ugrás a tartalomhoz

Miért jó az Orkut a Google-nek?

Hojtsy Gábor · 2004. Feb. 18. (Sze), 13.32
Tegnap foglalkoztunk a virtuális kapcsolati hálók építését lehetővé tevő oldalak alternatívájaként szolgáló FOAF-al. A FOAF jelenleg csak a webes technológiákat illetően képzettebb felhasználóknak jelent megoldást, hiszen még a népszerű tartalomkezelő rendszerek is mostohán bánnak ezzel a megoldással. Ez azt jelenti, hogy a központosított megoldásoknak még mindig komoly tere van, és ennek a térnek egyik kitöltő jelöltje az Orkut, melyet a Google-nál fejlesztettek ki, és ez elegendő ahhoz, hogy spekulációkat indítson el.

A Google alapfilozófiája ellentétes a Yahoo-val, az MSN-el vagy az AOL-al abban a tekintetben, hogy nem működtet tagsági rendszert, hanem szinte mindig új vendégekként kezeli a felhasználókat. A találatok relevanciáját már régóta mérik proxy linkekkel (melyek a google.com-on keresztül küldenek tovább a céloldalra). Ezzel be tudják mérni, hogy mely találatok tűnnek sikeresnek egy-egy keresésre.

A keresésből magából azonban nem lehet megélni, hiába tökéletesítik az algortimusokat, vagy pontosítják az adataikat. A weben mindenfelé feltűnő szöveges reklámszolgáltatásból származik bevételük a keresőtalálatok eladása mellett. Most, hogy a Yahoo is megválik a Google kapcsolattól, és saját keresőjét fogja használni, a Google-nek mindenképpen más alternatívák után kell néznie, hogy a kieső bevételeket pótolni tudja. Jeremy Zawody szerint logikusnak látszik a máshol is alkalmazott felhasználói adatbázis felépítése, melyet később a Google keresővel, az AdWords programmal és a földrajzilag célzott reklámokkal összekapcsolva finoman irányított reklámozási lehetőséggel tud majd szolgálni.