Tetszett a cikk?

Kiválónak ígérkezik az ünnepi szezon a hazai online áruházak számára, amelyek idén átlagosan 50 százalékkal növelték forgalmukat. A kutatások szerint egyre bővül a világhálón elérhető termékek és szolgáltatások köre, de a gomba módra szaporodó elektronikus üzletek közül csak azok válthatják aprópénzre a fellendülést, amelyek megfelelő működési és üzleti modellt alkalmaznak.

Már november közepén elindult a karácsonyi főszezon az 1999-ben alapított, elektronikai cikkeket forgalmazó eBolt internetes áruháznál, amely ezekben a hetekben bonyolítja le éves forgalmának közel egyharmadát. Az idei slágercikkek a DVD-lejátszók és a digitális fényképezőgépek, amelyek Mecséri Ildikó kereskedelmi és minőségirányítási igazgató szerint az utóbbi hónapok árcsökkenése miatt váltak kiugróan népszerűvé. De a többi áru is kelendő: az eBoltnál erős karácsonyi szezonra számítanak, és azt várják, hogy a tavalyi 360 millió forintos éves forgalom után az idén már közel 450 millióra rúg majd az interneten eladott cikkek összértéke. "Karácsony előtt egy héttel már csökken az online forgalom, ilyenkor inkább a boltokban intézik el a vásárlást azok, akik az utolsó pillanatra hagyták az ajándékok beszerzését" - tette hozzá Mecséri.

A Libri internetes könyváruháza is sok ünnepi vásárlót fogad ezekben a hetekben, ők leginkább a tévés személyiségek által írt könyveket, képes albumokat és a reneszánszukat élő szépirodalmi alkotásokat kapkodják el - foglalta össze a helyzetet a Hálónak Pintér Zsolt, a Libri online kereskedelemért felelős vezetője. Pintér elmondta: naponta 8-10 ezren látogatják az internetes áruházat, és a vásárlók átlagosan 6 ezer forintot költenek el a virtuális könyvesboltban, néhány száz forinttal kevesebbet, mint tavaly. Ennek ellenére a Libri internetes forgalma az idén legalább 30-40 százalékkal lesz több az egy évvel korábbinál - reméli Pintér.

A hazai internetes kiskereskedelem egészét tekintve ennél is nagyobb, 50 százalékos forgalomnövekedésre számít a hazai internetes kiskereskedelem egészét tekintve a GKI eNet piackutató, amelynek november elején kiadott elemzése szerint a netes vásárlások összforgalma 2004-ben akár a 12 milliárd forintot is megközelítheti. A cég 2003 végén még 10 milliárdos forgalmat jósolt az idei évre, de a megkérdezett vállalatvezetők kedvező várakozásait hallván felfelé módosították az előrejelzést.

A GKI a T-Mobile Magyarország Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarország Kft.-vel közösen végzett felmérése szerint egyre többen vásárolnak a neten keresztül telekommunikációs eszközt, illetve autót és autóalkatrészt. E két termékcsoport részesedése az e-üzletek összesített árbevételében a korábbi 5 százalékról több mint 10-re duplázódott. Az online vásárlók között korábban slágercikknek számító élelmiszer, háztartási és szépségápolási termékek részesedése viszont a tavalyi 37-ről 26 százalékra esett vissza. A várakozások szerint jövőre is folytatódik a forgalomnövekedés, mivel egyre több ágazatban jelenik meg az internetes vásárlási lehetőség, és egyre jobb az online szolgáltatások minősége és megbízhatósága. Ezek sorából Mecséri Ildikó a szélessávú internet-hozzáférések szaporodását, valamint a háztartások - részben a Sulinet programnak köszönhető - javuló számítógépes ellátottságát emeli ki. A GKI szerint jelenleg a felnőtt magyar lakosság 23 százaléka használja az internetet, és a netezők közel 15 százaléka már otthon is hozzáfér a világhálóhoz. A gyorsabb, kényelmesebb internetes vásárlást is lehetővé tevő szélessávú előfizetések aránya pedig 35 százalék. Pintér szerint az is jót tett a hazai netes áruházak-üzletek fejlődésének, hogy nőtt a vásárlók bizalma a virtuális boltok iránt.

