ugrás a tartalomhoz

Saját számlázó program írása

kacsandiz · 2012. Szep. 14. (P), 20.49
Sziasztok!

Remélem van valakinek tapasztalata ebben, saját webes számlázóprogramot szeretnék írni.
Nem elektronikus, hanem normál számláról lenne szó, csak a program maga web alapú. Milyen törvényi, technikai, egyéb feltételeknek kell megfelelnie egy ilyen proramnak? Szükséges-e valamilyen engedély a NAV részéről? Ki kell állítani megfelelősségi nyilatkozatot, ha saját cégben lesz felhasználva? Az elkészült programról lehet-e a NAV-tól, vagy más szervtől/szakértőtől véleményezést kérni, hogy a program megfelel minden követelménynek?

Ha valaki már írt ilyet, vagy van tapasztalata ebben, annak megköszönném a segítséget, szívesen beszélgetnék vele a témáról. :)

Előre is köszönöm a válaszokat!
 
1

Bele se kezdj...

wodka · 2012. Szep. 14. (P), 21.54
Óriási munka a fejlesztés, utána pedig folyamatosan követheted a jogszabályok változásait. Engedély nem kell már, csak ki kell adnod egy nyilatkozatot, hogy a program megfelel a törvényi követelményeknek, a felelősség innentől a Tiéd. Igen, magadnak is ki kell adnod, nincs kivétel a törvényben ;) Véleményezést szerintem nem lehet kérni, majd véleményezik neked az első komoly ellenőrzéskor...
Saját célra egyáltalán nem éri meg belevágni. Mi a saját belső ügyviteli rendszerünknél sem vágtunk bele, a számlázásnál API-n keresztül rángatjuk a Cashman FX-et. Ha akarod a saját szervedre is telepítheted, mi a hosted verziót választottuk. Tény, hogy az integrálás is elvitt némi időt, de főleg azért, mert az API-juk nem volt elég kiforrott, mi már kitapostuk az utat, lehet használni ;)

Van rengetek más web alapú számlázó is, ismétlem, saját célra brutálisan felesleges az egész nyűgöt a nyakadba venni.
2

Köszönöm a hozzászólást, de a

kacsandiz · 2012. Szep. 14. (P), 22.40
Köszönöm a hozzászólást, de a megvalósítás mikéntjére, részleteire lennék kíváncsi, illetve tapasztalatokra a fejlesztéssel kapcsolatban, az már egy eldöntött tény (bizonyos okok miatt), hogy ezt le akarjuk fejleszteni. Viszont azt megkérdezném, hogy miért hatalmas munka egy ilyen lefejlesztése. Lehet csak még én nem látok bele nagyon a dolgokba, de a számlák adatainak a nyilvántartása, sorszámozás, archiválás X évig, illetve egy sablon alapján számla generálás, nyomtatás, eléggé triviális dolognak tűnnek.
3

számla

Poetro · 2012. Szep. 14. (P), 22.54
Ugye maga a számla elég sok dologból áll. Ott vannak a tétlek, azoknak változó ÁFA kulcsa van. Ezen kívül illlik kezelni kedvezményeket. Ha ezek megvannak, akkor ki kell számolni ebből ugye a számla végösszegét. Be kell tartani a számla formai követelményeit, és folyamatosan frissíteni a változó NAV követelményeknek megfelelően.
Kell tudni kezelni számla rontást, másolat készítést, akár több hónapra visszamenőleg, úgy, hogy közben lehet változtak a szálák követelményei. Legjobb, ha konzultálsz egy könyvelővel, hogy mekkora ezekkel a szívás, milyen gyakran változik a szabályozás és milyen felelősséget vállalsz a munkádért (ugye a büntetés lehet milliós nagyságrendű is!)
4

Csodálkozom...

