ugrás a tartalomhoz

Az OpenSearch kavarja fel a keresés állóvizét

Hojtsy Gábor · 2005. Már. 19. (Szo), 09.35
Az Amazon keresőkre specializálódott cégének, az A9.com-nak az oldalán jelent meg néhány napja az OpenSearch technológia leírása. Ez az új megoldás forradalmasíthatja a keresést, némelyek szerint ezzel az A9 a Google komoly vetélytársa lehet, különösen, hogy a találatok egy része amúgyis a keresőóriástól származik. Az új technika az aggregációt az információlekérés területéről a keresés térfelére tereli, azaz lehetővé teszi, hogy sok keresés szolgáltató adja össze eredményeit egy találati oldal kialakításakor.

Az aggregációhoz használt formátum nem más, mint egy szabályos RSS 2.0 kiterjesztés, OpenSearch RSS 1.0 néven. Az egyes keresők alapadatainak leírásához pedig szükséges még a OpenSearch Description formátum is. Ezt a két formát kezelni képes motorokat nevezzük kereső aggregátoroknak, és végül természetesen semmiféle megkötés nincs arra, hogy kik működtethetnek ilyeneket. Tulajdonképpen kereső megvalósítási kompetencia sem kell egy ilyen motor elkészítéséhez, hiszen a tényleges találati lista előállítást az elosztott rendszer elemei végzik, és a motorra csak az aggregáció feladata marad.

Az A9 természetesen az első nagy szolgálatató ezzel a képességgel, de mivel a rendszer mind találat biztosítók, mind kereső aggregálók felé nyitott, nem lehet megjósolni, hogy ki kerül ki erősebben a versenyből. Az A9-nél mindenesetre magunk állíthatjuk össze a kereső oldalon megjelenő találati oszlopokat a különböző szolgálatókból válogatva. Érdekes, hogy a jelek szerint már tavaly áprilisban is voltak ilyen szolgálatatások a rendszerben - nyilván belső használatra, tesztelési céllal.

Néhányan úgy kommentálták az OpenSearch bejelentését, hogy ez lehet az a megközelítés, ami végre releváns találatokat hozhat, hiszen az egyes témákra koncentráló vertikális keresők sokkal korrektebb találatokat adhatnak, mint egy általános igényekkel fejlesztett nagy motor. A dokumentáció segítségével bárki illesztheti saját keresőmotorját az OpenSearch hálózathoz, csupán arra kell felkészülni, hogy amennyiben találatainak RSS csatornája népszerű lesz, akkor a szerverének is bírnia kell a terhelést. Lehet, hogy gazdag és releváns találatokban bővelkedő lehet egy vertikális kereső, de kiszolgáló erőforrásban sajnos nem tud vetekedni a nagyokkal.