2005-ös trendek egy magyar webfejlesztő szemével
Néhány perce jelentettük meg a Forty Media 2005-ös évre szóló jóslatait a webhelyek alakulásáról. Úgy éreztem, hogy az elmúlt év történéseit figyelve több olyan dolog is felmerül bennem, melyek fejlesztői szemszögből érdekesek lehetnek, az említett grafikusi látásmódon felül. Amellett, hogy úgy látom, hogy a hagyományos ötelemű oldalkialakítás nincs még veszélyben, lenne néhány fejlesztői jóslatom, melyek akár be is válhatnak.
■ - Az XML alapú tartalom megosztó formátumok még több innovatív felhasználásának lehetünk majd tanúi, egyre többen alkalmazzák majd ezeket, és a jelenlegi sávszélesség és hirdetési problémákra is korrekt megoldások születnek majd.
- Egyre többen ismerik fel, hogy webes alkalmazásaik is ugyanúgy ki vannak téve a biztonsági fenyegetéseknek, mint asztali számítógépük. Feltört webhelyeik láttán rájönnek, hogy érdemes lett volna jobban odafigyelni a fejlesztésnél.
- Tovább terjed a Firefox, de az év nem hoz el igazán meghatározó piaci részesedés növekedést számára.
- Az új és megújult keresőmotorok feladják a leckét a Google-nek és a webfejlesztőknek is. Egyre többen gondolnak majd arra, hogy a kereső optimalizálás kulcsa nem a Google motorra optimalizálás, hanem a megfelelő szemantikát használó oldalkialakítás, és az értékes tartalom.
- A szociális háló építő alkalmazások nem válnak be, a blog lesz az új sláger, nagyon sokan kipróbálják a webnapló írást. Jó részük nem jut el sokáig, nem éli át az életérzését, de sokan megmaradnak, és egy olyan szociális hálót szőnek, amit nem egy központból irányítanak. Ehhez kapcsolódik, hogy a blogok és a mögöttük álló emberek kapcsolatait kifejező megoldások egyre jobban terjednek majd: trackback, pingback, FOAF, stb. A blogok igen komoly fontosságot érnek el, egyre többet olvashatunk majd arról, hogy valakit alkalmaztak vagy kirúgtak azért, amit blogjában olvasni lehetett.
- Lassan, de biztosan tovább terjed a Linux asztali alkalmazása, és ez egyre lehetetlenebbé teszi a csak Microsoft platformra optimalizáló fejlesztők életét.
- Terjednek a "kreatív eszközök", a fényképezős mobiltelefonok és az instant megosztás és publikálás új szereplőket von be a kreatív alkotásba, a fájl megosztókon egyre többet találkozhatunk majd saját készítésű alkotásokkal.
- Visszatér a dinamika a webre. A GMail megmutatta, hogy lehet idegesítő effektek nélkül értelmesen is alkalmazni a dinamikus elemeket, és az ellesett megoldásokat egyre több helyen bevetik majd.
- A tartalomkezelő rendszereknek fel kell nőniük. A több dimenziós kategorizálást, valamint a könnyű és gyors tartalombevitelt új és barátságos eszközökkel kell segíteni, a csupasz szövegmező nem elég.
Re: 2005-ös trendek
- Popupokat szinte mindenki szűrni fogja
- Újfajta hirdetési technikák a reklámblokkolások miatt, nehezebben szűrhető reklámok
- RSS reklámok
- Video reklámok
- Még több reklám..
- Blogokon továbbra se lesznek tolakodó reklámok
- Több videoblog, de nem igazán terjed el, szerencsére (ahogy slashdoton egyszer videobloggal kapcsolatban írta vki helyesen: "Only do this if you are a hot chick")
- BitTorrent továbbra is népszerű, egyre többen használják majd, Mozillák natívan támogatják majd a BitTorrent protokollt
- Itthon is kicsit jobban elterjed az RSS használata, bár nem jelentősen
Stb.