Pepita · 2012. Szep. 15. (Szo), 02.02
Én azzal kezdtem volna, hogy beszélj könyvelővel meg a NAV-al (nekem még mindig APEH), utóbbival írásban, aztán döntsd el, megéri-e.
Engedély nem kell már, csak ki kell adnod egy nyilatkozatot, hogy a program megfelel a törvényi követelményeknek
Ezt nem gondoltam volna, ha én akarnék ilyet írni, azért rákérdeznék. Ha viszont nem kell engedély, valszeg nem vállalnak véleményezést sem (vagy csak jópénzé', de a felelősség akkor is a tiétek).
Milyen törvényi, technikai, egyéb feltételeknek kell megfelelnie
Szerintem erről áttekinthető doksit nem fogsz találni, nem véletlen, hogy a könyvelők is évi 0.5-1 milcsit költenek mindenféle továbbképzésre. Viszont ha megfizettek egy könyvelőt, az sem fog anyagi felelősséget vállalni azért amit mond.

És ott van az is, amit Poetro mond: a sok-sok változtatás a követelményekben. Ez a hagyományos számlatömbnél viszonylag stagnál, de a gépi számláknál sűrűn változik. Még az sem állandó, hogy egy utólagos másolatot a dátuma szerinti, vagy a jelenlegi formában kell-e kiadni. A törvényeket hozó "szakértők" azt hiszik, hogy a számítógépre csak egy mikrofon kell, amin ha beolvasod a törvénymódosításokat, akkor tudni fogja mit csináljon. Szóval az update örökös szívás lesz.
a számlák adatainak a nyilvántartása, sorszámozás, archiválás X évig, illetve egy sablon alapján számla generálás, nyomtatás, eléggé triviális dolognak tűnnek.
Nem tudom létezik-e még az a kb. 10 éve még megvolt megoldás, hogy veszel sorszámozott, mátrix-nyomtatóba való (indigós) számlapapírt, aztán Word vagy Excel sablonnal "rágépeled" a számlát... Ha még van ilyen, akkor triviális. A háttérben meg azt tartasz nyilván magadnak, amit akarsz...

Az én véleményem is az, hogy nem éri meg.
5

egyedi fejlesztés buktatói

AXEL PRO · 2012. Okt. 2. (K), 12.59
Nagyon sok dolgot érdemes végig gondolni egyedi fejlesztésű számlázó megírása, megíratása előtt. Nagyon egyszerűnek tűnik, de a végén több probléma lehet belőle, mint haszon és nem utolsó sorban anyagilag sem mindegy, hogy megéri-e:

Reklám törölve. – Joó Ádám
6

Reklám?

Poetro · 2012. Okt. 2. (K), 13.36
Azt lehetne, hogy ne reklámozzunk itt? És főleg, hogy ne legyen az oldalon olyan hang amit első ránézésre nem lehet kikapcsolni?
Mivel legtöbbször egy ember fejleszti a szoftvert, megvan annak a kockázata, hogy miután ő már nem kíván ilyesmivel foglalkozni, nem lesz terméktámogatás a programhoz hosszútávon, így ha a szoftverrel valamilyen gond adódik, az addigi befektetéseink elúsznak.

Hol?
7

Ezért regelni...

Pepita · 2012. Okt. 3. (Sze), 17.36
Nekem ettől felfordult a gyomrom.
8

Szerintem nincs értelme

inf · 2012. Okt. 4. (Cs), 04.21
Szerintem nincs értelme sajátnak nekikezdeni. Vannak kész számlázó megoldások nagyon olcsón. Vegyél meg egyet, ami tetszik, és kész ...
9

számlázó modul 2015

react · 2015. Feb. 5. (Cs), 17.44
Most már bejelentési kötelezettség vonatkozik minden olyan programra, amelynek akár csak a része számlázó program. Mivel van ilyen igény ügyfél részéről, kérdés, hogy kit terhel a felelősség és egyáltalán ilyenkor mint program fejlesztője, muszáj a fejlesztőnek a saját nevét/cégnevét adni a programhoz? Arra akarok utalni nyilván a fejlesztő szeretne elkerülni bármiféle összekötést, felelősségre vonási lehetőséget a programmal kapcsolatban - kivéve természetesen kódhibák javítását. Van vkinek pontosabb információja ezzel kapcsolatban?
10

