ugrás a tartalomhoz

Fel tud-e nőni a Google?

Hojtsy Gábor · 2003. Dec. 2. (K), 08.26
A Fortune magazin internetes változatában a Fortune.com oldalon jelent meg egy alapos elemző cikk, mely azt a kérdést feszegeti, hogy meg tud-e felelni a modern üzleti világ és a közeledő tőzsdére menetel által diktált feltételeknek a Google. Az elemzés nagyon jó betekintést nyújt a cég mindennapjaiba, az alapítástól napjainkig, a működési problémákba, és a konkurensek keresést érintő fejlesztéseibe.

A Googlet Larry Page és Sergey Brin alapította 1998-ban azzal a forradalminak számító ötlettel, hogy a keresések találatait az oldalak fontossága szerint kell sorrendezni, és nem csak az oldalakon szereplő kifejezéseket kell figyelembe venni mintegy elszigetelt elemeknek tekintve a weboldalakat. A Larryről elnevezett PageRank algoritmus nagy sikert hozott, és az induló cégez egyre több befektető érkezett.

A két alapító ugyanakkor meg szerette volna tartani a laza légkört, és alapelveik között azt is megfogalmazták, hogy hasznot ördögi dolgok művelése nélkül kell termelniük. A benfentesek szerint a kezdeti időkben sokkal többször esett szó arról, hogy hogyan nem fognak pénzt csinálni (nem jelenítenek meg reklámokat, nem küldenek ki célzott reklámleveleket), mint hogy hogyan lehetne hasznot termelni. A cégnél a mai napig friss fiatalos légkör uralkodik, ingyenes ínyenc ebéddel, kutyákkal és láva lámpákkal az irodában. A dolgozóktól ugyanakkor kemény munkát várnak el, nem ritka a tizenkét órás munkanap. A cég támogatja az egyedi kezdeményezéseket, az automatikus hírgyűjtő szolgáltatásuk is ilymódon indult el.

A laza légkör mindazonáltal nem használ a komoly üzleti partnerekkel való tárgyalásoknál, akik a tárgyalóasztalnál csevegő, folyamatosna késő alkalmazottakat nem tudják tolerálni. A folyamatos (és nagyon gyors ütemű) terjeszkedés pedig a konkurenseket és egyes nagyobb partnereket is ingerültté tesz. A Yahoo állítólag dolgozik a Google szolgáltatások kiváltásán a nemrég felvásárolt Overture kereső beépítésével, és más nagyobb partnerek is saját megoldásokon törik a fejüket és a Googlet egyre inkább riválisnak tekintik.

A cég alapítói úgy gondolják, hogy a folyamatosan javított szolgáltatás minőség, minden mást háttérbe szoríthat, és a Google még akkor is nyertes lehet, ha a Microsoft a Longhorn rendszerbe közvetlenül beépíti az MSN keresőt. Kérdés, hogy ez a dícséretes idealizmus mennyire válik be a mai világban...

A fentieknél jóval alaposabb három oldalas elemzés a Fortune.com oldalon olvasható. Hasonló kérdéseket feszeget a Wired.com archívumában olvasható Google vs. Evil című cikk, mely Sergey és Larry "harcát" mutatja be a különböző webmesterekkel, kormányokkal és országokkal, ahogy a Google egyre inkább olyan közszolgáltatássá válik, mint az ivóvíz vagy az elektromos áram.
 
1

Re: Fel tud-e nőni a Google?

Anonymous · 2003. Dec. 3. (Sze), 03.03
király hír :-)
2

Re: Fel tud-e nőni a Google?

Anonymous · 2003. Dec. 12. (P), 17.34
sirály! ;)