan eddig is - persze szintén csak spekulációk, hiszen semmi sem garantálja azt, hogy a Google pontosan a szabadalom szerint működik, illetve hogy az egyes faktorok milyen súllyal szerepelnek a rangsor készítése során. Mindazonáltal mint tippek nagyon hasznosak lehetnek, s a keresés optimalizálással foglalkozó oldalak biztosan tesztelni is fogják előbb-utóbb ezeket a faktorokat.
a domain életkora
Önmagában szerintem nem jelent túl nagy súlyt.
hozzávetőleges kor
ott aldomain-t használsz...
--
Szeretettel: Károly György Tamás
kgyt&kgyt.hu - http://kgyt.hu