Nincs. Nekem viszont az tűnne

inf · 2015. Feb. 5. (Cs), 17.51
Nincs. Nekem viszont az tűnne logikusnak, ha a céget terhelné a felelősség, és nem az alkalmazottját...
11

úgy is van

Pepita · 2015. Feb. 5. (Cs), 20.01
A céget terheli, ez így is van. Második körben vitatkozhat saját alkalmazottal, de sok értelme nincs, csak ha nagyon elb.... valamit.
12

Elrontott?

Hidvégi Gábor · 2015. Feb. 6. (P), 10.15
Elrontott?
13

és ha cégesen fejlesztesz?

react · 2015. Feb. 6. (P), 11.29
És ha cégesen fejlesztesz az ügyfélnek? Tehát az egyedi fejlesztésed részeként abba készül számlázó program is. Tegyük fel ki is kötöd a szerződésben, te aszámlázót úgy készíted el, ahogy az ügyfél kéri, nem vállalsz frissítést naprakészen tartást stb (jogi, adózási szempontból). Attól még ha le vagy jelentve mint fejlesztő, lehet a NAV téged fog elővenni, ha valami gond van, nem? Esetleg utána szaladgálhatsz bíróságra, hogy hárítsd az ügyfélre a büntetést.
14

Már miért ne vállalnál

inf · 2015. Feb. 6. (P), 15.55
Már miért ne vállalnál frissítést? A karbantartásért alkalmanként kiszámlázol egy 10-est mondjuk, és az ügyfélnek kell kérnie.

Egyébként szerintem vannak kész számlázó rendszerek, amiket integrálni lehet a szoftveredbe, szóval még csak azzal sem kell foglalkoznod, hogy megírd ezeket.
16

"Tegyük fel ki is kötöd a

kacsandiz · 2015. Feb. 6. (P), 23.26
"Tegyük fel ki is kötöd a szerződésben, te aszámlázót úgy készíted el, ahogy az ügyfél kéri, nem vállalsz frissítést naprakészen tartást stb (jogi, adózási szempontból)."

Ilyet legjobb tudomásom szerint nem lehet. Ha belekezdtél, és le vagy jelentve mint a számlázó program fejlesztője, kénytelen vagy karbantartani a programot, különben jogszabályváltozás esetén, ha helytelenül működik az új szabályok szerint a szoftver, a fejlesztőt veszik elő.
Illetve talán, esetleg úgy megoldható a dolog, hogy az ügyfeled cége "fejleszti" a számlázót, és téged megbízási szerződés, vagy hasonló keretein belül "felkérnek" arra, hogy kódold le magát a programot.
17

Így van

Pepita · 2015. Feb. 7. (Szo), 21.13
Én pont ezen okokból nem vállaltam be soha a számlázást. Ha egyszer engedélyezi Nav a számlázó szoftvered, akkor már nagyon nehezen szabadulsz tőle akkor is, ha be akarod szüntetni.
Megoldás az lenne, ha egy kötelező szoftver lenne és mindenhova ezt kéne integrálni.
Mint ahogy nyomtatványt is a sz... Ányk val kell beadj.
De legalább egységes lenne, egyet kellene minden felhasználónak megtanulni.
18

Politika

Poetro · 2015. Feb. 7. (Szo), 23.04
De legalább egységes lenne, egyet kellene minden felhasználónak megtanulni.