Nem fenékig tejfel az internetüzlet - legalábbis nem minden kereskedő számára. A versenytársak alig titkolt örömére a becslések szerint évente 600 milliós forgalommal eddig piacvezetőként számon tartott Fotexnet Kft. október végén bejelentette, átalakítás miatt jövő márciusig átmenetileg bezárja internetes áruházát. A karácsonyi hajráról lemaradt cég közleménye szerint forgalma elérte azt a pontot, ahol a szaporodó vásárlások lebonyolítása a jelenlegi rendszerben már akadályokba ütközhet. Piaci források logisztikai és beszerzési nehézségekkel magyarázzák az átmeneti leállást, amelyet a Fotexnet saját bevallása szerint arra használ fel, hogy üzleti és működési modellt váltson. A központilag ellátott netes áruház helyett márciustól egy olyan, decentralizált online plázát, azaz bevásárlóközpontot fog működtetni, amelyben több önálló e-bolt működik majd, s ezeknek biztosít a Fotexnet közös technikai hátteret.

Ezt a modellt választotta az Origo hírportált is üzemeltető Axelero Rt., amikor tavaly szeptemberben útjára indította a kereskedőknek szánt Origo bevásárlóközpont szolgáltatását. A cég havi bérleti díjat és tranzakciós jutalékot számít fel a bevásárlóközpontban működő több mint száz üzlet tulajdonosainak. Nagy András, az Axelero e-kereskedelmi szakértője szerint a boltok cserébe önálló kereskedelmi honlapot és katalógusrendszert kapnak, illetve közös akciókban vehetnek részt. Az Origo bevásárlóközpont hírlevelet is küld a 28 ezer regisztrált vásárlónak, akik átlagosan 10-16 ezer forintot költenek el egy-egy vásárlás során.

Nincs egységes definíció arra nézve, hogy mi számít internetes vásárlási formának. Az Európai Unióban az EITO (European Information Technology Observatory) is csak annyit állapít meg, hogy online vásárlás minden olyan tranzakció, amelyet az interneten keresztül indítanak. Magyarországon szakértők szerint a "bevásárlókosaras" vásárlási forma a jellemző, de léteznek még olyan, magukat online áruháznak nevező oldalak is, ahol egy űrlap kitöltésével vagy e-mail küldésével adhatjuk fel megrendelésünket. Az önálló boltok mellett jelent meg az Origo, illetve a Fotexnet által is megcélzott internetes bevásárlóközpont modellje.

A dinamikus növekedés ellenére nehéz dolga lehet annak az internetes áruháznak vagy boltnak, amely most szeretne beszállni a vonzó kilátásokkal kecsegtető piacra. A GKI szerint a szektor összbevételének 80 százalékát a piaci szereplők egytizede termeli meg, és a vásárlások fele a legkorábban - 1996 és 1999 között - alapított üzleteknél történik. Az e-boltok 81 százalékának 5 millió forintnál kevesebb az éves forgalma, és nehezen megjósolható, hogy náluk megtérül-e az induláshoz szükséges befektetés. Sőt elemzők szerint rendre a legkisebb boltok közül kerül ki az az 5 százalék, amely minden évben - egyebek között a vártnál kisebb forgalom miatt - lehúzza a rolót. Az évekkel ezelőtt indult nagyobb áruházak többsége is csak az idén számíthat első ízben profitra.

FINCZICZKI BÉLA

A háza előtt öltek meg egy nőt Szentesen

A háza előtt öltek meg egy nőt Szentesen

Trükkös csalással akart tízmilliókkal lehúzni egy magyar céget egy nemzetközi bűnbanda

Trükkös csalással akart tízmilliókkal lehúzni egy magyar céget egy nemzetközi bűnbanda

Megszületett a döntés Balog Zoltán utódjáról, Steinbach József veszi át a helyét

Megszületett a döntés Balog Zoltán utódjáról, Steinbach József veszi át a helyét

Jövő héten átadhatják az M6-os befejező szakaszát

Jövő héten átadhatják az M6-os befejező szakaszát