ugrás a tartalomhoz

Keresés kategorizálás és vizualizálás

Hojtsy Gábor · 2004. Jan. 8. (Cs), 07.18
A Google azért született, mert a kialakításakor piacvezető keresők, mint az Altavista egyszerűen rengeteg a keresett kifejezéshez nem igazán kapcsolódó linket dobtak ki, és egyszerűen nem lehetett hatékonyan megtalálni azt, amit kerestünk. A Google azonban óriásira nőtt, és már ugyanaz a probléma fenyegeti, hiszen a PageRank sem teljesen hozta be a hozzá fűzött reményeket. Mondhatjuk, hogy tudni kell jól keresni, de a konkurens kereső fejlesztő cégek sem azzal töltik idejüket, hogy megtanítsák a felhasználókat, hogy milyen szűkítéseket alkalmazzanak a keresés során, hanem inkább felkínálják a lehetséges szűkítéseket. A keresést jelentősen megkönnyítő megoldások jelennek meg ennek eredményeképpen.

A felhasználók lusták, és elvárják, hogy egy-két keresőszóra rögtön az általuk áhított oldalak jöjjenek elő. Azonban mint tudjuk egyes szavak teljesen különböző dolgokat is jelenthetnek, a körte lehet hogy egy receptből kerül elő, de lehet hogy műszaki bolt webhelyén találunk rá. A Vivisimo automatikus kategorizáló technológiája a keresőkifejezésnek megfelelő találatokat kategóriákba rendezi, megkönnyítve az olyan döntéseket, hogy a receptbe, vagy a foglalatba való körtére vagyunk-e kíváncsiak. Így egy klikkeléssel megadhatjuk azt a szűkítést, amit korábban lustaságunkból következően nem adtunk a kereső tudtára. Érdemes kipróbálni.

Hasonló elven alapul a Grokker, ami nem csak kategorizálja a találatokat, hanem egy színpalettára hasonlító felületen meg is jeleníti ezeket a csoportokat, vizuálisan segítve a keresést. Ráadásul ezek a csoportok tovább szűkíthetőek, az alcsoportokra rá tudunk közelíteni, eljutva a tényleges találatokhoz. Az asztali alkalmazás önmagában nem egy kereső, hanem inkább az AltaVista, MSN, WiseNut, Fast, Yahoo, és a Teoma keresők felületeként viselkedik, illetve megvásárolható plugineken keresztül az Amazon vagy a Google kereső találatainak kategorizálására is képes.

Miután a hagyományos keresők hatékony használatára vonatkozó egy felhasználóra jutó betanítási idő alatt öt új felhasználó kezdi el alkalmazni a keresőket, kétségtelenül jó út a találatok relevanciájának olyan javítása, hogy közben a találatok nem vesznek el, csak a sorszámozott, ezer oldalas találati listák helyett a kategorizálás eszközén keresztül tudunk mélyebbre úszni a találatok tengerében.

Forrás: Wired: Beyond Google: Narrow the Search