Kicsit már túlságosan politika.
19

"Ha egyszer engedélyezi Nav a

kacsandiz · 2015. Feb. 8. (V), 23.19
"Ha egyszer engedélyezi Nav a számlázó szoftvered"

Nincs semmilyen engedélyeztetés, se a NAV, se más részéről. Régebben az ügyfélnek adnod kellett egy megfelelőségi nyilatkozatot, hogy a számlázó programod megfelel a hatályos jogszabályoknak, ennyi volt az "engedélyeztetés", de már ez sincs.

"akkor már nagyon nehezen szabadulsz tőle akkor is, ha be akarod szüntetni."

Tájékoztatod az ügyfelet (hivatalos formában), hogy a számlázó programod megszűnik, jelentse le a NAV felé a használat befejezését, és keressen másikat. Ilyen "nehéz" megszabadulni tőle. Ha az ügyfél nem teszi meg, a felelősség innentől az övé.

"Megoldás az lenne, ha egy kötelező szoftver lenne és mindenhova ezt kéne integrálni. "

Vagy az, amit fejlettebb országokban csinálnak, jobb helyeken akár jegyzettömbbel is megírhatod a számlát, a szigorú sorszámadás is a te felelősséged.

"De legalább egységes lenne, egyet kellene minden felhasználónak megtanulni."

Alapvetően azért elég egységes a számlázórendszerekre vonatkozó szabályozás, nem túl bonyolult implementálni. :) Annyit mondanék, hogy a "bele se kezdj", és az "óriási munka" hozzászólásokat olyanok írták, akik valószínűleg sosem csináltak ilyesmit.
20

nem

Pepita · 2015. Feb. 9. (H), 09.11
Nincs semmilyen engedélyeztetés, se a NAV, se más részéről. Régebben az ügyfélnek adnod kellett egy megfelelőségi nyilatkozatot, hogy a számlázó programod megfelel a hatályos jogszabályoknak, 

Én egyszer - Kb 2000 körül - megkérdeztem APEH bácsit, egy konkrét igény miatt.
Azt a választ kaptam, hogy velük kell ellenőriztetnem a szoftvert, potom 350k induló...
Ha javítani kell, akkor azt nekem, utána újból "megnézik" , de több lóvé.
Egy nem túl bonyolult raktár és ár kezelő szoftver volt, ami jó lett volna, ha számlát is ki tud állítani.

Ha hülyeséget írtam bocsi, akkor engem is átb....

Ha nálunk is minden "felelősségből" menne, Kb senki sem adózna. Nagyobbak nálunk az adóterhek, sajnos megéri csalni.
21

Ha hülyeséget írtam bocsi,

Hidvégi Gábor · 2015. Feb. 9. (H), 10.28
Ha hülyeséget írtam bocsi, akkor engem is átb...
Átvertek? Félrevezettek?

Azóta nem változhattak a törvények/feltételek?
22

dehogynem

Pepita · 2015. Feb. 9. (H), 19.46
Ha megnézem azt is, amire válaszoltam, akkor látod, hogy ott nem szerepel llehetőségként...
Én erősen gyanítom, hogy nem vertek át akkor, mindössze kacsandiz nem tudja pontosan az akkori helyzetet. Mondjuk már én sem. :)
A lényeg, hogy kapásból elment a kedvem attól, hogy egymagam ilyenbe kezdjek.
Persze simán lehet, hogy ma sokkal könnyebb, ezt jó is lenne megbízható forrásból tudni.
23

Gábor már többedik alkalommal

Max Logan · 2015. Feb. 9. (H), 22.38
Gábor már többedik alkalommal arra próbálja felhívni a figyelmed/figyelmünket, hogy kerüld/kerüljük a vulgáris kifejezéseket…
25

jogos

Pepita · 2015. Feb. 10. (K), 19.24
Bár direkt kipontoztam.
28

A pontozás a lényegen nem

Max Logan · 2015. Feb. 10. (K), 23.47
A pontozás a lényegen nem változtat. A TV-ben a kisípolt b*meg is az marad, ami.
24

