szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

A világháló egyik alapvető tulajdonsága, hogy egyes képekre vagy grafikákra kattintva más oldalakra juthatunk. A szingapúri Vuestar Technologies kedden jelentette be, hogy ezt a mozzanatot szabadalom védi, ezzel a nyilatkozottal pedig olyan cégeket tett jogsértővé, mint a Microsoft vagy a Google.


Az önmagát a "vizuális keresőmegoldások úttörőjének" tartó Vuestar Technologies kedden jelentette be, hogy nála van azt a technológiát levédő szabadalom, amellyel weboldalakon elhelyezett képeken vagy grafikákon keresztül más weboldalakra lehet eljutni. Aki a jövőben meg akarja tartani az oldalára elhelyezett kattintható képeket, annak licenszdíjat kell fizetnie, nyilatkozta Paul Smith, a Vuestar ügyvezető igazgatója - az évente fizetendő összeg pedig évi kétszáz és több milliónyi dollár között mozog.

A cég kijelentette, a jótékonysági szervezeteket és kormányügynökségeket mentesítik a licenszdíj fizetése alól, emelett hozzátette, a szabadalom nemcsak Szingapúrra érvényes, hanem a világ más tájain is - a Keystone Law jogi cég igazgatója, Bryan Tan szerint a szabadalom láthatóan Ausztráliában, Új-Zélandon és az Egyesült Államokban is érvényesíthető. A Vuestar nemcsak a szingapúri cégeknek küldött ki eddig számlákat, hanem azt tervezi, jogsértésért a Microsoftot és a Google-t is beperli.

Tan véleménye szerint a szabadalom szövegezése meglehetősen tág, de a kellő jogi csaták megvívásával gyakorlatilag a teljes internetet térdre lehet kényszeríteni, mindenesetre minden megkeresett cégnek azt javasolja, vitassa meg jogászaival a meglehetősen szokatlan felszólítást. Mindenesetre kérdéses, hogy a szabadalom hogyan módosítja a kifejezetten vizuális keresőtechnológián alapuló cégeket, például a Like.com-ot, amely fejlesztői szerint a világ első igazi, képeken alapuló keresőszisztémája. (A hvg.hu erről már korábban is beszámolt a web3.0-s fejlesztések kapcsán.)
Bari Máriusz Tech

Web 3.0: nyakunkon az intelligens webgeneráció

Még alig vergődtünk zöld ágra a web 2.0 lényegével (talán a felhasználók által gyártott közösségi tartalom a fő jellemzôje), máris nyakunkon a web 3.0: internetes szokásainkat elemző adatokból a számítógépek következtetéseket vonnak le életstílusunkat, igényeinket illetően, és ennek megfelelő javaslatokat tesznek.