Attila
A megujulas eve
Ezek az en joslataim 2005re,egy igen jo,ugynevezetten megtisztulo evnek nezunk ele:)
//Hegi
Testreszabhatóság
Az értelmes ember szereti, ha saját kényelmi elvárásai, szokásai, logikája szerint állíthatja be eszközeit, a szerényebb talentumokkal élők pedig örömmel rakják be maguknak azt, mint B.S. popénekesnő is használ. Az idősebb generációk - természetesen számos kivétellel - hajlamosabbak elfogadni azt (különösen hazánkban; ennek okai nem e bejegyzés keretei közé tartoznak), amit eléjük raknak, de a net közönsége java részben fiatalokból tevődik össze, ők pedig megszokták, hogy meg akarják kapni, amit elképzelnek.
A testreszabhatóság iránti igény megmutatkozott már most programokkal szemben (Firefox) csakúgy, mint pl. elektronikai eszközök terén (mobiltelefonok), s miért pont a weblapok, a virtuális tér "váza" maradna ki ebből?
A tendenciát már most megmutatják a MyValami típusú linkek, honlapok, "feature"-ök (Weblaboros gyorslink-lehetőség), s nem biztos, hogy a jövő évben (bár szerintem már időszerű), de szerintem ebből előbb-utóbb az Accessibility-hez hasonló - véleményem szerint előnyös - "hullám" fog kialakulni.
testreszabas
Csak nagyon keves helyen mukodik, olyan helyen ahol tenyleg gyakran jar az ember, akar naponta tobbszor. Pl egy forum. Azonban itt se teljes atszervezesre van szukseg, eleg usereknek avatar, alairas illetve a hasznalatot segito funkciok pl Index forum kedvencek.
(Szemelyszerint en nem szeretem az avatar, alairas kombot, mert hasznos info/zaj aranyt csokkenti.)
Ami viszont talan novekedhet: a latogatorol gyujtott adatok alapjan a neki kiszolgalt tartalom, reklam stb szolgaltato oldali testreszabasa.
Pl szeretnek olyan tv musor oldalt, hogy beallitom kik a kedvenc szineszeim, kedvenc filmek es ezalapjan figyelmeztet ha ilyen film jon. Kibovitve: "aki ezeket a filmeket szereti az szereti ezt is". Vagy anelkul, hogy explicit megadnam: pl tv musor orarend funkcio van az oldalon es amit ebbe valsztok az alapjan ajanl.
Technika?
Az identitás megjelenése a weben egyfelől félt dolog (az anonimitás sokak számára vonzó), másfelől a rajongott - és sok tekintetben exhibicionista - egyediség egy védjegye. Szerintem egyre többen lesznek, akik egyedit akarnak, saját ízlésük szerint, saját magukra jellemzően. (Erre utaltam a MyValami megjegyzéssel lentebb.)
Természetesen nem mondom, hogy ez lesz, csak azt, hogy szerintem várható.
Szabásminta
Az én szerény véleményem a következők:
- CSS/XSL és az XML/XHTML egyre jobban fog terjedni. (ezzel is elősegítve a személyre szabott tartalmat)
- A régi vágású oldalak még nem fognak érezhetően csökkeni, mert a tömegeket adó amatör oldalak alkotói a plussz energiát ritkán fogják belefektetni.
- A céges oldalak javarésze követni fogja az új írányvonalat, a szabványosság és az új kialakításiok terén.
- Szerintem az egyszerűségre való törekvés nem fog eltünni, mert a cégek továbbra is átlátható oldalra vágynak, ami informatív.
MaDog voltam!
TV műsor...
Nekem pont jó a http://port.hu/tv/ weblap, ugyanis három adót tud fogni
(MTV1, RTL Klub, TV2) a TV-m...
Nem nagy a választék, de épp ezért a három oszlop nem is zavar össze,
ha nagyon választani akarok...
--
Szeretettel: Károly György Tamás
kgyt&kgyt.hu - http://kgyt.hu
Lenne még mit fejlődnie a port.hu -nak :)
Szerintem elegánsabb lenne, ha egy barátságos formban kellene kiválasztani a rendezőket, mint egy scripttel vadászni az adatokra. :)
Re:Testreszabhatosag
Szerintem meg azert a minimalista designt nem szabad leirni,jelen lesz az meg jovore.
//Hegi