"Én erősen gyanítom, hogy nem

kacsandiz · 2015. Feb. 10. (K), 01.30
"Én erősen gyanítom, hogy nem vertek át akkor, mindössze kacsandiz nem tudja pontosan az akkori helyzetet. "

Ez így van, nem ismerem az akkori helyzetet, a mostani helyzetről írtam. Egyébként kíváncsiságból utánaolvastam kicsit, a 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet szerint sem kellett számlázó programot engedélyeztetni, ott is csak a dokumentáció és a megfelelőségi nyilatkozat volt a kikötés. Auditáltatni most is lehet a NAV-nál sok pénzért, de ez nem kötelező.
26

akkor

Pepita · 2015. Feb. 10. (K), 19.28
Úgy tűnik, mégis pontatlan információ volt amit kaptam. Kár, hogy már nincs meg.
Bár a mai helyzet sokkal jobban érdekel.

Szerk
Azért bevállalni ma a megfelelési nyilatkozatot sem kicsi ffelelősség.
27

Amennyire ráláttam egyik

Max Logan · 2015. Feb. 10. (K), 23.45
Amennyire ráláttam egyik korábbi munkaadóm, egyben jelenlegi ügyfelem révén, nem magával a számlaképpel, sokkal inkább a számlázás folyamatával vannak gondok. Mit, mikor, kinek, hogyan, miért, milyen címen, mi költségelhető, cégcsoporton belül miként menjenek az átszámlázások, stb. Ez viszont már nem a program, hanem a programot használó felelősségi köre.
15

Na szóval. Az azóta eltelt

kacsandiz · 2015. Feb. 6. (P), 23.19
Na szóval. Az azóta eltelt két évben sikerült nem egyet fejleszteni. :)
Alapvetően nem egy bonyolult dolog, 3-4 dologra kell nagyon figyelni, de azok elég egyszerűek. Ha helyesen működik a programod (tehát az ügyfél rontja el a számláját), akkor az az ügyfél felelőssége. Tehát a számla helyes adattartalmáért minden esetben az ügyfél felel.
Ha a program működik hibásan (kódhiba), azért természetesen a fejlesztő céget terheli a felelősség, hiszen ő értékesíti az ügyfél felé a programot.
A kérdésedre konkrétan válaszolva pedig muszáj a fejlesztőnek a saját nevét/cégnevét adnia a programhoz, még ha saját belső használatra készíted, akkor is be kell jelenteni.
29

Óriási munka, de azért nem lehetetlen

Betaszoftver · 2017. Szep. 18. (H), 09.30
A topic nyitóval egyetértek, hogy óriási munka, de azért nem lehetetlen. Amikor az első számlázó program fejlesztésnek nekiálltam, úgy gondoltam, pillanatok alatt meglesz. Menet közben kiderült, hogy kell EU adómentes számla, fordított áfás számla, gyűjtőszámla. Időközben az adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatást is ki kellett fejleszteni, meg kimutatásokra szükség volt több féle szempont szerint, nem beszélve a különböző áfa kulcsokról, amikhez bontásban megjelenő áfa összesítőt kellett kialakítani.
Így, hogy már megvannak az alapok, tényleg nem bonyolult, de így is minden megrendelőnek egyedi igényei vannak, amihez azért kell dolgozni és a jogszabályokat bújni. Most is előttünk áll a számlázó program online bekötése a NAV-hoz 100.000 Ft és annál magasabb áfa tartalmú számlák esetében.
30

Ezert

janoszen · 2017. Szep. 18. (H), 09.38
Es ezert regisztraltal hogy egy 2+ eves topicba ezt leirhasd?
31

Nem csak ezért.

Betaszoftver · 2017. Szep. 19. (K), 08.25
Tervezem, hogy más témában is hozzászólok.
32

Ne zavard el már most. :D

sly · 2017. Szep. 28. (Cs), 16.35
Ne zavard el már most. :D