ugrás a tartalomhoz

Aggregátorok körös-körül, avagy nem kezdőlap a címlap többé

Hojtsy Gábor · 2004. Nov. 24. (Sze), 09.14
November elején egy nagyon elgondolkodtató cikk jelent meg a Digital Web Magazine-ban, mely új alapokra helyezi az aggregátor fogalmát, visszatérve ahhoz a jótanácshoz, mely az aggregátorok viharos terjedésével egyre inkább igaz: webhelyünk címlapja már rég nem a kezdőlapja. Hagyományosan nagyon sok figyelmet kap egy címlap tervezése, kialakítása, pedig ez a befektetett munka egyre kevesebb értelmet kap. Webhelyünk minden oldalát fel kell készíteni a címlap funkciókra.

Ezt a jótanácsot már korábban is hallhattuk máshol. Joshua Porter Home Alone? How Content Aggregators Change Navigation and Control of Content című cikkében azonban tovább görgeti a kérdést, aktuális részleteket adva a régi tanácshoz.

Először is azt állítja, hogy az aggregátorok megváltoztatják a tartalomhoz való hozzáállásunkat, lehetővé téve a rengeteg forrás rendszerezését. Írásában aggregátornak tekinti a keresőket, melyek képesek egy-egy kifejezéshez tartozó oldalak listáját adni, de aggregátor egy blog is, ahol adott téma köré csoportosuló bejegyzések találhatóak, illetve egy RSS csatorna is, mely ugyanezt gépi olvashatóságra készíti elő. Az utóbbi időben egyre jellemzőbb az, hogy a „honlapról elindulunk, és eljutunk a tartalomhoz” megközelítés helyett egy aggregátorból kerül közvetlenül egy tartalmunkhoz az olvasó. Így számára az válik webhelyünk kezdőlapjává, nem pedig az általunk gondosan előkészített címlap.

Ez több problémát is felvet. A webhelyek belső oldalai jellemzően nem címlapként kerülnek kialakításra, azaz csak a konkrét tartalomra koncentrálnak, és a navigációt mostohán kezelik, a kapcsolódó tartalmakat nem jelenítik meg könnyen elérhetően. Másrészt viszont az aggregátorok közül ma leginkább a keresőket tekintik fontosnak a webhelyek készítői, és nem gondolnak arra, hogy a bloggerek kedvében is kellene járni. Rövid, könnyen linkelhető, állandó webcímek használata nagyon fontos lenne a bloggerek munkájának elősegítéséhez. A mikrotartalmak közvetlen linkelhetőségének lehetősége is fontos - a weblaboron például a hozzászólások egyenként is linkelhetőek.

Tekintettel arra, hogy azt nem tudjuk kontrollálni, hogy milyen módon jutnak a látogatók az oldalunkra, Joshua elosztott navigációról beszél. Meg kell bíznunk az aggregátorokban, hogy megfelelő navigációs lehetőségeket biztosítanak tartalmaink elérhetőségére, mást nem tudunk tenni. Ami viszont a saját webhelyünket illeti, oda kell figyelnünk, hogy látogatóink nagy része valamelyik aggregátortól érkezhet, és ha meg szeretnénk tartani a látogatóinkat azután is, hogy megtalálták oldalunkon amit kerestek, minden weblapunkat érdekessé kell tenni.