ugrás a tartalomhoz

Felhasználói viselkedés kikövetkeztetése

gyoridavid · 2013. Már. 30. (Szo), 11.08
Sziasztok,

régóta foglalkoztat a "jóslás", avagy prediction, nagy a potenciál benne a kereskedelemben (is).

Nemrég kiadtak egy open source prediction szervert + sdk-t a legtöbb webes programnyelvre (köztük a php-re is). Predictionio
Van esetleg tapasztalatotok a témában, használta már valaki?

Kíváncsi lennék továbbá arra, hogy szerintetek itthon mennyire fogadnák el a felhasználók, ha helyettük mondanánk meg, mit is akarnak valójában?
Mennyire lenne felhasználóbarát, ha pl. a keresési találatokat nem az eddig megszokott sorrendben, hanem a felhasználó a számára (szerintünk) releváns módon kapná meg a termékeket.
Lehet, hogy az a megoldás arra, hogy ne rémisszük el a látogatókat, hogy kikapcsolhatóvá tennénk a jóslást? (itt az adatgyűjtésre és a viselkedéselemzésre gondolok)
 
1

Nekem erről a google jut

H.Z. · 2013. Már. 30. (Szo), 11.53
Nekem erről a google jut eszembe. Amikor hiába keresek valamit, ami engem valóban érdekelne, olyan találatokkal bombáz, ami szerinte kell nekem. (legalábbis a jobbik esetben. Rosszabb esetben marketing anyagot tol a képembe technikai infók helyett)
2

Jóslás

Hidvégi Gábor · 2013. Már. 30. (Szo), 11.58
Nem egyértelmű, hogy az ilyen technológiák mennyit segítenek. Tény az, hogy mindenkinek van valamilyen ízlése, bizonyos tulajdonságokat jobban preferálunk a többieknél, és sok esetben rengeteget segítene, hogy ha ilyen módon sorrendezve lennének a találati listák, például, ha megtetszik egy zenei stílus, akkor valószínűleg olyat szeretnék legközelebb is hallgatni.

Az ember viszont változik, megunja a dolgokat, és nincs kedve minden reggel párizsis kenyeret enni, de ha a boltban az eladó mégis ilyenből kínál egy következő típust ("ez a snidlinges nagyon finom"), akkor plusz erőfeszítéseket kell tenni, hogy ha mást szeretnénk kapni. Emellett, ha mindig csak ugyanazt kapjuk, szakbarbárokká válhatunk, és a világnak csak egy nagyon kicsiny szeletét ismerhetjük meg.

Jó ötlet a kikapcsolhatóság lehetősége, valamint én beépíteném, hogy lehessen a preferenciáinkat "resetelni", hogy új dolgokat tanuljon meg a rendszer, ha változnak az igényeink.
3

A reset lehetőségét jó

gyoridavid · 2013. Már. 30. (Szo), 13.19
A reset lehetőségét jó ötletnek tartom.
Megfelelően bekategorizált termékeknél (pl. jól kialakított tagek) az egyes termékkategóriák között át lehet járni, így kizártnak tartom, hogy ugyanazokat a termékeket mutassa. Inkább "discovery" feature-ként tekintek a jóslásra.
Mivel a rendszer folyamatosan tanul, ezért azt is tudni fogja, ha változott az ízlésünk. (nem tekintem meg annyiszor az eddig kedvelt terméket, újakat nézek meg többször)
Talán még az is jó ötlet lehet, ha az egyes felhasználók az összegyűjtött (tanult) információkat szerkeszthetik/szelektálhatják a profil oldalukon, ha pl. nem maguknak vettek valamit akkor kivehetik, hogy a jóslás pontosabb legyen, illetve ha meguntak valamit.
4

Szerintem mindenképp segíti a

Hidvégi Gábor · 2013. Már. 30. (Szo), 13.44
Szerintem mindenképp segíti a vásárlókat egy webes boltban az ilyen lehetőség, ha jól csináljátok meg. A lényeg, hogy tájékoztassátok megfelelően a látogatókat, akár egy külön menüpontban, akár közvetlenül regisztráció után, hogy mi is ez, miben segít, hogyan lehet kikapcsolni, resetelni. Ez óriási pluszpont, és azt fogják gondolni rólatok, hogy tisztességesek vagytok, az ő érdekeiket nézitek.

Sokat segíthet az algoritmusnak, ha nem csak a termékeket és a tag-eket figyeli, hanem pl. azt is, hogy mi alapján rendeznek (márka, ár), mennyi időt töltenek el egy oldalon; nem tudom, erre van-e lehetőség?

A tanult információk szerkesztése/szelektálása hasznos lehet, bár szerintem olyan kevesen fogják használni (geek-ek, egy átlag felhasználó szinte biztosan nem), hogy csak akkor fognék bele a kifejlesztésébe, ha már felvet a pénz, és nincs jobb dolgom.
5

A regisztráció után

gyoridavid · 2013. Már. 30. (Szo), 14.36
A regisztráció után valóban tájékoztatni kell, bár nem tennék be extra lépést, jobb ux szempontból, ha egy 20px-es infosávba teszem be a header fölé, ami bezárható. (a sütikre figyelmeztető infókat is így szokták megoldani)
A filterek és rendezések figyelése jó ötlet, beállítható!
6

Nagyon hasznos, ha

Joó Ádám · 2013. Már. 31. (V), 22.19
Nagyon hasznos, ha kapcsolható, nagyon zavaró, ha nem. Imádom a Google-t, amikor a rubintra keresek, és nem a drágakövekkel terhel, de gyűlölöm, amikor valaki azt mondja, hogy a második találat, és nálam más.

Egy checkbox a keresődoboz mellett, alapbeállításként bepipálva, és a felhasználóid szeretni fognak.
7

+1

Pepita · 2013. Ápr. 1. (H), 22.34
gyűlölöm, amikor valaki azt mondja, hogy a második találat
Azt hiszem, ezt sokan utáljuk benne. :)